Bild
Nästa artikel

Ford lanserar cykelkampanj

Nyheter

Ford vill öka förståelsen mellan cyklister och bilister och detta genom kampanjen Share The Road.

Kampanjen handlar inte bara om den film du kan se ovan, utan även om ett virtual reality-koncept man kallar WheelSwap. Med VR-teknik låter man cyklister och bilister byta plats med varandra, för att skapa större förståelse. 

- För en som ofta reser på både två och fyra hjul har jag upplevt många av de frustrationer och faror som förare och cyklister stöter på, på våra vägar idag, säger Steven Armstrong, VD för Ford i Europa, Mellanöstern och Afrika. En säker integration av alltmer olika transportsätt är en nyckel till hur vi gör våra städer säkrare och enklare för alla att komma till, nu och i framtiden.

Med VR-tekniken lät man 1200 personer uppleva skrämmande situationer ur den andra trafikantens synvinkel. Bilister fick uppleva hur det var att bli trängd av en bil som cyklist eller få en bildörr öppnad framför sig, medan cyklister fick från en bilförares perspektiv uppleva hur det är när cyklister ignorerar rödljus, enkelriktade gator eller liknande. 60 procent uppgav att de ändrat sitt beteende i trafiken två veckor efter VR-upplevelsen. 

Diskutera: Vad tycker du behövs för bättre samförstånd mellan cyklister och bilister? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-05-25 13:37

Så länge cyklister inte följer trafikregler så blir det inte mycket samförstånd. Ser dagligen cyklister som struntar i stoppskyltar och bara cyklar på. Bilister som struntar i stoppskyltar är mer sällsynt men detta jämnas ut av att så många bilister inte riktigt förstått vad blinkers är för något.

#2
2018-05-25 14:07

Det behövs inte samförstånd utan separation. Skiljer man bilister och cyklister åt genom separata vägar så sker inga olyckor eller ens incidenter. Det är när man blandar olika trafikantgrupper som problem uppstår. Separationen måste dessutom vara fysisk dvs några linjer i gatan räcker inte. Riktigt illa blir det när man blandar lastbilar eller andra "blinda" fordon med cyklister. Don´t share the road.

#3
2018-05-25 14:21

Man kan inte blanda cyklister och fotgängare heller. Jag går regelbundet på ytor där det är tänkt att vara både fötter och hjul med min hund och ibland kommer det cyklister som absolut inte har anpassat farten. Tänk så mycket enklare det vore om de kunde bry sig om att plinga med ringklockan strax innan de passerar någon. Får de då ingen reaktion bör de sänka farten.

#4
2018-05-25 15:14

Nä det går inte att blanda fullt ut. Som både cyklist och bilist så förfasas jag över den fullständiga oförståelsen det finns mellan de två grupperna.
Om en eller flera cyklister cyklar på vägen så får man som bilist ta hänsyn till det när man kör om.
Sedan så är det tyvärr allt för många som stannar och lämnar cyklister företräde när de skall passera på övergångsställen och cykelövergångar vilket gör att den ofta körkortslöse cyklisten tror att det skall vara så.
Att vi sedan får massor med nya gång- och cykelbanor i Uppsala är ju väldigt bra, problemet är bara att den linje som skiljer banorna åt är det få som bryr sig om... att det är en cykel med en pil på? Undrar vad det betyder, jag går nog där... Eller hundägaren som lallar runt med sin hund i rullkopplel på ena sidan och själv gående på andra...
Inte lätt detta...

#5
2018-05-25 17:19

Det är ju inte förbjudet att stanna och släppa över en cyklist vid ett övergångsställe... Dessutom, om cyklisten hoppar av hojen så blir hen gångtrafikant på en sekund och då går allt långsammare för alla inblandade...

#6
2018-05-25 19:42

Jamendåså John... I Uppsala är cyklister väldigt aggressiva och det har gjort det till defacto att de har rätt att köra, vilket skapar både osämja och olyckor.
Om vi har någon form av ramverk, är det inte en bra lösning att vi alla förhåller oss till samma? Bara en liten lös fundering?

#7
2018-05-25 20:48

Cyklister i Uppsala och Lund verkar se sig själva som asfaltens segelbåtar.

