Bild
Nästa artikel
Guide till nya skatterna: Då ska du köpa bilen

Guide till nya skatterna: Då ska du köpa bilen

Nyheter

Om bara några månader planeras flera nyheter som kan påverka din plånbok rejält. Bilägandet kan bli flera tusenlappar billigare – eller dyrare – om du gör fel. Läs vår guide för att pricka in rätt köptillfälle.

Det är flera viktiga nyheter på gång som kommer påverka bilägarna och bilköparna under det kommande året. Vissa av dem kan kosta bilägarna tusentals kronor om året.

Genom att planera bilköpet med lite framförhållning kan du undvika onödiga utgifter. Men det är också viktigt att komma ihåg att ändringarna ännu inte är helt spikade.

Miljöbilsrabatten försvinner

Status: Redan genomfört. Vid nyår försvann den särskilda nedsättningen för elbilar, laddhybrider och gasbilar. Den innebar att förmånsvärdet för tjänstebilister sänktes med 40 procent eller högst 10 000 kr per år. Detta gäller både befintliga och nya bilar.

Bonus/malus görs om

Status: På remiss. Det så kallade bonus/malus-systemet kommer förmodligen uppdateras den 1 april och de nya reglerna gäller enbart bilar som registreras efter det. Straffskatten för att köpa en vanlig bensin- eller dieselbil blir högre än i dag. Samtidigt ändras reglerna för hur mycket bonus laddhybriderna får, och elbilsbonusen höjs till 70 000 kr.

Högre förmånsvärde

Status: Under utredning. Regeringen vill göra det dyrare att ha förmånsbil från och med 1 juli. De nya reglerna, som ännu inte är spikade, ska enbart gälla bilar registrerade från och med det datumet. Kort sammanfattat vill regeringen i snitt göra det 25 procent dyrare att ha förmånsbil.

Den som slår till på en elbil får högre bonus efter 1 april, om det nya bonus/malus-systemet går igenom.
Den som slår till på en elbil får högre bonus efter 1 april, om det nya bonus/malus-systemet går igenom.

Privatköp

Du som ska köpa bil som privatperson behöver inte ta hänsyn till förändringarna som rör tjänstebilister. Däremot påverkar de nya bonus/malus-reglerna bilägandet.


När ska jag köpa ny elbil?

Köp efter 1 april. Om du planerar att köpa en elbil privat kan det vara läge att vänta, åtminstone till efter att elbilsbonusen höjts till 70 000 kr. Som det ser ut nu sker det alltså 1 april. Men om bilen är dyr spelar kanske inte den 10 000 kr högre bonusen så stor roll.


När ska jag köpa ny laddhybrid?

Köp före 1 april. Laddhybrider får en lite annorlunda bonus jämfört med i dag efter den 1 april, om regeringens förslag går igenom.

För det första sänks gränsen för vilka bilar som är berättigade till bonus från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Modellerna som blir utan bonus är till stor del dyra suvar och lyxbilar. Där spelar inte bonusen så stor roll.

För det andra sänks bonusen för de laddhybrider som är berättigade till bonus. Det kan handla om ganska stora summor och i tabellen här nedan kan du se några exempel. Du kan se fler exempel här.

Bilmodell  Ny bonus Skillnad
BMW 330e Touring 26 927 –10 939
Kia Ceed SW Plug-in Hybrid 28 093 –11 201
Volkswagen Passat GTE 26 927 –10 939
Volvo V60 T6 Recharge 24 595 –10 415
Volvo XC40 T4 Recharge 18 765 –9 105

När ska jag köpa ny bensinbil eller dieselbil?

Köp före 1 april. Eftersom straffskatten för vanliga bensin- och dieselbilar utan hybridteknik förmodligen höjs efter 1 april blir bilen dyrare att äga efter det. Straffskatten tas ut i tre år men även efter det kan den årliga fordonsskatten vara hög.

