Bild
Nästa artikel

Här är finalisterna till Årets Bil

Nyheter

Nu presenteras de sju finalisterna till årets bil. Vad tycker du om årets utbud?

Årets Bil-juryn har nu röstat fram finalisterna till Årets Bil 2016. Den 26 februari kommer de att rösta en gång till och på bilsalongen i Genève kommer resultatet att visas upp den 29 februari.

Finalisterna är:
Audi A4
BMW 7-serie
Jaguar XE
Mazda MX-5
Opel Astra
Skoda Superb
Volvo XC90

Diskutera: Vad tycker du om årets finalister?

Kommentarer

#1
2015-12-14 12:10

Vettig lista tycker jag. Här kan utgången bli hur som helst men troligen ligger Volvo bra till.

#2
2015-12-14 12:13

Man kan ju hoppas på MX-5

Visst det är en högoddsare.............men VILKEN bil !!!!

Den var ju bäst redan innan, nu är den helt hysteriskt bäst !

#3
2015-12-14 12:38

Audi och BMW är ju fina bilar, men tillför de så mycket nytt?
Mazda MX-5 är ju kul, men det räcker knappast för att bli årets bil.
Astra, nog den vettigaste kandidaten.
Superb, mja jag tror samma sak som för Audi och BMW.
XC90, nej tror jag inte på, kommer att få nordiska röster, men söderut blir den nersablad.

#4
2015-12-14 12:41

Tror faktiskt att Astran kniper titeln.

#5
2015-12-14 12:43

Jag tror på Astra, vore kul om Opel för en gångs skull kunde få lite cred och så kanske Svenskarna får upp ögonen för detta otroligt anonyma märke här i Sverige. Opel dras nog lite med gamla rykten och skrönor ifrån förr som är svåra att tvätta bort.

#6
2015-12-14 13:27

Trist lista utan miljötänk och annat som gör bilarna unika. Ungefär som vanligt alltså. Denna "tävling" är dock enbart ett jippo för olika tidningar och varför ens ViB som ska vara en ordentlig, konsumentvänliga tidning äro med kan man ju fundera över. Men det är väl roligt för ViB-personalen som hellre har kul än att få läsare. Och många av vinnarna har både floppat och visst sig vara både väldigt krockfarliga och av extremt dålig kvalitet...
Ska jag hålla på någon är det MX-5, inte för att den heller är i närheten av att vara värd det men det är den på listan som tilltalar mig mest.
ViB-personalen ringde förövrigt mig en gång och ville att jag skulle prenumerera igen, de skulle bara veta att de pratade med en formumkändis.

#7
2015-12-14 13:09

Får nog hålla med JvD, trist lista utan något som helst miljötänk.
Säkerligen inga dåliga bilar men känns som rätt ordinära varianter av bil.
Hade varit ännu mer spännande om man varit mer specifik med vilken modelltyp man avser, som t.ex. Opel Astra 1.0 eller XC90 hybrid.

#8
2015-12-14 13:18

Ja du stora stygga vargen

Gamla rykten och skrönor från förr :)

Sanningen är nog att ryktet varit uselt för att bilarna varit usla. Det blir gärna så när företagsledningen plockar bort tekniker och de som älskar BILEN och tillsätter ekonomer som chefer - Dessa skiter i produkten och letar bara mycket kortsiktiga VINSTER.

Sedan kanske de är värda en ny chans - Absolut ! Nu börjar det likna något, snygga och med förhoppningsvis bra kvalitet så kommer Opel tillbaka.

Men att säg att det varit oförtjänt dåligt rykte - Det håller inte JAG med om. De har haft det ryktet de förtjänat !

#9
2015-12-14 13:46

Vart tog miljötänket vägen här med denna lista bilar? Och vad är nytt och revolutionerande med dessa till någorlunda vettigt pris? Gör om gör rätt!

Men av dessa måste det bli Opel Astra som vinnare. Klart att svenska motorjournalister röstar på XC 90, speciellt i Volvo reklamtidningen Teknikens värld men det finns flera, bilen är ju för dyr för att få en vinst i årets bil, inse det.

#10
2015-12-14 13:50

Säger som andra här, inget nytt och vart är miljötänket?

#11
2015-12-14 14:30

Det har varit mycket miljötänk hos vinnare tidigare år, börjar bli lite tråkigt, så nu är det dags att premiera säkerhet för en gångs skull.

M.a.o. en promenadseger för XC90...

#12
2015-12-14 15:01

Eftersom jag inte gillar däckbuller så sätter jag Audin som segrare , jag har kört den underbar men för dyr. Men realistiskt tror jag på Skoda Superb.

#13
2015-12-14 15:10

A4;an kommer ju i G-tron utförande (gas) 2016, kanske något som kommer premieras vid poängsättning.
Volvo XC90 finns ju i hybrid och om jag inte missminner mig så finns även BMW 7 serie i någon hybridvariant.

Så gissar att någon av dessa tre kommer vinna.

