Nästa artikel
Försäkringsbolag: Glöm inte att efterdra
Nyheter

Försäkringsbolag: Glöm inte att efterdra

Publicerad 8 november 2019
Varje år lossnar hundratals hjul efter däckbytet.
Vi befinner oss i däckbytartider. Senast 1 december måste det sitta vinterdäck på bilen om vinterväglag råder och Trygg-Hansa vill med anledning av detta påminna oss om en viktig detalj vid skiftet:

– Att efterdra hjulbultarna är extremt viktigt, oavsett om man själv bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång efter ungefär 5–10 mils körning med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Enligt försäkringsbolagets egna siffror – som baseras på inrapporteringar av deras kunder – lossnar mellan 100 och 150 däck varje år. 

Diskutera: Har du några tips inför däckbytet? 
Fakta vinterdäck
  • Vinterväglag råder när man kan se snö, frost, snömodd eller is på vägen och det är polisen som avgör om det är vinterväglag på platsen man befinner sig.
  • Om vinterväglag råder ska bilen ha vinterdäck – med eller utan dubb – från 1 december till 31 mars. Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, men vid vinterväglag kan de även användas annan tid.
  • Har du dubbdäck och ska köra bil i Stockholm, Göteborg och Uppsala bör du i förväg se över var det är tillåtet att köra. Idag råder nämligen dubbdäcksförbud på vissa gator i städerna.

Källa: Trygg-Hansa

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-11-08 13:07
Klarsynt

Det är jag tokdålig på att göra.. så tack för påminnelsen :)

.

#2 • Uppdaterat: 2019-11-08 14:18
40-talisten

Jag drar hjulbultarna med momentnyckel vid hjulskifte, men har inte märkt att de behöver efterdras vid kontroll. Däremot har jag nån gång glömt att dra bultar. Skämmigt...

#3 • Uppdaterat: 2019-11-08 16:20
Henrik-Andersson

Tveksamt om det verkligen finns ett reellt behov av att efterdra då jag aldrig någonsin har stött på hjulmuttrar som suttit löst när jag växlat däck. Snarare motsatsen, de sitter som berget.

Att det däremot är en god idé att efterdra för att säkerställa att man inte missat att dra en (eller alla) hjulmuttrar är en helt annan sak.

Om ett hjul flyger av så beror det på att inte en enda hjulmutter varit dragen. Det kan såklart bero på olika saker !

Om man tar sig tid att gå ett extra varv runt bilen när allt är klart och säkerställer det utförda jobbet så är man safe. Jag har aldrig efterdragit några hjulmuttrar, men har en gång blivit räddad av "extrachecken" då ett hjul endast satt åtdraget med fingerkraft. Antagligen hade jag blivit störd i arbetet av att telefonen ringde eller liknande.

#4 • Uppdaterat: 2019-11-08 16:40
L. Mäkinen

Det finns alltid en risk att lite smuts eller en rostflaga lägger sig mellan fälg och nav för att sen pulvriseras när bilen rullar. Jag brukar köra en mil och sen känna på skruvarna.

#5 • Uppdaterat: 2019-11-08 17:31
Saabium

Jo då, jag har varit med om att några bultar suttit rejält löst när jag kollat hur hjulen sitter. Så nog förekommer det. Jag känner också en mig närstående som har tappat ett hjul på E4:an...

#6 • Uppdaterat: 2019-11-08 18:35
John2008

Det verkar vara mest plåtfälgar som behöver efterdras om jag inte minns fel. Bilar jag själv bytt lättmetallfälgar på har jag aldrig behövt efterdra. Att däckfirmor rekommenderar att man kollar efter 10 mil kan ha med att göra att man helt enkelt är medveten om att man kan ha slarvat och/ eller att något hamnat emellan skruv/ mutter och fälg. Som bekant ska ju byten gå med rekordfart för dem. En gång var det en vän som fick tillbaka sin bil efter ett hjulbyte hos en däckfirma och där hela framvagnen ganska snart började skaka för de två däcken där fram satt mer eller mindre löst.

#7 • Uppdaterat: 2019-11-08 19:10
BST

Har samma erfarenhet som 40-talisten och Henrik-Andersson. Har kört bil sedan -67 och alltid bytt vinter- och sommarhjul själv. Har aldrig efterdragit och har aldrig varit med om att någon skruv suttit löst. Har dock alltid dragit med momentnyckel och rätt moment. En gång efter service upptäckte jag dock en odragen skruv. Inget konstigt i sig. Alla kan missa någon gång, men detta betyder väl bara att kanske man är säkrare om man gör jobbet själv.

#8 • Uppdaterat: 2019-11-08 19:40
L West

Glömde faktiskt att dra åt skruvarna i våras på ett bakhjul, märkte efter en vecka ett klonk vid inbromsning. Hjulet satt inte alls löst och det var aldrig nån fara. Däremot för några år sen glömde en däcksfirma dra åt ett framhjul, satt så löst att jag märkte det efter att kört nån meter bara. Dom gapade stort, det hade aldrig hänt förut...

#9 • Uppdaterat: 2019-11-08 19:54
40-talisten

Till sommarfälgarna har jag missat medföljande lösa centreringsringar, eftersom jag först inte visste vid hjulbyte om de till tillhörde sommar- eller vinterhjulen. Utan centreringsringen sitter inte hjulet riktigt fast, det fick jag erfara...

#a • Uppdaterat: 2019-11-08 20:10
Styggavargen

Lossa alla muttrar när bilen står på marken...hissa upp och byt, och dra bulten lite grann...så att hjulet sitter, sänk ned bilen och efterdra alla muttra...efter 5-10 mil, dra dem en gång till... fick jag med allt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.