Bild
Nästa artikel
Fri fart kan tas bort på Autobahn

Fri fart kan tas bort på Autobahn

Nyheter

Sträckor med obegränsad hastighet på de tyska motorvägarna kan försvinna för att klara miljökrav.

Autobahn är kanske mest känt för att det på vissa sträckor inte finns någon hastighetsbegränsning. Men för att minska utsläppen från transportsektorn och kunna leva upp till EU:s klimatmål kan de styrande i landet behöva införa en hastighetsbegränsning på max 130 kilometer i timmen på motorvägarna, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Förslaget presenteras i en rapport som Reuters tagit del av och i den står också att det kan behövas en skattehöjning på bränsle från och med 2023 för att få ner utsläppen av växthusgaser. 

Diskutera: Vad skulle du tycka om att fri fart försvann från Autobahn?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-01-22 08:30

Låter klokt.

#2
2019-01-22 08:38

Tänkte när jag läste att fri fart skall försvinna på autobahn för att leva upp till EU:s klimatmål. Gäller det även luftrummet?

#3
2019-01-22 09:49

Enda sättet att klara klimatmål och minska utsläppen är att befolkningen minskas. En 10% minskning av befolkningen har oerhört positivt påverkan. Sveriges befolkningsökning med cirka 2 miljoner på 30 år har tyvärr mycket negativ inverkan. Prognosen pekar rakt uppåt. Alla med elementära kunskaper i matematik och logistik förstår det orimliga i en sådan kraftig ökning. Infrastruktur (tåg, tunnelbanor, bussar, vägar osv) måste byggas ut. Bostadsområdena måste bli fler och större. Skolor och sjukhus samt all annan samhällsservice måste även det öka kraftigt. Det som blir lidande är djur och natur därefter människan.

Så det spelar egentligen ingen roll om Tyskland har fri fart på en bråkdel av sina vägar eller ej.

#4
2019-01-22 09:52

Leif Larsson, självklart skall farten minskas i luftrummet. Halvera den direkt! Då löser vi även andra problem med växthusgaserna, nämligen överbefolkningen. Varje plan som faller ner blir något positivt. Speciellt om de faller ner över tätbebyggda områden.

#5
2019-01-22 10:22

Jag har I flera år väntat på att någon ska uppmärksamma detta, fri fart är inte direkt förenligt med miljötänkande... Men att införa denna begränsning är nog lika kontroversiellt som att diskutera förbud mot alkohol eller att förbjuda all tobaksförsäljning. Det kommer inte bli lätt att ändra på.

#6
2019-01-22 11:07

Mücken seihen und Kamele verschlucken...

#7
2019-01-22 11:13

Att minska befolkningen i världen tror jag är nödvändigt för att klara miljön. Men den diskussionen har ju lyst med sin frånvaro. Troligen för att det är svårt att få till. Kinas ettbarnspolitik någon..

Men till artikeln. Egentligen är det konstigt att den fria farten överlevt så här länge ändå. Nästan alla logiska skäl talar ju emot fri fart.

#8
2019-01-22 11:29

Begränsning av fri fart har diskuterats i Tyskland under iaf de senaste 20-30 åren och Die Grünen har varit ivrig förespråkare för en fartbegränsning, men den mäktiga tyska bilindustrin strävar emot.

#9
2019-01-22 12:17

Att Sveriges befolkning ökat med 2 milj på 30 år har nog ingen större betydelse i vårt glesbyggda land. Värre med 2 miljarder fler i Kina som snart alla kör Volvo xc90...

#10
2019-01-22 12:34

Ingenting får vara ifred längre. F* f*n! Det är så få sträckor kvar i Tyskland med fri hastighet att detta utgör en spott i universum avseende miljön. Och vi ser ju nu att forskare varnar för att den ökade övergången till bensinbilar i kölvattnet av dieseltramset kommer att leda till att klimatmålet går om intet.

Och så denne "Kanske": "Enda sättet att klara klimatmål och minska utsläppen är att befolkningen minskas. En 10% minskning av befolkningen har oerhört positivt påverkan. Sveriges befolkningsökning med cirka 2 miljoner på 30 år har tyvärr mycket negativ inverkan. Prognosen pekar rakt uppåt."

