Bild
Nästa artikel
Högre hastighet för elbilar

Högre hastighet för elbilar

Nyheter

Österrikes regering planerar att tillåta elbilar att köra fortare än andra bilar på landets motorvägar. Det rapporterar Ny Teknik.

Nyligen sänktes hastighetsbegränsningen på många Österrikiska motorvägar från 130 till 100 km/h för att minska utsläppen. Eftersom elbilar inte bidrar till utsläpp på det sättet planerar den Österrikiska regeringen nu att tillåta elbilarna att köra fortare än de fossildrivna fordonen, vilket ska bidra till att fler väljer elbil. Det rapporterar Ny Teknik

Diskutera: Skulle du köpa elbil om du fick köra fortare med den?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-12-21 12:44

Myndigheterna upphör aldrig att förvåna. Skulle det plötsligt vara OK att köra fortare beroende på drivkraften?
Nästa steg blir att små snåla bilar får köra fortare, medan de större och törstigare får köra sakta. Eller?

Skulle inte förvåna mig om svenska politiker tycker det är en lysande idé. Skit i säkerheten, nu kör vi fort i elbil!

#2
2017-12-21 13:12

@hultarn läste du ens artikeln?

#3
2017-12-21 13:18

Jag tror det är praktiskt om alla åker lika fort ungefär. Elbilar körs ofta långsammare än övrig trafik för att spara räckvidd så om alla höll begränsningen vore det bra.

#5
2017-12-21 15:13

Smart idé. Stryp alla oljebrännare till 70 km/h och låt elbilarna ha fri fart. Då skulle omställningen gå fort...

#6
2017-12-21 15:15

Om man avstår sin Thailandsresa släpper man också ut mindre. Får man köra fortare då?

#7
2017-12-21 15:34

Lite kontraproduktivt, de bilar som man är strikt beroende av räckvidden, skall få köra snabbast.

Forskning visar att så fort hastigheten ökar, så minskar även olyckorna.
Majoriteten av de olyckorna där död eller allvarligt skadade är utgången i Sverige, sker till största delen på landsvägar med 70km/h som begränsning. Forskningen visar även att om man höjer hastigheten till 100 och bygger 2+1 vägar så försvinner olyckorna. Tyvärr går detta inte hand i hand med trafikverkets strävan om att sänka medelhastigheten utmed det svenska vägnätet. Antalet döda och allvarligt skadade i trafiken kan till nästan 50% också tillskrivas alkohol- och drograttfylla.

Tittar man på statistiken, så är det tydligt vart man bör lägga insatser. Ökade nykterhetskontroller, och bygg om landsvägarna till minst 2+1 vägar så har du tagit bort majoriteten av de döda och allvarligt skadade i trafiken.

#8
2017-12-21 15:52

Håller till fullo med Mäkinens inlägg ovan. Vi såg för ett par timmar sedan en Tesla, till synes full med folk och packning och förmodligen på långresa göra en formidabel tjurrusning norrut ur Kvinnerstarondellen norr om Örebro. Efter bara ett par km (mitt för Ernst K) hade han sänkt farten till drygt 80 km/h och blev successivt omkörd av de bilar han blåste förbi ut ur rondellen. Det var nog ingen tillfällig fartminskning pga tfn eller annat, han kom aldrig mer ikapp. Han blev antagligen ifattkörd av sin egen elförbrukning.

#9
2017-12-21 16:35

Haha!! fri fart för elbilarna då får vissa en medelhastighet på 45. Km/h mär dom skall på långstyrning.

#10
2017-12-21 17:25

Alltså vad är politiker för släkte egentligen, ju äldre jag blir ju oroligare blir jag för den framtid jag tycker mig se. Det måste snabbt komma in folk med sunt förnuft och goda visioner om inte allt ska sluta i fullständig idioti

#11
2017-12-21 17:28

Bara att hoppa in i politiken då, celef...:)

#12
2017-12-21 19:56

Det här är helt rätt medicin. Tillåten fart på motorväg bör vara kopplat till hur mycket skräp ett fordon släpper ut. Inga utsläpp alls = fri fart. Mycket utsläpp = max 90 km/h. Detta hade satt världens fart på omställning av fordonsflottan. Fri fart funkar bevisligen i Tyskland så då bör det fungera på andra ställen också.

#13
1
2017-12-21 20:46

Hatten av för nya tankebanor. Svårt för de flesta att förstå tankar som inte bara följer tidigare vanor, vilket mycket väl märks bland kommentarer här.

#14
2017-12-21 21:52

Fullständigt idiotiskt. Den önskade omställningen bör ske på andra sätt. Inte genom sådana idiotpåhitt.

#15
2017-12-21 21:54

Osmart drag, speciellt med elbilar som redan lider av kort räckvidd. Behåll max. 100 km/h för alla bilar, är mitt råd till Österrike.

#16
2017-12-21 22:02

Varför inte låta pendeln slå ända ut. Förbjud fossilbilar på motorvägar, de får köra småvägar och trängas. De får också betala tullavgift för att köra på dessa småvägar. Elbilar kan susa fram på motorvägen avgiftsfritt.

#18
2017-12-22 09:01

Det är nästan skrattretande att personer tar ett sådant här beslut nästintill personligt. Ett beslut....i Österrike.
Österrike har nog all anledning till ett annat miljötänk än vad vi är vana vid med tanke på att deras skog drabbades en hel del av nedsurningen på 80-talet. Liksom andra länder i bältet.

#19
2017-12-22 10:14

@Axa, och hur är det med säkerhetstänket? Olika hastighetsgränser för olika fordon på samma väg bidrar så klart negativt till trafiksäkerheten.

#20
2017-12-22 17:04

Swemba
Hur tänker du nu? Vi har i Sverige redan nu olika tillåten maxhastighet på fordon, tänker tex på tunga lastbilar och annat med släp.

#21
2017-12-22 18:01

@Axa, ja men tror du att den tyngre trafikens långsammare hastighet bidrar till trafiksäkerheten? Tror du inte det skulle bli färre stressade bilister och färre vansinnesomkörningar om lastbilarna höll samma hastighet som resten?
Lägg där till ett förslag med högre hastighet för elbilar som ytterligare ökar gapet så kan det bli riktigt stökigt ...

#22
2017-12-23 11:34

Swemba
Tänk på att artikeln handlar om Österrike. De kanske inte har problem med trafiksäkerheten och kan därför agera mer miljöpolitiskt. Vad vet jag.
Men även på svenska vägar kan det vara stora skillnader i hastighet och därmed trafiksäkerhet. Tex mopedbilar på 80-väg...
Jag tror att problemet med stora hastighetsskillnader är trafikfarligast på vanliga vägar. Det här förslaget gällde ju motorväg. Det finns lite mer utrymme där...

#23
2017-12-23 13:22

Eftersom elbilar inte går lika fort som fossilbilar - de flesta har en tidig begränsning av maxhastighet pga att hög hastighet dränerar batterierna snabbt - så är detta ett rätt komiskt och poänglöst förslag.

#24
2017-12-24 12:50

Raphael. Tesla som det fins en del av har en toppfart på 250km og det som Audi Bmw og Mercedes komer med av stor elbil vil også ha 250 som toppfart, så det er ikke helt komisk

#25
2017-12-29 18:21

Jag tror nog att det blir större effekt om man tar bort trafiklysen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.