Bild
Nästa artikel
Fossilbilar kan säljstoppas i Sverige

Fossilbilar kan säljstoppas i Sverige

Nyheter

Nu ska det undersökas om det kan införas förbud mot att sälja nya diesel- och bensinbilar i Sverige.

Regeringen har tillsatt en utredning som ska ta reda på hur Sverige kan genomföra förbud mot försäljning av bilar med fossilbränslen, samt en tidsplan för när denna typ av bränslen ska ha fasats ut. 

– Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och har därmed en betydande roll i klimatomställningen, säger finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund.

Bland annat ska man undersöka om det går att införa undantag i säljförbudet exempelvis elhybrider eller bilar som drivs på förnybara drivmedel, såsom biodiesel.

Utredningen är resultatet av en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.

Diskutera: Tycker du att vi borde förbjuda försäljning av nya fossilbilar?   
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-12-20 17:31

Marknaden kommer lösa det där. Visst, det har sina signalpolitiska poänger att det finns en bortre gräns, men när vi väl är framme där kommer det vara lika relevant som ett säljstopp för tjock-TV.

#2
2019-12-20 17:45

Vi blir världens enda "fossil"fria U-land. Alltmedan världen omkring oss (vilket väl är typ 98% av jordklotets befolkning) gladeligen fortsätter använda upp oljan och Kina bygger fler och fler kolkraftverk, både inom landet och utanför. Och det faktum att detta lilla land i norr inte längre använder kol, gas och olja märks inte ett jota på vare sig världens utsläpp eller förbrukning.

.

.

#3
2019-12-20 17:45

Förbud har visat sig effektiva för att styra marknaden i rätt riktning.

#4
2019-12-20 18:13

Grosser.

Javisst, man hyr en bil från Polen eller liknade och slipper alla skatter/avgifter m.m.

Marginal-Partiet kommer snart att vara ute ur leken och det är rätt riktning.

#5
2019-12-20 18:20

Har sagt det innan, inom snar framtid kommer mer att begränsas...ty människor kan inte längre vara återhållsamma utan ökar hela tiden sina krav. SUV är bara toppen på det isberget.

#6
2019-12-20 18:38

Vill verkligen inte låta pessimistik, för det är jag inte. Förstår att man måste sätta upp höga mål och ha en vision man arbetar mot. Regeringen har satt upp höga mål tidigare men inte varit särskilt bra på att följa upp och se till så att målen uppnås. Tänker närmast på min egen bransch där de 2017 sa:
"Sedan maj 2017 har regeringens digitaliseringsstrategi pekat ut riktningen för politiken. Det övergripande målet är att Sverige ska bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter."
Det är ett oerhört tufft mål, precis som det de nu sätter upp för miljön. Det krävs då att de verkligen ser till så att det händer, annars är det bara ett slag i luften. Tre år senare svettas fortfarande offentliga myndigheter med målet som sattes upp 2017. Tyvärr har Regeringen inte kommit särskilt långt vad gäller det målet i alla fall. Så visst, jag kan låta som en pessimist men det krävs oerhört mycket fokus på genomförande när man sätter upp dessa höga mål och visioner. Tyvärr kan de falla pladask till marken om det inte arbetas ordentligt med dem.

#7
2019-12-20 19:08

Åkte en sväng med V8 idag. Sånt känns alltid bra. Nu gäller det att åka mycket V8 innan såna nöjen förbjuds.

#8
2019-12-20 19:15

Jisses! Övriga världen kör på och vi stannar Sverige! Tack för kaffet, Miljöpartiet och dess ”vänner”!

#9
2019-12-20 19:20

Sverige kan inte ensidigt förbjuda försäljning av fossilbilar. Detta kallas handelshinder av EU, och är förbjudet. Sverige måste få ett undantag från EU, och det kommer inte att bli lätt...

#10
2019-12-20 19:58

40-talisten

Tack och lov

#11
2019-12-20 20:23

Hur "lilla landet lagom" skall få med sej EU på att förbjuda försäljning av fossilbilar lär de inte gå iland med inom överskådlig tid.

#12
2019-12-20 20:34

Innan resten av världen gör samma sak så blir detta bara en droppe i havet.

