Bild
Nästa artikel
Hård kritik mot Volvos reklamfilm: ”Bättre kan ni”

Hård kritik mot Volvos reklamfilm: ”Bättre kan ni”

Nyheter

En trött förälder sätter sig bakom ratten – och räddas av bilens säkerhetssystem.

I Volvos senaste reklamfilm sätter sig en uttröttad småbarnsförälder bakom ratten och har svårt att hålla sig kvar på vägen, eftersom hon nickar till.

De aktiva säkerhetssystemen håller dock bilen kvar på vägen och katastrofen kan undvikas. Men filmen skickar helt fel signaler, enligt MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund.

”Säkerhetssystemen är inte tänkta – och ska inte användas till – att kompensera för medvetet och onödigt risktagande”, skriver förbundet i ett pressmeddelande.

Enligt MHF är säkerhetssystemen i moderna bilar fantastiska och kan verkligen undvika olyckor. Men med filmen anser MHF att Volvo skickar signaler om att det är okej att köra bil trött, alkoholpåverkad eller medan man använder mobilen. Det hjälper enligt MHF inte att Volvo i eftertexten påminner om förarens egna ansvar.

”Volvo, er reklam borde snarast rikta in sig på att uppmuntra minskat risktagande, inte tvärt om. Vi anser att den här filmen leder tankarna fel. Bättre kan ni”, skriver MHF.

Volvos svar på kritiken går ut på att filmen ska informera om bilens aktiva säkerhetssystem som ska stötta föraren när han eller hon blir distraherad.

”Vi vill visa verkligheten som den ibland kan vara för trötta småbarnsföräldrar, med glimten i ögat. Grunden för vår syn på aktiva säkerhetssystem är att hjälpa till att undvika eller mildra olyckor innan de händer. Om en olycka skulle vara oundviklig har vi också tekniken för att göra verklig skillnad”, skriver Volvo i ett uttalande.

”Viktigt att komma ihåg är dock att föraren alltid är ansvarig för att fordonet framförs på ett säkert sätt samt att gällande lagar och trafikbestämmelser följs. Till exempel genom att köra utvilad samt att se till att ta regelbundna pauser för att undvika att man kör för trött.”

Volvo säger sig välkomna att filmen leder till diskussioner om säkerhet.

”Säkerhet är en nyckelfråga för Volvo Cars och något som vi aldrig kan prata för mycket om.”

Taggar: Nyheter, Volvo

Kommentarer

#1
2020-10-08 14:00

Volvo behöver knappast bry sig om säkerheten, alla deras bilar väger väl idag över 2 ton?.. det är motparten som offras. Dessa frågor borde biltillverkare tillsammans börja diskutera mer öppet, istället för att man is smyg börja bygga dessa "tanks" där allt går ut på att bygga tyngre fordon pga ökad säkerhet. Jag lovar att SUV trenden 99% går ut på att bota folks rädsla.. och varför Volvo ändå säljer bra mycket bilar beror på just denna frågan runt säkerhet. Det börjar precis som klimatet att nå vägs ände så att säga.. vad är nästa generations bilar.. är det 3 tons SUV:s eller lastbilar? eller Pickups? Rädsla är det värsta som kan inträffa, folk gör irrationella saker när rädslan infinner sig. När biltillverkare inte ens anstränger sig för att göra bilarna lättare, utan bara blir tyngre...tyngre och tyngre, då har det gått för långt och en lösning måste till. Alla vill väl kunna färdas säkert i trafiken?, men klyftorna mellan att "åka säkert" och "inte säkert" har ökat. Alla är förlorare, speciellt klimatet på denna trend och utveckling.

#2
2020-10-08 14:58

Vargen läs min kommentar. Min vän körde en stor bil och mot en ek hjälper det föga utan kan göra mer skada en nytta. Bilen var en Mercedes W124. En av mina kamrater körde ihjäl sig när hans dotter var 2 veckor gammal. Han somnade antagligen, vägen svängde, han svängde inte, där stog en stor ek. Inget tyder på självmord då det inte gick speciellt snabbt eller så. Han hade bara varit o handlat till fru och nyfödd. Jag vet att han inte sovit mycket och att han var utmattad, det har hans fru berrättat. Ett sånt här system kunde ha räddat honom, och hans dotter (idag 27 år) hade haft en far i livet och hans fru hade haft det betydligt lättare.

#3
2020-10-08 15:25

Styggavargen

Nej, lång ifrån alla Volvos bilar väger över 2 ton.

