Nästa artikel
Godkända trots angrepp
Nyheter

Godkända trots angrepp

Publicerad 11 april 2018
Trots rejäla rostangrepp och därmed också sämre krocksäkerhet var de exemplar av Mazda6 som testades godkända av besiktningsföretag.
Båda de Mazda6 som krockades vid testbanan i Thatcham var godkända för trafik, enligt kontroller utförda av besiktningsföretagen Opus och Carspect.
Tord Fornander, vd hos Opus Bilprovning, anser att det är besvärligt att kommentera det enskilda fallet, det vill säga med den Mazda6 Touring som senare utsattes för frontalkollisionen.
– Jag vill inte uttala mig om vi gjort rätt eller fel innan vi har fått se bilen live efter kollisionen. Vi har dock noterat att bilen har skador på sidobalk, yttre båda sidor och tvärbalk fram båda sidor och det har vi upplyst kunden om. Men som jag ser det har vår besiktningstekniker inte haft stöd för att underkänna bilen enligt regelverket.

I det andra fallet, den bil som utsattes för sidokollisionen, finns en notering om rost i sidobalk, vänster yttre, vid besiktningen 2016. Vid besiktningen 2017 är det endast ett rostskadat fjädersäte, vänster bak, som noteras i protokollet.
– I det här fallet har man upplyst kunden muntligt samt visat rostskadan på sidobalk och tvärbalk, men missat att få med en notering i protokollet säger Salar Yalda, regionschef hos Carspect.

Carspect anser också att de följt Transportstyrelsens beräkningar av rostskada på balkprofil samt plåtyta och därför inte underkänt bilen. 
– Mycket kan förändras under tiden. Vad jag kan se av er bild av yttre sidobalken skulle det troligtvis bli underkänt vid en kontrollbesiktning i dagsläget, säger Salar Yalda.

Tord Fornander välkomnar en skärpning av regelverket.
– Reglerna är stenåldersmässiga. Vi vill absolut se att bedömningarna av rostskador blir tuffare.

Diskutera: Borde bilbesiktningsföretag vara hårdare i sin bedömning av rostskador?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-04-12 08:51
Luke

Nästa spännande mål för ViBilägare är väl att införskaffa en drygt 10 år gammal bil med de rostangrepp som där kan finnas samt att besiktiga kärran på de besiktnigsföretag som finns, allt för att få en oberoende granskning om besiktningen är likartad.
Jag har besiktigat en husvagn som på SV Bilprovning fick nedslag på hjullager(allvarligt) men på grund av en skada så besiktigades aldrig vagnen om utan reparatören besiktigade två månader senare på Opus utan någon anmärkning över huvud taget.
Jag lämnade ändå in vagnen för byte at hjullager och dom var verkligen, verkligen slut.
Jag besiktigar fortsättningsvis bara på Sv Bilprovning

#9 • Uppdaterat: 2018-04-12 09:55
hultarn

Luke: fast nu är det ju så att en del gamla SBP numera är Opus-stationer, och det är ofta samma personal.
Så, man kan inte rent generellt säga att den ena är bättre än den andra. Samma sak med Besikta.

#a • Uppdaterat: 2018-04-12 12:03
Luke

Hultarn: Även om det är samma personal så kan personalen ha nya krav från ägaren. Det är ju ägardirektiven som avgör hur personalen skall bedöma.

Och för att förtydliga, jag är i djupet av min själ, motståndare till avregleringen.