#13
2019-12-20 20:58

Inget unikt med detta, i bland annat Danmark, Tyskland, Nederländerna och Norge pratar regeringarna om förbud och i vissa fall, till exempel Norge, är slutåret redan 2025.

#15
2019-12-20 22:01

Sverige har en av Europas dummaste politiker utan tvekan.
Där toppar miljöpartiet.
Börja med att förbjuda de som stör miljön mest, där hybrid fordonen är stor styggelse.
Där diesel är övertygande snällast hittills.

#16
2019-12-20 22:09

2030 är ändå 10 år bort, och det gäller ju nyförsäljning. Kommer kunna åka v8 många år till efter det.
Men jag hoppas och tror att vid det laget kommer ingen vilja köpa en ny fossilbil även om de är tillåtna.

#19
2019-12-20 22:58

Håller med Pi, dessutom klart reaktionära "Det var bättre förr"

#23
2019-12-21 08:14

Det är alldeles utmärkt att Sverige gör som övriga Europa och förbjuder nyförsäljning av fossilbilar. År 2015 startades International Zero-Emission Vehicle Alliance (ZEV), av Kalifornien, Québec och Nederländerna. Sedan dess har Norge, Tyskland och Storbritannien anslutit sig till alliansen som vill förbjuda fossildrivna bilar.

Flera stater i USA har också meddelat att de också ansluter sig till målet att bara sälja elbilar 2050; Rhode Island, Connecticut, Maryland, Massachusetts, New York, Oregon och Vermont.

Medlemmarna i ZEV Alliance står för omkring hälften av världens elbilsförsäljning i dag. Norge är ett föregångsland och har föreslagit att i stort sett bara tillåta utsläppsfria bilar redan från 2025.

Norge siktar på 2025, medan Sverige som vanligt ligger efter Norge. Norge hart tagit ledartröjan medan SD och deras väljare vill att Sverige är sämst i Europa.

Nu siktar redan alla tillverkare på enbart elektrifiering. Vad tänker SD göra åt att t ex franska DS bara kommer att erbjuda elektrifierade bilar från 2025? Vad tänker Jimmie Åkesson göra åt det?!

#24
2019-12-21 09:09

Artikeln ovan handlar inte om droger.

#25
2019-12-21 10:22

Av någon märklig orsak har någon tydligen tagit bort min kommentar som J.L (#19) refererar till. Undrar varför... Det var en allmän reflektion över ett flertal inlägg här och inget personangrepp. Däremot tycks det vara fullt OK att göra direkta personangrepp på namngivna politiker.

#28
1
2019-12-21 10:29

Pi: Ja, den där Arne få tydligen hållas med just sånt.

#29
2019-12-21 10:47

Jag önskar att folk snarast framöver inser att ju snabbare det sker en frivillig övergång till fossilfritt för den stora massan utan massa lagar och regler kring det, desto längre kommer vi kunna ha vår motorhobby kvar utan för mycket inskränkningar kring den. Då kan vi även i framtiden ta en helgtur med taket nere med ljudkullisen av en V8 eller rak 6:a med trippla weber medans vi till vardags och merparten av milen susar fram med den helt klart behagligaste drivlinan, den elektriska.

#30
2019-12-21 11:05

Vettigt Henrik.

#31
1
2019-12-21 12:35

Vad händer? Min alldeles relevanta reflektion över kommentarer här tas bort men Intelligentes ointelligenta personangrepp får vara kvar. Vem städar här och med vilket syfte?

#32
2019-12-21 14:50

Det är väl bränslet man skall rikta in sig på och inte motor tekniken.
Elbilar drivna av kol är väl inte bättre än en metanoldriven bil.

#33
2019-12-21 16:07

Ja, varför inte? Det är väl ingen som längtar tillbaka till hus med asbest?

#34
2019-12-21 19:59

Det är den ena psykosen efter den andra i det här landet. Ingen stannar upp och tänker efter. Svensken bara niger och tar emot. Det kvittar hur dumma förslag regeringen Löfven än presenterar. Detta är ett sådant förslag. Svaret på frågan - som den är ställd - är givetvis nej.

