Bild
Nästa artikel

Ford Mondeo – kombi och sedan

Nyheter

Nya Ford Mondeo kommer som kombi, sedan och halvkombi. Till nyheterna hör hybriddrift, 1,0-liters EcoBoost och fyrhjulsdrift.

Ford har nu släppt lite nya bilder och fakta rörande 2013 års Ford Mondeo, vars utseende är hämtat från USA-modellen Ford Fusion. Modellen kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi. Nya Mondeo kommer att bli den första bilen i sin klass med en så liten motor som den 1,0 liter stora EcoBoost-bensinmotorn.

Sedanmodellen kommer dock även att finnas med hybriddrift och kallas i detta utförande Mondeo HEV. En 2,0-liters bensinmotor kopplas då ihop med en elmotor. Det blir den första hybriddrivlinan på en Ford för den europeiska marknaden.

Dessutom kommer en dieseldriven modell med fyrhjulsdrift att lanseras.

Panoramaglastak hör också till nyheterna såväl som LED-strålkastare som inrymmer både hel- och halvljus och vars ljusbild ändras beroende på bilens hastighet och färdriktning.

Kvalitetskänslan i interiören ska vara förbättrad och på den 8-tum stora displayen på instrumentpanelen styrs infotainmentsystemet MyFord Touch med SYNC för röststyrning. I baksätet finns uppblåsbara säkerhetsbälten som fungerar på samma sätt som krockkuddar. I utlöst läge täcker de fem gånger så stor kroppsyta som konventionella bälten.

Bilen premiärvisas på Parissalongen i slutet av september.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Mondeo?

Kommentarer

#1
2012-09-07 10:06

Intressant bil på många vis men det kommer att bli ett jäkla liv kring den lilla motorn som garanterat inte kommer att göra någon glad men den skall bli spännande att testa.

#2
2012-09-07 10:40

Nu börjar Ford få till designen både ut och invändigt, återstår att se om de kommit tillrätta med kvalitetsproblemen och rostangreppen.
Fordägare tycks ha en hel del problem med sina bilar men verkar vara lojala sitt märke konstigt nog, i alla fall enligt Autoindex.

#3
2012-09-07 11:14

Mistro, jag tror du har fel när du tror att den lilla motorn inte gör någon glad.
Jag tror att det är många som blir glada över en låg förbrukning som den ju ska ha enligt Ford, andra kommer kanske att vara skadeglada över att det säkert inte stämmer.

Men jag tycker att bilen är snygg och det är ju kul med en hybridlina.
Får man den bara att fungera slår man ju Prius på alla punkter, med ett frågetecken för kvalitén.
Även om den har förbättrats har man nog en bit kvar till Toyota.
Men det spelar kanske inte så stor roll för alla.

#4
2012-09-07 11:42

Det var just bränsleförbrukningen som jag tänkte på då långt ifrån alla bryr sig om prestandan.
Dagens mindre och överladdade motorer har väldigt svårt att klara en bra förbrukning t.o.m på små bilar.
Ingen blir nog gladare än jag om det visar sig att jag har fel i den frågan.
Anser inte längre att jag behöver en stor motor men jag tror som sagt att denna lilla motor kommer att göra bort sig rejält i Mondeo.

#5
mcregor
2012-09-07 12:26

Baserat på egna erfarenheter så tror jag inte att Ford har större kvalitetsproblem än de flesta övriga märkena idag. Och skall jag verkligen drista mig till att dra några slutsatser från min förra Ford (Focus -07) så skulle det bli att dom har bättre kvalitet än de flesta andra för den var totalt utan fel under 4,5 år och 10.000 mil - och det klarade inte ens min japanska föregångare till Forden som ändå brukar toppa många kvalitetslistor. Men så långtgående slutsatser drar jag inte för det kan mycket väl vara så att jag hade tur - men det var ju trevligt i så fall.
Men jag tycker nog att man skall vara lite försiktig idag med att påstå att Ford är sämre kvalitetsmässigt och rostar mera än bilar i gemen...det är i alla fall min personliga erfarenhet. Tänk om det är så att den påstådda lojaliteten beror på att bilarna faktiskt fungerar bra... Numera åker jag inte Ford längre men det är av andra orsaker - inte kvalitetsmässiga.
F ö ser ju den nya Mondeon trevlig ut.

#6
2012-09-07 13:34

Vist är det roligt att läsa om alla kvalitetsproblem som Ford förväntas ha. Det är verkligen svårt att tvätta bort gamla försydelser. I dag kör jag en Mondeo 2.5t från 07 (köptes ny) och innan dess har det passerat Saabar, VW, Volvo, BMW. Dessutom finns det en liten Aygo från 08 på uppfarten. Jag måste medge att när jag provade Mondon had jag lite samma tankar som många av er andra här verkar ha, "aldrig en Ford på min gård" men vad jag har blivit överaskad. Ca 14000 mil,inget skrammel och inte en reparation och vid servicetillfällena blir man (iaf på min ort) bemött på ett underbart sätt. Rost har jag inte sett till, enda plumpen är bränsleförbrukningen men det är ju en Volvo turbo 5a i den och det förklarar nog en del. Om någon frågar mig rekomenderar jag starkt Mondeon. Maken till rymlig och praktisk bil får man leta efter.

#7
2012-09-07 14:11

Kör en ny Ford Focus från 2011 ( DIesel ) har gått 2200 mil. Inga som helst bekymmer hittils. Om den håller ihop så blir det en Ford nästa gång med. Tror inte att Fordar är av sämre kvalitet än andra bilmärken idag.

