Bild
Nästa artikel
Nyheter

Ford Edge - 2014: Nu för Europa

Publicerad 25 juni 2014 (uppdaterad 8 oktober 2014)
Ford Edge är ett helt nytt suv-alternativ på den europeiska marknaden.
För två år sedan lovade Ford att lansera mellanklass-suven Edge i Europa. Bilen som funnits i Amerika sedan 2007 skulle förnyas och passas in strax över C-Max- och Focus-baserade crossovern Kuga. Vi Bilägare var på plats när bilen nu visades för första gången.

För cirka ett år sedan visades konceptet för nya Edge upp i Los Angeles och nu är bilen här. Vi Bilägare var där när bilen presenterades för pressen för första gången. Spännande nog lever konceptets design i stor ut sträckning vidare även i produktionsbilen.

Ford Edge baseras på samma CD-plattform som kommande Mondeo och bilen är Fords största suv på den europeiska marknaden. Siktet är inställt på Volvo XC60, Audi Q5 och BMW X3. Här ska Edge konkurrera med tuff design och generösa innerutrymmen. Exempelvis utlovas en maximal lastkapacitet på 1 788 liter med baksätet fällt, jämfört med Audi Q5:s 1 560 liter. Trots utrymmet är Ford Edge en strikt femsitsig bil, vill man åka fler tycker Ford att S-Max räcker bra.
 
Exakta mått och övriga siffror blir officiella närmare själva lanseringen av bilen. Med blotta ögat syns dock att Ford utnyttjar ett längre axelavstånd och kortare överhäng för att åstadkomma generösare innermått utan att totallängden sticker iväg. När Ford Edge synas närmare upplevs den därför aldrig som särskilt storvuxen, snarare utstrålar karossens linjer mer försiktig spänst. Samtidigt som den grova grillen med sina två ribbor och strålkastarnas design skapar intrycket att fronten lutar ”inåt”, något som ger associationer till betydligt större pickup-modeller.
 
Under skalet driver Ford Edge på alla fyra hjul och enligt Fords representanter -som var på plats vid presentationen- sker detta med hjälp av samma elektroniska system för kraftfördelning som återfinns i Kuga. Likt Kuga har bilen även så kallad ”vridmomentsfördelning” som bromsar innerhjulen för att optimera kurvtagningen för  den relativt stora bilen. Adaptiv styrning är även det en funktion som ska förbättra körupplevelsen, detta genom att en elmotor kompenserar samt motverkar vridningen av ratten för att ge känsligare styrning i stadstrafik och ugnare beteende i högre farter.
 
När det gäller drivlinor återstår det att se vilka alternativ som kommer att erbjudas förutom 2 liters TDCi-dieseln med 180 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den motorn kommer med en sexstegad manuell växellåda som standard. Samma motor kommer även erbjudas med 210 hästkrafter och 450 newtonmeter, då i kombination med en sexstegad automatlåda. Säkerhetssystem som filbytesvarnare och autobroms är båda delar i den CD-plattform som Edge delar med nya Mondeo. Ford Edge kan även utrustas med krockkuddar i baksätets säkerhetsbälten.
 
Bilar av denna typ tenderar att generera en del vindbrus i högre hastigheter och de breda däcken gör även sitt till för att höja ljudnivån i kupén. Fords lösning på detta i Edge är så kallad Noise Cancellation. Likt samma funktion som finns i hörlurar i dag tar mikrofoner i bilen upp oljud och sänder ut ljudvågor med samma våglängd för att störa ut oljudet och skapa tystnad. Hur väl detta fungerar i praktiken kvarstår att se.
 


Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Edge? 

Kommentarer

#1 • 2014-06-25 09:48
Hackenbush

Ser ganska trevlig ut men i allmänhet gillar jag inte sån här klumpiga bilar.

#2 • 2014-12-01 11:50
Styggavargen

Denna kommer nog likna en XC60 till storlek, dvs runt 4,65 och 1,9-2.0 ton beroende på vilken motor man väljer. Den här klumpen kommer att dra riktigt mycket bränsle, antagligen runt 0,9 liter/milen vid blandad körning. I pågående miljökris så envisas man bygga höga och klumpiga bilar med onödigt hög vikt. Gör om och gör rätt, 500-600 kg måste bort och då går det inte att ha SUV kostym på den...och vips är man tillbaka till en vanlig kombi....kanske en Mondeo? När kommer världen att vakna upp och inse att SUV trenden bara förstör och är opraktisk?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.