Bild
Nästa artikel

Försäkringsbolag och tillverkare styr bilägarna

Nyheter

Konkurrensverket konstaterar i en ny rapport att försäkringsbolag och biltillverkare allt mer bestämmer över bilägandet.

Konkurrensverkets rapport "Makten över bilen - en rapport om bilförsäkringar och marknaden för bilreparationer" har tittat närmare på bilförsäkringar. Rapporten finner att försäkringen ofta är knuten till bilmärket och vid skada är det försäkringsbolaget som bestämmer vilken verkstad som ska laga bilen och till vilken kostnad. 

– Vid köp av ny bil ingår ofta ett paket av tjänster som försäkring, service och finansiering. Möjligheterna att välja själv minskar. Den bilden förstärks också då allt fler hyr bilarna med leasingavtal, inklusive dessa tjänster, i stället för att köpa bilen, säger Konkurrensverkets ställföreträdande generaldirektör Karin Lunning.

Bilarna i Sverige är i hög grad försäkrade och den vagnskadegaranti som ingår i nybilsköp finns inte i andra länder. Det är en försäkring som generalagenten tecknat med ett försäkringsbolag, där bilägaren själv inte får välja försäkringsbolag eller får insyn i vad det kostar. 

– Bilköparna har ingen möjlighet att själva välja försäkringsbolag när det gäller vagnskadegarantin. Det är tvärt emot vad som sker i samhället i övrigt då konsumenterna får alltmer valfrihet, säger Karin Lunning.

I rapporten diskuteras hur detta påverkar konkurrens och konsumenters valfrihet. Klicka här för att läsa rapporten.

Diskutera: Har du reflekterat över det som framkommer av Konkurrensverkets rapport? 

Kommentarer

#1
2019-06-13 12:24

Jag tycker mest att det är staten som styr över bilägandet: Bonus-malus, miljöbonusar och liknande är inget annat än styrning där konsumenten förmås välja bort ett bättre och egentligen billigare alternativ till förmån för ett sämre och egentligen dyrare.

.

#2
2019-06-13 13:34

Vad menar du är dyrare och sämre i sammanhanget?

#3
2019-06-13 13:43

@Styggavargen.

Att mängden elbilar ökar, om än måttligt, beror inte på att de är bättre. Detta är viktigt att hålla i minne. Det beror på att staten använder våra skattepengar till att gynna dem. Tog man bort alla skatter, bonus-malus med mera så skulle det bli pinsamt tydligt hur mycket både bättre och billigare bensin- och dieselbilar är. Skattepengarna skulle dessutom då kunna användas till något betydligt vettigare (alternativt kanske sänka någon skatt, hemska tanke, och låta folk behålla lite mer av sina surt förvärvade inkomster) än att gynna dessa blodsbatterier.

(tog man sedan bort alla skatter på själva drivmedlet, dessutom, så skulle det framgå ännu mer hur oerhört mycket billigare och bättre en bensin- eller dieselbil faktiskt är).

.

#4
2019-06-13 15:32

Fast en bil blir ju inte automatiskt bättre för att den är billigare...

#5
2019-06-13 18:32

@Klarsynt: Jag håller med dig om väldigt mycket. Kanske inte allt du tycker, dock väldigt mycket, MEN för din egen trovärdighets skull tycker jag du bör sluta överanvända begreppet blodsbatterier. Egentligen håller jag med dig där också men när du inte kan skriva ett inlägg utan att använda just detta begrepp framstår du för mig som nästan religiöst besatt av just detta ord. Detta är ett råd i all välmening då jag gärna fortsätter att läsa vilka tankar du har om fordon.

#6
2019-06-13 18:38

@Världens vackra...

Tack, känner stor stolthet och inte utan att jag förnimmar en uns av ödmjukhet, tillika.

Inte mitt ord, utan det var Aftonbladet som myntade det. Men om jag byter ut "blodsbatterier" mot "batterier" så kommer jag ju att skriva "batterier" minst lika ofta som jag skriver "blodsbatterier". Är jag då inte precis lika religiöst besatt av ordet "batterier"?

.

#7
2019-06-13 19:03

Ja, helt klart så. R*vkn*llad hur man än vänder sig.
Finns mängder av såna situationer.

Trygg Hansa har Ryds Bilglas som "glasninja". Deras självrisk för företagskunder är * 4 mot privatkunder.
Det är rent ocker, för att de vet att företagskunderna drar på brutto hos brukaren. Så de föredrar företagskunder och gör skitdåliga jobb för privatkunder.
Trygg Hansa har fler såna fantastiska exempel. Om man har nybilsgaranti och halvförsäkring (= helförsäkring), så vägrar Trygg Hansa ersätta glas på halvförsäkringen utan KRÄVER att tillverkaren ska ersätta glas för att de ska slippa ta kostnaden.
Kunden får inte välja, trots att båda försäkringarna täcker glas.