Här nedan följer några exempel. Du kan se fler exempel här. Siffrorna i tabellen visar kronor per år.

Bilmodell  Ny skatt Skillnad
Audi A6 Avant 40 TDI S-tronic 4 719 +1 010
BMW 320d xDrive Touring 7 230 +1 611
Dacia Duster 1,5 Blue dCi 115 4x4 8 830 +2 035
Mazda CX-5 2,2 Skyactiv-D 150 AWD Automat 15 233 +3 135
Skoda Kodiaq TDI 190 DSG 4X4 13 342 +2 811
Toyota Corolla Hybrid Touring Sports 2 714 +960
Volkswagen Golf 1,5 TSI 150 3 998 +1 260
Volvo V60 B4 AWD Automat 9 558 +2 160
Volvo XC60 B4 AWD Automat 10 868 +2 386

Läs också: Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken

Vanliga tjänstebilar får högre förmånsvärde under året.
Vanliga tjänstebilar får högre förmånsvärde under året.

Tjänstebil eller förmånsbil

Du som funderar på ny förmånsbil eller tjänstebil behöver ta hänsyn till flera förändringar under året. Som du kan läsa här ovan har elbilar och laddhybrider redan nu blivit av med den särskilda nedsättningen av förmånsvärdet.

Förutom det görs bonus/malus om, och den summan läggs ovanpå förmånsvärdet. Dessutom blir förmånsbilar som hämtas ut efter 1 juli förmodligen generellt dyrare, om regeringens förslag blir verklighet.

När det gäller den generella höjningen av förmånsvärdet kommer det slå hårdast mot billigare förmånsbilar, och inte lika hårt mot dyra. Du kan se några exempel i tabellen här nedan (siffrorna visar kronor per månad med en antagen fordonsskatt på 5 000 kr och en marginalskatt på 52,2 procent).

Bilens pris Skatt i dag Nya förslaget Höjning
250 000 1 834 2 375 +541
300 000 2 038 2 687 +649
350 000 2 242 2 999 +757
400 000 2 662 3 311 +649
500 000 3 548 3 935 +387

Källa: Regeringen


När ska jag köpa ny elbil som tjänstebil?

Köp efter 1 april men före 1 juli. Här gäller det att försöka pricka in ett tre månader brett ”fönster” för att maximera bonusen och minimera förmånsvärdet.

Efter den 1 april kommer elbilsbonusen förmodligen höjas till 70 000 kr. Men den 1 juli kanske regeringen får igenom sin plan på att göra förmånsbilar generellt 25 procent dyrare. Båda förändringarna gäller enbart nyregistrerade bilar.


När ska jag köpa ny laddhybrid som tjänstebil?

Köp helst före 1 april, eller i andra hand före 1 juli. Om bonus/malus-förslaget går igenom får laddhybrider alltså lägre bonus efter 1 april än i dag. I vissa fall kanske det inte drabbar förmånsbilisten särskilt hårt, men det är ändå bra att känna till.

Om det inte går att köpa ny laddhybrid som tjänstebil före 1 april kan det ändå vara läge att försöka hämta ut en ny bil före 1 juli. Då kanske regeringen får igenom sin plan på att göra förmånsbilar generellt 25 procent dyrare.


När ska jag köpa ny bensinbil eller dieselbil som tjänstebil?

Köp före 1 april. Precis som för privatköpare drabbas även tjänstebilister av att många vanliga bensin- och dieselbilar får kraftigt höjd straffskatt den 1 april. Se tabellen här ovan.

Om du inte har möjlighet att välja en laddbar bil och absolut måste ha en bil utan laddsladd får den alltså lägre straffskatt om den hämtas ut före den 1 april.

Läs också: Så stor blir skattesmällen för vanligaste bilmodellerna

Viktigt om avtalet och leveranstider

• Eftersom många tjänstebilister kommer försöka pricka in fönstret efter 1 april och före 1 juli kan det bli trångt hos bilhandlarna.

