Nästa artikel
HÄR ÄR SAAB 9-3X!
ÄNTLIGEN OFFICIELLT:

HÄR ÄR SAAB 9-3X!

Publicerad 11 februari 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Saab 9-3X är redo för premiär. Vid bilsalongen i Genève visas nykomlingen upp för allmänheten. Men redan nu släpps de första officiella bilderna.
DISKUTERA: Är 9-3X Saabs frälsare? Eller ett misslyckande?
- 9-3X är en effektiv allround-bil för alla som inte vill ha eller behöver en bil av SUV-typ. Enkelt uttryckt så erbjuder vi en vandringssko som klarar jobbet bekvämare och snyggare än en tung klätterkänga, hävdar Simon Padian, Saab Brand Design Chief.

Väntan har varit lång. Men nu är nya Saab 9-3X officiell. Och vid Saab är man mycket nöjda med slutresultatet. Företaget beskriver nykomlingen som en robust och mångsidig bil som utvecklats för individualister.

Tre motorer

I 9-3X kombinerar Saab för första gången en BioPower-motor med E85-teknik med XWD-systemet (Cross Wheel Drive) för fyrhjulsdrift. 9-3X finns också med en 2-liters bensinmotor och i en framhjulsdriven version med dieselmotorn 1.9 TTiD.

De tre motorerna beskrivs av Saab som kraftfulla, bränsleeffektiva fyrcylindriga turbomotorer.

9-3X - med attityd

Saabs formgivare har höjt chassit med 35 millimeter jämfört med en vanlig framhjulsdriven SportCombi. Därmed ska nykomlingen klara av tuffare terräng - utan att det ska gå ut över köregenskaperna på asfalterade vägar.

9-3X har nya stötfångare fram och bak i samma mörkgråa finish som tröskellådor och skyddslister runt hjulhusen. Dessa kompletteras med hasplåtar både fram och bak, i matt aluminiumfinish.

9-3X börjar säljas till sommaren som modellår 2010.

Relaterade bildspel

FAKTA/ 9-3X:s motorer

9-3X är först med kombinationen XWD och 2-liters BioPower turbomotor
(210 hk/155 kW/300Nm), alltså fyrhjulsdrift och bioetanol (E85). Ett
annat motoralternativ är en lika stor och stark bensinmotor. Båda
versionerna har en sexväxlad manuell låda, bensinmotorn finns även med
en sexväxlad automatlåda.



Dieselvarianten 9-3X 1.9 TTiD är framhjulsdriven och motorn har en
tvåstegsturbo som bidrar till imponerande resurser (180 hk/132 kW/400
Nm) men ändå låga utsläpp; mindre än 145 gramkoldioxid (CO2) per
kilometer. 1.9 TTiD finns med 6-växlad manuell eller automatisk
växellåda och har 15 mm lägre chassi än övriga 9-3X (alltså 20 mm högre
än vanliga 9-3 SportCombi) men i övrigt samma kaross och utrustning.

(fakta hämtad från Saab)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-02-11 13:21
Calle (ej verifierad)

Bra med en fyrhjulsdriven Saab för de frälsta, t ex i norrland med sin halka. Men som vanligt kommer Saab 5-6 år försent! Alla har redan detta, vad är nytt. Och sen designen på kombin.....är det nån som tycker det 'tjocka taket' ovanför bakre sidofönstret är snyggt? Dessutom blir det fruktansvärt mörkt o instängt för de åkande. Nåt som f ö nya Avensis också lider av!

#9 • Uppdaterat: 2009-02-11 13:52
Äldre (ej verifierad)

Vi som var nyblivna körkortsägare på 70-talet kommer ihåg hur man då "plasttrimmade" sin 142-a eller Rekord eller vad det nu kunde vara. Detta påminner starkt om den tidens "fräcka" skapelser. Kan dock inte påstå att man får en nostalgitripp. Man blir bara ledsen för Saabs skull. Ful kombi har blivit än fulare.

#a • Uppdaterat: 2009-02-11 13:55
Tobbe (ej verifierad)

Hahahah..så sjukt och komma med en sån modell nu och ack så ful. Som vanligt 10 år för sent. Att ni aldrig lär er Saab...LÄGG NER!