Bild
Nästa artikel
Gående körs på trots belyst väg

Gående körs på trots belyst väg

Nyheter

70 procent av krockarna sker där det existerar gatubelysning.

Enligt siffror från Transportstyrelsen sker 880 påkörningsolyckor i månaden under november och december, betydligt högre än resten av året då siffran ligger på 650. Vi är nu inne i december, den farligaste månaden för fotgängare att röra sig i trafiken när det är mörkt.

Försäkringsbolaget Folksam har kommit fram till att hälften av månadens påkörningsolyckor inträffar när mörkret faller.     

De har gått igenom olycksstatistik med fotgängare inblandade mellan åren 2015-2018. 80 procent av påkörningarna skedde i tätbebyggt område och 70 procent där det fanns belysning.
– Merparten av olyckorna sker i stadsmiljö med belysning. Det kan indikera att gångtrafikanter uppfattar sig som mer synliga än vad de i själva verket är, säger Helena Stigson, forskare på Folksam.

Främst är det unga som blir påkörda. De är inblandade i en tredjedel av olyckorna. 

När det gäller allvarliga olyckor är det värst att promenera längs landsvägen efter mörkrets intåg. 62 procent av dödsolyckorna som skedde utanför tätbebyggt område inträffade i mörkret, enligt Folksam.

Diskutera: Har du haft svårt att upptäcka fotgängare i mörkret de senaste veckorna?

Kommentarer

#1
2019-12-04 09:13

Dessvärre litar folk på allt som det står auto på, t ex "autobroms" med resulttatet att de hänger sig åt att göra annat, som att fibbla med mobilen.
Och som vi sett, bland annat i tidigare artikel här på ViB, så fungerar inte alltid det här autospektaklet och då blir det dessvärre helt onödiga olyckor.

Allt med "auto" borde testas i vart fall en gång per år av Bilprovningen.

.

#2
2019-12-04 09:21

Om nu denna upplevda synlighet hos fotgängarna inte motsvarar den verkliga synligheten bör det vara väghållarens ansvar att uppgradera belysningen så att fotgängarna syns bättre och på så sätt undvika olyckorna.

Det moderna LED-ljuset som används i energisparande syfte ger dock inte lika bra allmänbelysning som tidigare kvicksilver/halogenlampor. Den äldre gatubelysningen gav ett bredare sken som syntes över hela vägen. LED-armaturer ger ett mer fokuserat ljus precis under stolpen men det är ofta mörkt stora delar mellan stolparna. Det kräver att stolparna står precis vid övergångsstället för att ge effekt, något som inte alla gånger är möjligt. Ofta byts bara själva ljuskällan ut mot LED medan stolpens placering får vara kvar (av ekonomiska skäl).

#3
2019-12-04 09:31

Man behöver inte mycket fantasi för att inse att mörkt klädda fotgängare (mycket vanligt) utan reflexer och i det slaskväder som ofta förekommer denna årstid gör fotgängare mer eller mindre osynliga - speciellt vid mötande trafik där bilarna ofta numera har starkt LED-ljus vilket kan upplevas som bländande och då inte underlättar upptäckten av dessa fotgängare. Om dessa dessutom går med näsan i mobilen så underlättas inte direkt samspelet i trafiken.
Detta har absolut inget med "auto" i bilarna att göra. Hur länge skall en viss skribent tillåtas fortsätta sprida sina irrläror i dessa spalter ?

#4
2019-12-04 09:35

Möjligt att belysning av övergångsställen ger en falsk trygghet hos de gående.

#5
2019-12-04 10:39

Leif Larsson tror jag är något på spåren, det och zebralagen.

#6
2019-12-04 10:58

Övergångsställen är ju inte en trafiksäkerhetsåtgärd vilket många faktiskt tror. Dels för att den faktiskt inger en falsk trygghet då gående idag har företräde gentemot fordon. Se bara hur det ser ut i storstäder, folk gå rakt ut i gatan utan att se sig för och med blicken ner i en telefon med musik spelandes i hörlurarna.

Egentligen borde man se över alla övergångsställen och titta på hur stor andel passager man har. Och där de är låga andelar passager kanske man skall ta bort övergångsställena eller bygga om till gångpassager. Dessa påverkar inte heller framkomligheten sämre, vilket faktiskt övergångsställen gör. Gångpassager är oftast även trafiksäkrare än övergångsställen öfr att den gående inte har företräde på passagen.

#7
2019-12-04 12:36

Kan uppleva att själva övergångsställen är okej upplyst, men gångvägen/trottoaren bredvid är istället dåligt belyst, så plötsligt ur intet så dyker en oreflexad fotgängare rätt ut på övergångsstället.
Stadsplanerarna verkar gilla att kombinera kolsvart allé intill övergångställen också. De i kombination med tjocka a-stolpar (alá V90) gör ju knappast saken bättre...

#8
2019-12-04 13:21

Sedan tror de flesta cyklister att även de har företräde om de cyklar på ett övergångsställe och far rakt ut i 20-25 km/h.
Inte konstigt att de blir påkörda.

