Bild
Nästa artikel

Ford B-Max – rapport från provkörningen

Direktrapport

Praktisk, men priset är högt och förbrukningen svår att hålla. Vi rapporterar direkt från provkörningen av Ford B-Max.

Vi Bilägares redaktionschef Tommy Wahlström befinner sig i tyska München för att provköra Ford B-Max, en liten familjebil som bygger på Fiesta.

– Den är praktisk. Den har en skjutdörr och ingen b-stolpe, vilket innebär att den är helt öppen när både skjutdörren och framdörren är öppna. Det gör att den är lätt att kliva in och ut ur, så den är inte bara för barnfamiljer utan även pensionärerna kommer nog att tycka att det är en bra bil, säger Tommy Wahlström.

Hur är den att köra?
– Det är ingen sportbil och den är inte underhållande, men den är hyfsat bekväm. Den finns med en ny trecylindrig bensinmotor som är smidig och trevlig.

– Dieseln är däremot inte lika trevlig. Jag tycker att den är lite trög och bullrig, så jag fördrar bensinmotor för B-Max.

Hur lyckas ni med bränsleförbrukningen?
– Vi lyckas inte alls. Den ska ligga på 4,9 liter per 100 kilometer, men vi ligger på 6,2 l/100 km. Så det är svårt att komma ner i den deklarerade förbrukningen.

Hur är säkerheten?
– Den har ett system som heter Active CitySafety som bromsar automatiskt i 30 kilometer i timmen. Det är till för att undvika kökrockar och är samma som Volvo använder sig av. Vi har inte krockat i alla fall, så det verkar som att det fungerar.


Hur står den sig mot konkurrenterna?
– Den står sig bra mot konkurrenterna. Men den kostar över 190 000 kronor med lite tillägg, så priset riskerar att skrämma bort vissa.

– Den kommer till Sverige i november och grundpriset blir 146 000 kronor.

Läs hela provkörningen av Ford B-Max i Vi Bilägare 12/2012. Tidningen utkommer den 25 september och anländer hos prenumeranter veckan dessförinnan.

Diskutera: Vad tycker du om Ford B-Max?

Kommentarer

#1
2012-08-17 14:01

Bilen ser väl ungefär ut som Mercedes variant. Perfekt att parkera berdvid när man är vid stormarknaden, då man inte riskerar bucklor från fordens bakdörrar.

#2
2012-08-17 15:12

Är nog samma storlek på den som Opel Meriva.

#3
2012-08-17 18:04

Jag tycker att det verkar vara en intressant bil.
Om den går att få med automatlåda och en annan inredning än begravningsentreprenörsvarianten.
Jag avskyr svart och råttgrått.

#4
2012-08-18 16:56

Det är ett intressant koncept med skjutdörrarna, men den ser väl smal ut och inredningen är ju alldeles förfärlig så jag byter nog inte in min C3 Picasso till denna.. Nya Fiat 500L lockar mig mer, särskilt versionen som kan köras på biogas.

#5
2012-08-18 21:32

Ser ut att ha markfrifång värdig en Volvo 240. Och en svart blankpolerad mittkonsoll som är designad av .. typ Samsung.

Synd att Ford alltid ska sabba sin bilar med konstiga inredningsdetaljer. Smart med skjutdörrar ifs.

#6
2012-08-18 22:39

Den riskerar att som redan konstaterats prisa ut sig, synd på vad som annars verkar vara en ganska så vettig bil.
Men som sagt, instrumenteringen...

Vet inte vad Ford håller på med just nu, instrumentpanelerna i Fiesta, Focus, Mondeo och så vidare i modellprogrammet, ser ut att ha ritats av den som designade bergsprängare på nittiotalet.
Förmodar att det ska se hightech & futuristiskt ut men resultatet är det motsatta, billigt & daterat...

Avskräcker i alla fall mig från ett köp, se och lär av svenska och tyska instrumenteringar.

#7
2012-08-19 08:57

För att uttrycka sig på ren skånska, Instrumentbrädan ser helt enkelt "glyttig" ut.

