Bild
Nästa artikel
Förslag på sänkt hastighet i tätort

Förslag på sänkt hastighet i tätort

Nyheter

Trafikanalys har utrett effekterna av att sänka hastighetsgränsen i tätorter. Resultatet blir ett förslag om sänkning.

Förvaltningsmyndigheten Trafikanalys har på uppdrag av regeringen utrett effekterna av att sänka bashastigheten i tätorter till 40 km/h. Enligt dagens system kan kommunerna själva välja att sänka hastigheten i tätorter till 30 eller 40 km/h och enligt Trafikanalys är det en tydlig trend att kommuner sänker hastighetsgränsen till 40 km/h.

Enligt rapporten kan en sänkning av bashastigheten i tätort minska dödsfallen i trafiken med mellan tre och 17 personer per år. Andra faktorer som nämns i rapporten är minskat buller och förbättrad miljö i städerna. Rapporten finns att läsa här.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2017-10-23 12:17

Något jag undrat - när man beräknar dessa dödstal - räknar man då med att personen blir påkörd i skyltad hastighet? Eller räknar man in en inbromsning med?

Hur som helst en korkad idé. Till att börja med så står det ju i en nyhet under här att ingen bryr sig om skiten ändå :P Med all rätt.

#2
2017-10-23 12:28

Hmm. Vi har haft det i några år och jag kan säga att tempot i stan har sänkts på ett positivt sett.
Dom som höll 60-70 tidigare kör typ 45-55.
I villa kvarteren är det sälla nån blåser förbi i 50 numera.
Det är lite känslan av att man gillar läget nu när alla ligger på typ 45 -50 och ingen vits att stressa och köra om i stan.
Jag var negativ men som sagt dom flästa gillar läget och det flyter på bättre.

#3
2017-10-23 13:08

Förslag? I min närhet har extremt många gator/vägar redan hoppat ned 10 km/h. Där det var 50 är det nu 40, 70 har blivit 60.

Faktum är att jag var mycket nära att trimma upp min elmoppe till sådär 55-60 för att kunna hänga med, men nu blev det istället "kan inte moses gå till berget, så får väl berget komma till moses..". Dessutom, måste jag säga, så är folk märkligt duktiga på att hålla sig kring 40 -så tiderna har uppenbarligen förändrats.

Det enda man kan fundera lite över är höjningar från 30 till 40 -några sådana diskuteras i min närhet, och det är tämligen vilda diskussioner.

#4
2017-10-23 13:09

Om det blir en bashastighet slipper man ju förhoppningsvis i alla fall dagens idiotskyltning med 50 - 40 - 60 osv var 50'e meter. Är annars beredd att (delvis) hålla med denna insändare i DN https://asikt.dn.se/asikt/debatt/varfor-ska-vi-lata-oss-hunsas-av-en-lit...

#5
2017-10-23 13:16

Hur många kommer hålla hastigheten? Jag tror nog mer på att genomsnittliga hastigheten sjunker något, kanske de värsta syndarn sänker mest sin fart mest. Men visst, det blir nog bättre trafikmiljö och detta resulterar i lägre dödstal och bättre miljön.

#6
2017-10-23 13:43

Vet inte.. i och med sänkta medelhastigheter så blir det mer bilar på vägarna.. där av mer olyckor..?

#7
2017-10-23 13:51

Jag gillar inte klåfingrigheten när det gäller hastigheter. Med tanke på att snart alla bilar har autobroms kunde man behålla 50 som tydlig och klar hastighet i alla Sveriges tätorter och städer. Där bilar är extra farliga, där mycket oskyddade trafikanter håller till, kan man helt ta bort bilarna istället. Att låta bilar köra i gånghastighet är bara löjligt.

#8
2017-10-23 14:09

Det verkar inte finnas ett enda ord om cyklister i rapporten. När bilar körs i nära 40km/h inbjuder det till omkörning för cyklister när gatan lutar utför. Vid besök i en 40km/h-stad i somras blev vi omcyklade av flera cyklister på höger och vänster sida samtidigt (!) i en utförsbacke. De 3 eller 4 liv som blir inbesparade genom föreslagen fartsänkning torde snart gå förlorade bland cyklister!

#9
2017-10-23 14:15

Gränsen gäller cyklister också.
Det är 40 i min närmsta tätort sen några år och det verkar som att folk accepterat det.

#11
2017-10-23 14:28

Vad är det för fel på hastighetskameror .... sänk till 30 eller 40 men utan hastighetsövervakning har åtgärden INGET värde!

#12
2017-10-23 14:28

Intressant, håller man 40 km/h klarar ju autobromsen definitivt av att stanna för "felande" fotgängare och cyklister.

#13
2017-10-23 15:30

Förbannat trams! Här i kring så ser vi 40kmh som ett förslag och att jag vet regioner där allt upp till 70 förnekas helt.
Där i förnekarnas bastion så flyter trafiken bäst i Sverige, folket äger en bilkultur, till och med gamkärringar kör med en iver.

