Nästa artikel
Folksam utser bästa bilvalen 2014
Nyheter

Folksam utser bästa bilvalen 2014

Publicerad 8 januari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
161 bilar klarar Folksams säkerhets- och förbrukningskrav 2014. Av dessa har en vinnare i varje storleksklass utsetts.

Försäkringsbolaget Folksam har nu för sjuttonde året i rad presenterat en lista med bilmodeller som klarar försäkringsbolagets krav på trafiksäkerhet och utsläpp.

Till 2014 har Folksam skärpt förbrukningskraven med tio procent. De modellvarianter som klarar säkerhets- och miljökraven 2014 är totalt 161 till antalet. Även om större bilar har det tuffare så finns det ändå ett flertal stora modeller som klarar kraven.

Andelen godkända bilar som uppfyller de nya viktbaserade miljöbilskraven har ökat från 1,3 procent 2013 till 3,8 procent i år – en stor procentuell ökning men fortfarande ett litet antal bilar.

– Det är olyckligt att miljöbilsdefinitionen slår så hårt mot de allra minsta bilarna. De bilar som har de lägsta utsläppen borde kunna miljöbilsklassas oavsett tjänstevikt. Därför har vi valt att godkänna alla bilar som har CO2-utsläpp som är mindre än 105 g/km, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Folksam har i en lista också utsett vilken som är den bästa bilen i varje storleksklass med fossilt respektive alternativt bränsle. Denna lista består av de godkända modeller som har de allra lägsta koldioxidutsläppen i respektive klass.

Mindre småbilar:
Fossilt bränsle: Toyota Yaris 1.5 HSD
Alternativt bränsle: Seat Mii CNG/Volkswagen Up Gas

Större småbilar:
Fossilt bränsle: Lexus CT 200h Eco
Alternativt bränsle: Golf VII 1.4 TSI 122

Mellanstora bilar:
Fossilt bränsle: Toyota Prius 1.8 HSD laddhybrid
Alternativt bränsle: Ford Focus 1.6 CNG

Stora bilar:
Fossilt bränsle: Volvo S60/V60 D4/D4e
Alternativt bränsle: Volvo S60 T4F

Små minibussar:
Fossilt bränsle: Opel Zafira 2.0 CDTI ecoFLEX och Toyota Verso 1.6 D-4D
Alternativt bränsle: Volkswagen Touran 1.4 TSI EcoFuel

Stora minibussar:
Fossilt bränsle: Renault Grand Scenic 1.5 dCi Eco2FAP
Alternativt bränsle: -

Suvar:
Fossilt bränsle: Mitsubishi Outlander PHEV
Alternativt bränsle: -

Klicka här för att se hela listan över 2014 års säkra och miljöhållbara bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Folksams lista?

Folksams krav på trafiksäkerhet

Krocksäkerhet:
-Minst 30% bättre än medelbilen i Folksams undersökning “Hur säker är bilen?” (samtliga storleksklasser) och
- Minst 40% av maxpoängen i Pedestrian Protection i Euro NCAP:s krocktester

eller

- Minst 88% av maxpoängen i Adult Occupant Protection i Euro NCAP:s krocktester och
- Minst 40% av maxpoängen i Pedestrian Protection i Euro NCAP:s krocktester

Säkerhetsutrustning:
1. Bilen måste ha ett dokumenterat effektivt whiplashskydd, vilket kan uppvisas på något av följande sätt:

- Resultat från verkliga olyckor där effektiviteten måste vara i nivå med skydd som visat sig bra både i krockprov och verkliga olyckor, såsom de från Volvo, Saab och Toyota.

- Resultat från krocktester, och då ska minst ett av följande krav uppfyllas: ”Good” i IIWPGs krocktester, eller minst 3 poäng i Euro NCAP:s whiplash-test (”rear-end performance”).

2. Bilen måste ha antisladdsystem ESC (ofta benämnt ESP, VSC, DSTC etc) som standardutrustning.

3. Bilen måste vara utrustad med bältespåminnarsystem på förarplats och på främre passagerarplats och som uppfyller krav motsvarande Euro NCAP.

Viktkrav:
-Bilen får maximalt väga 1900 kg.