#4
2020-10-08 15:37

Johan Winblad, mitt inlägg handlar inte om system som undviker olyckor... skulle dessa system vara 100% behöver man inte ens ha krockskydd i en bil, eller hur!?

#5
2020-10-08 15:40

Apex, jag har tidigare visat ett inlägg där jag räknade ut medelvikten på Volvos modeller.. detta resultat blev ca 2 ton. XC60, V90,V60, XC60 ..alla dessa modeller väger mellan 1850 - 2150 kg. Slänger man sedan in Polestar, XC90 och XC40 recharge ökar det ytterliggare. V40 är nog den enda modell idag som väger under 1700 kg (knappt).

#6
2020-10-08 16:11

XC40 börjar på 1600 kg.

#7
2020-10-08 16:46

Köra väldigt trött är som att tagit några starköl.

#8
2020-10-08 20:31

Reklamen borde anmälas till granskningsnämnden då den innehåller en brottslig gärning med en trött förare som somnar. Usch !

#9
2020-10-08 21:56

Vargen är i sedvanlig ordning ute och cyklar. Han förstår inte hur en bil är konstruerad och ännu mindre varför en krocksäker bil blir tyngre än en mindre krocksäker bil (typ Octavia).

Säkerhet kostar vikt. Ganska enkelt att förstå. Vikten i sig är dock inget säkerhetshöjande inslag. Man kan alltså inte lasta in 500 kg sten i skuffen på en Skoda och ge sig ut och kollidera med andra bilar. Om Vargen däremot lastar in 500 kg i form av förstärkt krockbur, längre deformationszoner och säkerhetsutrustning, ja då får man en säker bil, såsom Volvo. Denna effekt syns också generellt på bilmarknaden. En konsekvens av de tuffare krockkraven (som medfört att trafikdödligheten sjunkit)

Valet mellan att släpa på några extra kilo eller att förolyckas i en olycka (singel, flerbilskrock eller vilt gör detsamma) är för mig självklart. Vargen däremot tycker att vi skall ha fler döda och skadade i trafiken. På vilka grunder är oklart.

MVH AL

#10
2020-10-08 22:21

Varför gör man reklam för lane keep assist? Det är inte direkt ny teknik och absolut inget som en så stor spelare som Volvo borde göra reklam för.

Min Peugeot från 2019 har det också och hade säkert det också ett par år innan jag skaffade bilen.
Alltså inte självkörning utan att att om man släpper ratten och börjar komma över mittlinjen så styr bilen själv tillbaka.
Jag stängde av den funktionen i min bil då jag tyckte den var störande när den själv försökte styra hur jag ville köra när jag närmade mig mittlinjen, men utan att vara trött eller ouppmärksam.

#11
2020-10-09 05:47

Det enda jag har emot Lane Assist är när när ratten/bilen stretar emot vid filbyte. Annars funkar det mycket bra.

#12
2020-10-09 14:45

A.L, tittar du tex på Octavia har den 92% respektive 93% i säkerhets betyg frontalkrock (EuroNCAP). Det är mycket goda resultat för en lätt bil. En Octavia är således inte sämre än andra bilar i samma storlek.. men det är lättare, ja och hur kunde den få så bra resultat då? Du yrar om ökad vikt medför mer säkerhet, svaret är NEJ! Du hänvisar till stålet som används mer i Volvo som skall vara lättare...men kan då en Octavia väga mindre än en Volvo som har stål som är lättare?. Detta kanske du inte visste, men bultarna till mina hjul är urgröpta i mitten för att spara vikt (utan att äventyra säkerheten). Mitt tanklock är i plast! Skoda vet hur man bygger lätta bilar, även deras SUV modeller väger mindre än Volvos bilar. Sanningen är också den att Volvo vill inte bygga lättare bilar även om de enkelt skulle kunna göra det, då det är fördel vid kollisioner. Så man kan säga att "Volvo" fuskat genom åren genom att låta motparten ta större smällarna... tänk om det skulle visa sig att allt jag stämmer är rätt, och säkerheten inte är nämnvärt större i en Volvo än en Skoda. Tänk, du kanske skulle kunna bli knäckt över ett sådan information. Varje gång jag provkört en Volvo, så har jag blivit förundrad över så tung och svår bilen är att köra. Hur kan man tycka detta är positivt? Provkörde en V60, usch...hemskt! Jag ville tillbaka direkt till min Skoda och få ett leende på läpparna.. vi skall alla dö någon gång så jag tar chansen att ha roligt under tiden och inte sitta och bli dyster i en tung och ful Volvo.

