Bild
Nästa artikel
Förhandstitt på Opel-koncept

Förhandstitt på Opel-koncept

Nyheter

Opel arbetar på en ny konceptbil, Brand Concept, som ska visa märkets riktning och framtid.

I ett pressmeddelande skriver Opel hur man arbetar för att bli ett "mycket effektivt bilföretag inom PSA-gruppen" och detta med hjälp av sin plan PACE! som presenterades i november. Som en del av detta vill man stärka sin varumärkesprofil och för att visa åt vilket håll Opel jobbar kommer man presentera ett nytt koncept - döpt Brand Concept. 

- Starka proportioner, enkla men skulpturala ytor, djärv grafik och sällsynta men extremt välgjorda detaljer. Det koncept vi nu förbereder fortsätter att utveckla de principer som vi utforskade med GT-konceptet. Det finns en tydlig kontinuitet och konsekvens på det sätt vi uttrycker Opels kärnvärden. Men vi har tagit flera steg framåt och nu sätter vi strukturen för Opels framtida utseende. Detta kommer att kretsa kring vad vi kallar Opelkompassen, säger designchefen Mark Adams.

Brand Concept blir den första bilen som följer Opelkompassen och kommer presenteras innan årsskiftet. 

Diskutera: Vad tror du om Opels nya riktning? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-07-16 12:06

Alla märken har väl sina olika värdegrunder, men sedan när modellerna väl dyker upp ser det mer eller mindre precis ut som vanligt, i princip menlöst företagssnack för att locka till sig korkade investerare

#2
2018-07-16 12:44

Bombsikte som symbol för ett tyskt(?) märke känns inte helt fräscht efter två världskrig.

#3
2018-07-16 13:29

PSA håller tydligen på att försöka sälja delar av Opels R&D:
https://www.nytimes.com/reuters/2018/07/03/business/03reuters-psa-opel-s...
(Vilken har orsakat protester bland anställda, inte oväntat.)
Frågan är (som diskuterats här förut) — hur mycket blir kvar av Opel som unik tillverkare?

#4
2018-07-16 14:09

Eftersom framtida Oplar kommer alla att byggas på PSA:s plattformar och med PSA:s motorer så innebär det givetvis att en del av de resurser som Opel nu har är överflödiga. Så det är självklart att PSA bantar ner Opels utvecklingsavdelning för det är bara onödigt och kostsamt med dubbelarbete. Opel har använt för många plattformar och för många motorer, det har inte funnits någon rationalitet i det utan bara tunga utsvävningar som kostat en massa pengar och som drivit Opel nära ruinens brant. Om man ska överleva på marknaden så gäller det att effektivisera, och en viktig del i det arbetet är att dela plattformar och motorer med övriga märken i PSA-gruppen. Det fungerar inte att Opel kör sina egna plattformar. PSA-gruppen reducerar sina plattformar så det ska bara finnas två stycken kvar - EMP2 och CMP (EMP1).

#5
2018-07-16 17:46

Nu väntar jag bara att få höra hur det egentligen ligger till!
Ett uttalande från N-iklas.

#6
2018-07-16 18:15

En intressantare nyhet är att ViBs sommar och semester - testvinnare från senaste numret, dvs Opel Insignia kommer med ett nytt motoralternativ.
1.6T 200hk. Prispåslaget jämfört med 1.5T verkar bli 15000:- för den manuella samt 20000:- för automaten.
1.5T 165hk 0-100 på 8.9s sänks till 7.7s för 1.6T 200hk. (5d)

#7
2018-07-16 18:25

Highlander, ja det är ju väldigt viktigt för det gäller ju att vara först vid nästa rödljus!

#8
2018-07-16 18:31

@Raphael: Det låter logiskt, men borde inte en sådan sak vara förhandlad som en del av köpet? Speciellt som nedskärningar i Tyskland kan bli väldigt kostsamma. Här är det förstås en försäljning snarare än en nedskärning (än så länge i alla fall), men ändå.

Dessutom var ju Opel även tidigare en del av en större koncern, precis som de är nu, och har väl delat en massa inom GM. Så de har knappast varit bemannade som en komplett utvecklingsavdelning? Men de är ändå för många för PSA tydligen?

#9
2018-07-16 18:35

saabnisse, för vissa tycks så vara fallet.