#8
2012-08-19 09:01

Mittdelen på brädan verkar ju ha en design hämtad från en billig tv-spelskonsol från en leksaksaffär.

#9
2012-08-19 10:31

Nä, håller med om att mittkonsolen ser billig ut. Påminner starkt om motsvarande i Hyundai ix35 och i40 och det är illa om Ford sänker sig till samma nivå som koreanerna.

Designen i övrigt är inte heller lyckad. Däremot är säkert bilen i övrigt bra då den baseras på den utmärkta Fiestan.

#10
2012-08-19 10:54

Följande skäl för köp av denna bil är:

Att man älskar Ford.

Att man är speciellt förtjust i 3-cylindrig motor,

Att man mycket ofta har behov av att lasta och lossa mycket skrymmande last (ej passagerare alltså) från baksätet på extremt trånga parkeringar eller böka med bakåtvänd barnstol på samma extremt trånga parkering.
Det är enda fallen då en skjutdörr är motiverad, i övrigt praktiskt taget aldrig.

Och att man ofta sitter i bilköer och har vanan att frekvent köra in i framförvarande.

Är detta inga prioriterade krav ska man inte köpa denna bil.

Avsaknaden av B-stolpe är enbart en viss fördel om ingen sitter i framsätet och man gör sig besväret att flytta fram stolarna till instrumentbrädan, DÅ blir det svängom vid baksätet, men sitter någon fram eller man tycker det är för krångligt att flytta stolen, då är istället avsaknaden av B-stolpe en stor nackdel som försämrar för ex. stela pensionärer att både sätta sig i baksätet och resa sig igen eftersom det de främst vill ha är något stadigt att hålla sig i, med skjutdörr helt ur vägen och ingen stolpe finns inget stöd någonstans.

Att Opel Meriva gör pytt i panna av det här skämtet enom att vara överlägsen på 10 - 12 olika punkter kommer väl knappast som en överraskning.

#11
2012-08-19 11:00

Att du framhåller Opel över allt annat är heller ingen överraskning!

#12
2012-08-19 17:26

Felet med Opel Meriva är just att de inte fattat finessen att skrota B-stolpen.
Det hade Fiat, Simca, Lancia och några fler gjort redan för mer än sjuttio år sedan.

#13
2012-08-20 11:13

Vad vinner man på att ta bort B-stolpen?

Om man inte flyttar fram stolarna till instrumentpanelen vinner man ingenting.
I stället förlorar man en hel mängd positiva möjligheter, tar en säkerhetsrisk och fördyrar konstruktionen så att inga pengar blir över till att utveckla resten av bilen.

B-Max är innehållslös och en orsak kan vara att dörrarna slukat hela budgeten.
Korkad prioritering helt enkelt.
Enda orsaken till att Ford gjort detta är att man försöker få lite uppmärksamhet för att möta Merivas udda lösning.

Listan på allt Meriva knäcker B med är hur lång som helst.

#14
2012-08-20 12:57

Niklas du får väl titta på B-Max när den kommer så kanske du fattar vad som är fel med Meriva.

#15
2012-08-20 14:29

Niklas.

På vilka områden knäcker Meriva B-Max? Eftersom du har resultaten/faktan kan du upplysa oss om det. Inget fel med Meriva,men jag tycker nog att B-Max lösning med B-stolpen verkar smartare än Merivas bakdörrar.

Sedan tycker jag det är lustigt att motorjournalister alltid/fortfarande ondgör sig över att man inte kommer ned i utlovad förbrukning. Men vilken bil gör det? Ingen ingen bil jag haft har gjort det hittills,man brukar få lägga på ca 1dl på utlovad förbrukning då kommer man någorlunda rätt.

#16
2012-08-20 17:41

Håller med Shogun där, skulle vara mycket intressant att få ta del av det. Om nu listan är så fantastisk lång kan du väl klämma fram med åtminstone 10 punkter så vi som bara sett denna bil på bild också får veta...?

#17
2012-08-20 17:54

Om man nu är gammal och gisten, ta tag i stolen framför sig när man kliver ur baksätet får man inte? Eller når man den inte när den framskjuten till instrumentbrädan;-) frågetecken.

