Bild
Nästa artikel

Försäkringsbolag: Glöm inte att efterdra

Nyheter

Varje år lossnar hundratals hjul efter däckbytet.

Vi befinner oss i däckbytartider. Senast 1 december måste det sitta vinterdäck på bilen om vinterväglag råder och Trygg-Hansa vill med anledning av detta påminna oss om en viktig detalj vid skiftet:

– Att efterdra hjulbultarna är extremt viktigt, oavsett om man själv bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång efter ungefär 5–10 mils körning med hjälp av ett fälgkors eller ännu hellre en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Enligt försäkringsbolagets egna siffror – som baseras på inrapporteringar av deras kunder – lossnar mellan 100 och 150 däck varje år. 

Diskutera: Har du några tips inför däckbytet? 
Fakta vinterdäck
  • Vinterväglag råder när man kan se snö, frost, snömodd eller is på vägen och det är polisen som avgör om det är vinterväglag på platsen man befinner sig.
  • Om vinterväglag råder ska bilen ha vinterdäck – med eller utan dubb – från 1 december till 31 mars. Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, men vid vinterväglag kan de även användas annan tid.
  • Har du dubbdäck och ska köra bil i Stockholm, Göteborg och Uppsala bör du i förväg se över var det är tillåtet att köra. Idag råder nämligen dubbdäcksförbud på vissa gator i städerna.

Källa: Trygg-Hansa

Kommentarer

#1
2019-11-08 13:07

Det är jag tokdålig på att göra.. så tack för påminnelsen :)

.

#2
2019-11-08 14:18

Jag drar hjulbultarna med momentnyckel vid hjulskifte, men har inte märkt att de behöver efterdras vid kontroll. Däremot har jag nån gång glömt att dra bultar. Skämmigt...

#3
2019-11-08 16:20

Tveksamt om det verkligen finns ett reellt behov av att efterdra då jag aldrig någonsin har stött på hjulmuttrar som suttit löst när jag växlat däck. Snarare motsatsen, de sitter som berget.

Att det däremot är en god idé att efterdra för att säkerställa att man inte missat att dra en (eller alla) hjulmuttrar är en helt annan sak.

Om ett hjul flyger av så beror det på att inte en enda hjulmutter varit dragen. Det kan såklart bero på olika saker !

Om man tar sig tid att gå ett extra varv runt bilen när allt är klart och säkerställer det utförda jobbet så är man safe. Jag har aldrig efterdragit några hjulmuttrar, men har en gång blivit räddad av "extrachecken" då ett hjul endast satt åtdraget med fingerkraft. Antagligen hade jag blivit störd i arbetet av att telefonen ringde eller liknande.

#4
2019-11-08 16:40

Det finns alltid en risk att lite smuts eller en rostflaga lägger sig mellan fälg och nav för att sen pulvriseras när bilen rullar. Jag brukar köra en mil och sen känna på skruvarna.

#5
2019-11-08 17:31

Jo då, jag har varit med om att några bultar suttit rejält löst när jag kollat hur hjulen sitter. Så nog förekommer det. Jag känner också en mig närstående som har tappat ett hjul på E4:an...

#6
2019-11-08 18:35

Det verkar vara mest plåtfälgar som behöver efterdras om jag inte minns fel. Bilar jag själv bytt lättmetallfälgar på har jag aldrig behövt efterdra. Att däckfirmor rekommenderar att man kollar efter 10 mil kan ha med att göra att man helt enkelt är medveten om att man kan ha slarvat och/ eller att något hamnat emellan skruv/ mutter och fälg. Som bekant ska ju byten gå med rekordfart för dem. En gång var det en vän som fick tillbaka sin bil efter ett hjulbyte hos en däckfirma och där hela framvagnen ganska snart började skaka för de två däcken där fram satt mer eller mindre löst.

#7
2019-11-08 19:10

Har samma erfarenhet som 40-talisten och Henrik-Andersson. Har kört bil sedan -67 och alltid bytt vinter- och sommarhjul själv. Har aldrig efterdragit och har aldrig varit med om att någon skruv suttit löst. Har dock alltid dragit med momentnyckel och rätt moment. En gång efter service upptäckte jag dock en odragen skruv. Inget konstigt i sig. Alla kan missa någon gång, men detta betyder väl bara att kanske man är säkrare om man gör jobbet själv.

#8
2019-11-08 19:40

Glömde faktiskt att dra åt skruvarna i våras på ett bakhjul, märkte efter en vecka ett klonk vid inbromsning. Hjulet satt inte alls löst och det var aldrig nån fara. Däremot för några år sen glömde en däcksfirma dra åt ett framhjul, satt så löst att jag märkte det efter att kört nån meter bara. Dom gapade stort, det hade aldrig hänt förut...

#9
2019-11-08 19:54

Till sommarfälgarna har jag missat medföljande lösa centreringsringar, eftersom jag först inte visste vid hjulbyte om de till tillhörde sommar- eller vinterhjulen. Utan centreringsringen sitter inte hjulet riktigt fast, det fick jag erfara...