#8
2018-05-25 23:44

Mäkinen, ringklockan är det sista man ska använda - gångares reaktion på den är helt oförutsägbar. Framåt, bakåt, åt sidan helt om, eller allt samtidigt... Blanda trafikslag är besvärligt.

#9
2018-05-26 10:14

Kricko,
Det är därför man ska plinga innan man är alldeles intill så båda hinner reagera och cyklisten kanske sänka farten.

#10
2018-05-26 15:57

Jag ser dagligen motionscyklister som kategoriskt undviker att nyttja vår nylagda och eminenta cykelbana som binder min ort med staden just därför att det är en mängd cyklister som har blivit påkörda över åren...och nu när vi äntligen har fått en cykelbana så nyttjas den ej!
Mountainbike dem cyklar man i motionsspår med, det är full lagligt om att man tar hänsyn till motionärer och gångare osv, och det gör man givetvis....inte.
Näe jag säger så här, att en körriktningsvisare av den gamla hederliga sorten som fälls ut men större och länge det är vad jag vill ha...en dask i nacken på trampolinerna o hejsan svejsan ut i spenaten med dem.

#11
2018-05-26 18:07

Man inser ganska snabbt varför trafiken ser ut som den gör i dag med vresiga korkade gamla gubbar som Tvärnit mfl på våra vägar.
JAG, JAG, JAG! Ingen hänsyn eller förståelse.
Cyklister har precis lika rätt till vägen som bilister, traktorer, lastbilar och hästar.
Att det finns cykelvägar är väl jättebra för barn och äldre som vill vingla fram i 10km/h, men det fungerar absolut inte med landsvägscykel i 30km/h.
Och för de som nu kommer att kommentera att "Cyklister skall minsann hålla sig på cykelvägar" så hur är det då med traktorer och EPA-traktorer, då ska väl de ENBART vara på åkrarna!?! Finns alltid undantag, så visa hänsyn!

#12
2018-05-27 13:25

Ojoj. Då skulle han bara veta hur vresig jag kunde vara som yngre...
Just det JAG! Hur djvla dumt o farligt det än är så måste JAG ha rätten till! JAG äger rätten och om inte så stick o brinn för JAG gör precis så som det passar mig! Det är dagens melodi...
Det handlar enbart om styrkeförhållandet, jag är stor o lömsk jag respekteras...en kvinna eller ett barn har att vika sig oavsett vad, jag kan detta mycket väl.
Min fru höll på att bli nedmanglad i motionsspåret av en stinn herre på mountainbike han hånlog åt min fru o sade sig ha lagen på sin sida, jag å i min tur tycks ha byggt upp en renomè...när trampolinerna kom frustande och såg mig så nämndes mitt namn och att det var bäst att välja en annan riktning...sorgligt men helt följdriktigt, hade jag varit lilla Lisa 10 år med sina två småhundar så hade trampolinerna svept förbi på ett oblats avstånd flicka o hundar hade virvlat runt...moahahahaha..håll käften unge!
Det är så som RÄTT fungerar idag och lilla Lisa kan vara mitt barnbarn eller min grannes dotter som åkte på en liknande "rättskipning" då hon var ute och rastade hunden och kom rusande hem med gråten i halsen.

Det finns här i kring ute på landet en hel del långa o raka o öde cykelbanor ämnade åt bl a motionärerna...men si då de äger rätten att cykla på vägen så ligger de där i stället och typ tre i bredd, en princip sak och en manifestering av malla och balls.
Det är bilisterna som visar tålamod och hänsyn för allas vår säkerhets skull vilket cyklisterna ger den blanka fan i.

#13
2018-05-27 19:49

LC4ever har att anpassa sig till omständigheterna så är det, han behöver inte trampa fullt överallt, förläng sträckan i stället och trampa på där han kan.
Men jag kan mentaliteten när testosteronet flödar, flytta på er för helvete! För att inte tala om när cyklisterna kommer i flock, man som kvinna blir till ett hetsande rovdjur det är bara för gemene hen att kasta sig undan bäst som den hinner eller bli prickad och bilarna dem ska ge akt! Jisses säger jag bara...hur fint som vi har det ordnat åt alla särintressen.