Lite mer siffror:
80-120km/h på 5e växeln: Insignia 1.5T 165hk: 9.6s 1.6T 200hk: 8.4s

#10
2018-07-17 02:47

Ha ha jovisst...
Det är svalare på natten att sitta vid en varm dator så...

" för det är bara onödigt och kostsamt med dubbelarbete"
Javisst, alltså bör man stänga ner den franska utvecklingsavdelningen, vad ska man ha den till, helt onödig inrättning.

Många plattformar och olika teknik har inneburit att alla bilar varit olika, när man köper en så är det just den man köpt med sina specifika egenskaper och inget annat.

Nu är det samma bil man köper oavsett hur den ser ut på ytan, det är väldigt tveksamt, inte minst om det skulle visa sig att det är något fel på en komponent eller någon svaghet med någon konstruktion, med olika teknik blir skadan begränsad och lätt att åtgärda, när alla bilar är identiska under ytan drabbas varenda en av svagheten och felet.

Att lägga alla ägg i samma korg är perfekt för den som är lat, men kan få förödande konsekvenser om något går fel.

För att inte tala om utarmningen av kompetens hos teknikerna när de bara ska utveckla en enda teknik istället för 10 eller 30.
PSA har ju köpt in kompetens utifrån till sina mest avancerade projekt inför framtiden och det därför att man själva saknar den kompetensen och det är ju helt logiskt.
Men ju mindre kompetens ett företag förfogar över desto mindre blir ju förtroendet för det företaget.

Det finns inget positivt med att begränsa arbete eller förenkla uppgifterna annat än för den som är snål och lat.
Om man gör mycket så kan man mycket, gör man lite så kan man lite.

Förövrigt så finns det en stor mängd idioter ute på marknaden som tydligen inte har fattat att meningen med verksamheten är att man ska sälja det man tillverkar, de tycks tro att hela meningen med verksamheten handlar om att spara pengar.

Om man säljer det man tillverkar så har man fria händer att göra vad fan man vill.
Så enkelt är det och därmed bör prioriteringen vara att sälja - inte att spara pengar.
Säljer man ingenting kan man spara så mycket man gitter, det kommer inte att leda någon stans.

Det är lätt att snåla och spara och skära ner, det klara vilken nolla som helst, att gå på offensiven och satsa däremot kräver kompetens, därför är vissa väldigt pigga på att spara hela tiden.

Man sparar sig aldrig ur problem, man kan endast investera sig ur problem.
Däremot är det tydligt att för de som saknar moral går det väldigt bra att ljuga sig ur problem, skickliga bedragare har ju i alla tider lyckats dra dumt folk vid näsan.

Vad försäljningen av utvecklingsavdelningen gäller så har det visat sig att det är ett exempel på den förslagna franska listen, intrigmakeri på hög nivå.

Man hade dessa planer redan före köpet men höll tyst om det.

"The auto industry expert Ferdinand Dudenhöffer from the University of Duisburg even warned of an upcoming revolution. “In France, they obviously believe that it is a good idea to make things known bit by bit. If they had announced everything all at once, they would have been afraid of triggering a ‘revolution’ or a strike,” broadcaster ZDF quoted him saying."

Vad man planerat är att sälja till en fransk ingenjörsfirma, Altran, som PSA länge haft mycket nära samarbete med, i detta specifika fall, i praktiken en bulvan för franska PSA.

Man lovar ju att alla framtida Opel ska var utvecklade av Opel...
Men det ska skötas så att man säljer Opels tekniska avdelning till ett fransk företag som formellt är fristående men i praktiken står under inflytande av PSA.
Opel skall sedan vända sig till det franska företaget och be dem att utveckla det man behöver få utvecklat och göra alla arbeten.

Resultatet blir att franska PSA via sin bulvanfirma sköter om hela verksamheten, utvecklar all teknik och sköter hela framtagningen av de ny bilarna från början till slut, men eftersom det inte är franska PSA som gör det officiellt och det inte är på fransk mark utvecklingen sker, utan i ett franskt officiellt fristående företag på tysk mark och beställaren av arbetet och den formella projektledaren är Opel, kan man officiellt hävda att det är Opel som utvecklat alltsammans och att det är tysk teknik.

