Bild
Nästa artikel
Hyundai Ioniq är en av bilarna som rekommenderas av försäkringsbolaget Folksam, utifrån bränslekostnad och säkerhet.
Hyundai Ioniq är en av bilarna som rekommenderas av försäkringsbolaget Folksam, utifrån bränslekostnad och säkerhet.

Folksam listar bästa bilarna 2018

Nyheter

Försäkringsbolaget har rangordnat årets nya bilmodeller efter hög säkerhet och låg förbrukning.

Folksam är inne på sitt 21:a år i rad som man rankar hur bra nya bilmodeller är sett till säkerhets- och utsläppskrav. Sammanlagt klarar 55 av 2018 års nya bilar försäkringsbolagets krav, som bland annat innefattar att bilarna högst får släppa ut 110 gram koldioxid per kilometer, en skärpning av förra årets gräns som låg på 119 gram per kilometer.

När det gäller säkerhet ska bilarna dels ha fått fem av fem stjärnor i Euro NCAP, dels var utrustade med bland annat körfältsvarnare och autobroms som upptäcker fotgängare.

Bland Folksams godkända bilar är 27 dieseldrivna, 17 stycken är laddhybrider och 5 stycken kan tankas med gas. Det finns också 5 elbilar och 2 etanolbilar bland de godkända.
– För att nå klimatmålen kommer diesel med modern reningsteknik fortfarande att behövas medan fossilbränslena fasas ut. Men laddhybrider och gasdrift kan redan nu minska hälsovådliga kväveoxider för kortare körsträckor främst i städerna. Därför är det bra att utbudet av laddhybrider och gasbilar ökar och att den statliga miljöbonusen som införs den 1 juli kan bidra till ytterligare ökningar, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.

Den kompletta listan med modellversioner och drivlinor hittar du på Folksams hemsida.

Diskutera: Vad tycker du om listan?  
 
Taggar: Nyheter
Folksams godkända bilmodeller (i bokstavsordning)
  • Audi A3
  • Audi A4/A5
  • Audi Q7
  • BMW Series 5
  • Citroen C4 Picasso
  • Citroen Grand C4 Picasso
  • Ford Fiesta
  • Ford Focus
  • Ford Mondeo
  • Honda Civic
  • Hyundai I30
  • Hyundai Ioniq
  • Jaguar XE
  • Jaguar XF
  • Kia Niro
  • Lexus CT
  • Lexus IS
  • Mazda 3
  • Mercedes A-klass
  • Mercedes B-klass
  • Mercedes C-klass
  • Mercedes CLA
  • Mercedes E-klass
  • Mercedes GLC
  • Mini Countryman
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Nissan Micra
  • Nissan Qashqai
  • Opel Astra
  • Peugeot 3008
  • Peugeot 308
  • Renault Megane
  • Renault Talisman
  • Seat Ibiza
  • Seat Leon
  • Seat Mii
  • Skoda Citigo
  • Skoda Octavia
  • Skoda Superb
  • Suzuki Vitara
  • Tesla Model S
  • Toyota Auris
  • Toyota C-HR
  • Toyota Prius
  • Toyota Yaris
  • Volvo S60/V60
  • Volvo S90/V90
  • Volvo V40/V40CC
  • Volvo XC60
  • Volvo XC90
  • Volkswagen Golf
  • Volkswagen Golf Sportsvan
  • Volkswagen Passat
  • Volkswagen Polo
  • Volkswagen Up

Kommentarer

#1
2018-01-30 13:56

I valet mellan karta och verklighet så går Folksam på kartan och låtsas att diesel är acceptabelt bland folk "med modern reningsteknik". Jo lycka till...

#2
2018-01-30 14:16

Förbrukning enligt NEDC?

#3
2018-01-30 15:38

Det är nog NEDC som använts, då det är dessa data som är tillgängliga. Men det är ganska ointressant vad de faktiska siffrorna är (110g eller 119g etc, ), det är ju jämförelsen som är intressant. Vill man köra bil så kommer det ju belasta miljön oavsett, men man kan ju välja att göra det så lite som möjligt.

#4
2018-01-30 15:54

Intressant att stora och för många hatade bilar typ XC90 och Q7 platsar i listan.