#14
2018-05-28 08:36

Tvärnit, jag är ledsen å dina vägnar att vi cyklister retat upp dig så pass. Ta lite blodtrycksmedicin och sätt dig en stund.
Jag är alla trafikslag fast inte samtidigt. Jag har väldigt svårt med cykelbufflar som kryssar mellan bilar, kör rakt ut på övergångsställen och inte visar någon hänsyn.
De där cyklisterna som så många kommer i kapp som cyklar "tre i bredd" cyklar oftast max 2 i bredd och faller normalt in i ett led när de signaleras "bil" bakifrån kön. Detta är främst på smalare landsvägar. På en normalbred väg så är det inget problem med att de cyklas två i bredd i klunga eftersom upphinnande bil oavsett behöver över i mötande körfält för att kunna göra en säker omkörning och är det då möte så får man lugnt vänta bakom.
Att cykla på motionsleder och stigar kräver också ömsesidig hänsyn, ser jag någon som går på stigen som jag cyklar på så sänker jag farten så att vi kan mötas på ett för båda behagligt sett. Om man går på en stig eller motionsspår så är mitt råd, se till att hålla ena sidan av spåret, oavsett om det är höger eller vänster, inte mitt i, det är lättare och säkrare att passera om jag tydligt vet vilken sida som lämnats för passage.

Sedan tror jag att detta hamnar i läget att om man har ett rött skynke för något så kommer det alltid att vara så, antingen gillar man inte BMW-förare, landsvägscyklister eller budbilar och då kommer det alltid att ge lite högre blodtryck när man ser dessa, oavsett hur de beter sig...

#15
2018-05-28 08:45

I mina krokar är det olika cykelklubbar som inte nöjer sig med att cykla två i bredd. Det är inte ovanligt med 20 cyklister i en klunga med 3-4 cyklisters bredd och tanken att "du hade inte kommit förbi en traktor heller" verkar råda. Att jag skulle ha kunnat passera cyklisterna om de legat i ett led finns inte i deras världsbild. De KAN göra det om de bara visar andra hänsyn. Traktorn har mycket svårare att smalna av så då får man acceptera det.

Jag har fått lära mig att i så stor utsträckning som möjligt hjälpa andra i trafiken. Det verkar inte mamilerna fått sig till livs.

Apropå terrängbuffelcyklister så har en kollegas pappa blivit påcyklad så han knäckte höften och blev liggande i ett dike. Cyklisterna stannade inte ens utan trampade iväg och lät honom ligga.

#16
2018-05-28 20:35

EnannanRobban. Tro det eller ej att jag hakar inte upp mig på något till vida att det inte hakar på mig.
Tro mig att även jag nyttjar cykel..men att jag tar hänsyn till och har i modersmjölken att en del saker det gör man inte, dvs det behövs inte en skylt eller en paragraf utan bara så sunt förnuft och en omtanke om andra människor.
Cyklar mountainbike i ett motionsspår det gör jag alltså inte och jag ser att ditt resonemang haltar betänkligt, " Om man går på en stig eller motionsspår så är mitt råd, se till att hålla ena sidan av spåret, oavsett om det är höger eller vänster, inte mitt i, det är lättare och säkrare att passera om jag tydligt vet vilken sida som lämnats för passage."
Det är inte så som vi fungerar ute i guds fria natur och så var ej heller grundtanken att vi även där i rekreation ska hållas oss i snörräta led och ängslas över att en cykel kommer farandes i full fart! En cykel hörs inte förrän att den är direkt på och en del stigar o stråk ringlar sig så att man inte vet vad som väntar runt krönet eller kommer bakom ryggen och har man då hund, barn eller är i par....men, men.. att det är som jag säger att flytt på er för helvete! Håll ihop er utefter kanten eller så skyll er själva!

#17
2018-05-30 09:42

Ett problem på landsväg är motionscyklister och den aktuella trenden med landsvägscykling. Problemet tycker jag är att många amatörer inte har en aning om hur de ska bete sig på landsväg. Det verkar råda brist på självinsikt hos många och där dom tror att de är med i Giro. Det blir minst sagt en lustig syn när man ser överviktiga äldre män i tajts cyklandes lika långsamt som en kossa på bete.
Sedan är det betydligt bättre med dem på elitnivå som är mer medvetna om trafik och säkerhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.