Nästa artikel
Fokus på viltolyckor
Nyheter

Fokus på viltolyckor

Publicerad 24 september 2019 (uppdaterad 24 september 2019)
Just nu bedriver Nationella Viltolycksrådet en informationskampanj för att försöka minska antalet trafikolyckor med vilda djur inblandade.
Det sker i snitt en viltolycka var åttonde minut i Sverige. 2018 inträffade över 63.000 viltolyckor, vilket är fler än någonsin förut. Enligt Nationella Viltolycksrådet ser 2019 ut att bli ännu ett rekordår. Hittills har det rapporterats in över 40.000 incidenter. 
– Vi måste alla samverka för att få ned antalet viltolyckor och här har förarens kunskap och uppmärksamhet stor betydelse, säger Pernilla Persson på Nationella Viltolycksrådet. 

Mellan den 23-29 september genomförs informationskampanjen ”Viltvarning – ta det lugnt”, för att uppmärksamma trafikanterna om farorna längs vägen.

Bland annat delas informationsmaterial ut vid köpcentrum och på vissa orter tar man hjälp av polisen som gör trafikkontroller på vägar som är extra drabbade av viltolyckor. 

Syftet med insatsveckan är också att påminna trafikanterna om att ta det försiktigt när de passerar områden där eftersöksjägare är ute och letar efter djur som skadats i en kollision. För att markera platsen där en eftersöksjägare rör sig sätts ett varningstält upp med texten ”viltolycka”. Här gäller det för bilisterna att lätta på gasen och passera långsamt. 
–  Eftersöksjägarna är människor som arbetar för att minska djurens lidande och förarnas hänsyn gör deras arbete på väg tryggare, säger Pernilla Persson. 

Nationella Viltolycksrådet är ett samarbetsorgan mellan 16 myndigheter och organisationer, bland annat Polismyndigheten, Trafikverket och SOS Alarm. Det finns två verksamhetsgrenar, dels att samordna en viltolycksorganisation med jägare som söker efter trafikskadat vilt, dels ett viltolycksförebyggande arbete. 

Diskutera: Har du eller någon du känner varit med om en viltolycka?
 
Så gör du om det skett en viltolycka:

Ta hand om eventuella skadade och sätt ut en varningstriangel för att varna andra trafikanter.
Även om det inte kan konstateras någon skada på djuret så ska olyckan ändå alltid rapporteras till Polisen via SOS 112. Det finns också en gratisapp till mobilen, "Viltolycksappen", där man kan ange exakt plats för händelsen via gps-koordinater.
Platsen där sammanstötningen skedde markeras med en viltolycksremsa. Den kan hämtas gratis på polisstationer, bilprovningsstationer och på Trafikverkets regionkontor och förarprovskontor. Remsan går också att ladda ner och skriva ut.

Statistik viltolyckor 2019

Viltslag, antal inrapporterade olyckor januari – september 2019

Rådjur: 30536
Vildsvin: 4101
Älg: 3183
Dovhjort: 1547
Kronhjort: 241
Utter: 69
Örn: 25
Lodjur: 24
Björn: 7
Varg: 7
Järv: 4
Mufflonfår: 1
Övriga djur: 276
Totalt: 40021

Vilda djur enligt jaktförordningen § 40 är björn, varg, järv, lodjur, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn. Ren är tamdjur och klassas inte som vilda djur enligt jaktlagen.

Källa: Nationella Viltolycksrådet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-09-24 11:51
L. Mäkinen

Har aldrig krockat med något större än en hare, men i morse blev jag tvungen att stanna och släppa tre dovhjortar över vägen.

