Bild
Nästa artikel
Betalning med kort direkt på laddaren har hittills varit ovanligt men testas nu av Eon.
Betalning med kort direkt på laddaren har hittills varit ovanligt men testas nu av Eon.

Hård kritik mot laddföretagen: Priserna är otydliga

Nyheter

Laddföretagen får bakläxa av Konsumentverket. Prissättningen är otydlig och måste förbättras.

Vad elbilen kostar att ladda finns sällan utskrivet på laddstationen utan elbilsföraren måste ofta titta i en mobilapp för att se priset.

Så får det inte vara, menar Konsumentverket som granskat elva laddföretag.

– Vi har fått ett antal anmälningar om att prisinformationen vid laddstationerna antingen varit otydlig eller inte funnits över huvud taget. Eller att man fått information om priset först efter laddningen, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, och konstaterar att lagstiftningen är glasklar:

– Kravet enligt prisinformationslagen är att man ska lämna prisinformation innan man startar laddningen och den informationen ska finnas på varje ställe där man kan betala. Om man kan betala på själva laddstationen ska informationen finnas där.

Laddningen kan ofta startas och betalas via en mobilapp men de flesta företagen erbjuder också betalning via laddkort eller -bricka och i vissa fall med sms, Swish eller vanligt betalkort.

– Det räcker inte att lämna prisinformation för ett betalsätt. Konsumenten riskerar att missa den information om pris som man har rätt till enligt lag. De här bristerna behöver förbättras, säger Charlotte Söderlund. 

Charlotte Söderlund.
Charlotte Söderlund.

Tydlig information är extra viktig eftersom betalsätten och prismodellen för laddningen varierar. Vissa företag tar betalt per minut, andra per kilowattimme.

– Allt sådant kan vara förvirrade för konsumenten. Då tycker vi att det är än viktigare att man är tydlig med vilken prismodell som man tillämpar och att man är tydlig med vad det kostar innan laddningen påbörjas, säger Charlotte Söderlund.

Konsumentverket riktar också kritik mot företagen som reserverar belopp (200–850 kronor) på elbilsförarens betalkort utan att tydligt informera om detta.

– Flera bolag upplyser inte om reservationsbeloppet. Det är inte tillräckligt att det bara framkommer av avtalsvillkoren utan man ska bli särskilt upplyst om beloppet och därmed kunna godkänna det innan man går vidare med köpet, säger Charlotte Söderlund.

Ytterligare en brist gäller de trängselavgifter som kan läggas på priset om stationen är fullbelagd eller efter en viss laddtid. Tydligare information behövs även här, menar Konsumentverket.

Laddföretagen får nu chans att rätta sig. Konsumentverket ska följa upp granskningen senare i år.

– Då kommer vi att kontrollera om bolagen har rättat sig utifrån våra synpunkter. Gör man inte det kan vi starta löpande tillsynsärenden mot enskilda bolag, säger Charlotte Söderlund.

Taggar: Nyheter

Vad elbilen kostar att ladda finns sällan utskrivet på laddstationen utan elbilsföraren måste ofta titta i en mobilapp för att se priset.

Så får det inte vara, menar Konsumentverket som granskat elva laddföretag.

– Vi har fått ett antal anmälningar om att prisinformationen vid laddstationerna antingen varit otydlig eller inte funnits över huvud taget. Eller att man fått information om priset först efter laddningen, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, och konstaterar att lagstiftningen är glasklar:

– Kravet enligt prisinformationslagen är att man ska lämna prisinformation innan man startar laddningen

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.