Bild
Nästa artikel
Glöm inte avgiften – annars kan du hamna hos Kronofogden

Glöm inte avgiften – annars kan du hamna hos Kronofogden

Nyheter

Transportstyrelsen har tröttnat på de som inte betalar: "Tyvärr finns det fordonsägare som struntar i att göra rätt för sig."

Nu blir det hårdare tag mot de som inte betalar vägtrafikregisteravgiften. Det är en årlig avgift på 65 kronor som i normalfall hamnar på samma faktura som fordonsskatt. Men för de personer som har en avställd bil eller äger ett skattebefriat fordon – till exempel en veteranbil äldre än 30 år – skickas vägtrafikregisteravgiften ut separat en gång om året. 

Transportstyrelsen har märkt att antalet obetalda avgifter ökat och misstänker att många fordonsägare satt i system att inte betala, eftersom de inte riskerar ytterligare konsekvenser, förutom en påminnelseavgift på 50 kronor.

– Vi kan konstatera att en påtagligt stor andel av alla vägtrafikregisteravgifter aldrig betalas. Vår uppfattning är att andelen obetalda avgifter är högre bland de som debiteras separat jämfört med de avgifter som betalas samtidigt med fordonsskatten, säger Mats Einarsson, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen. 

Bilägare som struntat i att betala vägtrafikregisteravgiften kostade Transportstyrelsen 30 miljoner kronor 2018. Påminnelserna om obetalda avgifter kommer under februari att lämnas vidare till Kronofogden för indrivning.

– Tyvärr finns det fordonsägare som struntar i att göra rätt för sig, och sådant riskerar att underminera allmänhetens förtroende för systemet. Därför anser vi att det är rimligt att vi agerar i frågan, säger Mats Einarsson.

Diskutera: Rätt att Transportstyrelsen går vidare till Kronofogden om de inte får in vägtrafikregisteravgiften?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-01-16 11:55

"– Tyvärr finns det fordonsägare som struntar i att göra rätt för sig, och sådant riskerar att underminera allmänhetens förtroende för systemet. Därför anser vi att det är rimligt att vi agerar i frågan, säger Mats Einarsson."

Underminera allmänhetens förtroende för systemet … Det finns betydligt värre saker att oroa sig för i just den frågan - som politiker, tjänstemän, företagsledare med flera som fuskar med skatter, bidrag, har "brevlådor" i Panama, tömmer våra pensionskonton (till exempel Allra) och så vidare. Nu snackar vi "underminering" av stora mått. Jag har inga som helst problem med om jag kan blåsa staten på lite här och lite där. Det gör ju så många "höjdare", så då kan också jag göra det. Använd aldrig formuleringen "underminera allmänhetens förtroende för ett system" när det gäller sådana här bagateller. Använd formuleringen i stället om de samhällets stöttepelare som fuskar - det är de som visar oss andra vägen!

#2
2020-01-16 11:32

Ja det tycker jag, äger man ett fordon så får man betala de avgifter som man åläggs, eller så får man sälja sina fordon om man inte vill betala.

#3
2020-01-16 11:48

Tyvärr är en minoritet av människor som förstör för oss som är hederliga och vill göra rätt för sig. I stort och smått görs det idag fler UC uppslagningar per år än vad man gjort på 10 år förr i tiden...det irriterar mig och förstör tilliten i samhället. Hela UC systemet är "korrupt" och ägs av bankerna. Trots hårdare kontroller för oss hederliga kommer många undan med sju olika identiteter, fusk, bedrägerier mm. Skattemedel förskingras i rasande fart och inga bättre vägar, sjukhus eller resurser finns.

#4
2020-01-16 13:55

Intelli
Och du tror det blir ett bättre samhälle ifall alla börjar fuska och undandra sig ekonomiska skyldigheter?
Att överväga fusk och leta efter anledningar till ekonomisk brottslighet tyder på kriminella attityder, eller åtminstone antisociala sådana.

