Nästa artikel
Första skissen: BMW:s nya familjebil
Illustration

Första skissen: BMW:s nya familjebil

Publicerad 24 november 2011 (uppdaterad 24 november 2011)
Den blir knappt fyra och en halv meter lång – och framhjulsdriven! Vi Bilägare skissar BMW:s nya familjetransportör.

Modellenär tänkt att konkurrera med bilar som Mercedes B-klass, Volkswagen Touran och Mazda5. Längdmåttet blir mellan 430 och 440 centimeter och under skalet finns fem flexibla sittplatser och ett generöst lastutrymme.

Anledning till att BMW slopat bakhjulsdrivningen i den nya familjebilen är att man velat prioritera innerutrymmena, och det görs bäst med en tvärställd motor i fronten. Som alternativ till framhjulsdriften ska även fyrhjulsdrivning, x-Drive, erbjudas.

Basmotorerna, både dieslarna och bensinarna, i den nya BMW:n blir trecylindriga med turbo och direktinsprutning.  Cylindervolymen ligger på 1,5 liter och effektspannet sträcker sig från 120 till 160 hästkrafter.

Den sportigaste versionen får en tvåliters fyrcylindrig bensinmotor med dubbelturbo och 245 hästar. Utöver det planeras en plug in-hybrid, där elmotorn kombineras med en diesel. Räckvidden enbart på el beräknas bli cirka 25 kilometer.

Diskutera: Vad tycker du om BMW kommande familjebil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Spelar nog ingen roll för köparna. Ifjol sade ju BMW själva att 80% av de som kör 1-serien tror att den är framhjulsdriven!

Huvudsaken är nog att BMW-loggan sitter i fronten. Då är innehållet ointressant för många köpare. Apple någon?

#2 • Uppdaterat: 2011-11-24 14:02
KaptenOberkommando

Rålle, du kommer inte att hitta många som struntar i innehållet när de köper en - i just det här exemplet - BMW. Och detta säger jag trots att också jag är väl medveten om turerna med 1-serien.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-24 20:40
Roger Skagerström

Och frågan är om de är SÅ jävla roliga? Vet att min Mazda6 -2003 kändes som en gocart jämfört med en E60 525'a. Möjligen att 1 och 3-serien är roliga att köra, eller typ 530 och uppåt (genom hästkraftantalet).

Sen tror jag personligen att RWD = körglädje är en ganska stor myt överlag.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-24 21:16
Thure (ej verifierad)

RWD är ett måste för körglädje och premium.

Men det allvarligaste felet med denna är den osmakliga och opersonliga designen som dessutom saknar känsla av både premium och BMW.
Ungefär som att jämföra goa Persson med den där Juholtarn.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-24 21:45
Roger Skagerström

Ja men det förklarar inte hur en "bakhjulsdriven körmaskin" kändes allmänt neutral och tung att köra medans en japansk framhjulsdriven, i tyskälskares ögon - hädelse, var bra mycket roligare och rappare att köra. Vågar påstå att Caddyn jag kör i jobbet är alertare och roligare att köra än E60'an. BMWn var en bra långfärdsbil - inget snack om saken, men någon körmaskin? Knappast.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-24 21:51
Roger Skagerström

Vad jag hört så ska bakhjulsdrift vara billigare då växellådan inte alla behöver vara lika kompakt. Säger sig nästan självt att framhjulsdriften är dyrare när man tänker på de tämligen avancerade drivaxlarn som ska till. Räcker inte direkt med knutkors...

Har man framhjulsdrift med påhängs-AWD så är drivningen till bakhjulen betydligt mindre. Jämför tex sittbrunnsutrymmet i en V70 och en (som jag bildgooglade) F10.
V70 http://0.tqn.com/d/cars/1/0/p/b/1/ag_09v70_dash.jpg
5-serie http://cars.vc/wp-content/uploads/2010/08/2010_BMW_5-Series-7.jpg

Volvon finns med drivning på baken. Klassiskt BMW-drag - trångt fotutrymme ;)

#7 • Uppdaterat: 2011-11-24 22:06
Audi A5 SB

"Vad är nackdelen med en tvärställd motor på en bakhjulsdriven bil?"

Vet ej, har aldrig sett en. Inte ens BMW lär producera någon sådan. Ingen sund konstruktör skulle komma på en sådan "ide" utan att få sparken.

"Och om man gör karossen så att den är förberedd för 4wd, dvs i praktiken då även bakhjulsdriven, vad är då utrymmesvinsterna?"

I princip alla bilar med 4wd (utom MB, BMW, Audi och Subaru) har detta koncept. Synnerligen utrymmesbesparande. Kör en VW så förstår du. Effektivt? Möjligen. Ekonomiskt? Ja. Energibesparande? Med Haldex och liknande system, Ja.

FWD är för övrigt mycket billigare att producera, vilket är självklart.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-24 22:41
Roger Skagerström

Varför det? En enkel rak växellåda - inga utrymmeskram - vanliga knutkors funkar till drivaxlarna. En tvärställd motor med en kompakt växellåda, mer komplicerat växellänkage och mer avancerade drivaxlar... Låter dyrare i mina öron.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-24 22:49
Audi A5 SB

Roger: Toyota gick från bakhjulsdrivet till framhjulsdrivet på sina bilar för att...? Volvo gick från.... XXX gick från......

Fyll i valfritt bilmärke (med mycket få undantag) och du ska skåda ljuset.

Att montera en drivlina på en FWD är guld jämfört med alternativet. Fråga en bilbyggare, så får du se.

#a • Uppdaterat: 2011-11-24 22:54
Roger Skagerström

Dyrast var nog gamla Passat med rak motor o framhjulsdrift ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.