Franska PSA kommer att sköta allt, men utåt kan man ändå köra med grejen att det är det supertyska Opel som gjort allt - och det är ju det budskapet som är PSA:s ide om varför de behöver Opel, för att de behövde en tysk bil att sälja till dem som inte vill ha en fransk.

Så man har kläckt en invecklad plan på hur man ska kunna göra hela verksamheten fransk och ändå hävda att den är tysk.

Alltsammans verkar väldigt meningslöst, invecklat och bakvänt, men
det är ju just det som är typiskt franskt, så vad annat kan man vänta sig.

Dessutom är det man tänker sälja ut hypermodern framtidsteknik som GM investerat stora summor i de senaste åren och knappt ens hunnit tas i drift ännu.
Att göra sig kvitt sådan teknologi är inget annat är korkat.

Angående Opels utvecklingsavdelning som många inte vet någonting... om, så är det så att Opel till skillnad från alla andra underdivisioner i världen som ägs av ett annat företag, har skött om en stor del av den tekniska utvecklingen för GM, det är GM som använt Opelteknik, inte Opel som använt GM teknik.
(Förenklar uttryckt)

50 % av Opels hela verksamhet har bestått i att utveckla teknik uteslutande för amerikanska GM, alla amerikanska GM mellanklassbilar och Chevrolet Volt har utvecklats av Opel och det gör man ännu, de sista uppgifterna för GM är ännu inte avslutade utan kommer att pågå minst ett halvår till med färdigställandet av kommande Buick och Chevrolet.

Det var därför man plötsligt ändrade sig och aldrig sålde Opel krisen 2010, man insåg att GM inte klarade sig utan Opel, anledningen att man nu kunde göra det var att man direkt efteråt när man insåg att Opel satt med tummskruvarna på GM:s halls och kunde utöva utpressning genom sin nyckelposition, började bygga upp en egen teknisk kompetens som skulle göra att man kunde klara sig utan Opel.

Så Opel har i allra högsta grad haft en total och allomfattande teknisk utvecklingsavdelning som totalt skiljer sig från den planerade framtiden under PSA.

Opels utvecklings avdelning heter "Internationella Tekniska Utvecklingscentrumet".
Det finns en orsak till det namnet.

#11
2018-07-17 09:20

ToRy, under GM så hade Opel en egen utvecklingsavdelning där de körde väldigt många olika plattformar och egna motorer etc etc. Detta är en stor anledning till att Opel har gått med stora förluster. Under PSA så kommer alla märken ha två plattformar: CMP (EMP1) och EMP2. Alla bilar kommer göras på dessa plattformar. Och PSA har ett eget bolag som har hand om utveckling av drivlinor: PSA Power Train Technologies SA. Därför behöver inte Opel sköta det eftersom det redan görs i PSA-gruppen.

Till skillnad från det som vår vän N påstår så kommer inte Opel att lägga ner sin utvecklingsavdelning, de kommer bara att sälja av de delar som de inte behöver längre. Under PSA så kommer Opels utvecklingsavdelning ägna sig åt batteritekniker och energioptimeringar m m.

Inom PSA så delar alla märken samma grundteknik, sedan så kan man utveckla olika varianter och egen teknik som använder samma grundteknik. Citroën har ju utvecklat egna stötdämpare och stolar som inte används av andra PSA-bilar t ex. Men det är fortfarande samma plattform och samma drivlinor som andra PSA-produkter.

Och anledningen till att man gör så är givetvis för att spara pengar. Kunderna bryr sig inte om vilka plattformar en bil görs på. Det är bara vår vän N som anser att varje bil ska göras på en egen plattform. Det är därför som Opel inte klarar sig ekonomiskt. Det finns inget märke idag som kör olika plattformar för olika modeller. Alla konsumentmärken idag gör allt för att minska antal plattformar och bygga så många modeller som möjligt på så få plattformar som möjligt.

#12
2018-07-17 09:31

N-iklas, det är inget förvånande att du tycker att varje modell ska byggas på sin egen plattform och att man aldrig ska dela plattformar. Just på grund av att Opel har byggt så är anledningen till att de gör så stora förluster. Det är alldeles för dyrt att ta fram olika plattformar för olika modeller. Alla tillverkare idag satsar på att ta fram olika modeller på samma plattform istället för tvärtom. Kunderna bryr sig inte om vilken plattform som finns i bilen.

