Bild
Nästa artikel
Daniel Helldén om att cykelregeln försvinner: "Ett steg tillbaka"

Daniel Helldén om att cykelregeln försvinner: "Ett steg tillbaka"

Nyheter

Transportstyrelsen sätter stopp för Stockholms regler om att cyklister får cykla mot enkelriktat på vissa gator. Det är ett beslut som sågas av trafikborgarrådet.

Under torsdagen kom beskedet att Transportstyrelsen sätter stopp för regeln där cyklister tillåts cykla mot enkelriktat på vissa utvalda gator i Stockholms stad.

– Vår bedömning är att Stockholms kommun inte haft stöd för sina beslutade trafikregler, säger Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen.

Som motivering hävdar Transportstyrelsen att trafiksäkerheten blir lidande när cyklister tillåts cykla på enkelriktade gator. Men det är inget Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, känner igen sig i. Enligt honom tar Transportstyrelsen upp olika trafiksäkerhetsaspekter i sitt beslut utan att motivera dem eller hänvisa till något konkret.

I flera andra länder finns dessutom redan en regel där cyklister får cykla mot enkelriktat.

– Det märkliga är att Sverige nu blir ett undantag i Europa. Våra grannländer använder den här regeln i bland annat Norge och Danmark, säger Daniel Helldén till Vi Bilägare, och fortsätter:

– Det är otroligt märkligt att Transportstyrelsen kommer med det här beskedet. Vi har gjort en reform där man får cykla mot enkelriktat som fungerar alldeles utmärkt för både cyklister och bilister, som gör staden mycket smidigare och även trafiksäkrare.

Enligt Daniel Helldén togs enkelriktade gator ursprungligen fram för att två bilar inte kunde mötas i bredd. Det gjordes alltså inte primärt för att reglera cykeltrafik.


– Vi gjorde reglerna smartare men nu har man tagit ett steg tillbaka.

Ger inte upp

I ett pressmeddelande som Miljöpartiet skickade ut efter att Transportstyrelsens beslut kom uppgavs att Stockholms stad inte kommer ge upp utan förmodligen försöka skylta om gatorna för att regeln ska kunna finnas kvar.

– Vi fick beslutet i dag så vi ska sitta ned tillsammans med dem för att gå igenom det, säger Daniel Helldén.

Innan Stockholms stad började tillåta cyklister att cykla mot enkelriktat togs skylten med enkelriktning bort och ersattes med skylten "motorfordonstrafik förbjuden" plus en tilläggstavla om att cyklister får passera, men inte bilister.

– Det hade vi på försök på många ställen, men bilisterna följde inte den regeln. En skylt med enkelriktat förstår bilisterna men med motorfordonstrafik förbjuden blev regelefterlevnaden mycket låg. Det var problematiskt och bilister kom i konflikt med varandra och även med cyklister. Den skyltningen är sämre, men vi ska se om vi kan återgå till den. Den är dock inte vårt förstahandsval. Alternativet är att vi stänger ner för att cykla mot enkelriktat på 350 gator. Det skulle bli en stor försämring.

Är din uppfattning att cyklisterna och bilisterna varit nöjda med den här regeln?

– Jag skulle säga att cyklisterna varit nöjda. När det gäller bilisterna har vi skyltat om 350 kvarter på det här sättet, och självklart får vi in synpunkter men det är försvinnande få i förhållande till reformen. Det handlar om att lära sig läsa skyltar, att det finns ett undantag för cyklar, och det tar ett tag att få in det i huvudet. Det här beslutet kommer bara ställa till det.

Vad händer nu?

– Transportstyrelsens beslut går inte överklaga så nu ligger frågan hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Daniel Helldén ser två alternativ: antingen skrivs lagen om eller så får departementet förtydliga sitt beslut.

Taggar: Nyheter

Under torsdagen kom beskedet att Transportstyrelsen sätter stopp för regeln där cyklister tillåts cykla mot enkelriktat på vissa utvalda gator i Stockholms stad.

– Vår bedömning är att Stockholms kommun inte haft stöd för sina beslutade trafikregler, säger Lars Hammar, utredare på Transportstyrelsen.

Som motivering hävdar Transportstyrelsen att trafiksäkerheten blir lidande när cyklister tillåts cykla på enkelriktade gator. Men det är inget Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, känner igen sig i. Enligt honom tar Transportstyrelsen upp olika trafiksäkerhetsaspekter i sitt beslut utan att motivera dem eller hänvisa till något konkret.

I flera andra länder finns dessutom redan en regel där cyklister får cykla mot enkelriktat.

– Det märkliga är att Sverige nu blir ett undantag i Europa. Våra grannländer använder den här regeln i bland annat Norge och Danmark, säger Daniel Helldén till Vi Bilägare, och fortsätter:

– Det är otroligt märkligt att Transportstyrelsen kommer me

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Kommentarer

#1
2020-02-21 08:23

Det finns inte något gott att säga om denna katastrof från ett direkt skadligt litet part. Hemskt att ni upplåter plats åt bilhataren Daniel Helldén.

#2
2020-02-21 09:21

Det funkar fint i andra länder och de incidenter jag hört talas om har varit bilister som med flit kört på cyklister eftersom de tyckt att cyklisterna gjort fel. Ett beslut av ickecyklande byråkratfarbröder är min gissning. Ett klassiskt exempel på att gå med arslet före in i framtiden från T-styrelsen...

#3
2020-02-21 09:56

Att ha "motorfordonstrafik förbjuden" bara från ett håll på en gata (dvs den skyltning som fanns tidigare), är det egentligen möjligt? Kan motorfordonstrafik vara otillåten på det sättet bara från ett håll?

Och varför skulle en tilläggstavla då behövas? Cyklar är inte motorfordon, så det är bara att cykla på väl?

#4
2020-02-21 10:03

Det är väl det är som kallas ett riktat försök till ministerstyre, när Daniel Heldén återigen försöker påverka utfall hos en statlig myndighet beträffande tillämplig av lagen. En statlig myndighet har här fattat ett verkställt beslut som ej kan överklagas och när beslutade myndighet bedömer att nuvarande förfarande ej är förenligt med vägmärkesförordningen och således bryter mot lagen. Här får han som politiker faktiskt acceptera beslutet. Bara för att han tycker och tänker betyder det inte att det just han har rätt.

Jag tycker att det är bra att man förbjuder cyklister att cykla mot enkelriktat, det är rent av farligt på flertalet ställen med trånga gator och parkering på bägge sidor. Man skall inte heller behöva bli påkörd av dessa cyklister som gångtrafikant. Man nämner andra länder som exempel, har man varit i Danmark eller Norge så ser man snabbt att cyklisterna har en helt annan mentalitet och att gaturummet faktiskt är anpassat till denna typ av trafik. Här har man gjort någon medellösning genom att inte förändra gaturummet utan bara tillåtit cyklister cykla mot färdriktningen.

#5
2020-02-21 12:26

Läste att Daniel Helldén hade ambitioner att komma in i regeringen, så vänta ni bara som befinner utanför Stockholmsområdet. Snart kommer ni bli drabbade av hans stolligheter såsom feministik snöröjning, där inget funkar på vintern. Enligt politiskt beslut skall det vara enklare att cykla än att gå på vintern och snöröjningen anpassas därefter. Vet inte i vilken värld Daniel lever, ibland verkar det mer att det är i sin egen bubbla än i vår andras värld.

#6
2020-02-24 12:46

Klart är att Hellden gör det svårt för näringslivet att utvecklas och för vanligt folk att leva i Stockholm, hoppas att han får ett annat arbete efter nästa val, som är bättre anpassad för han kompetensprofil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.