Det räcker inte med 10 procent. Tre miljarder människor måste bort. Då frågar jag "Kanske": Är du villig att gå att hänga dig eller att låta dig bli skjuten i syfte att få balans mellan antalet människor på jorden och vad jorden kan ge oss?
Och att Sveriges befolkning har ökat med två miljoner på 30 år kan du tacka våra dåraktiga politiker för, som öppnar upp vårt lands gränser och låter den muslimska världen promenera in. Ok?

#13
2019-01-22 12:39

@K_klabbe, Kinas ett barns politik är reviderad, de får nu skaffa fler barn, politikerna insåg att de snart skulle sitta med en hel nation med äldre människor som majoritet...

#14
2019-01-22 13:14

Även om Sveriges befolkning ökat med 2 miljoner så är ju det ingen ökning globalt sett, då dessa 2 miljoner flyttat in utifrån, folkvandring, inte ökning i faktiska tal.

Och visst kan man flyga i halva hastigheten, ca 400-450 km/t, men då skulle det gå så långsamt att ingen har lust att flyga mer och då löser sig ju problemet av sig självt.

#15
2019-01-22 13:14

Notarius, nej jag tycker inte att du eller jag för den delen skall dö i förtid. Inte att någon annan skall dö heller. Vad jag tror är enda vägen är tvångssterilisering av alla som fått ett barn. Är du man och befruktat en kvinna som fött barn skall du steriliseras. Är du kvinna och fött ett barn skall du steriliseras. Varje generation halveras därmed. Det skall gälla alla på hela planeten. Utan undantag.

.gif. DU får gärna försvinna, inte bara från denna sida.

#16
2019-01-22 13:53

För jäkligt!

#17
2019-01-22 14:06

@Zoux, ja precis, det var det jag syftade på, att den inte vart någon succé.

#18
2019-01-22 14:16

Självklart ren symbolpolitik då frihastighetsvägarna är ganska få i Tyskland och det fåtal som ändå kör riktigt fort är försvinnande få. Min dröm är att vi kunde få fri fart på våra bästa motorvägar. Det skulle öka den positiva framtidstron betydligt och få oss att andas fritt som fria medborgare i ett fritt land. Är helt övertygad om att olycksstatistiken inte skulle påverkas negativt alls. De tyska motorvägarna med fri fart är ju de minst olycksdrabbade.

#19
2019-01-22 14:59

@Svenne60: "De tyska motorvägarna med fri fart är ju de minst olycksdrabbade." Då vore det väl bäst med fri fart överallt?

#20
2019-01-22 17:05

Men det är svårt att köra fort även på motorvägar med fri fart även i Tyskland. Trafiken är ofta tät och med ett koppel lastbilar i innerfilen så vill man ju inte komma farande i 200 och riskera att det kommer ut nån mellan lastbilarna. I Sverige däremot så är det ofta glest mellan bilarna och vissa motorvägar är härliga att ligga i 200 + på. Lite koll på om nån hänger på bara så funkar det utmärkt.

#21
2019-01-22 18:29

Haha, är Notarius ålder typ 14? Man kan ju tro det utifrån idén om att folk ska hänga sig. Om man inte har intelligens nog att klura ut hur man kan minska jordens befolkning då kanske man bör hänga på moppeforum för fjortisar....

#22
2019-01-22 21:04

En stor del av finessen med att åka utomlands är ju det osvenska och exotiska. Tyskland skiljer sig bland annat med rusdrycksförsäljning i matbutiker och fri fart på motorvägarna. Rusdryckernas tillgänglighet klarar man sig väl utan och jag tror aldrig att jag kört snabbare än 150 på autobahn. Jag skulle ändå sakna känslan. Å andra sidan kan man ägna resten av livet åt att skryta för ungdomarna att man var med på den tiden man fick köra hur fort man ville under tysklandresorna. Det kan ju vara kul det också...

#23
2019-01-22 21:30

Axa, gulligt av dig att direkt kasta dig över mig. Puss!

Jag tyckte att inlägget från "Kanske" var så dumt att jag svarade med något lika dumt (just om befolkningsantalet - det andra som jag skrev på slutet var givetvis adekvat och sant). "Kanske" bevisade sin dumhet med att föreslå tvångssterilisering, vilket för tankarna till en mörk period i Sveriges historia. Frågor på det?

