Bild
Nästa artikel

Här är Audis e-tron 50

Nyheter

Den lite enklare varianten av Audis omtalade e-tron har en motor på 300 hästkrafter och en räckvidd på 30 mil.

Audis hypade elbil e-tron finns i dag endast i en version. Den kommer med 400 hästkrafter och ska ha en räckvidd på 40 mil. Vi bilägare fick dock fram lite andra räckviddssiffror när vi testade bilen. Grundpriset för e-tron är 885 000 kronor. Om man plussar på lite trevlig extrautrustning går priset ganska snabbt över miljonstrecket och lite därtill. Nu släpper den tyska biltillverkaren en lite billigare version av bilen som fått namnet e-tron 50 quattro.

E-tron 50 quattro kommer med ett mindre batteri på 71 kWh och en elmotor på 300 hästkrafter. Den officiella räckvidden ska ligga på 30 mil, vilket är en ganska låg siffra om man jämför med Teslas bästa modeller som når mellan 50-60 mil på en laddning. Bilen ska också vara 120 kilo lättare än. Något pris är ännu inte officiellt men räkna med ett cirkapris på 800 000 kronor.

Totalt har e-tron sålts i mindre än 10 000 exemplar globalt. Den nya versionen kanske kan hjälpa Audi att nå sitt produktionsmål på 20 000 bilar innan året är slut.

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron 50 quattro?
 

Kommentarer

#1
2019-08-02 11:16

Wow en normal grill, men 800.000:- skulle jag aldrig ge för denna bilen.

#2
2019-08-02 11:19

För mycket pengar för så lite räckvidd oavsett hur kompetent bilen är i övrigt....

#3
2019-08-02 11:29

800 000 kr 30 mil är inte mycket. 30 mil på ett batteri över 70 kWh var inte mycket det heller. Då betalar jag hellre runt 400 000 kr för DS 3 Crossback E-Tense. Eller ja, för 800 000 kr så tar jag två stycken. ;)

#4
2019-08-02 11:34

Men den har ju en trevlig inredning med rund ratt och bilen är snygg!
Halva priset vore lagom.

#5
2019-08-02 11:57

Bilen hade kunnat ha en räckvidd på 45 mil om den varit aerodynamisk, och lättare.

#6
2019-08-02 12:12

Stygga: döh....så du konstaterar att hade drivlinan suttit i en mindre bil hade den vart snålare? Tänk om bara bilfabrikanterna vetat det.....
Vill du ha en mindre elbil finns det med....
Men Audi har nog räknat på vilka modeller de inledningsvis har mest payback för utvecklingen per såld bil och inser att detta är den....sen följer de mindre bilarna med....
Sen går det bygga tunga bilar med räckvidd med, Teslan som väger lika med samma batteristorlek kommer längre, handlar om effektivitet i drivlinan med.

#7
2019-08-02 12:38

Kompetent bil, ja. Men den är plågsamt ineffektiv med elektronerna.

Den dagen Audi kommer tillbaka med en eldriven A2, då jä... köper jag nog en.

#8
2019-08-02 17:29

Blir intressant att se om ett par tre år hur 30 mils räckvidd för 800 000 står sig. Dags att inför räckvidd/pris-kvot?

#9
2019-08-02 18:54

Wow, helt otroligt kort räckvidd från ett så pass saftigt batteri på 71 kWh. De borde titta lite mer på Tesla och Hyundai/Kia som går nästan dubbelt så långt på samma laddning. Denna kommer inte vara rolig att ladda i en klen hemmaladdare, varje timme ger ju då bara cirka halva räckvidden jämfört med en effektiv bil. Sen är ju också batteriet en stor del av priset vilket förklarar prislappen på 800 lax. Skulle gärna köpa en europeisk elbil men Audi kan tydligen inte leverera en vettig sådan.

#10
2019-08-03 00:30

En bil för posörer. Alldeles för tokigt kort räckvidd sett till priset.

#11
2019-08-03 10:00

För mycket lyx och elektriska elektroniska komponenter drar ström, för hög vikt.

#12
2019-08-03 10:45

N-iklas: Min väger lika mycket i stort sett och har lika mycket elektriska komponenter minst och lika mycket lyx. Men är väldigt mycket mer energisnål så de sakerna du räknar upp måste inte vara en nackdel. Däremot har Audi inte en speciellt energieffektiv drivlina. Men de lär sig nog :) sen kan du nog räkna med att Audi med kommer med enklare, mindre elbilar med. Men ner till Opel-nivå går de nog inte ;)

#13
2019-08-03 17:57

30 mil på pappret. 20 mil i verkligheten? 14 mil på vintern?
2,5 ton?
Seriöst. Min A2:a väger 950 kg

#14
2019-08-03 18:51

GRP: WLTP för elbilar är ganska bra slående så det är nog ganska nära 30 mil i verkligheten förutom vintertid. Så säg beroende på kyla 20-25 när det är som bistrast, beroende på vart i landet du bor såklart.
Vikten ligger som en Q5 plus batterivikten ungefär, så varken ett lättviktsbygge eller extra tungt bygge.

#15
2019-08-04 17:50

Det hade varit intressant att få reda på energiförbrukningen... Lär ju vara ganska högt. Några siffror att jämföra med:

DS3 Crossback E-Tense (50 kWh)
NEDC: 450 km, 10.6 kWh/100 km.
WLTP: 320 km, 14.8 kWh/100 km. 



Kia e-Niro
 (64 kWh)
WLTP: 455 km, 15.9 kWh/100 km. 



BMW i3
 (94 Ah)
WLTP: 306 km, 15.4 kWh/100 km. 


#16
2019-08-04 20:15

Raphael: Bara att ta fram räknedosan, Audi anger batteristorleken till 71 kWh, och ungefärlig räckvidd på 30 mil så runt 2.35 kWh/mil. Inte direkt imponerande.....
Vad blir prestandan på DS? 2 eller 4WD?

#17
2019-08-04 20:30

Sorry, i3 har 120 Ah det var förra batteriet som hade 94 Ah.

#18
2019-08-05 18:17

Fast lite oklart om 71 kWh är netto- eller bruttokapacitet? Den ligger nog omkring 2,2 kWh/mil i WLTP och jag tippar att den har ca 64 kWh som tillgänglig kapacitet. Känner ni ingen den siffran från Kia/Hyundai? :-)

Den större modellen har följande siffror enligt Tesla-Björn.
Kapacitet: 83,1 kWh
90 km/h: 370 km, 2,25 kWh/mil
120 km/h: 270 km, 3,08 kWh/mil

#19
2019-08-05 21:02

Tesla Björns siffror är inte WLTP så det är att jämföra äpplen och ananas. Men 2+ kWh/mil är ju svagt. Nu är det en Quattro och texten säger ”en elmotor”? Dvs mekanisk koppling, istället för en elmotor fram och en bak som konkurrenter med 4wd. T o m Jeep kommer med el-4wd i sina nya, med elmotor på bakaxeln istället för mekanisk koppling. Helt enkelt mer energieffektivt plus ger bättre effekt och styrning. Här ligger Audi efter.

#20
2019-08-05 21:41

Raphael: Nog återigen ViB:s usla sommarvikarier som vart i farten....det är dubbla motorer även i denna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.