Bild
Nästa artikel

HÄR ÄR SAAB 9-3X!

ÄNTLIGEN OFFICIELLT:

Saab 9-3X är redo för premiär. Vid bilsalongen i Genève visas nykomlingen upp för allmänheten. Men redan nu släpps de första officiella bilderna.DISKUTERA: Är 9-3X Saabs frälsare? Eller ett misslyckande?

- 9-3X är en effektiv allround-bil för alla som inte vill ha eller behöver en bil av SUV-typ. Enkelt uttryckt så erbjuder vi en vandringssko som klarar jobbet bekvämare och snyggare än en tung klätterkänga, hävdar Simon Padian, Saab Brand Design Chief.

Väntan har varit lång. Men nu är nya Saab 9-3X officiell. Och vid Saab är man mycket nöjda med slutresultatet. Företaget beskriver nykomlingen som en robust och mångsidig bil som utvecklats för individualister.

Tre motorer

I 9-3X kombinerar Saab för första gången en BioPower-motor med E85-teknik med XWD-systemet (Cross Wheel Drive) för fyrhjulsdrift. 9-3X finns också med en 2-liters bensinmotor och i en framhjulsdriven version med dieselmotorn 1.9 TTiD.

De tre motorerna beskrivs av Saab som kraftfulla, bränsleeffektiva fyrcylindriga turbomotorer.

9-3X - med attityd

Saabs formgivare har höjt chassit med 35 millimeter jämfört med en vanlig framhjulsdriven SportCombi. Därmed ska nykomlingen klara av tuffare terräng - utan att det ska gå ut över köregenskaperna på asfalterade vägar.

9-3X har nya stötfångare fram och bak i samma mörkgråa finish som tröskellådor och skyddslister runt hjulhusen. Dessa kompletteras med hasplåtar både fram och bak, i matt aluminiumfinish.

9-3X börjar säljas till sommaren som modellår 2010.
FAKTA/ 9-3X:s motorer

9-3X är först med kombinationen XWD och 2-liters BioPower turbomotor
(210 hk/155 kW/300Nm), alltså fyrhjulsdrift och bioetanol (E85). Ett
annat motoralternativ är en lika stor och stark bensinmotor. Båda
versionerna har en sexväxlad manuell låda, bensinmotorn finns även med
en sexväxlad automatlåda.

Dieselvarianten 9-3X 1.9 TTiD är framhjulsdriven och motorn har en
tvåstegsturbo som bidrar till imponerande resurser (180 hk/132 kW/400
Nm) men ändå låga utsläpp; mindre än 145 gramkoldioxid (CO2) per
kilometer. 1.9 TTiD finns med 6-växlad manuell eller automatisk
växellåda och har 15 mm lägre chassi än övriga 9-3X (alltså 20 mm högre
än vanliga 9-3 SportCombi) men i övrigt samma kaross och utrustning.
(fakta hämtad från Saab)

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Erik
2009-02-11 11:53

Känns lite som att klä en finbil i traktorkläder. Saab har ju jobbat på¨sin image som sportig, med kopplingar till flygindustrin och att förarplatsen ska vara cockpitlik och körningen silkeslen typ. Och så sätter man kängor på finbilen och gör en helv traktor. Nej det skorrar. Saab ska hålla sig på asfalten.

#1
Kenneth
2009-02-11 11:56

Oj oj oj, vilken fräsch SAAB! Nu har de verkligen lyckats med design. Hoppas bara att kvaliten har förbättrats visserligen har bland annat taxiåkare lovprisat SAAB 9-5, på taxi 020 bland andra.

#1
Ola
2009-02-11 12:16

Vilken bil !!! Jag hoppas att priset inte blir alltför högt i så fall tror jag att denne vagn verkligen kommer att knocka tex "nya" Toyota avensis. Jag skulle hellre satsa en ngt större peng på den nya SAAB:en än "nya" avensisien.

#1
Bilintresserad
2009-02-11 12:35

Bara de har inkulderat den bakre diffen eLSD så är den intressant. Annars är det ju ett awd-system som vilken skoda/volvo som helst har och inte ens bra.
Ett steg i rätt riktning Saab! :)

#1
Richard
2009-02-11 12:46

Och? vad är nytt med designen? Fräscht!? En 9-3:a med mer plast.. ..bara ytterligare en variant - kom igen SAAB ni behöver kunna bättre än så här om ni ska överleva

#1
Lasse
2009-02-11 13:12

Skulle fortfarande aldrig köpa någon av SAAB's produkter. Dags att se över produktutvecklingen.