#10
2019-11-08 20:10

Lossa alla muttrar när bilen står på marken...hissa upp och byt, och dra bulten lite grann...så att hjulet sitter, sänk ned bilen och efterdra alla muttra...efter 5-10 mil, dra dem en gång till... fick jag med allt?

#11
2019-11-08 21:24

Ja sonsonen glömde att dra åt SKRUVARNA ordentligt en gång och det resulterade i att
3st tappades, jag trodde någon försökt sno hjulen!
Jag kollar alltid om skruvarna är dragna efter det.

#12
2019-11-08 23:05

Men herregud vad menlösa de flesta är!! Jag (49 år) har aldrig efterdragit , bara att rengöra anliggningsytorna på fälg och nav och en dutt med olja på gängorna. När "proffsen" säger att man man måste efterdraga är p.g.a av att anliggningsytorna EJ EJ EJ EJ EJ EJ har rengjorts. Skulle de dock göra detta så blir kostnaden det tredubbla för tjänsten och det blir för kostsamt för kunden.

I 99 procent av fallen så har sommarfälgarna och vinterfälgarna olika anliggningsytor, därav en del av problemet. Stålborste, smärgelduk(slippapper) och olja, plus lite tid , allt som behövs.

När "PROFFSEN" byter de 4 hjulen på ca 58 sekunder så har de inte rengjort anliggninsytorna. När sedan amatören kör sin bil så försämras anliggningen drastiskt och måste efterdragas.

#13
2019-11-09 10:59

Jag har som ,,dalahästen,,aldrig efterdragit några hjulbultar inga hjulbultar har lossnat,det viktigt med rengöring och smörjning samt dragning med rätt moment upphängd bil så att fälgen centreras innan man släpper ner den. Alla som har kommit med bultar på väg att lossna har dragit för lite med bilen upphängd då centreras inte fälgen när man drar med bilens tyngd på bultarna

#14
2019-11-09 19:22

All logik säger att det är viktigare att efterdra alufälgar eftersom de är styvare än plåt, som spänner fast sig även om det är någon smuts eller liknande som tagit emot.
Sedan är det väl rent korkat att inte efterdra (räcker ju att känna efter) om samlad expertis säger att det är rätt, oavsett vad random förståsigpåare aldrig råkat ut för eller påstår att DU kommer att råka ut för. Är själv rätt noga och hör och häpna! Lika förbannat höll jag på att tappa hjulet (1 hjul och all fälgar) en gång, antagligen missat att efterdra, eller lyssnat på Mr VetAllt, miss ljud gjorde att jag stannade och inte hade det krävts många mil till innan hjulet åkt i tangentens längdriktning och jag och bilen på vänster frams bromsskiva.
Drar nu med momentstav/moment i skruvdragare, men känner iaf på bultarna "manuellt" efter några mil. Finns inget som motiverar att hoppa över detta, konsekvensen är helt enkelt oproportionerlig av att inte göra det OCH tappa ett hjul, man väljer inte när och var det lossnar, men visst ger det signaler om att det är löst, men alla lyssnar inte på sin bil:)

#15
2019-11-09 19:31

Med tanke på att det rullar typ 6--7 miljoner bilar i landet så måste det vara minst 25 miljoner hjul och att då ett 100-tal sådana tappas per år känns ju inte så oroväckande...:)

#16
2019-11-09 20:35

Har aldrig märkt att centreringsringarna haft nån betydelse, provat både med och utan. Kan inte tro annat än att hjulskruvarna/bultarna förmår centrera fälgarna, annars är det nog nåt fel på fälgarna.

#17
2019-11-10 13:40

Bra påminnelse. Har varit på några olyckor med hjul som lossnat. Sist var det en bonde från Gotland som tappade ena framhjulet på motorvägen när han var på väg hemåt från långtidsparkeringen vid Arlanda. Han var helt hundra på att han dragit alla bultar. Bilen verkar dock ha klarat sig förvånande väl, då han kunde köra hemåt efter bärgaren hjälpt till med hjulet. Personligen har jag aldrig känt att bultarna suttit löst trots ca 25 års årliga hjulbyten. Har bara efterdragit någon gång.

#18
2019-11-11 14:39

För bilar utan koniska skruvar/muttrar krävs centrering mot navet!

#19
2019-11-11 18:49

Volvo rekommenderade 85Nm på min bil, Drog alltid till 90Nm med momentskaft ( för att inte dra onödigt hårt.) och har aldrig varken tappat hjul eller behövt efterdra heller, varken på stål eller Al-hjul. Samma sak före momentskaftets tid också, totalt 55 år. Jag tror att man har hittat på detta för att få folk uppskrämda och in till verkstad. Man gör ju så med långa listor på onödiga saker på vad som skall göras på "servicen". Jobbade på Ford i min ungdom och hörde aldrig ens talas om detta problem. Aldrig någonsin. Lossnar hjulen så är de inte korrekt monterade. På verkstäderna gissar de ju, inte momentdrar. Prr prr prr och så är det klart. Och beträffande centrering så är det så att navet skall centrera fälg
en, inte koniska skruvar. De gör inte det bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.