Nästa artikel
Golf GTD – Första kombin
Nyheter

Golf GTD – Första kombin

Publicerad 29 januari 2015 (uppdaterad 29 januari 2015)
Volkswagens sportdieslar med GTD-emblemet har funnits sedan 1982 men först nu kommer den som helkombi.
Volkswagen Golf GTD Sportscombi har fått samma TDI-motor med en slagvolym på två liter som halvkombimodellen. 184 hästkrafter och 380 newtonmeter gör att bilen avverkar 0–100 km/tim på 7,9 sekunder,  den deklarerade bränsleförbrukningen är 4,4 l/100 km.
 
Bilen får samma lägre och hårdare fjädring som halvkombin vilket gör markfrigången 15 millimeter lägre än hos en vanlig Golf Sportscombi. På utsidan utmärker sig den här Golf-kombin med sportgrill, GTD-specifika stötfångare och kromade slutrör. Insidan har bland annat prytts med sportstolar och pedaler i polerat rostfritt stål.
 
Priset uppges till 31 975 euro, det vill säga cirka 314 000 kronor. En Golf GTD som halvkombi kostar just nu från 287 000 kronor. När, eller om, Golf GTD tar sig till Sverige som helkombi är ännu okänt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf GTD?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:05
Hackenbush

Fantastisk bil, snygg design, bra fartresurser, låg bränsleförbrukning mycket körglädje. Kommer att bli en hit.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-29 13:45
silvergranen

Snygg men hoppas den håller högre kvalite än tidigare bilar från VW!

#3 • Uppdaterat: 2015-01-29 14:23
Hackenbush

Kan man betala 300.000 för en Toyota så kan man också betala 300.000 för en Golf ja till och med hellre betala det för en golf.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-29 14:34
silvergranen

Hacken!
Skillnaden är att golfen garanterat ej kommer att vara lika problemfri dock!
Viktigt enligt mig!
Båda är lika tråkiga alt roliga!

#5 • Uppdaterat: 2015-01-29 14:50
Hackenbush

Undvik DSG-lådan på golfen så kommer du inte att ha fler problem med den än med andra bilar.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-29 16:01
EnannanRobban

Varför skulle inte en Golf kunna kosta 300+? Ingen rynkar på ögonbrynen att förra Passaten utan större ansträngning drog iväg över 300...
En Golf idag är vad en Passat var två generationer tillbaka, i storlek och utrustningsnivå räknat. Att en Passat utan större omsvep idag lätt drar iväg till 400K är däremot helt OK...
Hade denna kommit lite tidigare så hade den funnits med på min lista, men VW:s problem är leveranstider på 6 månader+ på bilar som du beställer enligt egen spec.,
Och Hacken, du behöver inte oroa dig för DSG:n på denna, eftersom DSG-problemen till 99% är med den klena DQ200 med torrkoppling...

#7 • Uppdaterat: 2015-01-29 16:35
Peter E

Nu väntar vi bara på Golf GTI som kombi också.
GTD och R finns ju så..
Priset i Sverige för GTD ca 295000 om man utgår ifrån halvkombimodellen.
Men....VW får lite problem med prissättningen då, för nya Golf Alltrack med GTD-motorn + 4Motion+ DSG kostar ju från 289000..... :-)

#8 • Uppdaterat: 2015-01-29 17:30
silvergranen

Shogun!
Fin bil du har!

#9 • Uppdaterat: 2015-01-29 22:36
Diesel

Shogun det kostar att köpa nya bilar, ska du ha den starkaste motorn med en massa tillval kommer du lätt upp i 300 000 kr.En Toyota Prius executive kostar 300 000 kr +, en Hyundai i30 kombi med den starkaste dieselmotorn med några tillval går på 250 000-280 000, Opel Astra Sports Tourer med starkaste dieselmotorn med tillvalsutrustning går lätt på 300 000 kr. Värt och nämna är att Astra och i30 är motorsvagare än GTD:n.Så VW är inte ensamma om höga listpriser.

#a • Uppdaterat: 2015-01-30 09:27
Pi

...och den första nya Corsan som jag såg i utställningshallen kostade hisnande 202.000 kr med 115 hk bensinare - efter avdrag av introrabatten. Sett i det skenet så är Golfen ett prisfynd - även om också jag tycker att det är för dyrt för en bil i den klassen. Men det fanns Astra kombi för drygt 280.000 kr i hallen också...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.