#9
2012-09-07 15:32

Vore jag fordälskare skulle jag hänvisa också till Engelska Warranty Directs manufacturer reliability index. De första 11 märkena är samtliga koreanska eller japanska (om Chevrolet räknas som koreansk Daewoo) utom Ford som ligger på hedrande fjärdeplats. Det bygger på data som frekvens av reparationer, kostnader för reparation, stillastående etc. Efter mina forderfarenheter från 80-talet är jag fortfarande lite misstrogen mot Ford, men detta talar ju att Ford är minst lika bra som andra bilar (jämför med Mercedes på plats 23): http://www.reliabilityindex.com/manufacturer

#10
2012-09-07 16:56

Javisst är det kul med fördomar och bilar. Jag köpte en Mondeo ST 200 år 2000 till ett skampris. För vem vill ha en Ford :-). Så jag hade väl för avsikt att sälja den kommande vår. Men jag hade svårt att göra mig av med den. den har en välsjungande V6 på 200 hk, som enkelt ökades till ca 220. Motorn är av lättmetall med ultralätt svänghjul, sintersmidd vevaxel och smidda kolvar. Dessutom Brembo bromsar. Allt original. På bana är den otroligt rolig. Man styr den med gasen och ljudet vid acceleration ger en gåshud. 11 år senare står den fortrfarande på garageuppfarten. När tristessen faller på tar jag en tur och leendet når då upp till öronen. Fortfarande gör den hyggliga tider på racerbanan. Förutom service har jag bara bytt stötdäkmpare och två drivaxlar. Inte ens avgassystemet är bytt. Fascinerande av en bil som gått 230 000 km, dessutom ganska hårt. Och jag som trodde att Ford bara gör skräpbilar....

#11
2012-09-07 17:30

Snygg bil men jag skulle inte våga köpa en eftersom det stod ju i en annan tråd om en Ford Focus (tror jag det var) som var väldigt rostig efter bara 3 år.
Det drar liksom ner intresset för Ford.

#13
2012-09-09 11:20

Faktiskt lite snyggare än föregångaren. Gillar speciellt halvkombins taklinje.

Instrumenteringen ser betydligt mer påkostad ut också vilket definitivt behövdes. Lär bli väldigt mycket bil för pengarna men det är ju Fords signum numer.

#14
2012-09-09 15:35

spännande.
Helt plötsligt så finns Ford Mondeo kombi diesel automatlåda 4x4 som ett lockande alternativ att provköra.
Provkörning och prislapp får avgöra vad jag tycker och tänker. Återkommer :)

Men jag har inte fått bekräftat att den kommer med kombinationen 4x4+automatlåda+diesel

#15
2012-09-10 04:14

En kombi som är elegant utan att vara löjligt överdriven som Volvo nu blivit. Med andra ord finns det troligen plats för både bagage och huvuden - och sikt.
Ford har ju varit intelligenta nog att inte göra en kombiliknande halvkombi, utan låtit halvkombin se ut mer som en sedan och helkombin få vara just en helkombi.
Och alltihop blev ju lyckat.

Jag antar att det är alla tre varianterna som visas, men det är banne mig inte stor skillnad på sedanen och halvkombin. Den röda har förvisso glastak och borde väl vara sedanen, men eftersom den har lite kortare akter och torkare så är det alltså halvkombin.
Ofta brukar halvkombivarianten ha lite plattare, inte fullt så skulpterade c-stolpar, men så verkar inte vara fallet här. Kanske är öppningen lite i smalaste laget, då. Men helkombin finns ju som alternativ.
Det här gillar jag!

Inredningen är uppstramad utan att vara VW-tråkig - påminner faktiskt en aning om Citroën C5. Knapparna i mittkonsolen är inte Opel-gyttriga, men kan man verkligen känna sig fram?
Kan man hoppas på att de övergivit idiotin med röd belysning?
Det verkar i alla fall inte vara så repkänsligt som tidigare.

Man kan säkert utgå ifrån att bilen har trevliga köregenskaper, precis som tidigare. Kanske har de låtit komforten ta över lite och jag hoppas att Fords akilleshäl, vägljudet, är åtgärdat.
Rosten har de ju på senare år lyckats få bukt med även om de inte nått upp till VW-koncernen eller Opel. Kanske lyckas de nu.

#16
Uno von Wittenberg
2012-09-12 12:23

Fler bilder på Auto Motor Sport www.ams.se

#17
cainiao1988
2012-09-13 03:54

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

#18
cainiao1988
2012-09-13 04:05

coach outlet We all want to stay up with the time and look our best. Coach products are coach outlet store online expensive well made goods and when purchasing these items it is important to make sure you are spending your hard earned money on the real McCoy. This is why you must be careful when shopping Coach Factory Outlet Stores Online. coach outlet online
coach factory outlet online We are all great shoppers today and are savvy coach factory outlet enough to use all our informational resources before buying the Coach goods we intend to purchase. The internet has provided us with a wonderful place to do our research on various designer products so we know what we should spend when we physically go to the store and buy the item. In buying Coach products online, you need to be sure that it is authentic. coach factory outlet online
coach store online In addition to research, those of us that do not like to go out and shop have the luxury of buying through a factory outlet store online. While this is convenient, you have to be careful. Due to the large number of replicas or “knock offs” of Coach designer goods, it is hard to trust many online outlets. There are many websites that advertise that coach factory outlet they are outlets for Coach but in many cases are just selling used or imitation goods. You may be able to send them back but who needs the hassle. At the same time many sites advertise that they do not allow the selling of imitation merchandise. It has yet to be proven how they insure that the product you buy will truly be an authentic Coach product.coach outlet

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.