#13
2020-10-09 14:47

Du kan jämföra med en Kia E-soul som inte är speciellt bra i krocktesterna... den väger 1800 kg, dvs 400 kg mer än min Octavia! Är den fortfarande säkrare? JA och NEJ är svaret... den klarar sig säkert bättre i krock även om den har 10% sämre säkerhet mot en Octavia. Mot en XC90 kommer den vara skrot och ägare till XC90 undrar vad fastnade framme i grillen...

#14
2020-10-09 23:47

Styggavargen

Varför jämför du med den eldriven bil? Du vet väl om att batterier väger väldigt mycket och att en fossildriven Soul hade varit ett par 100kg lättare?

#15
2020-10-10 15:21

Vargen: Du har svårt med faktan och att hålla huvudet kallt. Alla bilmodeller har nämligen blivit större och tyngre över tid. Det gäller inte bara Volvo utan också Skoda - Octavia inkluderad. Anledningen är att bilarna blivit längre, bredare och fått starkare kaross, mer isolering och elektronik. Och allt sådan adderar vikt oavsett det sker hos Toyota, Skoda, Volkswagen eller hos Volvo.

Tittar vi exempelvis på en Golf så väger dagen modell in på 1420 kg, att jämföra med 750 kg för årsmodell 1974 (+670 kg).
En Volvo 245 vägde 1400 kg år 1974 mot dagens V60 som väger in på 1761 kg (+361 kg).

Golf har således blivit 89% tyngre medan Volvon lagt på sig 26%. Trots att Volvo inte lagt på sig i närheten av lika mycket som Golf, vare sig procentuellt eller numerärt, så väljer Vargen (om än i rent affektiva ordalag) att fokusera sig på Volvo. Och så agerar man bara om man inte håller ordning på faktan.

Skadeföljden ligger på dagens Golf c:a 80% lägre än den som rullade år 1974. Hos Volvo är skillnaden ännu större.

Vargen har alltså missuppfattat sambanden. Att bygga en starkare bil kräver mer massa - trots att man utnyttjar lättviktsmaterial allt mer i både hjulupphängningar, karosseri som i detaljer (i Volvo f.ö i högre grad än i Skoda om Vargen nu behöver jämföra).

Vad gäller dagens bilar och utföranden är du välkommen att åka i din Skoda om du så önskar. Själv ställer jag högre krav - både på kördynamik (vill ha en spårsäker bil), komfort, framkomlighet som säkerhet - och därför är inte Skoda mitt val. Att Vargen har svårt att förstå att andra inte tänker som han själv är hans bekymmer som jag inte är rätt person att hjälpa honom att bearbeta. Det ligger på en annan nivå än den strikt ingenjörsmässiga.

MVH AL

#16
2020-10-10 21:07

Styggavargen, Jag delar din kritik mot stadsjeepar och har även jag en Skoda Octavia som jag är jättenöjd med, men jag tror att det finns många andra bilmodeller som många är jättenöjda med och vill inte framhäva den bil som jag kör. Det har blivit tjatigt med dina jämförelser med Skoda Octavia. Tjatiga om stadsjeepar är vi både två, och det behövs sådana som ifrågasätter denna dåliga trend.

#17
2020-10-10 22:08

Enklast om man inte gillar SUV;ar, Volvo eller Skoda är att inte köpa sådana. Svårare är det inte.

Att däremot förebrå andra för att de inte delar ens egna preferenser är inte bara inskränkt och okunnigt, det vittnar dessutom om en grandios självuppfattning.

MVH AL

#18
2020-10-11 11:26

Sanningen ligger nog närmare i att de som kör stora SUV är de som har grandios självuppfattning...

#19
2020-10-11 11:54

Axa: Det förekommer garanterat oavsett bilval. Men att utifrån sitt eget perspektiv sitta och tala om för andra vad de behöver och skall använda är inte särskilt symptaiskt. Dessutom är det visat att det skapar effektivitetsförluster.

I DDR - Axa:s stora föredöme - gjorde man så. Där bestämde man (via femårsplaner) vad och hur saker skulle produceras. Man lät exempelvis bli att producera tillräckliga mängder med djurfoder varvid bönderna istället fick mata sina djur med bröd - som man av någon outgrundlig anledning hade stora överskott av. ;-)

När man inte kan se bortom den egna nästippen hamnar man lätt i sådana resonemang. Varje person har olika uppfattningar om vad de behöver, oavsett vi dricker kaffe, kör bil, väljer kost eller litteratur. Det kan inte bestämmas av någon diktator på central nivå.