Du kallar det för att vara lat för man bygger bilar på samma plattform, då är alla tillverkare i världen lata. Men det finns ingen lathet i det, tvärtom så handlar det om ett hårt och intensivt arbete att göra flexibla plattformar som man kan bygga olika modeller på. Det är mycket svårare att bygga flera modeller på en och samma plattform än det är att vara lat och strunta i kostnader och göra egen plattform för varje modell.

Opels lathet och pengarullning har gjort att de inte klarar sig ekonomiskt. Det är de smarta fransmännen som kom på att även fast det är svårare och mer komplicerat och kräver mer av plattformen att göra flera olika bilar på en och samma plattform, så sparar man pengar i slutänden i produktionen genom att man kan dela fler komponenter. De lata tyskarna begrep aldrig detta, utan det var de effektiva och kostnadstänkande fransmännen som förstod vikten av att utveckla flexibla plattformar. Genialiskt helt enkelt!

Vi är helt överens N-iklas om att det hade varit mycket bättre att låta Opel döden dö än att GM sålde till PSA. Det hade varit mycket bättre för Opel och för deras kunder att lägga ner Opel än att sälja till fransmännen. Jag hoppas att PSA lägger ner Opel så snabbt som möjligt för Opel är ett märke som är helt onödigt och som inte behövs på marknaden. De klarar inte av att kostnadsoptimera sina bilar och därmed kan Opel aldrig tjäna några pengar.

Opel är en ideell verksamhet som behöver en stark finansiär som betalar kunderna för att köpa Opel.
Men N-iklas du kan vara lugn, Opel kommer säkert läggas ner inom 5 år så du kan sova gott om nätterna. Opel tillhör en föråldrad tid och har inte klarat omställningen till modernt produktionstänkande, det räcker att läsa N-iklas inlägg så förstår vi att Opel fortfarande är kvar i gamla Opel Omega och Senator-tänkandet. En svunnen tid, en svunnen värld som inte kommer igen.

#13
2018-07-17 09:43

Anledningen till att GM inte sålt av Opel tidigare är för att de inte har hittat någon köpare, det är bara i N-iklas värld som det handlar om att GM "kommit på bättre tankar". GM har velat bli av med Opel under en längre tid, svårigheten har varit att hitta köpare eftersom Opel är ett förlusttyngt företag som inte begriper att det kostar för mycket att göra en egen plattform på varje modell istället för att bygga flera modeller utifrån samma plattform.

Det var givetvis helt vansinnigt att PSA köpte Opel, de behöver inte Opel och de klarar sig bättre utan tyskar som inte begriper att man måste göra en kostnadseffektiv produktion för att tjäna pengar.

Låt mig berätta för dig N-iklas varför PSA inte har lagt ner sina egna utvecklingsavdelningar: För att PSA köpte Opel.

Hur kommer det sig att PSA köpte Opel istället för att Opel köpte PSA?
Varför köpte inte Opel PSA och sålde av PSA:s utvecklingsavdelningar?
Varför bestämde inte Opel att PSA:s bilar skulle göras på Opels 5011 stycken plattformar?

Kan det ha att göra med att Opel inte har några pengar?
Och kan det vara så att Opel inte har några pengar för de tjänar inte några pengar?
Och hur kommer det sig att Opel inte tjänar några pengar?

För att bilköpare är för dumma och inte inser Opels geni?
Eller helt enkelt för att Opel inte förstår att de måste effektivisera sin produktion och sänka sina kostnader?!

PSA har ägnat flera år att effektivisera sin produktion och sänka kostnaderna, därför har PSA klarat sig ur krisen och därför är PSA starkare än Opel. PSA har redan genomgått stålbadet. De har trimmat sig, både kammat och klippt sig. PSA jobbar hårt, effektivt och kostnadsoptimerat!

Om Opel också hade gjort det för flera år sedan när PSA började sitt stålbad, då hade Opel också klarat sig. Men det ligger inte i Opels kultur att genomföra några förändringar och skära i kostnaderna. Och det är knappast troligt att fransmännen kommer att kunna förändra Opels konservativa och hierarkiska kultur.