Jag uppmanade N-iklas att fortsätt skriva ironiskt och kul efter ett tidigare inlägg i en annan tråd, men är detta ironiskt eller inte? HU, jag vet inte...

#18
2012-08-20 20:13

Gärna det.

10 punkter.

Nedvinklade fönstren i bakdörrarna.

Som utöver större sidoruta och lägre linje också innebär tre gånger så stor ruta bakom bakdörren mot Ford och som betydligt förbättrar sikten.

Utfällbar cykelhållare i stötfångaren.

Skjutbar mittkonsol i fyra våningar mellan stolarna som kan rymma allt från en mobiltelefon till en väska och kan användas också av baksätespassagerarna.

Man kan om man vill ha hjälp av två handtag dels handtaget i dörren i ena handen och dels handtaget i B-stolpen i andra handen vilket ger väldigt mycket stöd, medan inget handtag alls finns till hands i Forden.

2 säten som kan flyttas i sidled in i mitten på bilen och långt bak vilket ger ett enormt rymligt baksäte Ford inte kan erbjuda.

Ingen uppgift har gått att finna om ifall B-max baksäte ens kan flyttas i längsled

Framdörrarna öppnar vidare än Ford vilket gör insteget och rymligheten i framsätet också bättre än normalt, B-max dörrar har vanlig snäv öppning.

Med fällda ryggstöd blir lastytan något planare än i Ford eftersom Merivas sittdynor fälls ner mot golvet mer än i Ford.

Stor strålkastare för instegsbelysning i tröskeln

Som extrautrustning kan Meriva fås med sidoskyddslister

#19
2012-08-21 13:56

Den viktigaste punkten glömdes:

Ford B-Max är klart mindre än Meriva och knappast en konkurrent.

Ford C-Max däremot är jämförbar med Opeln.

Elementär kunskap eller?

.

#20
2012-08-21 16:47

För det första är det få som alls skulle överväga en Opel varför frågan inte ofta uppstår.

I övrigt är prisskillnaden inte dramatisk, omkring 10 – 15 000 i praktiken, eftersom B-max säkert inte kommer att säljas utan någon utrustning.

Om man skulle titta på en Opel som jämförelse är det Meriva som gäller eller ingen alls.

Meriva är inte precis en långtradare, Fiesta är en väldigt liten bil, varför någon alls köper den typen av bilar är svårt att förstå när man kan få en större bil för obetydligt mer pengar som ändå är precis lika smidig och lätthanterlig - eller rent av mer så?

Det som direkt ställer B-Max mot just Meriva är B-stolpen, det är ingen fråga om annat än att detta är Fords direkta svar och direkt inriktat på just Meriva, Ford har genom detta bestämt att det är Meriva man siktar på.

En jämförelse är därför naturlig och ofrånkomlig och om Opel inte haft så stort motstånd på marknaden skulle de allra flesta som funderar på en bil av typen också ha gjort den jämförelsen.

Att säga att de inte är konkurrenter ligger bra nära en genomskenlig bortförklaring när det visar sig att B-Max får däng av Meriva och man inte gillar det resultatet.

C-Max är mer påkostad, har flera egna finesser och fungerar betydligt bättre, men inte heller den når upp till samma antal kluriga detaljer som Opel kan erbjuda då också i Zafira.
Baksätet är till 70 % en kopia på Opels, Ford har hittat på en egen lösning för platsen i mitten, men annars är det hämtat från Opel.

Och man ska inte glömma att det är Opels gamla Designchef Martin Smith som basar på Ford och han var med när första generationerna både Zafira och Meriva lanserades och alla detaljer designades under hans ledning, det går att hitta typiska likheter med äldre Opelmodeller här och var eftersom Smith tycks vara speciellt förtjust i vissa former och konstruktioner, bakdörrens rutramar och inpassning i taket ex, tydligt Astra Caravan.
Och C-Max andas inte lite Zafira runt bakre sidorutan.

Likheter är alltså vad man kan vänta snarare än att det skulle vara något anmärkningsvärt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.