Nästa artikel
Fördubbling av omkomna motorcyklister
Nyheter

Fördubbling av omkomna motorcyklister

Publicerad 7 augusti 2018 (uppdaterad 7 augusti 2018)
136 personer dog i trafikolyckor första halvåret 2018. Det är mer än genomsnittet de senaste fyra åren och största ökningen har skett bland mc-förare.
Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror har 136 personer omkommit på svenska vägar mellan januari och juni 2018.

Det kan jämföras med 112 dödsfall förra året. Ser man till medelantalet omkomna under första halvåret från 2014-2017 var det 116 personer, vilket betyder att 2018 års dödstal är 17 procent högre än tidigare år. 
– Den största ökningen är bland oskyddade trafikanter och speciellt bland motorcyklister. Under första halvåret 2018 har vi mer än dubbelt så många omkomna motorcyklister jämfört med samma period 2017, från 11 omkomna till 27 omkomna. Så många omkomna motorcyklister har vi inte haft sedan 2007, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsens avdelning för väg och järnväg.

Av de som dog hade 85 färdats i bil, 27 på motorcykel, fyra på moped, 11 fotgängare och fem på cykel. 35 bilister omkom i mötesolyckor och 31 förolyckades i singelolyckor.

Diskutera: Vad kan göras för att minska antalet trafikdöda bland motorcyklister?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-08-07 08:51
johafor

De kör väldigt ofta alldeles för fort och inte sällan extremt vårdslöst med omkörningar i skymda situationer, flera i bredd, korta avstånd mellan varandra. Utbildningen borde vara bättre så att tolstollarna håller sig i skinnet.

#2 • Uppdaterat: 2018-08-07 08:55
John2008

Någon som är ofta är i trafiken och som är förvånad över statistiken, speciellt vad gäller mc? Inte jag.

#3 • Uppdaterat: 2018-08-07 09:01
LC4ever

Synd att det inte framgår hur de omkommit.
Kör själv MC och så illa som bilister kör i dag så förstår jag att olyckorna går upp.
Även många äldre som skaffar MC utan att fräscha upp kunskaperna.
Man får hela tiden tänka på att man är osynlig i trafiken och att alla andra är idioter.
Men om bilisterna kunde lägga undan dessa j-a mobiltelefoner och koncentrera sig på att köra bil så skulle olyckorna gå ner ordentligt.

#4 • Uppdaterat: 2018-08-07 09:26
johnkommentar

En stor del av de omkomna på mc saknar körkort, tråkig ökande trend: utbhttps://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/Statistik-olyckor-2018/

#5 • Uppdaterat: 2018-08-07 09:29
mayors

Varje liv är naturligtvis ett för mycket. Men jag undrar ändå över hur många av de omkomna som, förutom körkortet, åkte oförsäkrat eller var påverkade av "något olämpligt"

#6 • Uppdaterat: 2018-08-07 10:09
LC4ever

@johafor: Utbildningen för de som har körkort ÄR bra.
Men om minst tio av förarna saknade A-behörighet av 25, så har det ju inget med utbildning att göra, de ska helt enkelt inte köra MC.

#7 • Uppdaterat: 2018-08-07 10:13
hultarn

I anslutning till LC4ever:s kommentar kan nämnas att snittåldern på de som omkommer är hög (över 41 år), vilket konfirmerar att en del äldre inte klarar av sina hojar.
Jag har vid många tillfällen sett customhojar komma åkande med låst bakhjul då föraren inte vågat/kunnat använda frambromsen.
Just frambromsen är ju överlägset effektivast.
När jag tar fram mina MC på vären brukar jag alltid träna bromsning, för att få in känslan (har ingen modern hoj med ABS).
Att betrakta alla andra som kompletta idioter som kan hitta på vad som, är en bra grundregel.

Sen har vi som sagt de som saknar körkort, som provkör crosshojar, som bara ska prova lite(gärna på fyllan).
Det finns förstås en liten skara som kör som idioter, som har fel attityd, precis som bilisterna. Skillnaden är förstås att bilisterna är inbäddade i plåt och kuddar.

#8 • Uppdaterat: 2018-08-07 10:28
EnannanRobban

Allt för många som är inblandade i MC-olyckor saknar körkort vilket är tragiskt.
Allt för många av er motorcyklister väljer svarta kläder och svart hjälm "för att det är snyggt", allt för många kör utan halvljus...
Använd synliga kläder och tänd halvljuset! Vissa retar sig på en del som har två extraljus som lyser på dagen, men det är bättre att jag blir lite bländad än att ni kör nedsläckt!

#9 • Uppdaterat: 2018-08-07 10:42
pinjong

Jag gissar att en MC-åkare inte väljer de säkra och "tråkiga" vägarna utan istället mindre vägar med kurvor och krön. Problemet med de "roliga" vägarna är att faror kan dyka upp väldigt snabbt och att en MC är svår att stanna om vägen inte är rak och väggreppet perfekt. Been there, done that.

#a • Uppdaterat: 2018-08-07 10:50
Styggavargen

Många av dessa olyckor är nog sådana som sker på kurviga vägar där man går av vägen för att farten varit för hög. Har själv kört MC under många år och även råkat ut för olycka (singelolycka med djur inblandad). Det går snabbt och väldigt lite krävs för att som MC åkare skall hamna i en dålig situation där man tyvärr är väldigt oskyddad. Men roligt att köra är det...så man får väga nackdelar mot frihetskänslan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.