Bild
Nästa artikel
Galet koncept visar suvens framtid?

Galet koncept visar suvens framtid?

Nyheter

Mercedes kommer att visa ett smått galet designkoncept för en miljövänlig suv när bilsalongen i Los Angeles öppnar portarna.

Bilsalongen i Los Angeles öppnar först i slutet av november, men Mercedes avslöjar redan nu vad som kan bli en av de galnare attraktionerna på mässan. Designkonceptet Enter-G-Force är något så science fictionlikt som en suv som drivs på vatten och därmed står för nollutsläpp.

Det är självfallet ingen som tror att bilen ska kunna stå produktionsklar inom en närmare framtid. En fullskalig modell kommer dock att visas upp för de nyfikna på mässgolvet.

Designen är inspirerad av Mercedes suv G-klass och bär med sig många drag från förebilden, men har också en del nya och utvecklade designelement. Till exempel har Enter-G-Force fått en högre taklinje och nedtonade glaspartier.

Vatten som enda utsläpp
Det är dock framför allt de rent teknologiska idéerna som är intressanta med konceptet, även om de är långt från att kunna förverkligas. Tanken, som befinner sig på taket, innehåller vatten som tillsammans med andra återvinningsbara källor konverteras till vätgas, som driver bilen via bränsleceller.

Idén är att bilen enbart släpper ut vatten och trots det har en räckvidd på 800 kilometer. Utöver det finns en takkamera som analyserar omgivningen och använder sig av informationen för att anpassa bilens fjädring och stötdämpning.


Ursprunget till Enter-G-Force är Mercedes bidrag i designtävlingen Los Angeles Design Challenge 2012, där deltagarna fått i uppdrag att skissa på 2025 års polisbilar. Designteamet ska enligt Mercedes ha varit så fascinerat av idén att man utvecklat bilen vidare till ett personbilskoncept.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Enter-G-Force?

Kommentarer

#1
2012-11-16 17:15

HAHA, dådedåde, jag säger då de.
Nu kan vi verkligen leva oss in i dataspelsvärlden på riktigt.

#2
2012-11-16 18:13

Så bra, eftersom avgaserna består av vatten är det ju bara att hänga en hink under avgasröret så får man bränsle till taktanken!
Men jag undrar ändå varifrån energin kommer som går åt för att framställa vätgasen ur vattnet?

#3
2012-11-16 18:33

Håller med saabnisse, låter ju nästan lite för bra. Hade ju annars varit genialt att göra ett återcirkulerande system så kan bilen gå hur långt som helst, i teorin i alla fall :D

#4
2012-11-16 21:34

Lite grovt sett räcker det faktiskt med vatten och solljus för att framställa vätgas.

#5
2012-11-16 23:27

Cool med bruksigt stuk - men säkert inte så särskilt bruksig egentligen.

Naturligtvis krävs det mer än vatten för att driva bilen och mängden vatten i avgaserna är mindre än det de tillsätter.

#6
2012-11-17 00:09

Kul om Mercedes kommer med något vågat i bilväg. En sådan bil kan säkert sälja bra så som Toyotas FJ cruiser gjort länge för Toyota.
https://www.google.se/search?q=toyota+fj+cruiser&hl=sv&client=safari&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=fsSmUIuQNuuO4gSD_YEo&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1024&bih=672#biv=i|173;d|JAHlxMUsqqWvTM:

#7
2012-11-17 13:23

På tok för amerikaniserad.

#8
2012-11-18 01:16

Kom igen katten -det svänger ju! Ovärdigt en Mercedes? Geländewagen snyggare? Själv drömmer jag om en nyversion av Volvos sugga TP21. En del detaljer skulle behöver hyfsas till formgivningsmässigt men den obändiga kraften finns där från början. Hasplåten måste naturligtvis fästas med 2 rader bultar -som knapparna i en bryggarfrack.

#9
2012-11-18 15:50

Samarbete med Toys r us?

#10
2012-11-19 10:00

Precis Trasten, alla 12-åringar kommer att göra "tummen upp" om de ser dig komma i en sån här.

#11
2012-11-19 12:37

Sådana bilar ( alltså avgasfria ) kommer inte att se dagens ljus på 100 år....låt mig gissa att bilen kostar typ 100 miljoner att bygga och är så avancerad att den aldrig riktigt blir klar?
Man måste förståss först testa dem under 20-30 år innan man vet om de fungerar vettigt och sen skall ju någon betala för kalaset under tiden och eftersom att ingen vill göra det så är det bäst att projektet läggs ner.

Utav precis samma anledning som det inte finns några elbilar att prata om så kommer det inga vätgasbilar i trafik inom överskådlig tid.
Åtminstone inte så länge det finns olja i jorden ....

Undrar förresten vad som hände med de vätgasbilar som GM presenterade för 10 år sedan då man dödat EV-1 och snabbt ville visa upp ett bättre alternativ?

#12
2012-11-19 13:53

Allt skämt åtsido. Energiköret är ett fikonlöv för att kunna visa upp den här bilen. En hybriddrivlina i någon form är kanske dock tänkbar. Är det bara Vi Bilägare som missat vitsen Ener-G-force och skriver Enter-G-Force? Frånsett monsterhjulen och plastbarockstilen på stötfångare och tak är bilen helt tänkbar. Man kan se den som en korsning mellan Nissan Jo..Juke och Hummer. Den skall väl ses som en efterträdare till den estetiskt föga insmickrande G-Klasse, därav namnet. Fronten är vertikal och har samma dekor som G-_Klasse. Den har liksom G-klasse positionsljus på stötfångarnas översida. Andra bruksiga och tillbakablickande drag är den flacka taklinjen och baklucka avsedd för utanpåliggande resevhjul (monsterhjulet har man inte monterat på denna version). Den har vidare runda hörn på fönstren och reminiscenser av utanpåliggande skärmar. En kul detalj: den har (logiskt till följd av den höga markfrigången) fotbräda och som det verkar utanpåliggande vertkala handtag i fönsterramarna för att underlätta ombordstigning. Elegant! Jag uppskattar de läckra retrodetaljerna och såge gärna mera som karaktärsskapande designelement i dagens slätstrukna likriktade bilar.

#13
2012-11-19 17:40

En SUV som drivs på vatten! Det gör egentligen en ångmaskin också och en Norsk el-bil? Om det är vätgas som avses går det väl åt energi för att framställa vätgasen liksom olja för ångan? Nollutsläpp är det väl enbart godtrogna som vågar hävda. Den ska tillverkas också. En dylik "klumpeduns" är inte energisnål att tillverka.
Har Batman beställt en?

#14
2012-11-19 17:41

Vätgasbilar kommer att säljas av flera biltillverkare 2015. Honda säger att vätgasbilen är tre gånger effektivare än motsvarande vanlig bil . Med Toyotas rätt stora bil kan man köra 83 mil på en tankning och den klarar även mycket låga temperaturer säger Toyota.. Bägge dessa tillverkare börjar sälja sina vätgasbilar 2015 och det är möjligt att Mercedes som länge sysslat med vätgasbilar även börjar sälja sina vätgasbilar samma år.
Här i vänstra spalten ser man hur många biltillverkare som sysslar med vätgasbilar som kanske snart är klara för att lanseras.
http://www.hydrogencarsnow.com/toyota-fchv-hydrogen-vehicle.htm

#15
2012-11-20 16:04

Klart den klarar låga temperaturer när flytande väte börjar förångas vid ca 75 grader K.

#16
2016-10-31 18:16

Identitetskapning? Är det någon mer än jag som kallar sig S-ES. Känner inte igen inläggen! Vem kollar upp detta?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.