Nästa artikel
Fords 11-växlade automat
Nyheter

Fords 11-växlade automat

Publicerad 13 april 2015 (uppdaterad 13 april 2015)
Ford söker patent för växellåda med elva växlar.
Sju-, åtta- eller niostegade automatlådor är inga ovanligheter i dag. Nu söker Ford patent på en växellåda med hela elva växlar.
Ford har meddelat att de har en tiostegad automatlåda på gång till Raptor, prestandaversionen av Fords nya F-serie. Nu har biltillverkaren även ansökt om patent för en automatlåda med elva växlar.
 
I vilka bilmodeller eller till vilka motorer som en sådan växellåda skulle vara aktuell är ännu okänt. Den kommande tioväxlade automaten ska däremot kopplas till Fords 3,5 liters EcoBoost V6-motor.
 
Sju- och åttaväxlade automatlådor har i dagsläget hittat in flera mer vardagliga modeller och till i år gör ZF:s niostegade automat debut hos flera olika biltillverkare. Förra året skrev vi om att även Volkswagen utforskade möjligheterna att börja tillverka en tiostegad automatlåda.
 
Diskutera: Var tror du gränsen går när det gäller antalet växlar i personbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-13 09:37
Raphael

Ja ZF:s 9-växlade automatlåda finns i Fiat 500X och Jeep Renegade, men introducerades i Range Rover Evoque med flera. Och det som kan sägas är att det redan nu är för många växlar, med en låda som ZF:s 9-växlade så ligger den och växlar mer eller mindre hela tiden för att nå optimal förbrukning och dragkraft. Det är inte särskilt bekvämt... Så jag tycker redan den har gått över gränsen. Och nu med 10 eller 11-växlade, det blir för täta och för många steg. Då kan man lika gärna göra en steglös automatlåda typ CVT vilket skulle vara bättre...

#2 • Uppdaterat: 2015-04-13 10:07
Kalle2

syftet med en växellåda med 11 växlar är endast bara för att det ska användas som försäljningsargument, typ den här bilen har fler växlar och jobbar därför optimalt och sedan kan köparen tala med grannen.."min bil har flera växlar än din..."

#3 • Uppdaterat: 2015-04-13 10:36
Bortom

En 7G-Tronic låda med 7 växlar växlar med 500 varv mellan växlarna, förutom sista, då är det bara ca. 250... och motorn gör drygt 2000 varv i 120 km/h... så fler än 7 växlar behövs inte i en personbil.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-13 10:45
erito

Subaru har ju en väldigt bra och trevlig låda, Lineartronic. Den har möjligheten att få valfritt antal växlar, men man väljer att ha 7st. Jag förstår varför, som förare så har jag svårt att se mervärdet i fler växlar än 7.
Däremot ser jag mervärde i respons, vikt/utrymme, hållbarhet m.m. BMW har nog näst bästa lådan just nu efter Lineartronic, om vi pratar vanliga konsumentbilar.

#5 • Uppdaterat: 2015-04-13 10:46
Raphael

Nej de 9-växlade är inte dåligt programmerade, problemet ligger i att det är för många växlar - inte programmeringen av dem. Många växlar innebär få steg mellan växlarna och därmed växlar lådan oftare för att använda alla växlar.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-13 10:48
PREVIA

Vill man uppnå fördelarna med en nästan helt steglös utväxling mellan motor och hjul vilket är bränslesnålast så blir det många hundra delar i den mycket tunga växellådan som även rymmer många liter dyr olja och lameller som slits med tiden. Då är en CVT bättre på alla vis som Raphael skriver. CVT-e har inga lameller som slits ut vilket är ännu bättre än den vanliga CVT lådan.

#7 • Uppdaterat: 2015-04-13 11:19
Hackenbush

Himla tur att det är en automatlåda när det är 11 växlar.

#8 • Uppdaterat: 2015-04-13 11:41
Swemba

CVT'ns nackdelar är fortfarande gummisnoddskänslan och en ylande motor.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-13 16:17
Roy J

Det kan rimligen inte vara svårare att tygla en CVT än en 11-växlad automatlåda. Hur tunna blir alla de där kugghjulen? Eller snackar vi om en gammaldags låda med momentomvandlare och planetväxlar? Den blir då tämligen lång. Extra stödlager, extra axlar, extra tyngd - extra allt.
Rimligen finns det en gräns där de ökande transmissionsförlusterna överstiger fördelen med det perfekta varvtalet - var nu det är med moderna motorers flacka momentkurvor.

Gissar att en CVT har ganska hög inre friktion, men frågan är vad man ska jämföra med eftersom den ju har ett oändligt antal utväxlingar.

#a • Uppdaterat: 2015-04-13 17:40
erito

Swemba, du borde nog prova en ny Outback diesel med CVT (Lineartronic). Tror inte att du kommer att tycka att ALLA cvt lådor har problemet du nämner, men jag håller med om att andra cvt lådor har problemen. Inte Lineartronic lådan dock.

Hur kommer det att bli med el-motorerna och automatlåda framöver? Vrid i överflöd finns ju och nyttan av fyrttisju växlar lär ju minska rejält.. Mer fokus på effektivitet, vikt, hållbarhet etc. lär prioriteras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.