#2 • Uppdaterat: 2019-09-24 12:12
Klarsynt

@L. Mäkinen Skåning? :)

Har själv bara klippt en fågel, en gång. Därmed inte sagt att inte oturen väntar runt hörnet. Skulle må mycket dåligt om jag skadade ett djur som linkade in i skogen. Och man mår garanterat dåligt om man kör på en älg och får in den genom rutan. Kör man i gryning och skymning så finns all anledning att ta det lite lugnare och att inte falla in i falsk trygghet med allt "auto" utan verkligen hålla ögonen på vägen framför. För den som kör mycket i mörker är ju rejäla extraljus riktade mot sidorna av vägen också en god idé, jag antar.

.

#3 • Uppdaterat: 2019-09-24 12:25
N-iklas

"2018 inträffade över 63.000 viltolyckor, vilket är fler än någonsin förut. Enligt Nationella Viltolycksrådet ser 2019 ut att bli ännu ett rekordår. Hittills har det rapporterats in över 40.000 incidenter."

Genom att fler och fler människor bosätter sig i och i direkt närhet till städer och kör på motorväg eller andra större påkostade vägar och dessutom favoriserar mer och mer automatik i bilarna, viket innebär mindre och mindre aktivt engagemang och koncentration på att köra bilen, så är det väldigt logiskt att antalet viltolyckor hela tiden ökar.

Ju mer avfjärmad från och ovan man bli med en viss situation, miljö och händelse desto sämre kommer man att agera och fungera under just de förhållandena.

#4 • Uppdaterat: 2019-09-24 12:49
mso 1000

Riktigt bra stad LED halvljus och bra LED helljus är en bra försäkring för att hinna se ett eventuellt vilt.
Bor man inom nån mil från en stad är extraljus en sådan grej som gör att man får köra 500 meter vid möten nästan utan sikt och har man starkt extraljus får man köra en km utan sikt för båda bilarna.
Faktum är att det kan vara 75% av tiden vid en pendlingsresa som man knappt ser någonting på på grund av att folk har starka extraljus.
Extraljus kan vara riktigt sämst vid vissa trafikförhållanden.

Jo jag har kört på vilt och det händer nog oavsett fart om det händer men det tar mindre hårt ju saktare man kör eller älgen kommer mindre långt in genom rutan med reducerad fart.

#5 • Uppdaterat: 2019-09-24 13:56
N-iklas

Fler bilar behöver inte automatiskt innebära fler olyckor, 10 uppmärksamma förare kan undvika en olycka lika lätt som 5.
Däremot ökad ouppmärksamhet... och ovana...

Och tron att automatik i bilarna inte har någon betydelse är ju utbredd, men det är helt ogenomtänkt, psykologin hos människan fungerar så att ju mindre man behöver göra desto mindre engagerad och involverad blir man i det som pågår - om man inte råkar vara en brinnande entusiast, men de som är entusiaster är undantag och räknas inte i detta fall.

#6 • Uppdaterat: 2019-09-24 15:53
L. Mäkinen

Klarsynt,
Dovhjort finns även i Mälardalen.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-24 16:22
Rikard

Japp, arbetskollegan tog en Dovhjort söder om Stockholm med sin Volvo för 3 veckor sen, den knölade till hela sidan på bilen.

#8 • Uppdaterat: 2019-09-24 16:31
Rikard

Det kanske vore bra med en informationskampanj i skogen också, de flesta djur saknar ju helt trafikvett. Älgar är väl de ända som är något så när konsekventa, och går oftast bara rakt över vägen.....om de bara hade vett att använda reflex. Rådjur, för att inte prata om harar, har ju inte en aning om var de ska, utan flaxar omkring planlöst.

#9 • Uppdaterat: 2019-09-24 16:32
Klarsynt

@L. Mäkinen
Then I stand corrected. Trodde det var en (av jagande adel från typ Tyskland) importerad Skånsk företeelse? Aja.. kör försiktigt! :)

.

#a • Uppdaterat: 2019-09-24 16:35
bgl

Ett handjur på 80kg kan vålla en svår olycka, går inte att jämföra med rådjur. Personer som kört på dovbockar har blivit förvånade över den stora skadan på bilen, finns fall där man trott sig ha kört på "bara" ett rådjur.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.