Bild
Nästa artikel
Ford dumpar priset på Edge

Ford dumpar priset på Edge

Nyheter

”Frågan är om Ford hamnat rätt i prissättningen”, skrev Vi Bilägare. Nu svarar Ford med att sänka priset på Edge.

448 300 kronor. Så mycket kostade nya suven Ford Edge i utförandet Titanium med tvåliters dieselmotor på 210 hästkrafter och sexstegad automatlåda.
 
Apropå priset skrev Vi Bilägare så här i samband med provkörningen tidigare i år:
 
”Sammantaget är nya Edge en stor, snygg och komfortabel suv men frågan är om Ford hamnat rätt i sin prissättning. Ford ser Volvo XC60 som en allvarlig konkurrent men en Volvo med motsvarande utrustning är nästan 50 000 kronor billigare. Det blir tufft att sälja.”
 
Nu har Ford sett över prissättningen och över en natt har Edge i nämnda utförande blivit 49 300 kronor – eller nästan elva procent – billigare.
 
Det nya priset lyder 399 900 kronor. Övriga modellversioner prisdumpas på motsvarade sätt.
 
Edge hade premiär hos Fordhandlarna tidigare i september. Frågan är om någon hann köpa bilen till det högre priset?
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Edge?

Kommentarer

#1
2016-09-26 10:05

Bra att Ford sänkte priset, sänker de lite till så lär de få några bilar sålda.

#2
2016-09-26 10:07

Kommer inte att sälja bättre. Helt uddlös bil.

#3
2016-09-26 10:27

Hellre än Kanadabyggd Ford Edge en en kinesisk Volvo.

#4
2016-09-26 10:29

Saxat från Teknikens Värld:
"Ford ger sig alltså på premium-märkena i Europa och gör det i flera divisioner. Själva talar de gärna om BMW X3 och Audi Q5 men även BMW X5 och Volvo XC90 står på utmanarlistan. Frågan är dock emellertid om tänkta köpare av dessa bilar överhuvudtaget ens är intresserade av att ha en Ford på sin gård. Det känns lite mer som om Hyundai Santa Fe och Kia Sorento är de egentliga utmanarna."

#5
2016-09-26 10:30

Undrar om de (Ford) lyssnar på VIB eller marknaden.......

#6
2016-09-26 10:32

Hoppas att den inte säljer alls,onödigt skitig bil och tung bil med högt luftmotstånd. Nu måste energieffektiva bilar börja byggas istället. En SUV är omodern redan dag ett när den tillverkas, och efter 3 år eller mer så är den hopplöst efter. Om 10 år vill ingen äga den, törstig och dyr att äga som begagnad med hög skatt.

#7
2016-09-26 10:34

Grundpriset när jag tittar hos Ford.se är just nu 386 300 innan några tillval görs.

#8
2016-09-26 10:38

Strålkastarspolning, ett måste på svenska slaskiga vintervägar, skall de ha 1500:- för!!!!

#9
2016-09-26 10:41

Gjorde de enklaste valen för mina behov och hamnade på 497 100:- Det blir ingen Edge för min del...

#12
2016-09-26 16:46

@Odedicerad: Det verkar som att Fords konfigurator och prislista inte stämmer överens f.n.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.