#35
2019-12-21 20:52

Intelli
Alla förslag blir ju inte nya lagar. Oavsett regering så sker det ju en bunt lagändringar årligen som i olika mån påverkar människors vardag. Alla kan ju inte vara nöjda hela tiden. Jag är missnöjd med en del men jag accepterar att det är så här det fungerar i en demokrati. Man lägger sin röst och hoppas att andra tycker likadant. Eller så är det fritt att ge sig ut i politiken själv.

Jag själv tror inte detta är möjligt utan ett gemensamt beslut av EU. Jag tror dock ett sådant beslut kommer komma någon gång i framtiden.

#36
1
2019-12-21 21:06

Svaret på frågan som den är ställd är givetvis, JA!

#37
2019-12-21 21:18

Det fanns en man vid namn:
"Stanley_Meyer"..
Slå upp adressen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stanley_Meyer%27s_water_fuel_cell

Det påstås att han blev mördad. Eftersom hans uppfinning. Skulle slå ut den lukrativa olje industrin..

Dra era egna slutsatser när det gäller "pengar".. Dvs att "rika barn leker bäst".

#38
2019-12-22 08:37

1 - även min kommentar är bortrensad trots att den på intet sätt var riktad till nån specifik person så din kommentar #31 är högst relevant ! Man borde i alla fall få en förklaring till varför ens kommentar tas bort helt och hållet ! Men som sagt - kommentarer med nedsättande omdömen om namngivna personer tycks helt OK att skriva. Skumt...

#39
2019-12-22 23:03

JA på frågan.
Sedan så kommer det behövas en lagändring inom EU, men även där finns dessa diskussioner uppe så.
Till er som här ovan gråter eller skäller, vad är problemet med att inga bensin/ eller dieselbilar säljs efter 2030? Det är tio år bort och jag har svårt att tro att någon vill ha en bensinbil då...

#40
2019-12-23 16:04

Man får snart börja vara rädd om sin snåla fosilbil med låg skatt. .

Elbilen är inget alternativ för dom mängder av fjällstugeägare som var och var annan helg kör 35/50 mil upp till sin fjällstuga efter dom slutat jobbet på fredag eftermiddag.
Och här pratar vi inga onödiga stopp när varje minut i stugvärmen på fredag kväll är viktig.

#41
2019-12-23 16:19

@mso 1000
Så är det, man skall vårda det man har, istället för att konsumera och tillverka nytt.
Om det nu finns någon här som faktiskt är miljövänlig, istället för att bara krysta ur sig en hoper PK-saker, så skulle de kanske invända att det allra mest miljövänliga alla kategorier vore att inte dra runt på en husvagn eller köra 50 mil till en fjällstuga. En annan väldigt miljövänlig sak är att sluta konsumera skräp från Kina, för dels tillverkas det av kolel och dels hade vi fått bort en stor andel av våra transporter. Men att köpa mobilskal från Kina ger förstås inga utsläpp lokalt - vilket verkar vara det enda som räknas.
Som det nu blivit i Sverige så fokuserar man inte på vad som faktiskt är miljövänligt, för det är för jobbigt. Istället fokuserar man på sådant som går att beskatta.

.

#42
2019-12-25 19:19

Och detta samtidigt som vi ska lägga ned kärnkraften. Lycka till!

Regeringen: "2020 ska vi ha EU:s lägsta arbetslöshet". Hur gick det?

#43
2019-12-25 20:17

Saabium, skall vi?
När då?
Vilka då?
Hur mycket mindre ström blir det då?

#44
2019-12-25 21:29

Lägga ner kärnkraften? Nädå, 90% av befintlig kärnkraft (installerad effekt) kvarstår efter en stängning av reaktorerna Ringhals 1 och 2.

#45
2019-12-26 10:03

Det är R2 som läggs nu nästa vecka, ca 900MW vid max körning.
R1 läggs ner om ett år och den maxar 865MW
Vi får dock inte glömma att samtidigt så kommer vi att få igen lika mycket från att Finland blir (kanske...) klara med sitt senaste verk, det har en nettoeffekt på 1600MW och vi ligger och levererar 1500-2500MW konstant till Finland... Ser något ett samband?
Dock har det tagit 15 år att bygga verket Olkiluoto-3 så den som tror att "det är bara att knacka ihop några nya kärnkraftverk" så är det inte riktigt så...

