Nästa artikel
Fransk lyx inriktningen för DS
Nyheter

Fransk lyx inriktningen för DS

Publicerad 5 september 2014 (uppdaterad 5 september 2014)
Devine är den första konceptbilen från franska DS sedan de blev ett eget märke i somras.
Krom och kristaller men även intressanta detaljer när Citroën presenterar senaste konceptbilen från tillverkarens lyxmärke DS. Vi Bilägare var på plats i Paris för visningen igår.

Fyradörrars DS Divine är den första konceptbilen sedan DS fick statusen som ett eget märke nu i sommar. Bilen visar vilken inriktning som franska PSA-gruppen vill att Citroën-avknoppningen DS ska stå för.
 
Bilen mäter 4,21 meter på längden och är 1,98 meter bred. Med en höjd på endast 1,35 meter och skodd med futuristiskt designade fälgar på 20 tum får bilen en klart sportig framtoning. Fronten är bred och känns igen från modellerna DS 5LS och DS 6. Den hungriga kromade grillen har likheter med utformningen av dem hos Jaguars och Audis senaste modeller. Närskådar man gapet ska mönstret återspegla en mängd diamantspetsar. Devine banarvägen för kommande produktionsbilar med ett designspråk som inte ursäktar sig.
 
Kromet fortsätter med en list högt upp på bilens sida som döljer dörrlås och handtag. En av de mest egna karossdetaljerna är taket som fått en fasettliknande yta. Ett slags mer eller mindre genomskinliga fjäll sträcker sig långt ned över bilens akter. Där skulle vi i normala fall funnit en bakruta men på DS Divine sköts sikten bakåt istället av en backkamera. Fjällen över bagageluckan kan även resa sig för att skapa mer marktryck i högre farter.
 
Strålkastarna är
en blandning av LED- och laserteknik där den förstnämnda står för en ljussignatur som vi känner igen från senaste DS 3:orna och som kommer på fler DS-bilar. Själva dioden sitter säker i motorutrymmet och ljuset når själva strålkastaren via fiberoptik. Det effektivare laserljuset aktiveras i hastigheter över 60 km/tim, ljusbilden justeras automatiskt med hjälp av en kamera för att motverka bländning. Blinkern pulserar fram längst ned i strålkastaren och på backspeglarna istället för att blinka på vanligt vis, även det ett signum för kommande DS-bilar.
 
Designglädjen når sin kulmen i interiören som går att få i tre moderiktiga versioner med detaljer och exklusiva textilier från franska modevärlden. DS-kunden ska ha möjlighet att personifiera sin bil med exklusiva läderklädslar med krom- och kristallinslag. Exempelvis kan instrumentbräda och dörrsidor bytas på 15 minuter för att förändra utseende och känsla i kupén.
 
Vid sidan av allt glitter domineras kupén av en kraftig mittkonsol som gör bilen strikt fyrsittsig. En pekskärm på 10,4 tum hänger från taket har tagit över hanteringen av bilens flesta funktioner. Head up-display och 3D-projicering av information framför föraren ska se till att ögonen inte fastnar i pekskärmens menyer i onödan.
 
Innovationslustan tycks ha avstannat något när det kommer till bilen framdrift. Under huven på DS Divine ryms något så traditionellt som en fyrcylindrig turbomotor på 1,6 liter. 270 hästkrafter och 330 newtonmeter ska göra att bilens fartresurser matchar den sportiga framtoningen. Det är tydligt att kommer att vara mer unik design än banbrytande teknik.

Under visningen igår nämndes planer på hybriddrift, en utveckling som får anses vara snudd på ofrånkomlig idag. Inte minst med tanke på utsläppskrav och jakten på lägre bränsleförbrukning. Det krävs troligtvis även fler rent tekniska särdrag utöver design och fina materialval för att DS ska få behålla sitt existensberättigande i den tuffa bilbranschen idag.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroëns DS-linje?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-05 09:40
Raphael

Det är ingen hemlighet att PSA-gruppen arbetar på tre linjer när det gäller hybrider: Lufthybrid för bensinmotorer, elektrisk hybrid för bensinmotorer och elektrisk hybrid för dieselmotorer. Den elektriska hybriden för dieselmotorer finns redan i produktion sedan några år, lufthybriden sätts snart i produktion och den elektriska hybriden för bensinmotorer har visats upp i en konceptbil baserad på Peugeot 208. Till detta kommer andra projekt inom alternativa energikällor för framdrivning av fordon.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-05 09:44
Raphael

Det visade konceptet är en showbil, och vi kan knappast räkna att mer än huvuddragen kommer i produktion. Vi kan se huvuddragen som en föraning av kommande DS4 som snart är produktionsklar och som är speciellt designad för den kinesiska marknaden som en del i samarbetet mellan PSA och Dongfeng.

Vi kan också ana av detta att DS-modellerna blir lågbyggda, de får slimmad design med stora hjul och låg takhöjd. Det har DS-koncepten de senaste åren visat. Förutom då DS6 WR som är en SUV-aspirant...

#3 • Uppdaterat: 2014-09-05 12:12
Roy J

Konkurrenten AM&S visade en bild (bör ha varit den första bilden i andra raden) och frågade om man kunde gissa vilket land bilen kom från.
Fronten ger onekligen vissa brittiska vibbar, men det räckte med att se hjulen för att tänka Frankrike och bakdelen bekräftade det hela ännu mer. Citroën blev det givna svaret.

Citroën har ofta visat upp de mest spektakulära skapelserna - inte minst interiört. Så även denna gång.
Det är synd att påstå att några praktiska aspekter fått prioritet, men som rent konstverk har det hela sin tjusning - även om somligt är lite väl bling-bling.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-05 15:29
Raphael

Med risk att trampa någon på tårna nu så tror jag att man kan säga att DS får en mer "maskulin" design och Citroën mer en "feminin" design. Om vi nu med "maskulint" associerar till breda axlar och hård kropp, och "feminint" med mjukare och kurvigare formgivning. Framförallt framifrån och bakifrån... Det är inte samma "snälla" uppsyn som Citroën vanligen förknippas med (2CV, GSA, Visa, BX...). "Snällheten" hos Citroën återfinns i Cactus och nya Picasso, genom ett "underbett", sneda ögon och en avrundad front. DS är "hårdare" genom den skarpa grillen och vecken.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-06 21:26
saabnisse

Har den gasfjädring?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.