#5
2020-01-16 14:21

Påminnelseavgiften var 500kr. Inte 50. Så du har en passage på 20 pix och påminnelse för 500. Gissa hur sugen man blir på att betala ockerverket då?

#6
2020-01-16 16:01

Mina två senaste bilar har varit skattebefriade eftersom de ansågs vara en "miljöbilar" när jag köpte dom. Brukar få en sån där registerhållningsavgift per år och förstår inte varför det skulle vara ett problem att betala den då jag i alla fall slipper att betala vägtrafikskatt.

#7
2020-01-16 17:22

Milky
I det här fallet handlar väl det om avgiften till vägtrafikregistret, inte trängselskatten.

#9
2020-01-16 19:52

Axa förnekar inte sin dumhet. Det är uppenbart att han enbart diskuterar mot person (alltså mot mig) och inte i sak!

Och återigen hemfaller Axa till de grova termerna som "ekonomisk BROTTSLIGHET och KRIMINELLA attityder. Visst är man grovt KRIMINELL om man kör i 97 km/h på 90-väg och ägnar sig åt grov ekonomisk BROTTSLIGHET i form av att strunta i att betala 65 kronor. Är du möjligen Stefan Löfven? Du låter precis lika bakom flötet som vad han gör. Aldrig tidigare har talesättet "Sila mygg och svälja kameler" passat bättre. Allra-härvan? Han som nu körde ihjäl en familjefar? Grov kriminell brottslighet? Grovt kriminell? Någon?

#10
2020-01-16 21:09

att inte betala är bara barnslig tjurskallighet.

#11
2020-01-16 21:26

Intelli
Japp, att ha tankar som stödjer brottsligt beteende är en kriminell attityd.
Du har återkommande i olika inlägg ansett typ ”att man kan lika gärna fuska och blåsa staten på pengar för det gör alla andra”, senast i första inlägget här. Även att fundera och starkt överväga ett sådant beteende är tydligt antisocialt och kan även vara en kriminell attityd, eller är nog snarast det.

Jag har aldrig nämnt grov brottslighet i den här tråden. Men om man döms för brott, oavsett brott, så har man haft ett kriminellt beteende. Om brottet, eller olika brott, upprepas över tid så kan man säga att personen har en kriminell livsstil, eller som man säger: är kriminell.

För övrigt så blir det tydligt att du har väldigt liten kunskap kring kriminellt beteende och hur det fungerar, särskilt tydligt i dina inlägg när du försöker kritisera mig.
Det kan även vara så att du finns i Belastningsregistret och då är det inte helt ovanligt att man vill förminska sitt tidigare beteende för att framställa sig som ”vanlig” utan kriminellt förflutet.

#12
2020-01-16 21:48

Axa: du har rätt. Men det jag sa gäller fortfarande. Alla dessa små skitavgifter är värdelösa.

#13
2020-01-16 22:06

Milky
Jo, jag vet. Jag blir själv nervös så fort det gäller betalning av dylika avgifter. Missar man så blir det fort så mycket mer att betala.
Missade betala trafikförsäkring för hojen för något år sedan och ett påställt fordon ska ju alltid ha minst trafikförsäkring annars kliver Trafikförsäkringsföreningen in och då kan det på kort tid blir betydligt dyrare än vad helförsäkring kostar helår.
Oförsäkrad hoj innebär ”straffavgift” 190 kr per dag...

#14
2020-01-17 18:50

Att det har ökar lavinartat de senaste åren beror inte minst på den stora invandringen. Undertecknad har roat sej med att kolla upp ett större antal nysvenskars fordon och kan bara konstatera att en oerhört stor andel av dessa rullar på våra vägar avställda, obesiktigade och oskattade.Ligger då nära till hands att de inte heller är försäkrade. Kolla på transportstyrelen.se samt biluppgifter.se. Har kontaktat polisen som inte bryr sej ett dugg om att agera. Vad säger "farbror blå"?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.