Bild
Nästa artikel
Ford storsatsar på elektriskt

Ford storsatsar på elektriskt

Nyheter

Ford vill inte heller hamna efter i elbilsutvecklingen. 40 elektrifierade modeller ska finnas till 2022.

Under de kommande fyra åren ska Ford satsa elva miljarder dollar på att utveckla eldrift. Det är en kraftig höjning jämfört med de 4,5 miljarder som enligt äldre planer skulle satsas fram till 2020. Av de 40 modellerna som ska få eldrift kommer 16 att vara helt eldrivna och resten plug-in hybrider.

– Vi satsar allt på detta och tar våra vanligaste fordon, våra mest ikoniska fordon, och vi elektrifierar dem. Om vi ska lyckas med elektrifiering så måste vi göra det med fordon som redan är populära, säger Ford på bilmässan i Detroit.

Diskutera: Tror du att det rätt att satsa på eldrift?
Taggar: Nyheter, Ford

Kommentarer

#1
2018-01-16 09:31

Jag tror att det är ett krav för att överleva för tillverkare av vardagsbilar.

#2
2018-01-16 09:32

Ja det är ju den rådande trenden och de som inte hoppar på och presenterar konkurrenskraftiga alternativ kommer att bli rejält akterseglade.
Men det kommer att dröja länge , om ens någonsin, våra konventionellt drivna bilar försvinner.
Det finns mycket kvar att utveckla.

#3
2018-01-16 10:02

Skönt att det händer något med utvecklingen i alla fall. 2022 ska det ju finnas (nästan) en elbil för allas tycken och smak.
Nuvarande Focus Electric är dock hopplöst dåligt paketerad tyvärr.

#4
2018-01-16 13:05

Och där fick de med klyschan "ikoniska" igen. Snart är allt "ikoniskt". Till och med en vanlig bilmodell. Snacka om språkdevalvering...

#5
2018-01-16 13:57

40 modeller? Behövs det?

#6
2018-01-16 14:52

Modell T kan väl anses "ikonisk". Men idag.....?

#7
2018-01-16 15:26

Dags att bygga kärnkraft eller bygga ut älvar! Kanske kolkraftverk?

#8
1
2018-01-16 17:39

Ford har inte lärt sig göra bensinbilar med godtagbar kvalitet på alla dessa år, tanken på hybridsystem från Ford får mig att rysa.

#9
2018-01-16 18:44

USA:s mest sålda bil är en Ford, flera år i rad, tro det eller ej men det är F150. Kan bli spännande att se efterföljaren till denna stora truck, hur Ford tänker sig göra den eldriven. Lite av en ikon är den väl...

#10
2018-01-16 19:07

Vad har herr 1 emot Ford? Ser man på dom som måste lägga ut minst pengar per bil under garantitiden så är det just Ford som skiner (VW Group är sämst)!

Alla biltillverkare "måste" säga att dom satsar på elbilar men dom alla vet till 100% att elbilar inte kommer att ta över dom nuvarande för det är inte ekonomiskt eller tekniskt sätt möjligt ännu. Tro altså inte på marknadsföringsavdelningens sagor.

#11
2018-01-16 22:25

Peugo, var finns uppgiften om reklamationskostnad per bil att hitta ? Min erfarenhet av Ford begränsar sig till Transit Custom som jag haft i företaget, som jobbarna disponerat. Min uppfattning är att det är riktigt bra bilar, vi hade Renault Traffic, nya modellen, där det var en hel del recalls och garantireparationer. Min erfarenhet angående personbilar begränsar sig till Volvo och VW där VW framstår i en betydligt bättre dager avseende recalls och garantireparationer.

#12
2018-01-17 13:19

Optimus nämner att Ford är den mest sålda bilen i USA, sanning med modifikation... det är den mest sålda lastbilen i USA.
Tekniskt sett så är inte en pickup en bil, enligt amerikanska regler. Därför inga miljöregler etc gäller för dessa.
Men håller med, Ford har tappat ordentligt, är inte med på banan i dag när det gäller miljöbilar.
Gör de inget så kommer de rasa ännu mer i försäljning.
När såg man en Ford på 10-topp-listan senast?

#13
2018-01-17 16:00

LC4ever, jag kan bara konstatera att F-serien såldes i ca 820000st exemplar 2016. Längre ned på list finns exempelvis Toyota Camry som är en av de mest populära modellerna. Amerikanarna kallar försäljningsrekordet för F-serien som den best selling veichle overall for the past 35 years. Du får kalla det vad du vill men oerhörd populär är den. har inte de senaste siffrorna på Camryn men har för mig att den såldes i ca 450000st exemplar. Den har en bit upp till toppen.

Kan också konstatera att Ford Mustang är världens mest sålda sportbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.