Alltså fotgängare och cyklister har att hålla sig på plats då bil är tung, hård o och gör ont att få på sig, problem uppstår på orter där man bjuder icke bilister makten, jag kör på en sådan 40 sträcka och det dyker fan i mig löst folk över och på ifrån alla vinklar med en min som att de äger!
Till kontrast mot i förnekarnas bastion..där står folk i räta led och inväntar på korrekt sätt och nyttjar övergångsställena, det är så att är huvudet dumt så får kroppen lida och att folk kan detta och att vi bilister ser dem, ordning o reda nemas problemas.

#14
2017-10-23 17:04

Vi människor har ett konstruktionsfel som kan vara smått förödande.
Vi uppfattar ljud logaritmiskt. En fördubbling av ljudstyrkan är detsamma som 3 dB, vilket är en tydlig förändring om man är uppmärksam, annars tänker man inte så mycket på den. För att uppfattas som en fördubbling måste vi öka med 10 dB, vilket är detsamma som hela 10 gånger starkare.
Samma sak är det med ljusstyrka. Det vi uppfattar som mellangrått reflekterar endast omkring 20 % av ljuset.
Fartförändringar uppfattar vi däremot linjärt. Dubblar vi farten så ser det också ut som vi gör det – men "den levande kraften" ökar fyra gånger och därmed även bromssträckan. Ökar du farten från 40 till drygt 50 har krafterna ökat med 60 %. Det är inget du uppfattar – förrän det händer något.

#15
2017-10-23 17:10

Jag återkommer till de vanligaste klagomålen på fartbebgränsningsskyltarna.
När det var färre antal begränsningar klagades det över att gränserna inte var tillräckligt differentierade, att de var för lite anpassade för variationerna efter den aktuella sträckan.
Nu, när vi har differentierade gränser klagar man över det. Det är för mycket att hålla reda på.
Det har länge och väl efterlysts skyltar som visar gränser anpassade efter den faktiska situationen, som väglaget och trafiksituationen. Hur i herrans namn ska alla gnällspikar då kunna ha koll på förändringarna? Det finns ju de som inte ens klarar av att följa en "grön våg".

#16
2017-10-23 17:17

har man inte bråttom är förslaget bra..

#17
2017-10-23 17:46

Jösses, har vi en sådan myndighet OCKSÅ! De äro legio, man upphör aldrig att förvånas!

#18
2017-10-23 17:55

Ju saktare man kör desto längre tid tar det att komma fram och desto mera föroreningar alstras. Och desto mera köbildning blir det med dito effekt. Strunt i miljön, bilismen skall strypas kosta vad det vill. Ändamålet helgar medlen.

#19
2017-10-23 18:02

Det behövs inte läggas mer pengar på att sänka hastigheterna nu. Det räcker! Vi bilister börjar bli jävligt trötta på att vara eran hittepåbov.

Olycksdrabbade vägar = sänk hastigheten.
Alla andra vägar = sänk inte hastigheten.

Enkel och acceptabelt av alla.

#20
2017-10-23 19:29

Det vore en nåd att bedja om att man inför samma hastighet i alla tättbebyggda områden såsom det var förr då det var 50. Nu har man ingen aning om det är 30, 40 eller 50 om man råkat missa skylten.

#21
2017-10-23 19:46

Blir verkligen miljön bättre?
Min automatväxlade bil växlar ned en växel om jag sänker hastigheten från 50 till 40 med följd att motorn varvar mer, och borde således då släppa ut mer avgaser.
Samt att motorbullret blir högre...

#22
2017-10-23 22:02

Vad gjör det för skillnad?När det går i 70-80 ändå och inte finns poliser då är det inte mycket fördelar med en skylt som visar annat nummer?
Folk bryr sig inte och byta skyltar kostar pengar och ger jobb till "vissa" och förebygger ingenting.
Lama idèer leder ingenstans.

#23
2017-10-24 04:01

Tar vi bort bilarna helt så sparas hela 100 % per år, häftigt va?

#24
2017-10-24 13:00

re: CEAT ... tar vi bort bussarna, lastbilarna, cyklisterna och gångtrafikanterna så är det samma sak :) Coolt, eller hur?

#25
2017-10-24 20:45

re: JOCA_1: Vi borde helt enkelt inte leva alls, då slipper jorden både lidande och död av människor, det måste ju bara vara coolast! Man kan gå hur långt som helst helt enkelt tills man inser att det är livsfarligt att leva. Dock är det såhär att om det går fortare att cykla, speciellt med Elcykel trenden så är det helt orimligt försvarbart att glida runt i en bil både för miljö och plånbok. Med det sagt är 40 km/h alldeles för sakta på väldigt många ställen som idag är 50 som på vissa vägar känns extremt slow! Man vill åka framåt, inte bakåt.

#26
2017-10-24 21:19

Vi får tänka på att barnen ofta är offer på dessa vägar,kanske vore 30 en bättre hastighet.
För barnens skull.

#27
2017-10-25 18:44

Audi S4, ska vi höja fartbegränsningarna tills det börjar hända olyckor, räkna dem och sen i efterhand sänka farterna?

#28
2017-10-25 21:33

Nej Roy, det ska vi inte. Sluta göra dig löjlig. Vi ska inte sänka hastigheterna på vägar som inte är olycksdrabbade. Det gör bara att bilister tappar respekten för hastigheterna.

Vi bör däremot ha tillbaka de gamla hastigheterna och även plocka bort jämna hastighetskyltar. Det har definitivt inte gjort det bättre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.