Bild
Nästa artikel

Här är finalisterna i Årets Bil

RAPPORT FRÅN PARIS:

Sju finalister är utsedda. Men bara en kan bli Årets bil. Vibilagare.se kan nu avslöja vilka bilar som slåss om titeln - med exklusiva kommentarer av jurymedlemmen Marianne Sterner.

Den prestigefyllda tävlingen Årets Bil kommer allt närmare sitt slut. I samband med bilsalongen i Paris presenteras sju finalister som har möjlighet att vinna det åtråvärda priset.

Juryn som ska utse vinnaren består av 59 medlemmar från 23 länder i Europa. En av dessa jurymedlemmar är Vi Bilägares Marianne Sterner - som nu kommenterar årets sju finalister.

Alfa Romeo MiTo

- Bygger på Grande Punto men det är inte mycket Fiat i den. En renodlad sportcoupé. Inte så praktisk men väldigt rolig, koncentrerad körglädje. Kan få en hög placering.

Citroën C5

- Skiljer sig mycket från föregångaren, framför allt är det mera premiumkänsla i nya C5. Den får skönhetspriset i finalsällskapet.

Ford Fiesta

- Favorit i finalfältet. Välbyggd och snygg på gränsen till vågad.

Opel Insignia

- Utrymmesmässigt ett steg bakåt jämfört med Vectra men utseendemässigt tar är den ett kliv framåt. Till våren kommer bästa varianten av Insignia, kombin.

Renault Megane

- Utslätad och försiktig för att sälja bättre. Den äldre modellen var nog lite för vågad för att attrahera köparna. Ingen favorit.

Skoda Superb

- En lågprislimousine med kluriga lösningar.

Volkswagen Golf

- Klart förbättrad jämfört med föregångarna men den känns inte så ny. Det är för få förändringar men de som är gjorda är till det bättre.

Återstår att se vilken av finalisterna som blir den slutliga segraren. Följ utvecklingen i Vi Bilägare och på Vibilagare.se.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
M.N
2008-10-02 14:31

Var är "premiummärkena"?

#1
TA
2008-10-02 15:35

Håller på Forden - bara priset nu blir rätt

#1
Ante
2008-10-02 17:52

Ford Fiesta,vilket lyft.Är den dessutom ekonomisk och TYST så kan det bli min nästa bil

#1
LS.
2008-10-02 20:02

Svar till MN.
Det är bara kommentarerna som är exklusiva i den här samlingen av bilar!

#1
Saabnisse
2008-10-02 20:05

Helt klart C5. Sedan mer än 53 år överlägsen komfort med sin magnifika gasfjädring.

#1
Bella
2008-10-02 21:48

Den nya Megane är utrolig snygg. Fina linjer, tyst motor!

#1
Matte
2008-10-02 21:53

Håller med Bella! Megane coupe ser rätt grym ut!

#1
Lars Lundquist
2008-10-03 11:18

Skoda Superb tycker jag är årets bil.Den är både billig och bränslesnål samt VAG kvalitet.

#1
Kenneth Sjökvist
2008-10-03 15:44

Ford fiesta är den självklara vinnaren.

#1
saabnisse
2008-10-03 18:03

Jag rekommenderar samtliga som inte gjort det att provköra en C5, jag tror ni förstår vad jag menar efter det.

#1
Per Karlsson
2008-10-04 16:43

Fiesta verkar vara en bra kandidat till titeln "Årets bil", bortsett frånj utformningen av instrumentpanelen - knapparna verkar vara alldeles för småplottriga.

#1
Chi
2008-10-04 19:07

Hoppas att Insignia tar hem segern, för bilen är ju ett riktigt lyft för Opel, både utseende o kvalitetsmässigt, men den har nog blivit lite för stor..så det blir nog Fiestan lr MiTo som vinner hela tävlingen..ja blev också väldigt överraskad över att nya Audi A4 inte blev en av finalisterna, det ä ju enligt mig bilarnas bil..^^den har ju allt..^^

#1
S-E S
2008-10-04 21:00

Det var inte många kvalitetsbilar i den samlingen.