#5
2018-01-30 16:05

Enda skälet till att XC90 och Q7 finns med torde ha att göra med att de finns som laddhybrider. Övriga versioner lär inte kvala in...

#6
2018-01-30 16:59

Jag förstår inte. Har Folksam satt ihop listan utifrån andras datakällor eller har de använt sig av bland annat egen statistik?

#7
2018-01-30 17:02

Bluff listan!? , många av dessa ladd hybrider hamnar inte i närheten av uppgivna förbruknings värden och utsläpp. Skulle man gå på verkliga utsläpp skulle nog nära hälften av bilarna ramla bort. Svårt detta med ladd hybrider, kan gå snålt om man korta sträckor enbart med laddat batteri varje gång. Annars blir det att släpa runt på extra vikt som ökar utsläppen relativt. Upp till användaren att se till att utsläppen hamnar i paritet med de uppgivna. Tex en GTE hamnar mer som en hybrid i utsläpp så som många kör den, alltså inte ens i närheten av 38..utan snarare runt 100 ungefär. (ca 0,45-0,6 liter/mil).

#8
2018-01-30 17:18

En IONIQ förbrukar 1,6 l/100 km ekvivalent. Det ÄR snålt!

#9
2018-01-30 17:32

Kör du bil vargen? Isf kan du väl sluta med det först och sedan ska jag orka bry mig om ditt eviga tjat om förbrukning och suvar och diesel och tunga bilar och...

Att man sedan ens gör en lista över säkra bilar som drar lite. Vem in i hela friden skulle ha nytta av den? Tror det är läge för lite nedskärningar inom Folksam.

#10
2018-01-30 17:41

Sista 65km har min Optima förbrukat 0,01l per mil. Enbart sträckor under 7km i stan.

#11
2018-01-30 20:32

Sorglig läsning...det är uppenbart dinosaurier på Folksam som inte har fattat någonting av de senaste årens diskussioner om utsläpp...hur många fler ska behöva bli sjuka och tom dö i förtid av kväveoxider innan branschen fattar det - det är inte bara apor hos tyska tillverkarna som utsätts för försök...https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2017
Det borde åtminstone vara krav på att bilarna är testade i verklig miljö dvs Euro 6 d temp; nya bilar enligt lista https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_....

#12
2018-01-30 20:38

Styggavargen. Min VW GTE drar 0,16 l/mil under 2 år. Var får du dina siffror ifrån?

#13
2018-01-30 20:51

Äh det är fria fantasier.

#14
2018-01-30 22:04

Tänk så mångas uppfattning får en törn av fakta.
Tro kan vara utav godo men den kan likaväl vara dödlig.
Ni IS-borgare borde ta till er att tro är inte att veta .. Hur övertygade ni än må vara är fakta ändå fakta.

#15
2018-01-30 23:27

Lennart, av folk som har dem. Du har säkert ett körmönster med korta sträckor så att du kan köra mest på el.

#16
2018-01-31 06:35

Volvo XC90 T8 må vara en säker bil och räknas som s k supermiljöbil på pappret. Den får därför utmärkelsen "Bra val" av Folksam både år 2017 och 2018. Tittar man däremot på ADAC:s EcoTest på samma bil ser man att den får betyget 1 av 5, vilket är katastrofalt dåligt! Se https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/detail.aspx?IDMess=3991&a...

Se också http://teknikensvarld.se/volvo-xc90-t8-twin-engine-samst-i-miljotest-495...

#17
2018-01-31 08:46

Ja jag skiter högaktningfullt i att min bil drar mkt bensin. Jag kör tusen mil per år ungefär, så jag är ändå inte särskilt bekymrad över mitt bidrag till miljön.

#18
2018-01-31 08:57

VolvoXC90: nu var det ju inte frågan. Om bilen drar mycket bränsle (mer än deklarerat) så ska den inte finnas på listan.

När det gäller "miljöbilen" XC90 T8 så blev resultatet i test så här:
49/213 g per km - (tillverkarens information / ADAC EcoTest (WTW))

Alltså drygt 4 gånger för högt!

