Bild
Nästa artikel
Här är det störst risk att krocka med vilt

Här är det störst risk att krocka med vilt

Nyheter

Hittills i år har det rapporterats in över 41.000 viltolyckor, en ökning jämfört med förra året.

Försäkringsbolaget If har sammanställt statistik från Nationella Viltolycksrådet gällande olyckor med vilt mellan januari och oktober i år.

De 41.000 incidenter som rapporterats innebär en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period förra året. De inkluderar krockar med älgar, vildsvin och rådjur. 24 örnar och 6 björnar ingår också i statistiken.

Störst risk för att krocka med vilt löper de som färdas på vägarna i Kalmar län, där det sker 22,8 viltolyckor per 1.000 bilar. Det är nästan tre gånger riksgenomsnittet. Sett till antal bilar är risken minst i Norrbotten, med 2,78 olyckor per 1.000 bilar.

Enligt If ger en krock med en älg skador på bilen för drygt 30.000 kronor. Att krocka med vildsvin är ännu mer kostsamt, 40.000 kronor beräknas de kollisionerna att kosta. Att krocka med ett rådjur innebär en kostnad på drygt 15.000 kronor på bilen.
 
Diskutera: Har du krockat med vilt någon gång?
 
Risk per län 2017 – antal olyckor per 1000 personbilar registrerade i länet

(förra året inom parentes)
 
1. (1) Kalmar: 22,85 (18,6)
2. (2) Kronoberg: 20,34 (17,9) 
3. (3) Värmland: 15,6 (14,1) 
4. (4) Södermanland: 14,25 (10,9) 
5. (7) Jämtland: 14,16 (10,23) 
6. (5) Jönköping: 13,29 (10,85) 
7. (13) Blekinge: 11,61 (7,15) 
8. (6) Gotland: 11,43 (10,81) 
9. (9) Östergötland: 10,77 (8,7) 
10. (8) Uppsala: 10,35 (9,3) 
11. (10) Dalarna: 9,08 (8,44) 
12. (12) Västra Götaland: 8,58 (7,22) 
13. (11) Örebro: 7,98 (8,35) 
14. (14) Halland: 7,89 (6,5) 
15. (15) Västmanland: 7,38 (5,81) 
16. (16) Skåne: 6,54 (5,79) 
17. (17) Gävleborg: 5,91 (5,5) 
18. (19) Västernorrland: 5,57 (4,12) 
19. (18) Västerbotten: 4,5 (4,44) 
20. (20) Stockholm: 3,75 (2,8) 
21. (21) Norrbotten: 2,78 (2,34)

Rikssnitt: 8,4

Källa: If
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-10-19 16:07

Jag har bott i Småland, Kalmar och Karlskrona... aldrig sett en enda älg... haha, bara skojar.. haft lite flyt och kunnat undvika dem (sett dem på håll).

#2
2017-10-19 16:43

Det största djuret jag "krockat" med är en småfågel men skulle jag smälla in i ett större klövdjur skulle jag föredra att sitta ganska högt och ha en rejäl huv framför rutan. Vet inte vad biltypen kallas...

#4
2017-10-19 17:27

-Saab, på sin tid, testade sina bilar för älgolyckor och konsturade dem därefter. Jag vet ingen annan biltillverkare som gör det idagsläget. Kolla här skillnaden mellan Saab och BMW på 90-talet:
https://www.youtube.com/watch?v=J4cPWZ9VdI8

#5
2017-10-19 18:22

Min kompanjons bil tvär bromsade automatiskt före foten lämnade golvet när älgen sprang upp på vägen.
Det var ingen oktavia utan en mindre v60.

#6
2017-10-19 18:55

Statistiken för AB-län är sannolikt helt missvisande. Redovisa istället antalet viltolyckor.

#7
2017-10-19 19:45

A. L, du skall inte krocka en älg med din SUV, mankhöjden gör att den hamnar rätt in i vindrutan. En BMW 3-serie klarade sig då den var lägre och kroppen "missade" bilen. Finns klipp på internet. SUV är inte så bra som du vill få det till. Olyckan bör man undvika, det gör man lättare med en vanlig bil.

