Nästa artikel
Ford ger efter för Trump
Nyheter

Ford ger efter för Trump

Publicerad 4 januari 2017
Ford siktar in sig på fabriken i USA, där det bland annat ska byggas en hybridversion av pickupen F-150.
Ställer in planer på ny fabrik i Mexiko. Ska istället satsa på biltillverkning i USA och offentliggör elektrifierade planer.
USA:s nye president Donald Trump har inte varit nådig i sin kritik mot bilfabriker placerade utanför landets gränser och hur de snuvar amerikanarna på jobbtillfällen. Ford verkar ha blivit skrämda av hoten om extraskatter och meddelar nu att de lägger ner planerna på att bygga ytterligare en fabrik i Mexiko.

Istället ska Ford investera 700 miljoner dollar i den existerande tillverkningen i Michigan, USA. Här ska det göras en satsning på elektrifiering och Ford passar även på att bekräfta planerna på 13 globala helt eller delvis eldrivna modeller som ska dyka upp under de närmsta fem åren.

Bland annat blir det hybridversioner av pickupen F-150 och muskelbilen Mustang år 2020. Året innan rullar en laddhybrid av Ford Transit in på den europeiska marknaden. Det ska också konstrueras en helt ny, helt elektrisk småsuv med räckvidd på 48 mil som offentliggörs 2020. Två typer av hybridiserade polisbilar och ett autonomt fordon konstruerat för samåkning ingår också i Fords strategi.
 
Diskutera: Vad tycker du om Fords planer?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-01-04 16:08
Axa

Nu ver jag inte hur det ser ut med löner i USA kontra Mexico men gissar att produktionen skulle blivit billigare i Mexico.
Frågan är om folk är beredda att betala för produkter producerade i högkostnadsländer?

#9 • Uppdaterat: 2017-01-04 16:14
Tvärnit

Ven som helst kan räkna ut att en tillverkning i utvecklings/låglöne länder blir lönsammare, det går inte att säga emot.
Man ska fråga sig för vem? Det finns ännu en baksida som man inte ska tala om men den befarad som sann sedan länge, så fort som en tillverkning läggs utanför Europa så faller produkten och drar huvudverksamheten/Namnet med sig.
Samma gäller i USA, Mexiko tillverkat floppar både där och här i Europa. VW har gjort det samma med samma resultat oavsett en robotiserad produktion. I Kina har de samma problem och söker mervärdet här i Europa, varför vi kan bättre, vad är det som skiljer?
Även det innersta vill de åt för att implementera detta i kineserna, vilket kommer att ta ett århundrade minst men sitter vi still och tycker att vi inte är ett piss värda så går det fortare, de jobbar arslet av sig och tar varje marknad för att vi har kastat in handsken o godtar vad som är även om att vi själva kan bättre.

Protektionism måste till för att skydda våra näringar, det gäller även bonderiet. Tänk er kinesiska köttfabriker o köttet skeppas hit i gross, snorbilligt, varsågod och hugg in, nej snacka inte om mediciner, hormoner, gifter, färgämnen och tungmetaller och djurens arma liv utan ät för det är vad som är...detta finns redan och prånglas hit med falska intyg och varumärken.

Bilar med tillbehör går inte lika lätt, med det kommer, det är vi som får ge vika för deras lägre normer, den starke bestämmer, duger det åt kinesen så duger det åt oss.

#a • Uppdaterat: 2017-01-04 16:38
Tvärnit

När jag tänker efter så är framtiden redan här, fick vinterdäck på plåtfälg till lilla bilen och hjulbultarna gick igenom som i smör med en klen Jula mutterdragare, bultarna åt igenom på ett par sekunder.
Givetvis så tog jag fälgarna till återförsäljaren och detta är Sverige så utan ett ord så fixade han fram ett komplett sett nya plåtfälgar av annat märke.
Tror ni att det fungerar så i Asien?
Nej, där gillar folk vackert läget och jag befara att vi sitter i samma båt inom en snar framtid.