#9
2019-12-04 16:49

Zebra-lagen fungerar inte!

Gångtrafikanter måste förstå att de har en skyldighet att se sig för innan de går över ett övergångsställe. Det går inte att lita på att bilisten har sett den svartklädda personen i novembers/decembers beckmörker (trots gatubelysning).

"– Merparten av olyckorna sker i stadsmiljö med belysning. Det kan indikera att gångtrafikanter uppfattar sig som mer synliga än vad de i själva verket är, säger Helena Stigson, forskare på Folksam." Exakt så. Inför krav på reflexer!

Och främst unga som blir påkörda … Så konstigt (NOT!), när de går omkring med in-ear-, on-ear- och over-ear-hörlurar med maxad musikvolym. De rör sig som zombier.

Sedan är det detta med att gå mot röd gubbe. En gång i tiden var det faktiskt straffbart!

"När det gäller allvarliga olyckor är det värst att promenera längs landsvägen efter mörkrets intåg. 62 procent av dödsolyckorna som skedde utanför tätbebyggt område inträffade i mörkret, enligt Folksam." Återigen: Krav på reflexer!

#10
2019-12-04 16:22

I Eskilstuna pågick ett projekt som syftade till att ge säkra passager, med speciell belysning med utprovad styrka.
Sedan drog de in flera av de där övergångsställena, och genast blev en kvinna ihjälkörd.

Belysningen finns kvar, de vita och för synskadade anpassade plattorna likaså, men skyltarna togs ner.
Hur smart var det?

#11
2019-12-04 17:23

Ingen belysning i världen hjälper mot trafikanternas dumheter. Speciellt fotgängarna verkar ha lämnat hjärnan hemma....

#12
2019-12-04 17:25

En mobil väger några tiotals gram och en bil mellan ett och två ton plus rörelseenergin så mobilen utgör inget skydd när du kliver ut i gatan. Inte heller modekläder i svart och grått eller senast hörlurarna. Så vitt jag vet finns det heller ingen app som klarar att stoppa bilar, lastbilar och bussar - så tyvärr - att se sig för och bära töntiga reflexer är i dagsläget det enda som verkar fungera om du vill bli lika gammal och töntig som vi boomers.

#13
2019-12-04 17:47

Ibland kan jag tycka att det är för mycket störande reflexer och belysning så att personer med reflexer ”försvinner” bland allt.

#14
2019-12-04 19:01

Gemensamma faktorn är uppmärksamhet, det blir värre för varje år. Störande saker som mobilen, hörlurar och allmänt dåligt koll på omgivningen spelar stor roll.

#15
2019-12-05 07:06

Som gatubelysningen oftast är utformad är det för glest mellan stolparna. Ljust precis under, och mörkt mellan stolparna.

#16
2019-12-05 09:27

Hälften av varje årsklass genomgång någon gång i livet en eller två operationer pga gråstarr. Ett av många symptom på gråstarr är sämre syn vid snabbt förändrande ljusförhållanden. Bilförare som blir inblandade i denna form av olyckor på belysta övergångsställen borde regelmässigt undersökas för gråstarr!

#17
2019-12-05 10:53

Har gnällt på detta länge. Sett för fan inte gatubelysningen över VÄGEN! Bilar har lampor. Gatubelysningen behöver sitta på trottoarerna så att man ser vad som rör sig där. Som det är på många ställen i städer idag så är gång/cykelbanorna helt bäcksvarta i kontrast mot den upplysta vägen. Smäll sen upp en massa bågar med skyltar framför övergångsstället så är det klippt omöjligt i nuvarande väglag och ljus att någon förräns de är på väg ut på vägen.

Om det var mörkare på själva vägen kanske fler skulle märka att de inte hade några ljus påslagna kvällstid med. Win win.

#18
2019-12-05 10:54

Klarsyn fortsätter rabbla sitt skit fortfarande ser jag. Snälla ge upp.

#19
2019-12-05 13:37

Ja, PNI har en poäng. De nyare LED-belysningarna har ett hårdare ljus och sämre spridning. De gamla gula var behagligare och skapade mindre skuggor

#20
2019-12-06 17:39

Håller med Folksam. De gående tror att de syns för att det är belysning.

Det är många som är svartklädda och det äter upp ljuset. Det som är av betydelse är vad som befinner sig bortom de gående. En siluett ger bra kontrast mot ljusare bakgrund och syns bra. Är bakgrunden svart så syns de inte. Finns motljus i området omkring den gående syns de inte heller. Skuggar de ett mötande ljus syns de däremot. Reflexer är mycket bra, men det krävs att de rör sig för att sticka ut bland andra ljus och reflexer. Varselgul syns inte om det är mörkt, det är reflex som gäller. Mobiltelefoner syns bra oavsett om det är skärmen som hålls mot bilen eller lampan.

Unga ser bättre än äldre. De tror att alla ser lika bra som dem.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.