Bild
Nästa artikel

Provkörning: Volvo XC60 Drive

Provkörning

Lägre förbrukning och mer alert motor. Det är fördelarna med snålversionen av XC60. Nackdelen är att den bara finns med manuell växellåda och har lägre släpvagnsvikt.

Drive-versionen har gjort Volvo XC60 betydligt grönare. 

En viktig förklaring till den lägre förbrukningen och emissionerna är att Drive endast är framhjulsdriven och bara finns med manuell växellåda. Den väger 80 mindre.

Men den stora förändringen är att Volvos femcylindriga turbodiesel har vässats för att spara på dieseldropparna. Motorn har dels högre effekt, 175 hk mot 163, dels avsevärt högre vridmoment, 420 Nm mot 340 i AWD. 175-hästarsmotorn har dessutom en vanlig turbo med ett skovelhjul.

Resultatet har blivit en avsevärt rivigare bil där kraften vid låga varvtal verkligen känns. Det  krävs lite självdisciplin för att inte använda effekten till att komma i väg fortare i stället för att köra snålt. Drive är en sekund snabbare upp till 100 km/tim.

Håller man gaspedalen i schack går det att köra på omkring 6 l/100 km på övervägande landsväg och motorväg. I blandad körning hamnade vi på i genomsnitt 7,2 l/100 km. Den siffran beror förstås helt och hållet på hur stor del som är stadskörning. Tunga bilar är dyra att ideligen starta från stillastående.

Klart är att XC60 Drive verkligen är snålare än vanliga XC60. Vi Bilägares långtestbil drar 1–1,5 l mer per 100 km vid jämförbar körning.

Nättare och piggare
Som förare upplever man framhjulsdrivna Drive som nättare och piggare. Den har kvickare styrreaktioner och är därför  roligare att köra. Motorns karaktär medverkar också till livligare körintryck. Visst kan man ibland känna drivmoment i ratten vid gaspådrag, särskilt om man samtidigt svänger. Men det är ju en egenskap som alla framhjulsdrivna bilar kan ha.

XC60 Drive finns bara med sexväxlad manuell växellåda. Väljer man automat försvinner Drive-emblemet på bakluckan, kanske något man kan leva med. Den är ju ändå inte miljöklassad. Men bränsleförbrukningen ökar också från 6,0 till 6,9 l/100 km i blandad körning.

Dessutom är maximalt tillåten släpvagnsvikt bara 1 500 mot 1 800 kg i AWD-utförande vilket i och för sig i båda fallen kräver E-körkort.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo XC60 Drive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo XC60 Drive

Pris, kr fr: 334 900 kr
Modell: 5-d suv.
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L463/B189/H171.
Tjänstevikt: 1 718 kg.
Motor: 5-cyl rak turbodiesel. 2 400 cm3. 175 hk (129 kW) vid 4 000 v/min. 420 Nm vid 1 500–2 750 v/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell.
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,8 s.
Bränsleförbrukning, blandad körning enl dekl: 6,0 l/100 km. ViB – 6,7 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Audi Q5, BMW X3, Ford Kuga, Hyundai Santa Fé, Volkswagen Tiguan med flera.

Vad nytt?  Drive-version av XC60
För vem? Aktiva familjer som prioriterar förbrukning före framkomlighet.
Bra köp? Ja, en säker, körglad bil.

Plus: Lägre utsläpp och förbrukning. Roligare köregenskaper.
Minus: Dyr, låg släpvagnsvikt.

Kommentarer

#1
S-E S
2009-09-24 21:27

Att förbrukningen ökar med automatlåda är synd. När kommer Volvo med en modern automatlåda som inte ökar bränsleåtgången jämfört med manuell låda?

#1
Emme
2009-09-24 22:35

Automat ökar väl alltid bränsleåtgången? Om man inte är dålig på att växla då? Mer vikt och mer effektförluster.

