Bild
Nästa artikel

Här är nya Tesla Model S

Nyheter

Tesla har nu presenterat den nya Model S och produktionen startar omedelbart.

När Tesla uppdaterar sina bilar går det fort, den nya varianten av Model S är redan i produktion. Den tydligaste förändringen är fronten som är helt ny och numer, precis som syskonet Model X, utrustad med adaptiva LED-strålkastare. Inredningen får också ett lyft med två nya träalternativ. 

Viktigare är uppdateringarna som inte syns.  Standardladdaren är nu på 48 ampere i stället för 40 vilket ska göra laddningen snabbare, åtminstone vid starkströmsstationerna. Nya Model S har också utrustats med samma kupéluftfilter som Model X och ska därmed garantera närmast steril luft oavsett mängden föroreningar utanför bilen. 

Diskutera: Vad tycker du om nya Tesla Model S?

Kommentarer

#1
2016-04-13 09:48

Helt klart förbaskat snygg bil. ser ut att göra 200 blås även när den står still.

#2
2016-04-13 10:07

Jag har svårt för ansiktslösa bilar. Nu fick den mig att minnas VW Passat från sent 80-tal och det hade jag gärna sluppit.

#3
2016-04-13 11:10

Kan hålla med dig Mäkinen, det här ser ju ut som en liten mustasch mellan ögonen, men det är kanske ändå rätt steg, det behövs ju ingen grill.
Motsatsen är ju en viss japan med sin anstaltgrind till front!

#4
2016-04-13 11:15

Alldeles för intetsägande i fronten och påminner lite om en utdragen E-type från sidan, jag tycker de går åt fel håll

#5
2016-04-13 11:27

Grymt snygg. Bästa bilen under miljonen. Bara puckon köper tysk +500k bil idag. Vad kostar kupé filtret att byta?

#6
2016-04-13 12:24

Ja tack, ställ den gärna på min uppfart. Jag tycker den är väldigt snygg. Hade varit kul med lite mer info, te.x. pris, laddningsmöjligheter runt om i Sverige osv.

#8
2016-04-13 18:14

Snygg bil, vill gärna ha en, men har man inte laddningsmöjlighet hemma så blir det bara el-ände.

#9
2016-04-13 18:32

Snygg bil men lite dyr.
För balansens skull kan man ju läsa detta vildsinta debattinlägg från USA:
http://ericpetersautos.com/2016/04/07/tesla-3-shit-talkers-like/

Eller en lite mera eftertänksam artikel:
http://www.svd.se/elbilar-kan-vara-varre-miljobovar-an-bensinbilar

#10
2016-04-13 19:55

@M3, räknas de som har behov av att tillryggalägga en sträcka på mer än 10 mil i enkel riktning vintertid utan att planera in en övernattning, som Puckon enligt dig?

#11
2016-04-13 21:03

Swemba.. Tror du inte man kan åka mer än 20 mil vintertid?

Min kollega här i Norge har klarat 39 mil i 23 minus vid en långtur uppåt på vinterferien.
Efter 39 mil så kan det vara skönt att sträcka på benen lite, och då kan man ju passa på att ladda. Jag brukar inte planera en övernattning varje gång jag behöver en bensträckare eller en matbit.

Här kan du läsa ett annat test som gjorts:
http://www.aftonbladet.se/bil/article20143362.ab

Citat: även om Tesla uppger knappt 500 kilometers räckvidd är, under vinterhalvåret åtminstone, 35-40 mil mer realistiskt.

Vart har du fått dina siffror från?

#12
2016-04-13 21:55

@Deeds, tyska AMS (tror jag det var) kom knappt 15 mil i minus 8 grader i sitt test.
Och "sträcka på benen lite" kan innebära ett drygt dygn om du inte har tillgång till en snabbladdare.

#13
2016-04-13 22:26

Det känns som om det va nått fel på bilen som tyska AMS testade, eller så körde dom i 150km/h (autobahn?)
35 mil ska alltså inte vara några som helst problem i minusgrader så länge man kör som folk. Kollegan jag snackar om har en 90D som har använder när han kör till "hyttan" på fjället. Dit är det dryga 38 mil. Han påstår att han tar sig dit på en "tankning"
Sen så finns dessa snabbladdare så strategiskt utställda så det är sällan man inte har en laddare tillgänglig om man bara planerar sin resa lite. Bilen är så enormt populär här i Norge och har funnits ett tag och jag har inte hört mycket annat än lovord..

Edit. Såg att Teslas navigator har en "trip planner" Skriv in vart du ska så räknar bilen ut hur långt du kommeroch om det behövs laddning så kommer den att lägga till ett stopp vid en supercharger. Låter ju kanon. Dom resor jag åker, Karlstad - Gbg, Karlstad - Sthlm, Karlstad - Oslo samt Karlstad - Dalarna skulle fungera utmärkt med en Tesla.

#14
2016-04-14 09:31

http://feber.se/bil/art/347480/tested_testar_tesla_model_x/

Ett långt och helt ok test av Model X

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.