#8
2019-06-13 21:52

Klarsynt ! Hur ska man styra för att minska koldioxidutsläppen bland annat för fordonstrafiken ? Blodsoljan som dessutom i förbränningsmotorer har ju en anskrämligt låg verkningsgrad, vilket inte är ekonomi per definition.

#9
2019-06-13 22:23

Klarsynt, men vad skall vi göra? Är det SUV och diesel bilar vi skall ha och allt blir bra med klimatet? Jag tror regeringen försöker att styra konsumenterna till att köpa mindre och snålare bilar, men det rör knappast de som har pengar, de köper tex en XC90 osv...

#10
2019-06-13 22:28

Europas elkraftsystem hänger ihop via export import, och all el som förbrukas måste tillverkas i samma ögonblick. Hela tiden, hela året, är det fossileldade kraftverk som fyller ut det som fattas från fossilfria kraftgenereringar.
Detta betyder att VARENDA ökat eluttag måste motsvaras av en motsvarande ökning nånstans. Allt vatten, all vind, all sol och allt kärnkraftsbränsle (som laddas årligen) räcker inte till, utan det är fossilkraftverken som måste öka pga. elbilsladdningen. Detta är ingen åsikt, det är fakta. Räknar man på fossilkraftverkens el-verkningsgrad, där de spiller värme till kråkorna, samt distributionsförluster, laddarnas och batteriernas verkningsgrad och jämför detta med en elbil i norra Europa med kupevärmebehov så är det ingen större skillnad på CO2-utsläppen från en snåldiesel och en elbil.
Skulle Europa däremot bygga kärnkraft så att fossilkraftverken i princip aldrig körs, då är elbilen bra ur CO2-synpunkt.
Däremot lär det bli ganska dyrt, staten måste ju klämma ut sisådär 5 kr/mil i kilometerskatt för elbilarna för att inte tappa skatteintäkter, och det är något staten ALDRIG NÅNSIN kommer att lätta på, även om man nu ligger lågt för att locka in bilägarna i elbilsfällan.

#11
2019-06-14 08:48

@ J.L & Styggavargen

Ja, inte genom att slänga ut 1.4 miljarder varje år av skattebetalarnas pengar i miljöbonusar i vart fall. Stålar som dels går till Norge och dels till alla de länder varifrån vi köper dessa elbilar. Blodsbatterierna är tillverkade av el från kol och elen är tillverkad av kol (ja, faktiskt - ju mer vi och andra gör av med ju mer kol måste brännas då elsystemen är sammankopplade).

Dessutom är F-150 världens mest sålda bil, år efter år, så vad vi gör (även om det vi gjorde var klokt istället för idiotiskt) spelar noll roll.

Så ja.. det som våra kära folkvalda håller på med är inte annat än ren förstörelse av dina och mina skatteslantar - till absolut noll nytta.

.

#12
2019-06-13 23:04

@Eric Downing

Även Ryssland är inblandat där, som du säkert vet, men bara för att förtydliga. Dels genom befintliga linor till t ex Finland och Estland men också via Nord Stream med mera. Så när Nortvolt drar igång och bygger blodsbatterier så byggs de indirekt med gigantiska mängder el från kol. Ty om de gör av med vår vattenkraftsel så finns det mindre av den varan till resten av Sveriges behov och då täcks det upp med kolel. Samma sak med elbilarna: Ju mer el vi förbrukar i landet desto mer kolel får man täcka upp med. Så i praktiken går våra elbilar på fulel.

.

#13
2019-06-13 23:28

Problemet är inte själva teknikskiftet i sig när man kollar närmare på vem som är pådrivaren. EU. Politiker. Sverige har visat sig vara fullständigt inkapabel att politiskt hänga med i utvecklingen så fort det gäller allmänheten.
Europas äldsta bilpark av en anledning. Inrikespolitik där man svänger kappan efter vinden värre än börsbolag försöker vinstoptimera sina kvartalsredovisningar.

Har visat sig vara katastrofalt rent historiskt. Kommer såklart fortsätta i vanlig ordning och privatpersonerna får notan för kalaset, oavsett ifall man kör bil eller inte denna gången.

#14
2019-06-14 01:14

Haha, det är så kul att läsa de bittra kommentarerna från dinosaurierna. En del kanske måste inse att tiden kommer springa ifrån dem...

#15
2019-06-14 08:15

Axa, det är dags för dig att vårda språket. Du tycks tro att du alltid vet bäst, men det ger dig inte rätt att nedvärdera alla andra här.

#16
2019-06-14 13:26

Eric Downing, nu får du nog komma med någon trovärdig källa till att det är värmekraft som tar hand om balansen, inom Nordpol är det vattenkraften som är reglerkraft i störst skala.
Idag, just nu så producerar Sverige 18GW och exporterar 3,5GW. Idag när det inte blåser så är det 46% kärnkraft och 46% vattenkraft och resten är blandat, värme och vind, ca 1,3GW. Totalt inom Nordpol just nu har vi en importbalans på ca 1,6%, resten av momentana användandet gör vi själva.
Vi täcker inte upp med massa kolel utan vi överproducerar redan. Den dagen Finland är klara med sina kärnkraftsprojekt som så många vurmar för så kommer Nordpol ha en stor överproduktion.