#8
2017-10-19 20:51

Är det EU som standardiserat viltets benlängd?

#10
2017-10-20 06:37

Hej,
Är ny här men vill ändå få säga några ord. Krockade själv med en älg för några år sedan i en VW Scirocco där stolparna fram knäcktes som tändstickor. Älgen ville väl kramas men det medförde ganska mycket skallskador och lång rehab. Numera är det SUV med de flesta hjälpmedel som autobroms etc.
Jag litar mycket mer på SUV konceptet än lägre bilar om det nu kommer fler djur som vill kramas i trafiken.
Det optimala är ändå att oavsett fordonstyp att man ska ta't lugnt och vara uppmärksam och inte lita på att ett viltstängsel skyddar till 100 %!

#11
2017-10-20 10:03

Det körs väl på ca 41000 renar per år i Norrbotten/Västernotten.
Har själv klämt 2 av dom i år...

#12
2017-10-20 10:08

En av mina leverantörer hade lånat fruns Corolla när hans egen var på service.
Han råkade smacka på en älg mitt på dagen! Han blev ganska trasig och Corollan aldrig mer bil.
Han jämförde med Saab som han långt tidigare råkat ut för en olycka med och där skadorna blev avsevärt mindre.
Nästa bil blev en Hilux med en stor kromad grind i fronten!
Helt klart ska man inte ha en liten bil om man är rädd för vilt.

#13
2017-10-20 10:23

Styggavargen- jag försöker undvika att tro utan går istället på empirisk kunskap och mekanisk konstruktion.

Det som avgör hur du klarar en älgkollision är takets och a-stolparnas styrka samt avståndet mellan förarens huvud och takkant. SUV:ens höjd är generellt också en fördel då den ökar chanserna för att man kör på älgen med deformationszonen först.

Hos en Volvo-SUV är taket och stolparna utformade för att stå emot trycket från älg, eftersom Volvo som enda (kvarvarande) biltillverkare genomför praktiska prov (med älgprovdocka). Resultatet visar sig ute i de verkliga älgolyckorna, där både Volvo och Saab har lägre skadeföljd än andra bilar.

Så den som vill minska sina chanser för att bli invalidiserad av en älg gör bäst i att köra en XC90.

MVH AL

#14
2017-10-20 10:46

Om sen folk kunde fatta att viltvarningsksyltar inte sitter där för skojs skull, utan för att det behövs varning pga mycket korsande vilt.
Hemmavid klipper de ett par älgar varje år, då dessa har den olämpliga vanan att korsa en större väg gång på gång. Plus massor av rådjur och vildsvin förstås, ni ser ju vilket län som "ligger i topp"...

#15
2017-10-20 10:54

Ja som tillägg till Hultarns inlägg #14. Kör man på ett större djur (älg, björn, vildsvin etc) så bör man inte gå ut till djuret för att kolla dess status. Sitt kvar i fordonet och invänta hjälp. Ett skadat stort djur kan nämligen vara oberäkneligt.

MVH AL

#16
2017-10-20 18:12

Det är väldigt lokalt också, vi har en sträcka här som jag helst undviker, Älg, hjort, rådjur, gris och grävling.
Det går åt typ en om dagen av någon sort, grävling ligger o jäser varje dag, en makaber sträcka som gör en illa till mods.
Ja med hjort på denna sträckan.

#17
2017-10-20 23:21

En hare, en fasan och ett litet rådjur men mer har jag aldrig hjort.
Såvida inte mygg och så räknas förstås.

#18
2017-10-21 17:45

Finns mycket vilt från Rosenhill till Hemfosa. Gäller att ta det lugnt, men ett djur kommer snabbt över vägen. Vi har haft tur och klarat oss. (och djuret med)

#19
2017-10-21 17:53

Statistiken ökar pga antal galna trafikanter ökar också och tyvärr polis kontroll ökar inte alls. Människor kör för fort då finns mindre tid och sträcka att bromsa i tid...

#20
2017-10-25 23:20

Som folk ofta kör nu för tiden, förstår jag att statistiken ser ut som den gör. Att man kan behöva bromsa för något plötsligt "hinder" verkar tyvärr inte alla fordonsförare vara medvetna om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.