Nästa artikel
Glädjebud till Trollhättan: Fortsatt 9-3-produktion
Nyheter

Glädjebud till Trollhättan: Fortsatt 9-3-produktion

Publicerad 19 juni 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
General Motors förlägger tillverkningen av nästa generation Saab 9-3 i Trollhättefabriken. Saabledningen informerades om detta i morse genom Carl-Peter Forster, GM Europas vd och Saab Automobiles styrelseordförande
"Det här är naturligtvis mycket positiva nyheter för vår organisation och för regionen. Det visar att det finns ett förtroende för vår förmåga att bygga bilar med kvalitet i världsklass samt att upprätthålla och hela tiden förbättra vår effektivitet, " säger Saab Automobiles vd, Jan Åke Jonsson.

"I april förra året informerade GM om planerna på att förlägga tillverkning av nästa generation kompaktbilar i Trollhättan och nu känns det bra att vi kan börja fokusera på att bygga nästa generation Saab 9-3."

För att stärka sin konkurrenskraft införde Trollhättefabriken för ett antal år sedan produktionssystemet GM-GMS, som har en strikt standard för kvalitet, involverad personal, ständig förbättring och korta ledtider i tillverkningsprocessen.

Fabriken har idag ca 1700 anställda.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-06-19 21:15
Gunnar (ej verifierad)

Mycket märkligt, den nya småbilen det handlar om skall inte börja byggas förrän tidigast 2012. Vad händer under tiden? Den plattform som nuvarande 9-3 byggs på, slutar att tillverkas under nästa år.
Dessförinnan ska den nya Astran börja tillverkas i Tyskland, har det beslutats om istället för Trollhättan som det var tal om tidigare.
Är detta ett försök att lugna arbetarna i Trollhättan?
Jag tror inte att GM-ledningen satsar på Saab. Hoppas jag har fel, men faktum är ju att märket köps i huvudsak av svenskar bosatta utomlands, när det gäller Saab. Dessutom tappar märket försäljningsvolym i samtliga länder, utom Sverige; samtidigt som andra GM fabrikat, Opel o Chevrolet ökar.
Dessutom kan jag som ägare av såväl Opel som Saab, Inte förstå att Saab skulle vara mer premium än Opel. Det är bara Saabfreaken som tror det.

#2 • Uppdaterat: 2008-06-21 10:25
Nisse (ej verifierad)

Ja, det kanske är märkligt, men ännu märkligare är att jag har en kompis som efter en ny Astra efter ett år bytte till en ny Vectra kombi och efter ytterligare ett år till en (gammal) ny Saab 9-5.
Han har haft Saaben ca ett år nu och jag frågade om det inte var dags att byta, men han var helnöjd och ansåg att det var betydligt mer bil i alla avseenden än Opel. Inte ett fel (fast det ska det väl inte bli på en premiumbil) ;-)
Men alla har vi ju rätt till våra åsikter.
Men vi ska väl vara glada över att tillverkningen av de flesta Saabarna stannar i Trollhättan.
Får de sedan tillverka Astra eller Corsa med ett Saabmärke så är det ju ännu bättre.
Det är nog få bilmärken som dragits med så dåligt kvalitetsrykte som just Opel och även om det idag är bra bilar så är det nog ganska jobbigt att få många att tro det åtminstånde här i Sverige, tyvärr.

#3 • Uppdaterat: 2008-06-23 11:22
Flux (ej verifierad)

"Den nya småblien"..??? Gunnar, du har nog missuppfattat det hela. Nästa 9-3 blir ingen småbil i den bemärkelsen. Den är fortfarande en mellanklassare men byggs dock på en annan bottenplatta som från början var avsedd för mindere modeller. De flesta bottenplattor i dag kan anpassas rätt väl för olika ändamål. Visst har man "downsizing" som ledstjärna då det gäller nya 9-3, precis som många andra tillverkare kommer att ha. Den nya småbilen däremot blir något helt annat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.