#14
2015-12-14 15:46

Gissar på Astra eller A4. Märkligt att inte en enda småbil finns med till finalen.

#15
2015-12-14 16:09

"Nominees are judged on the following criteria: design, comfort, safety, economy, handling, performance, functionality, environmental requirements, driver satisfaction and price. Technical innovation and value for money are also important factors."

Ifall bedömningen skall vara så här pass "all-round" torde antingen A4, Astra eller Superb stå som vinnare. 7-serien och XC90 faller på priset och Mazdan på funktionaliteten. Får väl hoppas på Astran då.

#16
2015-12-14 16:35

Hoppas på Astra eller Miata eller varför inte Volvon.

Tror dock att A4 vinner . Det skulle ju vara väldigt, host...."lämpligt" nu med tanke på vad som hänt i den koncernen....

#17
2015-12-14 17:01

Som alla andra Miatachaufförer älskar jag min bil men inte ens jag kan riktigt se den vinna denna titel, som glöms lika fort som man läst den. Talar man miljö är det väl bara Opel och Skoda som överhuvud taget inte har något vettigt miljöalternativ inom märket att komma med. Ampera kan jag inte hitta på Opels hemsida längre. Audi, BMW o Volvo däremot har ju lite mer intressanta saker på gång. Jag är trött på A4, 7:an för stor "vanlig" lyxbil, så det får bli den ännu större XC90. Första gången jag suktar efter en SUV.

#18
2015-12-14 17:20

A4 är säkert en jättebra bil och kan vinna men tillför inget nytt, vilket ingen av de andra gör heller egentligen. Astra borde ligga bra till som den enda bilen i vettig prisklass och som har gett Opel ett jättelyft. Kunde Opel vinna med stolpskottet Insignia för några år sedan så är ju Astran en höjdare i jämförelse

#19
2015-12-14 17:20

Henrik-Andersson
Det vore ytterst intressant att få veta i specificerad detalj exakt vad som dessa åsikter baseras på och hur de har uppstått.
Generella uttalanden säger ingenting, om man råkar veta att det de säger är fel.

#20
2015-12-14 17:50

Finns det verkligen folk som köper bil baserat på vem som vinner sånna här utmärkelser?

#21
2015-12-14 17:58

Jag tror det blir A4. Tyskarna har en tendens att ta hem sådant numera. Volvo har dessvärre inte en chans, det är för mycket politik inblandat.

#22
2015-12-14 18:05

Superben är solklar, folk har kanske råd med 380 kkr för en vettigt utrustad L&K,dessutom körs den med lätthet runt 0.55.
Utrymme i massor och låga driftkostnader, svårslaget.

#23
2015-12-14 18:08

Superben är bra men den har ingen chans mot A4: an körmässigt.

#24
2015-12-14 18:10

Det är synd om folk om det där är de bästa bilarna som kommit på senare tid.

#25
2015-12-14 18:18

A4 eller XC90. Min röst går till XC90.

#26
2015-12-14 18:19

Det får nog bli förr-förre årets bil för mig.

#27
2015-12-14 18:26

A4 visst,listan är lustig hursom,bilarna är så olika att det går inte att välja mer än efter vad man själv önskar..
Hursomhelst är det glädjande att 2 VW skapelser är med.
Varför ingen Toyota?
7 serie..jättefin men lite dyr,XC90 likaså.
Blir konstigt att väga in allt,typ stollejämförelse.

#28
2015-12-14 19:19

Jag tror att det står mellan Astran och A4 - men jag hoppas på XC90.

#30
2015-12-14 19:28

Baserat på vilka som redan vunnit liknande tävlingar är det Astra och Superb, övriga har liten chans.

#31
2015-12-14 19:38

Provkörde en superb i går och det jag större mig på var vägljudet. Sen är inte stolarna i min smak.

#32
2015-12-14 19:52

Superb är Skodas version av Passat som redan är årets bil, inte så troligt att samma bil vinner två år i rad och det brukar historiskt nästan aldrig inträffa när det finns en mindre och billigare stark konkurrent om inte den stora bilen är en ren sensation och det är väl rätt tveksamt.

#33
2015-12-14 20:13

I det har gänget så verkar Opel Astra vara den bil som ger mest bang for the bucks.
Men mitt hjärta säger att jag vill att Volvo XC90 och Audi A4 vinner för att det är två väldigt bra kompletta produkter.

#34
2015-12-14 20:32

Tror att Astran vinner.

#35
2015-12-14 21:07

Volvos design är bäst i klassen - snygg och lyxig. Värsta konkurrenten Audi Q7 ser ut som en överjäst A3:a. Men favoriten är Mazda mx-5 som står för nått unikt i bilvärlden. En sportbil som är kul att köra på vanliga vägar i vanliga farter, en väldigt genomarbetat bil för just det ändåmål den är tänkt för - att bara vara skitkul att köra!

#38
2015-12-14 23:02

Mazda så klart! En fantastisk bil o dessutom felfri vilket nog är mer än vad man kan säja om dom andra. Hoppas på den.