MVH AL

#20
2020-10-11 18:46

Octavia är inte världens bästa bil, långt ifrån...men det är en vettig kompromiss på det mesta när det gäller vägegenskaper, lastutrymme, ekonomi osv. När jag köpte bilen för 7 år sedan var det en av de största bilarna med lägsta förbrukningen. Jag tycker det "ballat ur" totalt när dagens bilar väger 2 ton och dessutom har SUV kaross.. kan det bli värre?

#21
2020-10-11 18:55

Åter Vargen, jättekul för dig att du gillar din bil. Men ditt val gäller dig själv och inte andra. Innan du förstår det kommer du aldrig framstå som trovärdig i någon fråga om bilval, klimat eller miljö.

Sedan noterar jag med en viss belåtenhet att du i sedvanlig ordning duckar när man visar lite konkreta siffror.

Tittar vi exempelvis på en Golf så väger dagen modell in på 1420 kg, att jämföra med 750 kg för årsmodell 1974 (+670 kg).
En Volvo 245 vägde 1400 kg år 1974 mot dagens V60 som väger in på 1761 kg (+361 kg). Golfen har alltså nästan blivit dubbelt så tung medan Volvo "bara" fläskat på sig med 1/4.

Så var det alltså med den saken.

MVH AL

#22
2020-10-11 22:26

Jag förstår att AL vill leva fritt, helt utan regler. AL är förmodligen upprörd över att han begränsas av de befintliga lagar och förordningar Sverige har. AL gillar bara regler som passar honom själv, apropå grandios inställning.

#23
2020-10-12 05:45

Axa. Nej det är tyvärr du som inte förstått hur konsumtion fungerar, och uppenbarligen inte heller varför och hur man sätter upp regleringar på en marknad.

Det som är av intresse är att individen själv avgör sin konsumtion bäst. Skälet till att det blir så är att våra resvanor och transportbehov skiljer sig åt. Där vissa väljer kollektivtrafik behöver någon annan en SUV, och där en tredje väljer cykel tar den fjärde en stärkande promenad. Varje person avgör själv detta på bästa sätt. Man brukar säga att matchningen ökar. Studier visar att matchningsvinsterna ligger i intervallet 30-60% beroende på vad man studerar. Vill Åxå ha exempel kan han få det under morgondagen.

När det sedan kommer till regleringar, eller pålagor, bygger det på det man kallar för marknadsmisslyckande. När kostnaden för en enskild brukare är lägre än samhällets totala dito är det motiverat både med styckskatter som regleringar. På så vis justerar individen själv sin konsumtion mot optimum på precis samma sätt som när samma individ väljer bil.

Misstaget i ditt resonemang är alltså att du blandar ihop begreppen. Att reglera en marknad är också motiverat i en liberal skola. Däremot är det inte motiverat att på godtyckliga grunder och via centralisering påtvinga varenda bilköpare en plåga i form av en Octavia (Och särskilt inte eftersom vi då får fler döda och skadade i trafiken).

MVH AL

#24
2020-10-12 09:14

Som vanligt ganska tramsigt från AL när det egentligen inte finns några hinder för konsumenten att välja andra alternativ om det skulle införas ytterligare regleringar kring tex fordons storlek, vikt och utsläpp. Redan idag finns regleringar men det vill inte AL kännas vid. Antar att AL drömmer om att köra en 6 ton SUV men förbannar reglerna för personbilars maxvikt.

#25
2020-10-12 17:31

Axa: Som jag redan förklarat, individen avgör själv nyttan bäst. I de fall där man ägnar sig åt regleringar finns det ett motiv till det, där onyttorna överstiger nyttorna (kallas också för allmänningarnas dilemma). Då är regleringen motiverad också utifrån ekonomisk synvinkel. Du blandar tyvärr ihop politiken med resursutnyttjandet.

Regleringar i dagens bilpark är inte motiverade med annat än att Axa och några politiker på rent godtyckliga grunder tycker att vi inte skall åka i vissa bilar. Detta trots att bilresorna ofta både är dubbel som trippelfakturerade , vilket ger upphov till välfärdsförluster. Att ytterligare införa regleringar som inte bygger på något annat än politiska mål, Axa:s värderingar eller allehanda floskler har ingen bärighet i ekonomiska ramverk eller i vetenskapen.

Så nej, det råder inget motsatsförhållande mellan regleringar och en liberal lösning eller att individen själv avgör sin nytta bäst. Det har Axa fått om bakfoten.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.