Och trots din barnsliga åsikt om mitt inlägg, har inlägget 14 "Gasa". Oklart varför. Eller?

#24
2019-01-22 21:20

Jag kan skryta för ungdomarna att man var med på den tiden man fick köra hur fort man ville i Sverige, dvs före högertrafiken 1967...

#25
2019-01-23 02:13

Helt rätt beslut att införa hastighetsbegränsning på de delar av Autobahn som ännu inte fått det! Märkligt att det inte gjorts för länge sedan. Däremot verkar folk köra så fort de vill på svenska motorvägar för hastigheter på 130 km/h och uppåt är ingen ovanlighet.

#26
2019-01-23 08:18

Bra förslag. Så fruktansvärt otidsenligt att ha fri fart. I nivå med fri rökning överallt.

#27
2019-01-23 08:20

Alla miljöåtgärder är "en spott i universum", om man ser dem isolerat. Men samantaget är det de som bygger helheten. Enkelt.

#28
2019-01-23 10:01

Som vanligt kanske den stora frågan inte är vilket fordon man kör eller hur fort man kör utan hur långt man kör och hur långt den sammanlagda sträckan är för hela populationen. Det är nog viktigare än något annat.

En Hummer som körs 100 km förbrukar i princip lika mycket som en Punto som kör 200 km. Så om Herr Schmidt bor i Berlin men arbetar i München och veckopendlar med sin Punto så släpper han ut bra mycket mer än Herr Liesl som både bor och arbetar i München och där åker omkring lite grann med sin Hummer på helgerna, fast mest tar tunnelbanan när han skall till jobbet.

Punton blir ju här bra mycket "miljöfarligare" än Hummern.

Så vill man göra något så är det kanske att med olika politiska medel tillse att folk faktiskt bor där de arbetar och inte sitter och åker toklånga sträckor i bil varje dag för att komma fram och åter. Ta bort reseavdrag och liknande för bil, till exempel.

Men återigen så spelar det ingen som helst roll när resten av världen i vilket fall som helst konsumerar de droppar som vi sparar. So why bother?

.

#29
2019-01-23 11:55

Kommer aldrig hända!

#30
2019-01-23 12:30

HT19

Varken hoppas eller tror att det händer.

#31
2019-01-23 21:26

Notarius
Om ditt liv hänger på hur många gasa du får, ja det bekräftar väl den låga åldern.

Båda har ju rätt i att befolkningen måste minska. Och det mest humana är att det föds färre. Naturligtvis vore frivillighet det bästa men vad är alternativet ifall befolkningen fortsätter öka? Att skjuta av 4 miljarder? Det väljer jag hellre tvångssterilisering...

#32
2019-01-24 16:14

Tja, det är väl inte hela världen. Självkörande fordonsteknik är snabbt på väg och glöm i framtiden den frihet som dagens bilinnehav innebär. Att köpa en ny bil i dag ger mig en 0-kick. Har för övrigt kört runt 300 km/tim på väg till `ringen´ så jag har fått min beskärda del av hastighet.

#33
2019-01-25 09:04

.gif får går direkt till fängelse utan att passera "gå".
Extremt ogenomtänkt inlägg som resulterade i en inaktivering.

#34
2020-05-04 16:43

Fri fart är en skröna! Oftast pågår det vägarbeten eller är ”Stau”!! Har svårt att förstå vitsen med att köra fort! Sliter både på bil och vägbana och utsätter andra för stora risker!
Åk till Nürburgring
nära Nürburgring Nordschleife, In der Stroth, Meuspath, Tyskland, så får ni sen hur illa dessa ”fartfantomer” kör!’

#35
2020-05-04 16:43

Fri fart är en skröna! Oftast pågår det vägarbeten eller är ”Stau”!! Har svårt att förstå vitsen med att köra fort! Sliter både på bil och vägbana och utsätter andra för stora risker!
Åk till Nürburgring
nära Nürburgring Nordschleife, In der Stroth, Meuspath, Tyskland, så får ni sen hur illa dessa ”fartfantomer” kör!’

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.