#39
2015-12-14 23:15

Jag tror A4 skulle sälja betydligt bättre om den hade en diskretare grill. ;)

#40
2015-12-15 06:16

Blev lite undrande när Jaguaren dök upp i bildspelet, den står inte nämnd i listan. Kollade AMS och deras artikel om årets bil, ingen Jaguar på deras lista heller. Men den ska faktiskt vara med enligt http://www.caroftheyear.org/nominees/2016_1/coty
Iofs tveksam om den har någon chans att vinna, men rätt ska vara rätt!

#41
2015-12-15 07:52

När denna tävlingen är över så säger man "Jaha, den bilen vann" sen går man och köper något annat.

#42
2015-12-15 09:35

Kan tycka att man inte ska stirra sig blind på prislappen i den här i mitt tycke meningslösa tävlingen.

Ofta så är det ju de dyra bilarna som är nyskapande inom många områden, inte minst säkerhet som är ett mycket dyrt utvecklingsområde.
Se bara på Mercedes S-klass som var med i finalen för nåt år sedan, svindyr för den vanliga allmogen och därför automatiskt diskad på förhand, men den introducerade många nyheter som kommer att komma svenssonbilarna till gagn inom några år.

Sådant borde prioriteras mer...

Jag tror heller inte att folk springer benen av sig för att få köpa den eventuella budgetbil som tar hem titeln utan priset är mest ett marknadsföringstillfälle för tillverkaren som vinner.

#43
2015-12-15 10:53

Jag tror att XC90 har en realistisk chans att vinna i år.
En orsak är att många biljournalister (främst från Frankrike/Italien/Tyskland) har en tendens att rösta nationalistiskt, och då det inte finns några bilar från Frankrike/Italien med i finalen så...
Av samma skäl så har tyskarna fyra olika bilar (Skoda inräknat) att fördela sina röster på, vilket gör att ingen enskild sticker ut.
Skulle britterna rösta nationalistiskt så har de förvisso Jaguar, men å andra sidan har Volvo gott renommé på de brittiska öarna.
Så tack vare hur motståndet ser ut har Volvo för en gångs skull en möjlig chans att vinna. Dessutom är XC90 lite "think outside the box" på ett positivt sätt.

#44
2015-12-15 12:20

En blandad kompott av icke direkt jämförbara bilar. XC 90 sticker ut som en fantastisk pjäs, men tyvärr i en helt onödig bilklass. Så även MX-5. Sämre än XC 90. men lika onödig. BMW 7:an, ja vad säger man snygg lyxig och dyr. Men som Prestigelös nämner, det är i dessa klasser innovationerna kommer först. hade man rå så....Jaguar, en katt bland hermeliner, snygg, kul, men inget nytt. Skoda, rymlig, men bara en Passatvariant. Har inte mycket till övers för detta märke även om Superben är "minst" ointressant. Mazdan. Kul leksak som jag gärna skulle äga. Körglädje. A4 en given favorit, men i "ny" tappning. Säkert bra och trevlig men inget nytt där heller. Sist men kanske minst, Astra, ett stort uppryck från Opel. Bättre än någonsin, i bra form och säkert det bästa dom gjort på länge, men inget nytt i bilbvärden. Vinnare? Astra eller A4 är mitt bud, med Astra som lite favorit.

#45
2015-12-15 12:59

Instämmer att MX-5 är en unik bil. En kul bil för vanligt folk som även fungerar skapligt i vardagen. Har dock funnits sedan 1989.

#46
2015-12-15 17:55

Mazda Mx-5!! Enda bilen i denna samling jag faktiskt är sugen på att äga själv.

#49
2015-12-15 21:15

Tyvärr är inte A4:an speciellt snygg i verkligheten, det är något bulligt över motorhuven. Den nya och gamla är ju rätt lika, men den gamla är mer harmonisk och sportigare i designen. Audi har tappat vad det gäller design där dom tidigare varit ledare. Ny på tronen är Volvo!

#50
2015-12-16 17:41

Skandal!
Att Europas motorjournalister röstar fram världshistoriens största bedrägeri företag
med 2 märken till kandidater till årets bil och att belöna dessa bedrägeriföretag att få
medverka i årets bil de är SKANDAL
Vorsprung durch technik Där av manipuleringar
Så jag hoppas att det blir Opel Astra som tar segern för den har ju ett bilpris som
är lämpligt för medelsvensson

#51
2015-12-16 13:10

Lite märklig lista tycker jag, men håller helt med Hackenbush. Ingen av dom här platsar på mitt tun.

#52
2015-12-16 19:25

Grattis Opel Astra... Opel levererar som vanligt, det är bara vi i Sverige som inte förstår att det är ett av de bilmärken som har den högsta kvalitén av alla

#53
2015-12-16 20:57

För vem är tanken att "Årets bil" skall passa? Eller är frågan vilken bil som har flest nyheter inmonterade - vilka säkert kommer att krångla till verkstädernas stora förtjusning? För mig verkar alternativen ovan något konstiga! Vad sägs om vettiga familjebilar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.