Bild
Nästa artikel

Ford godkänner HVO – men inte i alla bilar

Nyheter

Det förnybara bränslet kan tankas i nya Transit och Custom med bibehållen garanti. På personbilssidan får man vänta ett tag.

Det är bara skåpbilar av modellerna Transit och Custom som producerats från juni 2019 och framåt som får klartecken att fylla på med HVO100 vid macken.

Ford säger att man jobbar på att få fler bilmodeller godkända, bland annat storsäljande pickupen Ranger, som förväntas få okej till årsskiftet. Biltillverkaren motiverar beslutet att än så länge inte godkänna personbilar med att de bedömer att störst potential finns på transportbilssidan.  

I våras beslutade Volvo att godkänna drivmedlet i sina nya bilar från 2015 och framåt. Sedan tidigare har Peugeot och Citroën valt att godkänna det och Nissan och Renault har också gett klartecken. Mercedes och Volkswagen håller på och testar ännu.  

HVO står för Hydrerad Vegetabilisk Olja och görs på växtoljor och slaktavfall. HVO100 är en kemisk kopia av en vanlig diesel men med något lägre densitet.
Det fossilfria, förnyelsebara bränslet kan sänkea utsläppen av växthusgasen koldioxid (CO2) med upp till 90 procent jämfört med vanlig diesel.

Diskutera: Vad tycker du om HVO?
 

Kommentarer

#1
2019-09-10 11:56

Man kan inte kalla något för en kopia om det inte är likadant som originalet. "Syntetiskt efterliknande" är mer rätt i mina ögon.

#2
2019-09-10 12:19

Alla dieselbilar som är godkända för HVO borde få miljöbonus, precis som laddhybrider. Laddhybrider behöver inte laddas utan kan köra på bensin/diesel hela tiden. Men får ändå en "bonus". En oladdad laddhybrid är sjukt mycket miljöovänligare än en diesel som drar runt på HVO.

.

#3
2019-09-10 12:47

Fast har man som vissa medvetet saboterat sin diesel-bils avgasrening så kan man ju inte längre påstå att den är miljövänligare än en ny laddhybrid. Och vem köper en bil som är kanske 50.000 kr dyrare för att inte använde eldriften för att få lägre milkostnad ?

#4
2019-09-10 14:46

Jag kör HVO100 i min toyota sedan 2014, i Volvon kör jag också HVO100 sedan 1,5 år tillbaka helt utan problem. Ingen av bilarna är godkänd för HVO100 och de fungerar helt problemfritt på HVO100 bränsle. På jobbet körs alla dieselbilar, alla möjliga bilmärken, också på HVO100 sedan några år tillbaka där vi heller inte märkt några nackdelar med HVO100.

Bränslet kostar ca 1 kr mer per liter men med tanke på att dieslarna drar ca 0,5 - 0,8 liter per mil blir den extra bränslekostnaden knappt 70 - 80 öre per mil samtidigt som den totala driftkostnaden är runt 40 - 55 kr per mil dvs merkostnaden att tanka HVO100 blir ca 1%. 0.75 kr / 50 kr per mil blir bara ca 1% dyrare jämför med vanlig fossil diesel. Denna futtiga procent har de allra allra flesta bilägare råd att betala. För vår miljösskull.

#5
2019-09-10 21:28

Stoor: Förutom det så mår dina motorer bättre av HVO. Det finns inga tungmetaller. Svavel och sotbildning är väldigt låg. Motorn mår mycket bättre, kort och gott.

#6
2019-09-10 22:01

Klarsynt, börjar det inte bli dags för nya glasögon ty din verklighet verkar lite grumligare än för oss andra;-)

#7
2019-09-11 07:45

Jag har provat o köra min Mercedes (350d 2017) på HVO o den fungerar felfritt, den upplevs som lite piggare men tar aningen mer bränsle (det kanske går hand i hand) :)

På jobbet har det tankats D100 (ren Raps) och DET ska man inte tanka i Mercedes, varken i personbil eller lastbil!
Dom gångerna det gjorts så har det blivit driftsproblem med verkstadsbesök som följd

#8
2019-09-11 12:27

Hahaha, för miljöns skull...vilka falsarier..säger bara en sak, lägg ner...det gör noll för miljön att köra på detta bränsle. Vartenda gram koldioxid som hamnar i atmosfären är en stor förlust. Hvo bygger på kretslopp där tiden ingår, och är precis också tid vi inte har!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.