#1
Lasse
2009-02-11 13:20

Tyvärr så tror jag att denna biltypen är på tillbakagång även om allt fungerar bra och det är en bra bil. Jag tror att medelsvensson hellre vill ha en funktionsbil, kolla på nya C3 picasso. Om jag skulle sätta ihop en önskelista på hur SAAB ska vara.
Ganska högbyggd för utrymme och funktion och mindre sportbil.
Storlek 430-440 lång.
Varför inte en liten 3 cyl dieselmotor(ca:80kW) turbo förståss men den ska kunna köras på skogsetanol ,låg bränsleförbrukning+ elmotorer 80kW i 2 hjul och ett litet batteripack på 6-10kWh.
Den får gärna ha gasfjädring för komfort och höj och sänkbar kaross. Den får gärna byggas i lätta materil som aluminium och komposit.Gärna snygg men komprimissen ska ligga mot funktionshållet. Det var de stora dragen.

#1
Calle
2009-02-11 13:21

Bra med en fyrhjulsdriven Saab för de frälsta, t ex i norrland med sin halka. Men som vanligt kommer Saab 5-6 år försent! Alla har redan detta, vad är nytt. Och sen designen på kombin.....är det nån som tycker det 'tjocka taket' ovanför bakre sidofönstret är snyggt? Dessutom blir det fruktansvärt mörkt o instängt för de åkande. Nåt som f ö nya Avensis också lider av!

#1
Äldre
2009-02-11 13:52

Vi som var nyblivna körkortsägare på 70-talet kommer ihåg hur man då "plasttrimmade" sin 142-a eller Rekord eller vad det nu kunde vara. Detta påminner starkt om den tidens "fräcka" skapelser. Kan dock inte påstå att man får en nostalgitripp. Man blir bara ledsen för Saabs skull. Ful kombi har blivit än fulare.

#1
Tobbe
2009-02-11 13:55

Hahahah..så sjukt och komma med en sån modell nu och ack så ful. Som vanligt 10 år för sent. Att ni aldrig lär er Saab...LÄGG NER!

#1
Anders
2009-02-11 14:05

Så Saabs frälsning ska alltså vara plast, plast och mera plast? En leksaksbil har mindre plast än så här. Suck!

#1
Björn
2009-02-11 14:29

Ett starkt alternativ till konkurrenterna på marknaden.
Däremot skjuter man sig i foten när diesel endast går att få med framhjulsdrift. Hur tänkte man där?

#1
Johan
2009-02-11 14:45

Haha ja Erik sa det perfekt.."är som att klä ut en fin bil i traktorkläder" Det är precis min åsikt för Saab 9-3 ser ju rätt låg och sportig ut och det är dess charm..Det här är ju hemskt jag börjar snart gråta..Saab förtjänar att gå under när dom kommer med dessa produkter. Var är alla nya sportiga småbilar som dom haft som koncept dom senaste 10 åren?? Kom igen Saab folk vill ah mindre bilar eller iaf snygga bilar. Pinsamt och desperat från saabs sida tycker jag. Dom kommer inte sälja många av dessa utanför sverige och inte många här heller är min tro.

#1
Krille
2009-02-11 16:08

Jag tycker att den är snygg i alla fall om man jämför med Audi A6 groteska grill eller nya mercedes E-klass som har börjat att likna en asiatisk prestigebil i utseendet. Men visst finns det snyggare bilar framför allt från tyska tillverkare, som normalt är duktiga på design men även nya volvo.

#1
Roy
2009-02-11 16:53

Ingen riktig höjdare.
Och då menar jag inte bara den ökade markfrigången på ett par centimeter.
Jag har aldrig gillat påhängda attribut. Inget som ser påklistrat ut tillför något av estetiskt värde. Den här är dock acceptabel - om nu paneler och annat verkligen fyller sin funktion och ger ett skydd, eller är det bara sköra plastbitar?
Den här modellen hade Saab rimligen kunnat komma med för länge sen. Större är ju inte skillnaden mot den vanliga 9-3. Nu känns det tyvärr lite patetiskt.

#1
Roy
2009-02-11 17:03

Ja, det skulle jag kanske tillägga:
Bilen kommer med Haldex elektriska differential. Så kompetensen har den.