#46
2019-12-26 12:58

Jag har nog aldrig längtat till valet som nu!

#47
2019-12-28 12:50

Fullständigt absurd regering med ansvarslös aningslöshets som inget annat land accepterar som regent-
Kuba är kanske föregångslandet, köra med gamla fordon eller ska transporterna utföras per cykelbud?
Vi måste ha bort sossepacket ur riksdagen!

#48
2019-12-28 18:24

Ganska många tramsiga kommentarer om denna utredning, stopp på fossilbilen och framför allt styrande regeringspartier.

Oavsett vilka partier som styr så kommer det om några år vara ett politiskt självmord att inte ha fossilfri fordonsflotta som mål. Ni gammelgubbar som gnäller verkar ha glömt bort att om några år kommer Greta-generationen att få rösta och den generationen kommer fullständigt köra över dinosaurietänket.

#49
2019-12-28 18:52

Bara för att det kommer att bli bli fossilfritt i framtiden innebär väl inte det att vi MÅSTE gilla det nu? Får man lov att tycka olika eller är det förbjudet? Måste man vara pk varenda vaken sekund?

#50
2019-12-28 19:21

Hacken
Jo, man får precis tycka som man vill. Men i många kommentarer så verkar det som att vederbörande gör ett antagande om att alla tycker som en själv.
Tex kommentarer om att ”vi måste få bort parti X eller Y...”, eller ”vi/svenskar måste göra x eller y, det här kan vi inte acceptera...”
Att man tycker som man vill ska inte sammanblandas med fantasier om hur alla andra tycker och vill ha det.

Någonstans behöver man nog även acceptera att världen förändras.

#51
2019-12-29 15:36

Enannanrobban
Vi ligger inte konstant och leverar 1500-2500MW till Finland.
2018 snittade vi ca 530MW på helåret till Finland. Enl. Svenska kraftnät.

Ang. Arevas totalfiasko med sitt nybygge i Finland är det inte smart att konstruera ett verk samtidigt som det byggs.
Dessutom blir det lite oärligt att använda branschens största misslyckande som standard.

Jämför gärna med UAE som fick 4st reaktorer uppförda på ca 40 månader.
Turnkey ready för 36 500 kr/MW.

Fossilfri bilpark slog lite snett den gångna veckan då vi med undantag för natten till idag, har ca 5% av elen i Sverige mellan klockan 2400-0600 kommit från de "fina" kraftverken i Polen, Lettland och Tyskland.
Källa:svk via electricitymap. org

Hemsidan ovan rekommenderas då den sammanställer co2 utsläpp för elenergi i världen i realtid.

Så alla som laddade sina el och hybridbilar i södra Sverige under dessa timmar gjorde detta med kolel.

#52
2019-12-30 22:38

Lyssna på miljökämpen Björn Gillberg på you tube. Elbilar är en klimat-, och miljöbluff. https://www.youtube.com/watch?v=AEy_5ih0Blk
Men visst kan fossilbilar förbjudas givet att demokratin avskaffas

#53
2020-01-01 11:27

HVDC-länken till Polen kan överföra ca 600 MW vid normaldrift. 98% av årets timmar körs den med kraftöverföring till Polen. Ingen kan ju dock förneka att polsk elmix kommer till Sverige ca 180 timmar per år. Det finns dock några åtgärder som motmedel som har dragit ut på tiden, exempelvis drifttagningning av Sydvästlänken och dragning av en ny 400 kV-ledning i södra Småland.

#54
2020-01-01 13:22

Svenne
Eller så kanske det är tack vare demokratin som fossilbilen fasas ut...

#55
2020-01-08 22:14

Vi får väl se hur många biltillverkare som vågar och framförallt har råd att fortsätta utveckla fossilbilar. Eldriften kommer att påverka både design, prestanda och komfort på ett sätt som gammelbilar nog får problem att hänga med på.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.