#14
2018-07-17 09:57

Det har varit klart från början att alla Opels framtida modeller kommer att bygga på PSA:s plattformar, och PSA fasar ut alla sina äldre plattformar och bara kommer att ha två: CMP (EMP1) och EMP2. Dessa plattformar är ett ramverk som består av olika moduler som man sätter samman. Lilla Peugeot 308 och stora nya Peugeot 508 II är byggd på samma plattform, även Peugeot 5008, DS 7 Crossback och Citroën C4 Grand Picasso är byggd på den. Det är fransmännens finurlighet att göra flexibla plattformar som man kan göra flera bilar på, istället för Opels gamla förlegade tänkande att göra olika plattformar för olika modeller. Nu kommer fransmännen att introducera Opel in i modern byggteknik, och de Opel tekniker som inte kan anpassa sig till modernt tänkande, de kommer givetvis få sparken. Till skillnad från Opel så bedriver PSA ingen ideell verksamhet. Opel har varit ett vuxendagis, det är bara nyttigt att PSA tar ner dem till verkligheten.

#15
2018-07-17 10:49

Dumheter som vanligt...
Dumheter blir aldrig klokt hur mycket man än skriver dem i 667 inlägg.
Att människor gör korkade saker innebär inte att det därigenom automatiskt blir klokt.
Det är inte något argument överhuvudtaget.

#17
2018-07-17 13:12

N-iklas, du kan kalla det för dumheter så mycket du vill. Men det är tack vare dessa "dumheter" som PSA tog sig upp ur krisen och kunde köpa Opel istället för tvärtom! Att vägra inse ekonomiska realiteter är det som har fört Opel till ruinens brant. Det går inte att få ekonomi i att göra olika plattformar till olika modeller, det kostar alldeles för mycket. Om PSA inte hade köpt Opel så hade GM lagt ner dem, för det fanns ingen annan köpare. PSA köpte Opel för att kunna sprida ut sina plattformar och teknik på fler modeller och ta sig in på marknader där Opel är starka men PSA svaga. Bakgrunden till köpet är helt affärsmässigt. Och kan Opel inte tänka affärsmässigt så får de helt enkelt lägga ner, mer än så är det inte.

#18
2018-07-17 13:13

Det är nog fakta och verklighet som avgör vad som är korkat och inte d.i.v. personers personliga åsikter...
Att försvara något som är dumt ur alla synvinklar utom ur den ekonomiska med argumentet att alla prioriterar ekonomi och därför är det rätt - hur dumt det än är... är ett destruktivt argument som driver mänskligheten och samhället till undergång.

Den ekonomiska prioriteringen är i full färd med att utrota förutsättningarna för mänsklighetens överlevnad och ändå fortsätter fanatiker att försvara detta agerande in i absurdum.

#19
2018-07-17 14:51

N-iklas, jag förstår att du tycker att mänsklighetens överlevnad är i fara för att PSA har köpt Opel istället för tvärtom. Om Opel hade brytt sig om ekonomiska realiteter så hade de kunnat köpa PSA istället. Vill man kunna fortleva på marknaden så måste man ha ett affärsmässigt tänkande där man bryr sig om just ekonomiska realiteter, annars kan man bli uppköpta av fransmän... ;)

#20
2018-07-18 10:29

Men Om Opel gjort som PSA skulle Opel inte haft något värde och därmed inget existensberättigande eftersom man inget haft att tillföra av värde.
De flesta "produkter" har inget egenvärde eller har någon unik betydelse eller tillför något som man inte kan få någon annan stans.

Opel hade det genom att prioritera andra värden är maximalt billiga produkter och maximalt höga vinster, PSA har det inte, liksom den övervägande majoriteten av alla övriga "produkter" som finns till salu i samhället.

KIa och Hyundai levererar utmärkt allt PSA kan, komplettera med Toyota och Ford och PSA har inget existensberättigande.

Detta har inget med bilar att göra utan är en global fråga om den mänskliga kulturens utveckling och dess följder för samhället, civilisationen och förutsättningarna för mänskligt liv på planeten.

Varje gång som något fungerar dåligt i samhället från nedläggning av specialistvård på sjukhus och matfusk till att man inte klarar att släcka bränder eller lösa brott, så är orsaken att man prioriterar låga kostnader framför att klara av att utföra nödvändiga arbetsuppgifter på ett högkvalitativt sätt.

