Nästa artikel
Ford C-Max CNG – ny gasbil
Nyheter

Ford C-Max CNG – ny gasbil

Publicerad 20 maj 2013 (uppdaterad 20 maj 2013)
Ford fortsätter satsningen på efterkonverterade gasbilar. På samma sätt som Focus ska C-Max byggas om för gasdrift i Trollhättan.

Utbudet av gasdrivna bilar är inte det största, men nu kan listan i alla fall utökas med ett namn: Ford C-Max CNG. Bilen utgår från C-Max med bensinmotorn på 1,6 liter och 120 hästkrafter, men har sedan konverterats för att gå på både bensin och gas.

Ombyggnaden utförs av företaget BRC Sweden och äger rum i Trollhättan. Där anpassas motorn, gastankar monteras under bagageutrymmets golv och när allt är färdigt sitter en ventil för gaspåfyllning på insidan av tanklocket.

Ingreppet med gastankarna innebär att lastgolvet höjs och följaktligen minskar bilens lastkapacitet. Däremot påverkas inte den ordinarie bensintanken, vilket möjliggör en total räckvidd på 120 mil med både bensin och gas.

Ford C-Max CNG kan beställas från och med nu och priserna börjar från 245 771 kronor. Som en jämförelse kostar bensinmotorn 1,6T EcoBoost på 150 hästar, liksom dieselmotorn 1.6 TDCi med 115 hästar, 194 900 kronor.

Den som skaffar en C-Max CNG kan dock se fram emot fem skattefria år eftersom bilen uppfyller miljöbilskraven. Med biogas stannar CO2-utsläppet på 29 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om Fords satsning på gasbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-05-20 09:22
johafor

Borde man inte kunna minska lite på bensintankens storlek för att få kvar mer av bageutrymmet? Låta det vara en gasbil, med en reservtank för bensin? Det är väl ändå så att den som köper en sådan bil av miljöskäl inte bor på en plats där det inte finns gasmackar...? (att folk av skatteskäl köper den och sen aldrig tankar gas händer väl dock titt som tätt, snåltarmen knorrar ju)

#2 • Uppdaterat: 2013-05-20 11:12
saabnisse

Man gör sällan något åt bensintanken på bilar som efterkonverteras.
På de gasdrivna bilar som redan från början levereras från fabrik brukar det vara en betydligt mindre tank, ofta bara ca 15 liter, eftersom de ska gå gas som huvudbränsle.
Sedan tror jag inte att det är vanligt att någon köper en gasbil och kör på bensin mer än nödvändigt, det är ju verkligen oekonomiskt.

#3 • Uppdaterat: 2013-05-20 11:26
mcregor (ej verifierad)

Ser det snarare som en fördel att det finns en normalstor bensintank för det finns många områden i Sverige som har väldigt få gasmackar - om än nån.
Det är väl i stort sett bara att passera "Dalälven" så måste man planera sina gastankningar väldigt noga...

#4 • Uppdaterat: 2013-05-20 15:10
Mythbuster

Saabnisse. För i tiden fanns en skatteregel i Tyskland som gav rabatt om bilen hade max 15 l bensintank. Därför har många äldre gasbilar precis 15 liter. Sedan flera år är denna regel borta och bensintankes storlek varierar ordentligt. Men som mcgregor skriver är en liten bensintank inte så bra för de som tänker åka utanför gasstråken. I Sverige går denna gräns nog redan vid E20 och tyvärr inte Dalälven. För de som gas funkar är det dock inga problem med en liten bensintank.

#5 • Uppdaterat: 2013-05-20 15:30
mcregor (ej verifierad)

Du har säkert rätt om "gas-gränsen" Mythbuster men jag tog till en gammal klassiker...:)

#6 • Uppdaterat: 2013-05-21 12:34
Mistro

Med tanke på hur miljövänligt samt ekonomiskt det är att köra på gas så är det konstigt att dessa bilar inte håller värdet bättre.
Ett enligt mig mycket bra exempel nedan på en bra och vettig bil:

http://www.blocket.se/helsingborg/Volkswagen_Passat_1_4_TSI_ECOFUEL150_hk_Kombi_47038403.htm?ca=23_15&w=1

#7 • Uppdaterat: 2013-05-23 16:42
saabnisse

Mistro, jag håller helt med dig och undrar om det kanske finns någon misstänksamhet mot gas som drivmedel.
Vissa minns kanske den gasdrive som fanns på 1970-80 talet, då det var en i början väl upplagd propaganda för LPG och som medförde när tillräckligt många yrkesförare konverterat, en avsevärd skattehöjning på bränslet, som trots att det var ett avsevärt bättre fordonsbränsle än bensin och diesel, ändå blev olönsamt.
Eller är det så att man inte tror sig kunna fylla gas i tillräcklig mängd, det är ju trots allt ändå så att om man bor norr om Dalälven bör man enbart syssla med renavel och skidåkning?
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen
Jag har en känsla av att det krävs en mer aggressiv, innovativ och informativ lobbyism för gas som fordonsbränsle.

#8 • Uppdaterat: 2013-05-24 11:50
Mistro

Jobbade för kommunen för många år sedan,...kan väl ha varit runt -98 och de hade då en Bmw 318 ( eller kanske en 316 ) som även gick på gas men den var inte så omtyckt då en del tyckte att det var krångligare att tanka gas,men det handlar säkert än idag mest om en vana.
Kommunen hade även en lastbil som drevs med enbart gas och den ville ingen köra då den alltid krånglade.
Lösningen var att muta en kille med lite mer lön ...?

Får erkänna att jag inte själv har funderat så mycket på detta bränsle tidigare avsett för bilar men nog känns det intressant alltid nu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.