#17
2019-06-14 14:51

Hacken
Du menar sådant språk som ”blodsbatterier”?
Nej, jag kanske inte vet bäst men jag är åtminstone realist och håller varken fast i gammalt tänk eller har fantasier om utopisk framtid.

#18
2019-06-14 14:56

Nej Axa, jag menar att du kallar folk här för dinosaurier och att de inte hänger med tiden. Det är nervärderande.

#19
2019-06-14 15:11

Hacken
Är det nedvärderande för att det är sant...eller falskt?

För övrigt så handlar väl denna artikel om dinosaurier...biltillverkare och försäkringsbolag...

#20
2019-06-14 15:20

Axa, dina åsikter om vad som är rätt eller fel vad som gäller påhopp får stå för dig själv. Fortsätter du med nedvärderingar av de som gör inlägg blir det avstängning i första hand en vecka.

#21
2019-06-14 15:53

Hacken
Härligt! Jag antar att reglerna gäller för alla på som kommenterar?

#22
2019-06-14 15:58

Det gäller alla ja. Du får inga fler varningar nu. Det bli avstängning nästa gång.

#23
2019-06-15 13:53

Det finns många aspekter som inte är klartänkta från vår regering. Kvotreglering av grön el och straffskattning av kärnkraft för att nämna två av dom. Vi har inte tillräckligt överskott för att hantera elektrifiering av tung industri och bil. I synnerhet med nedstängning av svensk kärnkraft. Förrasommaren hade vi en import från Tyskland under sommaren när det var som värst på ca 1300 MW per H. För ett par år sedan så blåste det inte på 12 dagar. Denna el som importeras har en utsläppskvot på mellan 2 och 12 kg CO2 per producerad kw. Hur kan detta bli det bästa alternativet? Nord pool är sammankopplat till många länder runt oss. I detta nä finns det mycket smutsig el.

#24
2019-06-17 18:31

För flera år sedan så tog flera tillverkare bort vagnskadegarantin på försök, men tilltaget uppskattades inte av kunderna. Kunderna vill ha vagnskadegarantin inbakad i bilens pris, det är kundernas önskemål. Kunder tycker att detta är bekvämt och bra!

När det gäller den ständiga diskussionen om el:
1. De senaste åren så har Sverige exporterat mer el än importerat, Sverige har överskott på el. Detta är ett faktum. Sveriges överskott på el räcker för elbilarna.
2. Förra sommarens extremhetta innebar högre användning av el som luftkonditionerings och kylanläggningar, att Sverige behövde importera el just då var en extrem situation som har NOLL att göra med elbilarna.
3. Tyskland fasar ut sin kolkraft, förra året så stod de förnyelsebara energikällorna för mer produktion än kolkraften och hittills i år så ökar andelen fossilfritt ytterligare. Samtidigt som det säljs fler elbilar så får vi alltså mer förnyelsebar el i elsystemet.
4. Jag förstår inte varför vi ska vänta med att köpa elbilar tills utfasningen är klar. Det hjälper ju ingen att köra på bensin och stötta petroleumindustrin bara för att vi ska vänta på att kolkraften fasas ut. Fakta är att kör man på bensin så körs ju fortfarande kolkraften, det är ju läget nu. Ditt kylskåp körs på kolkraft! Och nog är elbilar plus kolkraft bättre än bensinbilar plus kolkraft. Plus att när kolkraften avvecklats så finns redan elbilarna ute på marknaden.
5. Det är oro i Mellanöstern på grund av olja. Det räcker med att Iran skjuter på en oljetanker så stiger oljepriset. Världsekonomin är beroende av oljan, makten ligger hos oljeländerna - de styr världsekonomin. Detta är ett djupt osunt förhållande som skadar världen. Det är dags att sluta sitta i knät på oljeländerna!
6. Det är inte elproduktionen som är problemet, utan det är kapaciteten i ledningarna. Det är där begränsningen finns. Men detta byggs ut.

#25
2019-06-19 08:38

@Raphael

Du har helt fel i ditt resonemang: Klart att elbilar har del i underskott på el. Allt som förbukar el har del i ett underskott, oavsett vem som förbrukar mest. I Tyskland med flera länder byggs mer och mer kolkraft upp. Europa (och Ryssland) är sammankopplat i ett nätverk för energi så ett underskott på ett ställe täcks upp av kraft annorstädes ifrån. Därför kan man inte tala om ett lands mix av kraftkällor, då allt är sammankopplat.

"Germany still constructing new coal power stations
Several countries in Europe, among them Germany, have recently built or are planning to build new coal power stations. Some examples of such plants are presented here."

http://airclim.org/acidnews/germany-still-constructing-new-coal-power-st...

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.