Varje gång någon som prioriterar kvalitet tvingas lägga ner verksamheten och ersätts av någon som prioriterar billiga lösningar, så byggs den mänskliga övertygelsen om att låga kostnader är det enda viktiga starkare och medvetenheten om att det är viktigt att prestera resultat och kvalitet och klara av att utföra nödvändiga arbetsuppgifter - den blir allt svagare och undanskuffad och ringaktad och hotas av utrotning vilket på lång sikt hotar alltings existens eftersom allt blir en yta som döljer uteslutande värdelöst skräp, inkompetens och oduglighet.

Så när ditt hus brinner ner för att ingen finns som kan släcka, så kan du ju istället glädja dig åt hur mycket man sparade in kostnader på att inte ha den "onödiga" kapaciteten.

Och tänk så mycket pengar man spar på att inte investera i helt onödig sjukvård.
Det är effektiv och framgångsrik verksamhet att beundra...

#21
2018-07-18 10:20

Bara att inse att Opel aldrig kommer att bli vad det en gång var. Säger bara Opel GT, Commodore A, Kapitän P2, Monza A2, Manta A, Manta B. Vackra, fina bra bilar.
Men efter generationsskiftena 1987 kom tråkigheten, förutom motorn i Omega/Senator 3,0 24V 1990-93 som var en riktig, underbar pärla.
Utöver detta blev Opel totalt misshandlat av svenska generalagenten när SAAB kom in i GM och man bara skulle pusha för SAAB.

#22
2018-07-18 10:38

De flesta skulle nog räkna in Calibra i den samlingen, den är ritad av samma person som gjorde GT.
Och ytterligare 2-4 modeller kan man nog gräva fram om man vill, fast då efter år 2000.
Lotus Omega duger kanske också.

#23
2018-07-18 11:21

@Niklas: Vad gäller polis, räddningstjänst och sjukvård så är det sådant som i stort sett alla länder på jorden organiserar och finansierar genom offentlig sektor. Naturligtvis finns (och bör finnas) ett kostnadsmedvetande där också, men verksamheten bedrivs i grund och botten inte på marknadsmässiga grunder. Det är verksamhet som skall finnas helt enkelt, och den får kosta.

Biltillverkning å andra sidan är en kommersiell verksamhet. Det finns ingen stat som håller en biltillverkare under armarna ekonomiskt för att produkterna har någon form av högre värde. Naturligtvis har statliga räddningsinsatser förekommit i mer än ett fall i flera länder, men då handlar det om att rädda jobb. Vi får gå till planekonomier som Sovjetunionen för att hitta statligt finansierad och organiserad bilproduktion, men jag tror att du håller med om att de bilarna blev inte så värst bra.

Jag kan hålla med Raphael (#12) om att Opel inte tillför något utöver vad andra tillverkare erbjuder på marknaden, och jag skulle inte sörja om märket försvann. Å andra sidan har jag samma åsikt om Renault, som också är ett märke som jag är helt likgiltig inför...

#24
2018-07-18 20:38

Precis som alla andra har du inte förstått vad det handlar om, och konstigt vore det ju annat, för om alla förstod sakar och ting skulle världen se annorlunda ut.
Det handlar om hur människor tänker och fungerar, om värderingar, synsätt, tro och övertygelser, ditt teoretiska resonemang har ingen förankring i hur det fungerar i den praktiska verkligheten.

Det har ingenting att göra med specifika ämnen eller områden utan är ett generellt, globalt, kulturellt, mänskligt förhållningssätt till sin omvärld.

Men precis som alla andra är du omedveten om hur verkligheten ser ut.

Och som alla andra utgår du från att du är någon slaggs allvetande gud som kan allt och vet allt om allt och kan döma i alla frågor och ämnen.
JAG är det största ordet och den första prioriteringen för alla människor.

Hur DU upplever och vad DU tror och tänker har ingen betydelse överhuvudtaget.
Det är verkligheten som bestämmer, inte enskilda människors åsikter.

#27
2018-07-18 22:32

Tja, jag tror inte att den här diskussionen kommer så mycket längre på ett konstruktivt sätt, så jag säger "over and out". Framtiden får utvisa vad som händer med märket Opel.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.