Nästa artikel
Grattis, Jeep!
Jubileum

Grattis, Jeep!

Publicerad 29 maj 2016 (uppdaterad 30 maj 2016)
Willys MB (1944), Jeep CJ-2A (1945), Willys Wagon (1949), CJ-5 (1973), Cherokee Chief (1977), Wagoneer (1983), Cherokee (1984), Grand Wagoneer (1991), Grand Cherokee (1994).
Terrängbilen firar 75 år och vi listar några av milstolparna i dess historia.
För 75 år sedan kom den första Jeepen. Den skulle komma att bli en ikon som stod för äventyr och framkomlighet, synonym med terrängegenskaper och fyrhjulsdrift. Den föddes ur andra världskriget och hette från början något helt annat.

1940 uppmanade den amerikanska armén biltillverkare att skapa framtidens militärfordon. Kravspecifikationen var diger: Bilen skulle ha minst 272 kilos lastkapacitet, vara lägre än 91 centimeter och ha såväl fyrhjulsdrift och lågväxel som nedfällbar vindruta. Företaget som vann upphandlingen hette Willys-Overland med bilen Willys MA, senare MB, där ”M” stod för ”Military” och bokstaven efter det representerade version.

20162905134038.jpg?itok=Y8aQKw8v

Namnet Jeep kom först efter kriget, när Willys lanserade bilen på den civila marknaden. 1945 kom så CJ-2A, CJ stod för ”Civilian Jeep”. Den massproducerade bilen fick en uppdatering av den militära varianten med bland annat baklucka och sidomonterat reservhjul, större strålkastare och externt tanklock som den militära varianten saknade. CJ-serien är den serie som tillverkats längst hos Jeep, den kom i sju varianter fram till 1986 när den ersattes av Jeep Wrangler.

20162905134209.jpg?itok=MeNXVX6R


I samma veva som CJ-serien introducerades 1946, kom vad Jeep benämner som världens första suv, Willys Wagon. Den hade plats för sju och fick senare också fyrhjulsdrift.

20162905134254.jpg?itok=K4ftCQGE

Jeep spann vidare på området och lanserade 1963 Wagoneer, som skulle tillverkas i tjugo år framöver. Det var den första fyrhjulsdrivna bilen som kom med automatisk växellåda. Individuell fjädring fanns som tillval.

20162905134312.jpg?itok=l0iUxKuD

1984 var det dags för nästa milstolpe. Då kom Jeep Grand Wagoneer som ersatte gamla Wagoneer och gjorde suven lite mera lyxig. Läderklädsel, luftkonditionering, AM/FM/CD stereoradio, extra ljudisolering och trädekor på karossens utsida gjorde Grand Wagoneer till ett flärdfullt åk. Modellen kom med en 5,9-liters V8.

20162905134330.jpg?itok=NUy8qQEE

1974 kom Jeep Cherokee, ett tvådörrars terrängfordon med siktet inställt på en yngre målgrupp jämfört med den större Wagoneer-modellen. För att öka den ungdomliga auran erbjöds bilen i många starka kulörer. Cherokee lever vidare än idag.

20162905134350.jpg?itok=vDAj8_OZ

2014 kom småsyskonet Jeep Renegade, som är den första Jeep-modellen någonsin att tillverkas i Europa. ”En spelvändare som kommer att representera en ny Jeep-era”, skriver Jeep själva om småsuven.

20162905134408.jpg?itok=ji2oR9lK
 
Diskutera: Vilken Jeep-modell minns du speciellt mycket?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-29 15:03
Styggavargen

Ja Grattis, helt otroligt vad de måste ökat försäljningen. Ironiskt att ett märke som ökat försäljningen i en tid där behovet för en Jeep borde vara minimalt.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-29 16:55
saabnisse

Nu var det ju faktiskt inte Willys som tog fram den första Jeepen. Det var Amercan Bantam som ju är mera kända som tillverkare av Kalle Ankas bil, 313!
De hade dock inte produktionskapacitet och därför gick ordern till Willys, som inte heller klarade mängden som skulle fram utan fick hjälp av Ford.
Dock var det Willys som fick cred för jeepen, men man ska inte glömma American Bantam, som från början var en licensbyggd Austin 7, och om man tänker sig Kalles bil lite kantigare blir den ju ganska lik jeepen :-)

#3 • Uppdaterat: 2016-05-30 08:14
hultarn

Min favorit är Grand Cherokee, 90-talaren med 318 V8. Outslitlig och mullrigt skön.
Att bilen är rostbenägen och att, inredningen är smäckig och smådelar faller av spelar mindre roll, det mesta mekaniska är robust och lättlagat om nåt skulle hända.
Raka motsatsen till vissa andra fabrikat som utger sig att hålla hög kvalitet men har problem med motorer och växellådor...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.