#1
Vidar
2009-09-25 12:10

Automat är ett ABSOLUT måste på den här bilen annars kommer den floppa. Volvo kommer nog med en passande automatlåda ganska snart. Vad blir andrahandsvärdet på en manuellväxlad XC60? Jag gissar på att den kommer sjunka snabbt i värde.

#1
Emme
2009-09-25 12:48

Vidar: Jag tycker du borde kolla på begagnade bilar ..
Skillnaden mellan automat och manuell är i princip noll efter bara några år.
Gissa för du göra bäst du vill ..

#1
S-E S
2009-09-25 13:05

De sk. dubbelkopplingslådorna (moderna) ökar inte bränsleåtgången,men de med momentomvandlare gör det.

#1
Emme
2009-09-25 15:15

S-E S: Läs om mitt inlägg igen ..
Om du är bra på att växla så kör du ändå snålare med en manuell låda än med en automat med dubbelkoppling.

#1
Johan
2009-09-25 19:54

Även med automat får du ett DRIVe emblem! Bilarna som levererats hittils iallafall!

#1
S-E S
2009-09-25 20:53

EMME, jag har läst vad du skriver och förstår vad du menar, men de certifieringstester som görs med en t.ex. 6-växlad manuell låda och en 6-växlad dubbelkopplingslåda ger samma utsläpp och förbrukning. Dock finns det en skillnad: Bilen är något snabbare på 0-100 med automat än med manuell låda.
Att en modern automatlåda drar mer bränsle än en manuellt växlad låda är förlegat. Det var förr i tiden då man använde momentomvandlare.

#1
Emme
2009-09-26 17:12

Det kan inte stämma. Då automatlådan dels tar upp mer vikt och ger mer förluster (även om dessa är betydligt mindre nuförtiden.)
Jag kör betydligt snålare med manuell låda än med t.ex vws dsg. (Dessa bilar jag har testat med både manuell och automat.)
Dessa certifieringstester innehar inte viktiga moment eller så är den (om nu någon) som kör dessa inte så bra på att hantera en vanlig låda.
Nya dsglådan är förövrigt hur härlig som helst.

#1
S-E S
2009-09-26 21:05

Jo EMME, det stämmer. En DSG-låda är i princip en 2-axlad manuell låda med en koppling för varje axel. Enda skilnaden är att en dator växlar i stället för att du ska rota runt i en kuggdrevshög med en pinne monterat mellan framsitserna. Den 6-växlade DSG-lådan har jag för mig väger 21 kg mer än en manuell medan den 7-växlade är betydligt lättare. De viktskillnaderna du pratar om är som att jämföra biltästaren Marianne Sterner med en av de manliga biltesterna och påstå att det ska vara betydlig skillnad i förbrukning beroende på vem av dessa som kör. Jag förstår därför inte påståendet att en datorväxlad manuell låda gör att bilen drar mer bränsle än en manuellt växlad dito. DSG-lådorna kan förövrigt växlas såväl manuellt som automatiskt och jag märker ingen skillnad i förbrukning om jag kör i automatläge eller manuellt läge. Möjligtvis drar bilen något mera i manuellt läge därför att jag växlar vid fel varvtal/tidpunkt. Var uppsrår förlusterns i automatlådan?

#1
Emme
2009-09-26 22:49

Det blir väl alltid en "extra länk" med automatlådor, även dubbelkopplingslådor. Det är kanske bara 21kg men om du då tänker dig en manuell och du växlar snabbt, i rätt lägen och kör eco så lär du kunna köra snålare. Ska se om jag hittar inlägget där en förklarade det hela bra!