#19
2018-01-31 09:22

@Klabbe (#3): ja, NEDC kan i viss mån användas till att jämföra mellan bilar, även om jag har fått intrycket att olika tillverkare är olika skickliga/ambitiösa med att optimera förbrukningen i testet genom specialtränade förare, tejpade springor etc etc. En del tillverkare (Subaru? Suzuki?) ger mer ärliga mätningar medan andra trixar och fixar utan ände för att få ned mätvärdet. Förhoppningsvis är de nya standarder som kommer mer skyddade mot sådant "optimerande".

Men, i det här sammanhanget där Folksam satt en fix gräns, så är det ju det absoluta mätvärdet som avgör om en bil kommer med på listan eller inte. Och det kan i sin tur påverka försäljning, eller vilka bilar ett företag tillåter som förmånsbilar osv. Det hade varit bättre om Folksam utgått från en modernare standard.

#20
2018-01-31 09:31

Vargen: vad gäller laddhybrider så är det självklart så att deras förbrukning är helt beroende av hur de används. Med "rätt" körmönster kan de vara oerhört snåla på fossilt bränsle (som exemplifierats i diskussionen), medan de med "fel" körmönster släpar runt på ett tungt urladdat batteri och är inte särskilt snåla. Det kan knappast finnas någon annan typ av drivlina som kan ge sådana variationer i bränsleförbrukning?

Problemet är förstås nu när företag slentrianmässigt, beroende på mätvärden från en viss körcykel, säger att en anställd skall välja en laddhybrid som förmånsbil trots att dennes körmönster istället motiverar t ex en rimligt snål dieselbil. Det blir aldrig bra när tänkande står tillbaka för mekaniskt tillämpande av regler.

Själv tycker jag att laddhybrider är en av de vettigaste formerna av drivlinor just nu. Detta pga att batterier än en "trång resurs" som med laddhybrider delas ut i "lagom portioner" för att göra alla korta körningar på el, medan mindre frekventa längre körningar görs (delvis) på fossilt bränsle. Laddhybrider passar inte alla förstås, men väldigt många är jag övertygad om.

#21
2018-01-31 14:18

Problemet med laddhybrider är ju att många säkert inte kommer att köra den på laddning, och då är det ju bara som en vanlig hybrid. Och hybrider gör mest nytta i städer, det är där mycket start och stopp passar det sätt som hybriden fungerar på. På landsväg och i motorvägsfart är det knappt någon vinst alls att köra hybrid, och särskilt inte jämfört med en snål diesel.

#22
2018-01-31 15:20

OM jag hade en laddhybrid så skulle jag vara synnerligen mån om att ladda den varhelst jag skulle komma åt ett ladduttag för därigenom minskar ju min egen bränslenota drastiskt så jag tror inte riktigt på de som antyder att laddhybridbil-ägarna skulle slarva med att ladda sina bilar. Den egna ekonomin brukar trots allt ha en viss inverkan...

#23
2018-01-31 16:57

Jag laddar om möjligt och med 6 mil på el kommer man eätt långt innan hybridläget går i.
Optiman är faktiskt riktigt snål i hybridläget, faktiskt betydligt snålare än vad min Auris hybrid var.

#24
2018-01-31 20:28

Raphael, frågan är vilka ”många” är? Min hypotes är att en person som betalar med egna pengar (dvs privatköpare) kommer att ha ett lämpligt körmönster och ladda bilen — detta eftersom en laddhybrid är och kommer att vara dyrare i inköp än en bil med bara förbränningsmotor. (Om inte subventionerna blir enorma.) En person som inte använder bilen till vardags men kör totalt 60 mil t o r till ett fritidshus varannan helg lär inte köpa en laddhybrid?

Med förmånsbilister är det en annan sak.

#25
2018-01-31 20:55

Raphael
Om resan innebär landsväg och sedan tätort har man ju möjlighet att ladda batteriet under landsvägskörning så att man kan köra på batteri i stan. Totalförbrukningen torde vara lägre än att köra motsvarande resa med bränslemotor enbart.

#26
2018-02-01 15:52

Nästa gång jag byter bil blir det svårt, elbil? Hybrid? Ladd hybrid? Fossilt? Gas? Bränsle cell? Börjar bli mycket nu...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.