Bild
Nästa artikel
Geelys plan: flygande bilar

Geelys plan: flygande bilar

Nyheter

Kanske blir framtidens Volvomodeller luftburna. Huvudägaren Geely har nämligen köpt företaget Terrafugia som utvecklar flygande bilar.

Volvos moderbolag Geely har köpt amerikanska startupföretaget Terrafugia som utvecklar flygande bilar. Det rapporterar South China Morning Post. Geely har på senare tid gjort ett flertal investeringar i olika branscher, bland annat har man köpt London Taxi Company och Malaysiska Proton, som äger sportbilsmärket Lotus.

Terrafugia har byggt fordonet Transition, en bensindriven bil som kan färdas både på väg och i luften. Amerikanska trafikmyndigheten har gett Transiton klartecken att trafikera såväl väg som luftrum. På marken beter den sig som en vanlig bil, men när det är dags att lyfta fälls vingar ut på sidorna.

Geelys plan: flygande bilar

Terrafugia håller också på att ta fram en eldriven flygbil, TF-X, som ska kunna landa och lyfta vertikalt, utan att behöva en landningsbana.

Diskutera: Tror du att flygande bilar kommer att bli verklighet?

Geelys plan: flygande bilar
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-07-06 16:28

Uppe i luften kanske är enda möjligheten att få framföra Volvos koldioxidtunga fordon i framtiden om utsläppsreglerna på marken blir för hårda...

#2
2017-07-06 18:11

Ja man hade i alla fall kunnat göra fordonen lätta, och inte som idag släpa runt på stora och fula karosser som bara är en massa dödvikt.

#3
2017-07-06 19:02

Korkat och kommer aldrig ske. Och jag tänker utifrån drönarbeslutet...

#4
2017-07-06 20:00

Nej, det ställs helt andra krav på flygförare än bilförare.

#5
2017-07-07 02:49

Sök på Lilium på youtube så får ni se en eldriven vtol flygfarkost in action. 300 km/h. En timmes flygtid.

#6
2017-07-07 07:51

Med tanke på flygsäkerhetsbestämmelser och certifikatkrav så kommer det att ta väldigt lång tid innan en flygbil kan vara av intresse för gemene man. De är långt före sin tid när det gäller att få flyga sin bil men att ta fram en bil som kan flyga är inget nytt, första flygbilen fanns redan 1946

"Fulton Airphibian var en amerikansk korsning av ett flygplan och en bil.
Flygbilen Airphibian konstruerades av Robert Fulton och Frazer Dougherty, "

#7
2017-07-07 15:33

Som det redan har påpekats att detta kommer inte än på länge och troligen aldrig i allmänt bruk påstår jag.
Vad som är intressant är att Kina verkar köpa upp allt som de får loss, de samlar på varumärken och om de sen äger förmåga till att göra något gångbart av den portföljen det återstår att se, det blir troligen inte helt som vi föreställer oss och det finns en finansguru som har spått att Kina äger inte förmågan till att förvalta sitt kapital.
Det är mycket snack o medial uppståndelse om framtida projekt men det väldigt lite ur Kina som har realiserats mer än som typ vardags produkter i form av rena plagiat jämfört med det "Japanska undret" som tog världen med storm visserligen mycket plagiat och licens där med men att Japan såg ytterligare potentialer och vidareutvecklade helt på egen hand och det i rask takt.

Skulle jag sätta mig i ett kinesiskt flygplan? Svar nej.
Skulle jag köpa en kinesisk tillverkad kniv? Ja för en hundring..och med den vetskapen att jag får allt slipa till den själv direkt det första som jag gör.

Det är lite på den nivån som det ligger.

#8
2017-07-07 15:56

Den blir väl som andra kompromisser, halvbra på marken och halvbra att flyga.

#9
2017-07-07 18:50

Tvärnit, jag minns när "Made in Japan" ansågs som en garanti för skitgrejor. Det var då det.

Flygande bilar har återkommit genom decennierna.
Jag tror mera på amfibiebilar.

Små flygande persontransportörer kan nog tänkas fungera om de körs per automatik. Quadrokoptrar och drönare av olika slag finns ju.
Men frågan är om de blir bränslesnåla nog. Att flyga är energikrävande. Vill till att tidsvinsten är stor.

#10
2017-07-07 19:06

Roy J. Jag minns så långt tebax att det hette att japanskt var skräp (givetvis :-) ) men att de i fakto tillverkade bättre.
Riskokare, lull lull o rappel men idag så äger japanskt som kom då på 70 - talet och innan ikon status och betingar högre värde mot originalen om man ser på bredden men även när det gäller motor, då på den tiden så fnös vi och idag så minns man med ömhet hur bra de japanska motorerna var och är. Ta mc, japan har sopat rent på banan.
Kina är inte alls på samma nivå.

#11
2017-07-07 19:16

Av alla körkortsinnehavare som finns tror jag högst 10% skulle kunna godkännas som flygförare.
Och det är nog väl. Tyvärr kommer det inte att hindra en del att försöka flyga ändå, det gör det ju inte när det gäller bilkörning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.