#1
pg
2009-02-11 17:38

Saaben behövs inte, Insignia finns redan med all den teknik som Saab har/kommer att få och dessutom med flexride system som inte Saab får överhuvudtaget. Diffrentialspäären hos Opel fungerar liksom hos Saab baktill, men hos Opel även fram.
Dessutom kommer E 85 och dieselverisioner nästa år, i 4 hjulsdrift. Dieseln en dubbelturbo på 190 hk.
Vem behöver en stadsjeep? Ingen vill jag påstå! Dessutom är ju dessa bilar mer eller mindre ute, av försäljningsstatistiken att döma.

#1
Magnus
2009-02-11 17:56

Min komentar blir:
SAAB:en är URLÄCKER. Det är otroligt att lite skärmbreddare, spoilers tillsammans med den tidigare designen kan göra SAAB:en så URLÄCKER eller bildskön om man så vill. Jag måste säga att trots att jag idag kör Toyota Avensis kan jag mycket väl tänka mig att köpa denna design SAAB. Oerhört snygg helt enkelt. Jag ska ta mig till SAAB för att se på skapelsen i verkligheten. ASAP dvs As Soon As Possible.

#1
Priuskille
2009-02-11 18:13

Håller med Magnus, den är jättesnygg. Kul att SAAB lyckats göra designen så cool.

#1
S-E S
2009-02-11 19:26

En SAAB 9-3 med en upp och nedvänd Peugeotgrill under den vanliga! Vad är nu detta?

#1
KL
2009-02-11 20:14

Blandade känslor. Bilen är i sig snygg, men så länge vi inte såg den här kunde man hoppas att vi snart skulle få se en efterträdare till 9-3.
Apropå alla som påstår att biltypen är fel: jag håller inte med. På vissa platser neråt Europa ser man många liknande bilar. Men jag håller med om att den kommer i senaste laget...

#1
Mitsbsihi Outlander
2009-02-11 20:40

Då måste ju Volvos designklump XC60 vara ännu mer fel i tiden?
Det är nog dags för Er att öppna ögonen, så ska Ni se hur mycket 4WD bilar det rullar i trafiken. Att de skulle försvinna är ett önsketänkande eller avundsjuka.

#1
Roland
2009-02-11 20:43

Snyggt jobbat SAAB!

#1
Benny
2009-02-11 21:27

Ingen vacker skapelse. Ser ut som en hottad 9-3. Räckte pengarna inte längre än till detta är det ju förståeligt men annars bara patetiskt. En bil för den minskande skaran Saab-fantaster. Finns Saab kvar om några år? Nej troligtvis inte och vem kommer att sörja?

#1
pg
2009-02-11 22:17

4 hjulsdrivna bilar är inte så vanliga nere i Europa som en del tror. Inte ens i Österrike ser man många sådana, men det kan ju vara så att man inte skylta om biltyp där på samma sätt som är brukigt här. Dessutom är andelen mindre bilar än medelklassen mycket större. Dessutom nästan enbart dieseldrivna. Etanol är näst intill omöjligt att hitta.
Då ekonomin styr flertalet köpare, tror jag att det blir svårt att sälja en Saab av den här typen. Ursprungsmodellen av denna Saab är betydligt snyggare, och den här modellen ser ut som den gamla 9-3 an blivit på smällen. Ha ha ha.

#1
Micke
2009-02-12 07:20

ASFUL!!! Trodde XC70 skulle blir ensamen med sin flodhästlook, men se där fick jag fel. Dessutom till och med fulare än XC70, när ska slippa se dessa pålimmade jättesjok hängande på skärmkanter. SKÄMMES!!!

#1
FRANK
2009-02-12 14:57

Snyggare än standard. Kanske inte någon frälsare för SAAB men kommer kanske att sälja bra om priset blir rätt.

#1
Jan Erlandson
2009-02-12 15:57

Snyggare än standard 9.3.
I alla fall framifrån. Är den sedan lika töntigt ful bakifrån som standard är det inget för mig!

#1
Lars L
2009-02-13 11:09

I Sverige och Nordamerika känner kunderna till vad vinter innebär! Om man då behöver kunna färdas är bilen ibland det enda alternativet.
Drivning på alla hjul ökar säkerhet och trygghet. Saaben kan bli en succé liknande Subaru!