#1
Raphael
2008-10-05 01:32

Årets bil i Europa, en omröstning som ska ta fram den bästa europeiska folkbilen (det är därför som "premiumärken" inte är med, de är per definition diskvalificerade i den här omröstningen).
En prisbillig Alfa? Ja varför inte, lätt och chic och kan nog bli en massäljare av från Alfa, det mest fokliga som de har gjort på länge - men troligen ändå inte tillräckligt folklig för att vinna.
Golfen ser gammal redan som ny så den hoppar vi över.
Opel? Ja, kanske de kan vinna i år, men...
Jag tror på Citroën C5, med Fiesta som en joker i leken.

#1
Krull
2008-10-05 18:27

Fruktansvärd tråkiga finalister, som att titta in hos second hand butik.

#1
Olle Elmefjärd
2008-10-06 10:54

Klart att VW Golf vinner!
En bra bil som blivit ännu bätre!

Olle

#1
Olle
2008-10-06 10:55

Klart att VW Golf vinner!
En bra bil som blivit ännu bättre!

#1
Lasse
2008-10-06 17:44

Golfen är en bra bil som blivit bättre. Jo, jo men inte särskilt mycket nytt med den egentligen. Snarare en Golf 5,5 d v s en faceliftad 5:a. Renault Mégane verkar intressant även om designen är alltför utslätad och intetsägande. Inget som skrämmer bort någon dock.

Citroen C5 verkar mer lovande, ett lyft jämfört med den gamle som det ser ut som. Hoppas bara att kvalitén också har blivit betydligt bättre. Får väl hoppas på den då med Forden som outsider.

#1
LÄGERLEFFE
2008-10-07 16:50

Var finns det nya, smarta, utvecklande - det är väl det som ska premieras, eller? Vad har vi att välja på? En glosögd Punto, 53-årig gasvätskefjädring i supersnygg förpackning, Mazda 2 med europasnits, yankeebil med hockeyklubba på dörren, utslätad fransk fd. personlighet, en tjeck tvådelad baklucka eller en vanligvanlig storsäljare? Nää - lägg ner, det vore den bästa utvecklingen för den s.k. tävlingen.

#1
Lasse
2008-10-08 15:53

Svar till M:N:
Alfa Romeo är med!

#1
Raphael
2008-10-08 18:26

Lägerleffe - det är inte tävlingens fel att den där riktigt smarta, nytänkande, ekonomiska och folkliga bilen inte har lanserats av biltillverkarna än. Det är bara bilar som kommer att sälja på de stora europeiska marknaderna som får vara med, alltså inte koncept eller så.
Och de bilar som har visats senaste tiden har varit rätt utslätade, men eftersom tävlingen bara kan ta med bilar som faktiskt finns så blir utbudet i tävlingen som det blir.
Man kan ju inte ge priset till en bil som inte har lanserats än! :)

#1
pg
2008-10-20 12:56

Märkligt att C 5 an finns med. Men detta med säkerhet har tydligen missats av journalisterna. Enl Folksam har inte någon modell av Citroén Wiplachskydd av godtagbar typ, så det gäller att inte bli påkörd bakifrån. Inte heller älgolyckor eller rundslagningar klarar Citroén något vidare bra. men detta testas ju inte enligt ADAC s principer, därav 5 sjtärnigt.
Om man skulle väga in även dessa faktorer, samt att man även hade krav på att även dessa faktorer skulle vägas in, skulle inte en enda Fransk bil få säljas i Sverige.
Det finns dock fler märken som inte har detta skydd inbyggt i framstolarna i den här gruppen.

#1
PA
2008-11-09 16:39

Som sagt var, provkör nya Citroen C5 tourer. Fick min levererad i midsommarveckan och har redan avverkat 1200 helt bekymmersfria mil. Fantastisk komfort-låg bränsleförbrukning (har 110 hkr-dieseln)Mycket bil för pengarna. Hade tigare en C5 2005, det här är en helt annan bil. Jag tror den vinner tävlingen om årets bil.Lycka till med provkörningen säger en tidigare Volvo,-Mercedes,-och ford-ägare.

#1
HK
2008-12-30 21:38

klart att citroen c5 vinner! har kört många bilar men inte nån som c5 helt sjukt bra bil

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.