Bild
Nästa artikel

Förbifart Stockholm kan bli minst två år försenat

Nyheter

Det dröjer innan vägbygget Förbifart Stockholm kommer att bli klart. Enligt uppgifter till Dagens Industri kommer miljardprojektet att försenas med minst två år.

Planen var att trafikleden skulle öppna år 2026, men flera bedömare säger till Dagens Industri att det i nuläget är närmast utsiktslöst. Enligt en bedömare med mycket god insyn i projektet kommer det att försenas med minst två år.

Tidigare i år bröt Trafikverket sitt kontrakt med huvudentreprenören för tunnelbygget under Lovön som är en del ut av Förbifart Stockholm. Det på grund av för dålig arbetsmiljö och att det gick för långsamt. Upphandling av ny entreprenör är ännu inte klar och har försenat projektet. 



 

Kommentarer

#1
2019-06-25 15:00

Sverige har blivit ett U-land, befolkat av korrupta politiker och trötta myndigheter, tur att "vi" blev blåsta på OS 2026!

#2
2019-06-25 15:38

föga förvånad

#3
2019-06-25 15:49

Stockholmarna får väl flytta ut på landsbygden ifall de finner trafiksituationen i stan alltför besvärlig.

#4
2019-06-25 15:52

Detta är väl ändå motsatsen till trött myndighet? Tycker stonebreaker att trafikverket skulle kört på även fast arbetsmiljön var dålig? Jag förstår att du bara trollar, men någon annan slutsats är svår att dra.

#5
2019-06-25 17:06

Vem fan trodde något annat? Allvarligt?
Sverige lik forna Soviet är ju fylld till höjden men byråkratiska arslen och effektivitet är inte på tapeten. Här leks det med skattepengar till höger och vänster :)

Som någon annan sa, U-land är i denna bemärkelse en komplimang - där finns i många fall ett driv och effektivitet, något svenskarna bara kunde drömma om.

#6
2019-06-25 17:47

Det vanliga är ju att byggen ”försenas”, tror man något annat är man naiv. Tycker man Sverige är så dåligt är man fri att flytta till typ Pakistan eller Uganda...

#7
2019-06-25 18:40

Jag vill på detta sätt protestera stark mot Stonebreaker och Filips tonläge. Det är påhopp av en yrkeskår av det starkare sorten. beskylla dem för korruption, byråkratiska arslen och taskig effektivitet. Vad är det för dålig stil i tråden. Bort med dessa två NU.

#8
2019-06-25 18:59

Mycket raljerande från spontanklickare som inte läst artikeln, huvudentreprenören fick alltså lämna för att de 1: fuskat med arbetsmiljöbestämmelserna och 2: arbetat FÖR LÅNGSAMT.

Trafikverket ska ha all cred för att de bryter kontraktet med en värdelös firma, allt annat hade varit ett monstruöst slöseri med skattebetalarnas pengar.

#9
2019-06-25 20:38

Räkna med att det blir dubbelt så dyrt som budgeterat. Precis som Vinter-OS hade blivit...

#10
2019-06-25 21:14

Behöver inte känna dig kränkt Optimus. Benämner inga personer eller specifik yrkeskår. Förrutom politiker, men vem gillar dem? Kanske du i för sig, likt dem är du väldigt frestad att censurera. Bevisa mig fel. Förövrigt nämnde jag inte ens ordet korruption. Slöseri med skattepengar ≠ korruption, utan snarare inkompetens. Det finns det gott om kan jag lova.

OnT: Jag håller med Vorwärts, mycket bra att de bröt kontraktet med dem. Skulle vilja veta vem huvudentreprenören är.

#11
2019-06-25 21:28

Filip, det är inte mig du kränker. Läs ditt inlägg igen och fundera på orden du skriver. Det jag efterlyser är vanlig hederlig hyfs, och det saknar du i ditt inlägg.

#12
2019-06-25 22:06

Trafikverket kan faktiskt kontrollera anbudsföretagens säkerhetsmeriter och ställa några krav när man upphandlar sina miljardprojekt.
Trafikverket gjorde ingen bra upphandling av Citybanan och borde vid förbifartens upphandling ha ställt högre krav i upphandlingen.
”På måndag öppnar Citybanan, den sex kilometer långa pendeltågsbanan under Stockholm. Sex människor har dött och hundratals skadats under det tolv år långa bygget.
​– Det är den tragiska sidan av de här åren, att det har krävts dödsfall, säger projektchefen Kjell-Åke Averstad på Trafikverket.”
Trafikverket är helt enkelt inte vuxen uppgiften att sköta upphandlingar i den här storleken har det redan visat sig.
Men arbetaren på bygget är billiga då ingen ställs till svars vid arbetsskada eller dödsfall.

#13
2019-06-25 23:07

Filips: Italienska firmor. Blåser dumsvensken på pengar. Lovön Samverkan AB är kontraktören. Det är ett bolag bildat enbart för detta och är dotterbolag till två italienska bolag. Vianini Lavori är en av dem.
Trafikverket bryter med Lovön Samverkan AB (fronten).

Såhär bra är deras hemsida: http://www.vianinigroup.it/
En källarfirma hade gjort ett bättre jobb.

#14
2019-06-25 23:24

I vissa fall har entreprenören som inte hållit tidsfristen tvingats betala skadestånd för varje dag som byggnadstiden drar över avtalad färdigställandetid. Det borde inte vara omöjligt att skapa liknande avtal för tunnelbygget. Men konkar entreprenadföretaget blir det besvärligt..

#15
2019-06-26 07:25

Det är alltid lättare att spela matchen från läktaren.

#16
2019-06-26 08:21

Det kanske största felet är att Förbifart Stockholm inte redan är klar, bygget skulle ha startat för 15 år sedan. Ett annat stort fel är att bygga extremt långa tunnlar, hade blivit mycket billigare att bygga broar och väg över land. Men vi har de politiker som vi förtjänar. Dagens politiker är styrda av miljöpartistisk massmedia eftersom det värsta någon kan råka ut för är ett "drev".

#17
2019-06-26 08:36

Svenne60 nu var det ju inte miljöpartisterna som sa nej till en öppen förbifart utan moderata Ekerö som ville ha bättre förbindelser utan att det förstörde utsikten från uteplatsen och sänkte priset på huset...

#18
2019-06-26 11:49

Stockholm, vart ligger det?

#19
2019-06-28 10:57

Förbifarten borde vika av från E4 innan Märsta när man kör söderut och inte som nu när man får köa 1-2 mil innan förbifarten viker av från E4 . En förbifart som bör fungera minst fyrtio år framåt och som säkert tar femton år att bygga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.