#1
Flux
2009-02-13 20:42

Jaa, många som börjar bli skitis här ser jag. Avundsjuka och skraja för att Saab är på gång. Ful bil, inget att ha, törstig SUV, Märket kommer att dö, och andra totalt inteligensbefriade inlägg läser jag här. Det här är en bil som ligger helt rätt i tiden, förutom att den här jävla finanskrisen skulle ta och infinna sig då förstås. Det är en bränslesnål, väldigt snygg och potent vagn. 9-3:an är ingrunden en sportig bil med otroligt fina köregenskaper och ett chassi som är näst intill lika spänstigt som BMW´s 3 serie. Den är jävligt kul att köra helt enkelt. Med XWD och lite macho-plast påkletat blir det en väldigt tuff Combi. Trots att Saab inte ger vinst har märket högre rang inom GM är Opel. Nya 9-5:an kommer bli en klart bättre vagn än Opel Insigna. Det kommer ni snart att få se.

#1
pg
2009-02-14 01:09

Att Saab har högre rang inom GM är och förblir ett begrepp i Sverige och USA. USA har ingen aning om att det är Opel och samarbetet med GM powertrain som leder utvecklingen, med visss hjälp från Saab. Inom GM Europe står Opel betydligt högre i rang, främst genom modellutbudet och de innovationer som märket kommit med på senare tid.
Amerikanarnas ovilja att ha med Opel att göra, är inget annat än att många amerikaner hatar tyskar.
Man köper dock dyra Tyska bilar för att visa status, men de som köper dem är förhållandevis få.

#1
Olof
2009-02-14 19:02

PG:
Fortsätt att köra dina "japs shit" till riskokare som du vekar vara sååå kär i, patetiskt. Men en dag inser du nog om du inte är helt förblindad att det finns fler bilmärken!

#1
pg
2009-02-14 23:03

Olof du vet inte vad du talar om, och borde själv hålla dig för god att komma med så dumma kommentarer. Jag är ingen anhängare av japanska bilar, trots att vi inom familen äger en Mazda. Och när det gäller Mazda, är det en betydligt billigare och mindre påkostad bil än ex. vis Opel som i detta sammanhang är överlägsen Mazda i längden. Det är en betydande skillnad i kvalité mellan ex. Toyota och Mazda, men jag har aldrig ägt någon Toyota. Dock är jag starkt benägen att beställa en ny, trots att Opels Insignia är båttre i allt. Att jag troligen väljer Toyota är Saabs styrning av bilförsälningen inom GM koncernen i Sverige. GM Sverige kan dra så långt åt skogen som de kan, inte underligt att GM går i konkurs med sådana försäljarorganisationer. Se bara på hur Saab behandlas i USA. Det är samma förhällande som i Sverige. Inga Centrala medel för marknadsföring, och lokalt tvingas försäljarna genom ränte och provisionsvillkor att inte sälja det märke som skulle ge dem mest.
Opel t.ex har man ju nästan lyckat döda i Sverige. Detta mina herrar är GM Swedens politik, liksom GM World over. Inte undra på att företaget går omkull, när man till och med sproder skit om sina egna märken. Inom samma koncern borde man väl hjälpas åt märkena emellan. Det borde vara självklart.
Konkursen verkar nu vara i det närmaste klar, och det ska bli intressant om de bryter ut GM Erope ur det amerikanska, vilket jag hoppas.

#1
Jalle
2009-02-16 08:56

PG och andra riskokar fanatiker:
Till Er säger säger jag bara: oj, suck, och pust...

#1
pg
2009-02-16 12:47

Kan du inte läsa innantill Jalle?
Eller läser du bara det du tror dig se?
Begreppet riskokare får stå för dig själv med flera, och är inte värdigt i debatten.
I och för sig har jag framhållit att jag ägt 3 Mazda. Har även ägt och äger Opel. I familjens krets finns även flera Opel och Toyota.
Mazda förlorar i längden, och har mycket större reparationsfrekvens efter 20000 mil än Opel. Så har det varit i mitt fall, kanske jag har haft tur med Opel och otur med Mazda.
Toyotorna har gått för lite mil för att jag ska kunna uttala mig om deras kvalité. Men Opel och den Saab jag numera kör i jobbet är betydligt bättre vinterbilar såväl körmässigt som komfortmässigt.
Nu har jag rört till det hos riskokargänget hoppas jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.