#1
Emme
2009-09-26 22:59

Läs lite längre ned i denna tråd.
http://blogg.aftonbladet.se/19401/2008/12/1041276#comments
Men som sagt. Tekniken går framåt och till slut kommer väl automatlådan vara smartare än oss människor :)

#1
S-E S
2009-09-27 12:39

EMME, det finns ingen tjans att du växlar snabbare än en dubbelkopplingslåda om du så tränar i hela ditt liv. Det förstår du om du känner till funktionen. det innebär t ex att om du kör på 4an och är under acceleration så ligger samtidigt 5an i på den andra axeln, men med kopplingen i "friläge". När lådan växlar upp sker det genom byte av axel och en elektronisk kopplingsrörelse vilket innebär helt andra växlingshastigheter än de du presterar när du rör om med pinnen i drevhögen i en manuell låda. DSG-lådan fungerar dessutom som en sekventiell manuell låda, men även den sekventiella växlingen är långsammare än den automatiska. Med DSG-lådor är det ingen "extra länk" som stjäl energi då det i princip är en manuell låda med automatkoppling. Gå till en VW-handlare och prova en Golf med med beteckningen TSi 140 DSG eller 170 DSG så får du erfara vad jag menar.

#1
Emme
2009-09-27 13:45

Jag har kört deras dsg lådor. Hur vore det att läsa det jag skriver och kolla in länken jag skickade?
Ja de växlar lite snabbare men om du är bra med den spaken så kör du ändå snålare än denna automat. Som sagt. Kolla in länken och läs kommentarerna.

#1
S-E S
2009-09-28 14:13

Sorry EMME, jag ids inte gå in på länken och kolla då jag sitter med facit framför mig. Klart-slut.

#1
Emme
2009-09-28 16:36

Vad är det för facit du sitter med framför dig? Jag-har rätt-facit? :)
Gå in och ta en titt bara.
Provkörde själv faktiskt Passat med gasmotorn och dsglådan. Vilken bil men då var 200hästarn och triptronic lite roligare ;)

#1
S-E S
2009-09-28 21:07

Som sagt. Klart slut.

#1
Emme
2009-09-28 21:38

Ja om du vill dra dig ur så är det upp till dig :)

#1
S-E S
2009-09-28 23:30

Det som jag ville uttrycka var att det var synd att Volvos automatlådor ökar förbrukningen från 6,0 till 6,9 liter per 100 km. Tillbaka till spåret

#1
Emme
2009-09-28 23:36

Varför då ge dig in på spåret med att argumentera för att sedan komma med kommenterar i slag med "Jag vet att jag har rätt så jag kommer inte kolla din länk."
Det hela handlar väl om att man ska bevisa sin sak? Du gör dig väldigt trovärdig, verkligen.
Förövrigt håller jag med dig. Det är synd att Volvos dubbelkopplingslåda dröjer.

#1
PREEVIA
2009-09-29 00:06

Å sen finns det även CVT lådor som sitter i många nya bilar.
http://auto.howstuffworks.com/cvt.htm
Många bilar har dessa lådor.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobiles_with_continuously_variable_transmissions

#1
S-E S
2009-09-29 16:58

Det är fn-- vad envis du är EMME. Jag kollar det som står i denna spalt, inga länkar. Kan du inte presentera det här så skiter jag i det. Det är inte så viktigt för mig. I denna spalt diskuteras XC60 och automatlådor. Vi kan återkomma i rätt forum. Just nu tror jag att det endast är du bland alla de som kommenterar som är intresserad av att fortsätta diskusionen om DSG-lådor i denna spalt. Jag tror du kör V40. En dylik T4 automat har jag haft, fy 17.

#1
Emme
2009-09-29 19:13

Gav dig en länk där jag sa att det stod bra förklarat bland kommentarerna.
http://blogg.aftonbladet.se/19401/2008/12/1041276#comments
Men vi kan släppa det för du skulle ju ändå inte in och kolla.
Kör förövrigt manuell och 2.0t. Drar mycket bensin men fin är den.

#2
adandersson
2011-10-21 19:18

Jag trodde detta skulle handla om bränsleförbrukning i första hand. Är ägare till en Volvo XC60 FWD. Var nyligen nere i Italien . På hemvägen körde vi från en ort 4-5 mil norr om Hamburg till norra Skåne. Verklig förbrukning blev 0,45 liter/ mil. Det bör tilläggas att vi körde kvällen och därför höll en hastighet på cirka 95 km/h. Sen kan man ju undra hur Vi Bilägare kör bil?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.