• Det kan också innebära längre väntetid på bilen.

• Om bilen blir försenad kan bilhandlaren registrera in den före 1 april eller 1 juli. Men det innebär också i många fall att garantierna börjar rulla. Om du inte kan eller får hämta ut bilen förrän senare blir du alltså av med en del av garantitiden.

• Försök få in redan i kontraktet eller köpavtalet att du vill få bilen levererad innan ett visst datum.

Så räknas bonusen ut

• Alla bilköpare betalar 360 kr i grundavgift per år.

• Elbilar och vätgasbilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får bonus på 70 000 kronor enligt förslaget.

• Bilar med utsläpp på upp till 60 gram är berättigade till bonus, som blir lägre ju högre utsläppen är. Grundbonusen för dessa bilar ligger på 45 000 kronor och sedan får bilen ett avdrag på 583 kr per gram upp till 60 g/km. Maxbonusen är 25 procent av inköpspriset.

Så räknas fordonsskatten ut

• Alla bilköpare betalar 360 kr i grundavgift per år.

• Elbilar och vätgasbilar med noll lokala utsläpp av koldioxid får bonus på 70 000 kronor enligt förslaget.

• Bilar med utsläpp på upp till 60 gram är berättigade till bonus, som blir lägre ju högre utsläppen är. Grundbonusen för dessa bilar ligger på 45 000 kronor och sedan får bilen ett avdrag på 583 kr per gram upp till 60 g/km. Maxbonusen är 25 procent av inköpspriset. 

• Bilar med utsläpp på 61–89 gram får varken bonus eller malus.

• Bilar med utsläpp på 90–129 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram över 90 gram.

• Bilar med utsläpp på mer än 130 gram koldioxid betalar 360 kronor i grundavgift plus 107 kronor per gram mellan 90 och 130 gram plus 132 kronor per gram för utsläpp över 130 gram.

• Dieselbilar betalar dessutom en miljöavgift på 250 kronor plus 13,52 kronor per gram.

Räkna själv: Så hög blir fordonsskatten eller bonusen

Vi Bilägare har tagit fram en sida där du själv kan ta reda på hur mycket skatt eller bonus bilen får med de nya bonus/malus-reglerna. Klicka här för att komma till räknaren!

Taggar: Nyheter

Det är flera viktiga nyheter på gång som kommer påverka bilägarna och bilköparna under det kommande året. Vissa av dem kan kosta bilägarna tusentals kronor om året.

Genom att planera bilköpet med lite framförhållning kan du undvika onödiga utgifter. Men det är också viktigt att komma ihåg att ändringarna ännu inte är helt spikade.

Miljöbilsrabatten försvinner

Status: Redan genomfört. Vid nyår försvann den särskilda nedsättningen för elbilar, laddhybrider och gasbilar. Den innebar att förmånsvärdet för tjänstebilister sänktes med 40 procent eller högst 10 000 kr per år. Detta gäller både befintliga och nya bilar.

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Kommentarer

#1
2021-01-08 11:11

Jag ser fram emot att det ska kosta mer att ha en förmånsbil, det är helt fel att vi skattebetalare ska betala mellanskillnaden mot vad kostnaden är för en likadan bil privatägd. Den mellanskillnaden får företaget betala om de anser att det är så viktigt med förmånsbilar.

#2
2021-01-08 16:34

Väldigt rörigt med pris hit och dit.

#3
2021-01-08 23:55

Höjs med 10000 kr låter bra, men jag tror inte bilen blir billigare för mig som köpare. Pengarna hamnar i fickorna på säljande företaget.

#4
2021-01-09 13:43

Attan så de lyckats krångla till detta. Inte juste mot folk att göra detta så krångligt. Undre hur många skattekronor det gått åt till att komma på detta snåriga regelverk.

#5
2021-01-11 12:03

Det blir Toyota ägarna och dom övriga fosilbilsrna som får betala extra skatt till oss som kör på El. ;).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.