Nästa artikel
Här är Audis e-tron 50
Nyheter

Här är Audis e-tron 50

Publicerad 2 augusti 2019
Den lite enklare varianten av Audis omtalade e-tron har en motor på 300 hästkrafter och en räckvidd på 30 mil.
Audis hypade elbil e-tron finns i dag endast i en version. Den kommer med 400 hästkrafter och ska ha en räckvidd på 40 mil. Vi bilägare fick dock fram lite andra räckviddssiffror när vi testade bilen. Grundpriset för e-tron är 885 000 kronor. Om man plussar på lite trevlig extrautrustning går priset ganska snabbt över miljonstrecket och lite därtill. Nu släpper den tyska biltillverkaren en lite billigare version av bilen som fått namnet e-tron 50 quattro.

E-tron 50 quattro kommer med ett mindre batteri på 71 kWh och en elmotor på 300 hästkrafter. Den officiella räckvidden ska ligga på 30 mil, vilket är en ganska låg siffra om man jämför med Teslas bästa modeller som når mellan 50-60 mil på en laddning. Bilen ska också vara 120 kilo lättare än. Något pris är ännu inte officiellt men räkna med ett cirkapris på 800 000 kronor.

Totalt har e-tron sålts i mindre än 10 000 exemplar globalt. Den nya versionen kanske kan hjälpa Audi att nå sitt produktionsmål på 20 000 bilar innan året är slut.

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron 50 quattro?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-02 11:16
Hackenbush

Wow en normal grill, men 800.000:- skulle jag aldrig ge för denna bilen.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-02 11:19
Henrik M

För mycket pengar för så lite räckvidd oavsett hur kompetent bilen är i övrigt....

#3 • Uppdaterat: 2019-08-02 11:29
Raphael

800 000 kr 30 mil är inte mycket. 30 mil på ett batteri över 70 kWh var inte mycket det heller. Då betalar jag hellre runt 400 000 kr för DS 3 Crossback E-Tense. Eller ja, för 800 000 kr så tar jag två stycken. ;)

#4 • Uppdaterat: 2019-08-02 11:34
saabnisse

Men den har ju en trevlig inredning med rund ratt och bilen är snygg!
Halva priset vore lagom.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-02 11:57
Styggavargen

Bilen hade kunnat ha en räckvidd på 45 mil om den varit aerodynamisk, och lättare.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-02 12:12
Henrik M

Stygga: döh....så du konstaterar att hade drivlinan suttit i en mindre bil hade den vart snålare? Tänk om bara bilfabrikanterna vetat det.....
Vill du ha en mindre elbil finns det med....
Men Audi har nog räknat på vilka modeller de inledningsvis har mest payback för utvecklingen per såld bil och inser att detta är den....sen följer de mindre bilarna med....
Sen går det bygga tunga bilar med räckvidd med, Teslan som väger lika med samma batteristorlek kommer längre, handlar om effektivitet i drivlinan med.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-02 12:38
Grosser

Kompetent bil, ja. Men den är plågsamt ineffektiv med elektronerna.

Den dagen Audi kommer tillbaka med en eldriven A2, då jä... köper jag nog en.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-02 17:29
Lawett

Blir intressant att se om ett par tre år hur 30 mils räckvidd för 800 000 står sig. Dags att inför räckvidd/pris-kvot?

#9 • Uppdaterat: 2019-08-02 18:54
Gbogus

Wow, helt otroligt kort räckvidd från ett så pass saftigt batteri på 71 kWh. De borde titta lite mer på Tesla och Hyundai/Kia som går nästan dubbelt så långt på samma laddning. Denna kommer inte vara rolig att ladda i en klen hemmaladdare, varje timme ger ju då bara cirka halva räckvidden jämfört med en effektiv bil. Sen är ju också batteriet en stor del av priset vilket förklarar prislappen på 800 lax. Skulle gärna köpa en europeisk elbil men Audi kan tydligen inte leverera en vettig sådan.

#a • Uppdaterat: 2019-08-03 00:30
Axa

En bil för posörer. Alldeles för tokigt kort räckvidd sett till priset.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.