Bild
Nästa artikel

Här presenteras nya Volkswagen Polo

DIREKT FRÅN GENÈVE:

Nya Volkswagen Polo har haft smygpremiär i Genéve. Och Vibilagare.se var på plats. Här kan du se bilderna - och få information om nykomlingen.

Den femte generationens Volkswagen Polo är äntligen officiell. I samband med en smygpremiär i Genève presenterades nykomlingen för en skara journalister.

Vid presentationen stod det klart att den femte generationens Polo har blivit större. Samtidigt väger nykomlingen mindre än sin föregångare.

Grönare motorer

Volkswagen kommer att erbjuda ett sju olika motoralternativ i Polo; fyra bensin och tre diesel. Bland annat erbjuds ett Bluemotion-alternativ med en 1,6 TDI. Denna dieselmodell ska komma ned i 96 gram koldioxid per kilometer.

Fler motorer

Vi kan räkna med fler motoralternativ till Polo framöver. Bland annat utlovas en andra generationen BlueMotion som ska sänka koldioxidutsläppet ytterligare.

Börjar snart produceras

Volkswagen inleder produktionen av företagets nya femdörrars-Polo i slutet av mars. I mitten av juli är det Sverige-premiär. Något pris är ännu inte fastslaget.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Roy
2009-03-03 12:20

Förr, på de stora amerikanska dinosauriernas tid, pratade man om cubic inches och horse power. Från att ha glidit över till vridmoment, så talar man nu om koldioxidutsläpp. En mycket intressant utveckling!

#1
Micke
2009-03-03 12:35

Vw Polo, tyskarnas lill-Volvo. En bil i kostym, med vit skjorta och slips på väg till svärmors söndagsmiddag några få mil bort. Resten av tiden putsas den i garaget av papsi Fritz.

#1
Erik
2009-03-03 12:56

Med rätt pris kan nog Polo komma att konkurrera med självaste Golf vad gäller försäljningssiffror. Nya Polon är väl i storlek som en äldre Golf.

#1
S-E S
2009-03-03 15:24

Tydligen kommer det äntligen ett bränsle-och utsläppssnålt "alkoholfritt" alternativ?

#1
Krille
2009-03-03 16:30

Ser trevlig ut men verkar ha hög sidolinje, så att barnen i baksätet inte kan titta ut. Tyvärr så delar den detta med flera andra bilar och sådana bilar vill inte jag ha.

#1
Calle
2009-03-03 17:36

Hallå - är det en bil bakom allt folk........skärpning ViB!
S-E S; Vad är det för fel på 'alkoholbränsle' läs etanol. Det är väl kanonbra att vi kan köra på flexfuelvis och tanka det mest ekonomiskt fördelaktiga bränslet. Vill sen statsmakterna och oljebolagen (som OKQ8) att vi ska tanka/köra miljövänligt får de väl se till att sänka priset på etanolen - som ju är ett fantastiskt rent och bra bränsle!!

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-03-03 18:06

Jag kan ta det här med. Bilderna blir inte större eftersom att systemet inte tillåter det. Jag önskar att vi hade kunnat bjuda på högupplösta bilder (och därmed göra mer med dem) men i dagsläget går inte det.

#1
Tobbe
2009-03-03 18:31

Väldigt intressant Polo. Otroligt snygg design också som påminner om den nya Golfen i fronten. Om jag skulle byta bil idag så skulle de luta ganska kraftigt mot en sån här.

#1
S-E S
2009-03-03 20:03

Jo CALLE: Felet med "alkobränslet" är att många "gröna" inte ser på detta bränsle på ett "nyktert sätt" utan sväljer miljövänlighetsklyscherna med hull och hår. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Mät CO2-utsläppen i avgasrörets mynning, kom sedan tillbaka och berätta om resultat är miljövänligt eller inte. Det är det som kommer ur avgasröret som räknas! Ett bränsle blir inte mer miljövänligt för att det behandlas med matematiska formler och fantasifulla antaganden.

#1
PEO
2009-03-04 08:41

Frågor till S-E S:
Varför har atmosfärens koldioxidhalt ökat så markant sedan 1950?
Är koldioxid från fossilt kol ur miljösynpunkt (global uppvärmning) likvärdig med den koldioxid som finns i kretsloppet ?
Vad har du för saklig grund för dina egna fantasifulla påståenden?

#1
mctar
2009-03-04 09:09

Fråga till Peo: Vet du hur det kan komma sig att forskarna har funnit bevis på att det varit högre co2 i atmosfären för tusentals år sedan?

#1
S-E S
2009-03-04 12:52

PEO. Svaret på din fråga är det ingen som har, det finns enbart en massa folk som tror sig ha ett svar. Ser man till jordmedeltemperatur/CO2-mängd i atmosfären så finns det inget samband som kan påvisas, men däremot finns ett tydligt samband mellan styrkan på solens magnetfält och temperaturen på jorden därför att magnetfältet påverkar molnbildningen. Just nu har vi det kraftigaste magnetfältet på 700 år! 98% av "termoseffekten" står vattenångan (molnen) för. De resterande 2 procenten står alla övriga gaser i atmosfären för. Betänk också att världshaven binder 40 000 miljarder ton koldioxid. En liten ökning av vattentemperaturen pga ökad molnbildning gör att världshaven ger från si 1000-tals ton med CO2 som de tar upp igen vid svalare väderlek. Enl. tidningen "Science" har t ex etanol ur sockerrör större skadlig miljöpåverkan än bensin, men värst är etanol ur potatis. Tro kan göra en stark, men personligen föredrar jag att veta.

#1
S-E S
2009-03-04 17:58

En liten kommentar till: ALL CO2 ingår i kretsloppet! Naturen saknar nämligen förmågan att sortera CO2 efter källa. Därför kan det lika gärna vara min fossila CO2 som tas upp av naturen som din CO2 från sockerrör. Det viktiga är: TÄNK EFTER så att ditt levnadssätt ger så liten miljöbelastning som möjligt och ta de "miljöreligiösa" predikningarna med en nypa salt. Bevara all grönska, elda inte upp den!

#1
Roy
2009-03-05 16:15

S-E S, vi har haft den här debatten förut! Tar du aldrig till dig andra synpunkter än dem du redan har?
jag har också läst om borrprover i Antarktis som tas som indicier för att andra faktorer i den geologiska historien spelat större roll och visst ligger det en del i det du skriver - men ändå hävdar faktiskt en majoritet av forskare att det vi nu håller på med har en oproportionerligt och betydelsefull inverkan på jordens klimat.
Det gäller att läsa alla och allas argument.

Vad är det i tankarna kring det ekologiska kretsloppet (företrädesvis fotosyntesen) du inte fattar?
Naturligtvis gör inte naturen någon skillnad på var koldioxiden kommer ifrån, lika lite som att elledningarna bryr sig om hur elkraften bildats. MEN den koldioxid som alstras idag av syrekonsumenterna, djuren, konsumeras idag av syrealstrarna, växterna. Använder vi växter till att framställa bränsle samtidigt som vi planterar nya växter, så blir summan konstant.
Eller enklare:
Den koldioxid som kommer från fossila bränslen är naturligtvis lika fossil som bränslet. Alltså tillför vi någonting utöver det som redan finns.
Jag och andra har förklarat det här på otaliga sätt och nu får det vara nog.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.