Källa: Folksam
 

Folksams utsläppskrav:

Folksam godkänner alla bilar som uppfyller kraven för ”Miljöbil” enligt följande samband:

Bensin/Diesel: 95+0,0457 x (Tjänstevikt-1372) g/km

Etanol/gas: 150+0,0457 x (Tjänstevikt-1372) g/km

Utsläppskrav för bilar som drivs med enbart bensin eller diesel. Gäller även laddhybrider vars certifierade utsläpp anges efter en särskild testcykel (NEDC):
(Tjänstevikt, CO2-utsläpp)

800 kg, 105 g/km
900 kg, 105 g/km
1000 kg, 105 g/km
1100 kg, 105 g/km
1200 kg, 105 g/km
1300 kg, 105 g/km
1400 kg, 107 g/km
1500 kg, 112 g/km
1600 kg, 116 g/km
1700 kg, 120 g/km
1800 kg, 120 g/km
1900 kg, 120 g/km

Utsläppskrav för bilar som förutom fossila bränslen även drivs med alternativa bränslen etanol alt gas. Utsläppen hänför sig till primärbränslet som är etanol respektive gas:
(Tjänstevikt, CO2-utsläpp)

800 kg 124 g/km
900 kg 128 g/km
1000 kg, 133 g/km
1100 kg, 138 g/km
1200 kg, 142 g/km
1300 kg, 147 g/km
1400 kg, 151 g/km
1500 kg, 156 g/km
1600 kg, 160 g/km
1700 kg, 165 g/km
1800 kg, 170 g/km
1900 kg, 174 g/km

Källa: Folksam

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2014-01-08 16:05
Raphael

Jag är förvånad över två saker. Det ena är att Zafiran räknas in under "Små minibussar" och att Grand Scenic räknas in som "Stora minibussar". De är ju i samma storlek!

Min andra förvåning gäller att C4 Picasso II och C4 Grand Picasso II inte är med i listan. Kanske den helt enkelt är för ny för att den kom i höstas?

#2 • 2014-01-08 16:16
Pi

Då kan jag komplettera Raphael med att jag blir mycket förvånad över att Ford Focus klassar in i en större bilklass än Golf, så Golfklassare som Focus är, och att V60 betraktas som en "stor" bil...
Men även klassningen Prius kontra Lexus förvånar ju lite så detta med att klassa bilar i olika storleksklasser verkar inte vara det enklaste idag.

#3 • 2014-01-08 17:00
Nemak

Detta är ju en lista över de miljövänligaste bilarna men de flesta kommentarer känner sig trampade på tårna för att några bilar hamnat i fel klass, märkligt

#4 • 2014-01-08 17:08
Peter E

Raphael: Att Grand Scenic har hamnat i *stora* klassen beror ju på namnet ;-)

#5 • 2014-01-08 17:19
IngoS

Citroen C4 Picasso uppfyller inte Folksams säkerhetskrav för skydd av vuxna åkande, den ligger på 86 %, samma som BMW i3. Roligt att Folksam inte bara räknar stjärnor utan försöker gå bakom siffrorna. Picasson är i detta avseende en flopp, en besvikelse. PSA kan bättre, se på nya 308an!

#6 • 2014-01-08 18:24
Pi

Det är ju inte marknadens totalt sett "miljövänligaste" bilar utan vettiga alternativ i olika storleksklasser som man redovisar och därför tycker jag personligen att klassindelningen inte är oväsentlig.

#7 • 2014-01-08 18:25
V8-Power

Prius är definitivt en mellanstor bil så det är väl inget konstigt Pi?
Provsitt en så ser du.
Lexusen däremot är en liten bil även för att vara i Golfklassen.

V60 är ju definitivt en ganska liten bil utrymmesmässigt.

Man kan nog tviista hur länge som helst, de kanske bara går på bilens längd... Golf är kort.

#8 • 2014-01-08 20:12
Pi

Junkers - du har säkert bättre koll på Prius kontra Lexus an vad jag har men när det gäller Golf kontra Focus så vill jag nog hävda att dom tillhör samma storleksklass. Och en Golf SC är faktiskt både längre och bredare än en Prius så enkelt är det inte. Men strunt samma - dessa listor brukar hursomhelst inte tillföra speciellt mycket när man själv står i valet av ny bil.

#9 • 2014-01-08 20:31
Mistro

Nej "Nemak",..detta är ingen lista på de miljövänligaste bilarna utan en lista på de bilar som Folksam anser är de säkraste och miljövänligaste enligt ett system som de själva har satt upp. Den här gången har jag inte orkat att lägga ner någon tid på att studera listan då jag blev så förbannad på tokarna senast. Skall ändå granska listan senare då den bör se helt annorlunda ut i år p.g.a de nya miljökraven.

#a • 2014-01-08 21:24
PREVIA

Är det bara vikten på bilen man jämför när man väljer viken storleksklass bilen skall höra till.
Prius bredd på bagageutrymmet 1555 mm, Volvo 956 mm . Och Priusen har 445 liter bageutrymme + ett stort utrymme under lastutrymmets golv, Volvos lastutrymme är på 380 liter eller 65 liter mindre än Priusens.
Den här klassningen av bilars storlek som Folksam valt kan vara minst sagt missvisande för någon som tänker välja bil om man tror på Folksams " bästa valet"

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.