Bild
Nästa artikel
Förbrukning i elbilar: Siffror för 64 modeller – här är snålaste och törstigaste modellerna

Förbrukning i elbilar: Siffror för 64 modeller – här är snålaste och törstigaste modellerna

Nyheter

Biltillverkarna jagar låg förbrukning för att förlänga räckvidden, men vissa märken lyckas bättre än andra. Polestar får bakläxa – den nya elbilsmodellen är 25 procent törstigare än tuffaste konkurrenten.

Förbrukningen är viktig oavsett bil, men i elbilar spelar förbrukningen en ännu viktigare roll än i bensin- eller dieselbilar. Det beror på att elförbrukningen kan variera mer, särskilt på vintern, vilket ger kortare räckvidd.

Med den nya körcykeln WLTP har siffrorna som avslöjar bilarnas förbrukning blivit betydligt mer pålitlig än med den gamla och extremt tillåtande NEDC-körcykeln. De nya WLTP-siffrorna är mer verklighetsnära, även om det fortfarande handlar om labbsiffror.

Siffrorna är dock helt jämförbara mellan olika märken och modeller, så det är intressant att se hur olika elbilar står sig mot varandra.

Vi Bilägare har samlat ihop förbrukningssiffran vid blandad körning för 64 elbilsmodeller.

Hyundai Ioniq ligger bra till, men faktum är att suven Kona också står sig riktigt bra
Fords nya elbil Mustang Mach-E har väldigt olika förbrukningssiffror beroende på version. Den snålaste versionen drar 165 Wh/km och den törstigaste 18 procent mer, 195 Wh/km.
Fords nya elbil Mustang Mach-E har väldigt olika förbrukningssiffror beroende på version. Den snålaste versionen drar 165 Wh/km och den törstigaste 18 procent mer, 195 Wh/km.

Tesla och Hyundai får beröm

Allra snålast är Tesla Model 3, både i Standard Range Plus- och Long Range Dual Motor-utförande. Förbrukningen är imponerande låg men om föraren utnyttjar bilens kraft blir den förstås betydligt högre.

Även Hyundai Ioniq ligger bra till med sin slanka kaross, men faktum är att den lilla suven Kona också står sig riktigt bra. Trots det högre luftmotståndet är den inte mycket törstigare än de snålaste halvkombimodellerna. Den är 10–14 procent lägre än för Mazda MX-30.

Mini Cooper SE har ingen revolutionerande teknik och bygger på samma kaross som bensinversionen, men eftersom drivlinan hämtats från effektiva BMW i3 blir förbrukningen låg. 

Läs också: Billigaste elbilarna att äga – siffror för 42 modeller

BMW iX3 har ganska låg förbrukning i förhållande till sin storlek.
BMW iX3 har ganska låg förbrukning i förhållande till sin storlek.

Törstig Polestar

Även Volkswagen ID 3 levererar en relativt låg förbrukningssiffra, liksom Tesla Model S. Citroën e-C4 är dock inte så snål jämfört med konkurrenterna och även Lexus UX 300e och MG ZS EV kunde haft lägre förbrukning i förhållande till sin storlek.

Det är uppseendeväckande att Polestar 2 är hela 25 procent törstigare än närmaste konkurrenten Tesla Model 3. Det bekräftas även av norska elbilsföreningen som nyligen testat Polestar 2. I deras vintertest drog bilen betydligt mer än BMW iX3 och nästan lika mycket som Porsche Taycan.

Det är inte så konstigt att stora och tunga elsuvar är törstigare än små och lätta elbilar. Men det finns ändå viktiga skillnader mellan de stora elsuvarna. Volkswagen ID 4 och Tesla Model X imponerar med relativt låg förbrukning, och det gör även bakhjulsdrivna BMW iX3. Däremot kunde Volvo XC40 och Audi e-tron haft lägre förbrukning.

Som vanligt gäller att siffrorna alltså är framtagna i laboratorium och inte i verklig trafik. Siffrorna säger heller inget om hur effektiva elbilarna är på vintern. Men de är som sagt jämförbara mellan olika märken och ger en mer realistisk förbrukningssiffra än med den gamla körcykeln.

Läs också: Klumpiga elsuvar kan väga över 3 ton: ”Bättring krävs!”


Taggar: Nyheter

Förbrukningen är viktig oavsett bil, men i elbilar spelar förbrukningen en ännu viktigare roll än i bensin- eller dieselbilar. Det beror på att elförbrukningen kan variera mer, särskilt på vintern, vilket ger kortare räckvidd.

Med den nya körcykeln WLTP har siffrorna som avslöjar bilarnas förbrukning blivit betydligt mer pålitlig än med den gamla och extremt tillåtande NEDC-körcykeln. De nya WLTP-siffrorna är mer verklighetsnära, även om det fortfarande handlar om labbsiffror.

Siffrorna är dock helt jämförbara mellan olika märken och modeller, så det är intressant att se hur olika elbilar står sig mot varandra.

Vi Bi

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Bli Premium-medlem

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.