Nästa artikel
Förslag på sänkt hastighet i tätort
Nyheter

Förslag på sänkt hastighet i tätort

Publicerad 23 oktober 2017 (uppdaterad 23 oktober 2017)
Trafikanalys har utrett effekterna av att sänka hastighetsgränsen i tätorter. Resultatet blir ett förslag om sänkning.
Förvaltningsmyndigheten Trafikanalys har på uppdrag av regeringen utrett effekterna av att sänka bashastigheten i tätorter till 40 km/h. Enligt dagens system kan kommunerna själva välja att sänka hastigheten i tätorter till 30 eller 40 km/h och enligt Trafikanalys är det en tydlig trend att kommuner sänker hastighetsgränsen till 40 km/h.

Enligt rapporten kan en sänkning av bashastigheten i tätort minska dödsfallen i trafiken med mellan tre och 17 personer per år. Andra faktorer som nämns i rapporten är minskat buller och förbättrad miljö i städerna. Rapporten finns att läsa här.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-10-23 12:17
Roger Skagerström1

Något jag undrat - när man beräknar dessa dödstal - räknar man då med att personen blir påkörd i skyltad hastighet? Eller räknar man in en inbromsning med?

Hur som helst en korkad idé. Till att börja med så står det ju i en nyhet under här att ingen bryr sig om skiten ändå :P Med all rätt.

#2 • Uppdaterat: 2017-10-23 12:28
mso 1000

Hmm. Vi har haft det i några år och jag kan säga att tempot i stan har sänkts på ett positivt sett.
Dom som höll 60-70 tidigare kör typ 45-55.
I villa kvarteren är det sälla nån blåser förbi i 50 numera.
Det är lite känslan av att man gillar läget nu när alla ligger på typ 45 -50 och ingen vits att stressa och köra om i stan.
Jag var negativ men som sagt dom flästa gillar läget och det flyter på bättre.

#3 • Uppdaterat: 2017-10-23 13:08
LeifV

Förslag? I min närhet har extremt många gator/vägar redan hoppat ned 10 km/h. Där det var 50 är det nu 40, 70 har blivit 60.

Faktum är att jag var mycket nära att trimma upp min elmoppe till sådär 55-60 för att kunna hänga med, men nu blev det istället "kan inte moses gå till berget, så får väl berget komma till moses..". Dessutom, måste jag säga, så är folk märkligt duktiga på att hålla sig kring 40 -så tiderna har uppenbarligen förändrats.

Det enda man kan fundera lite över är höjningar från 30 till 40 -några sådana diskuteras i min närhet, och det är tämligen vilda diskussioner.

#4 • Uppdaterat: 2017-10-23 13:09
107Carlsson

Om det blir en bashastighet slipper man ju förhoppningsvis i alla fall dagens idiotskyltning med 50 - 40 - 60 osv var 50'e meter. Är annars beredd att (delvis) hålla med denna insändare i DN https://asikt.dn.se/asikt/debatt/varfor-ska-vi-lata-oss-hunsas-av-en-liten-skara-bilhatare/

#5 • Uppdaterat: 2017-10-23 13:16
Styggavargen

Hur många kommer hålla hastigheten? Jag tror nog mer på att genomsnittliga hastigheten sjunker något, kanske de värsta syndarn sänker mest sin fart mest. Men visst, det blir nog bättre trafikmiljö och detta resulterar i lägre dödstal och bättre miljön.

#6 • Uppdaterat: 2017-10-23 13:43
mw73

Vet inte.. i och med sänkta medelhastigheter så blir det mer bilar på vägarna.. där av mer olyckor..?

#7 • Uppdaterat: 2017-10-23 13:51
pinjong

Jag gillar inte klåfingrigheten när det gäller hastigheter. Med tanke på att snart alla bilar har autobroms kunde man behålla 50 som tydlig och klar hastighet i alla Sveriges tätorter och städer. Där bilar är extra farliga, där mycket oskyddade trafikanter håller till, kan man helt ta bort bilarna istället. Att låta bilar köra i gånghastighet är bara löjligt.

#8 • Uppdaterat: 2017-10-23 14:09
bgl

Det verkar inte finnas ett enda ord om cyklister i rapporten. När bilar körs i nära 40km/h inbjuder det till omkörning för cyklister när gatan lutar utför. Vid besök i en 40km/h-stad i somras blev vi omcyklade av flera cyklister på höger och vänster sida samtidigt (!) i en utförsbacke. De 3 eller 4 liv som blir inbesparade genom föreslagen fartsänkning torde snart gå förlorade bland cyklister!

#9 • Uppdaterat: 2017-10-23 14:15
L. Mäkinen

Gränsen gäller cyklister också.
Det är 40 i min närmsta tätort sen några år och det verkar som att folk accepterat det.

#a • Uppdaterat: 2017-10-23 14:28
Grosser

Intressant, håller man 40 km/h klarar ju autobromsen definitivt av att stanna för "felande" fotgängare och cyklister.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.