Nästa artikel
Fler viltolyckor än någonsin 2017
Nyheter

Fler viltolyckor än någonsin 2017

Publicerad 6 januari 2018 (uppdaterad 9 januari 2018)
Förra året blev vildsvin det näst vanligaste djuret att krocka med. 2017 blev ett rekordår för viltolyckor. Aldrig tidigare har det rapporterats in så många incidenter.
Förra året rapporterades det in över 61.000 olyckor med vilt i Sverige. Det är den högsta noteringen någonsin och det blev vanligare att krocka med vildsvin än med älg.
Sammanlagt anmäldes 61.186 kollisioner där bilister kört på vilda djur enligt Nationella Viltolycksrådet. Det är drygt 2.600 fler än 2016. Statistiken bygger på uppgifter från polisens nationella koder i K-diariet.
– K-diariet är polisens datasystem som bland annat hanterar den officiella viltolycksstatistiken. Nationella koder betyder att det finns en kod för varje viltslag, förklarar polisen Lars-Erik Nilsson, som är rådgivare i Nationella Nationella Viltolycksrådet.

På trafiksäkerhetsorganisationen Älgskadefondsföreningen tror man att en av orsakerna till att många djur blev påkörda 2017 var det milda vädret som tvingade dem att söka föda och vatten där de normalt inte brukar röra sig.
– Visst har naturen sin del i det hela. På sina håll var det en torr sommar och nu på senaste tiden har det varit mycket regn i södra Sverige och betesmarkerna står under vatten. Det gör att djuren rör sig bort från sina normala hemområden, säger Boris Karlqvist på Älgskadefondsföreningen.
 
– Något annat som kan ha betydelse för antalet inträffade viltolyckor är en ökad trafikintensitet på ”höghastighetsvägnätet”. Även förändringar i infrastrukturen såsom nydragning av vägsträckor kan inverka, säger Lars-Erik Nilsson.

På Älgskadefondsföreningen har man märkt att trafiken har blivit intensivare, med små marginaler för om ett djur plötsligt springer ut på vägen.
– Trafikanterna läser inte av naturen på samma sätt idag. De kör med tunnelseende och det har blivit ett tuffare trafikklimat, säger Boris Karlqvist på Älgskadefondsföreningen.

Vanligast var kollisioner med rådjur. Det skedde också många krockar med vildsvin och älgar och 2017 gick vildsvinen om älgarna i antalet anmälda viltolyckor.

Diskutera: Har du eller någon du känner varit med om en viltolycka?
 
Anmälda viltolyckor för respektive viltslag 2017

Rådjur: 45803
Vildsvin: 6069
Älg: 5922
Dovhjort: 2542
Kronhjort: 424
Utter: 73
Örn: 31
Lo: 17
Björn: 7
Varg: 5
Järv: 2
Mufflonfår: 2
Övriga djur: 289

Totalt: 61186

Det skedde också 2228 olyckor med ren 2017, men de är tamdjur och klassas inte som vilda djur enligt jaktlagen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-01-06 12:05
Optimus

Sonny jag är beredd att hålla med dig. Jag bor lite off, bortanför de stora vägarna. Respekten för vilt i skymning/mörker känns som bortspolad. Har själv råkat knäppa såväl hare, rådjur och millimeter från en älg. Det har satt lite respekt för vilt i mig i alla fall. Men det är väl som med ungarna när de var små, det gick inte att säga till dem "ta in inte på spisplattorna de är varma", nog katten skulle de dit med sin fingrar ändå. Känns som samma grej, man måste själv verkligen råka ut för viltolycka för att respekten skall komma.

#2 • Uppdaterat: 2018-01-06 12:33
Axa

Jag har smällt med vildsvin och trots att jag körde ca 50 på 80-väg hade jag inte en chans. Vildsvin är svåra att upptäcka, har passerat vildsvin som stått i diket för att upptäcka dem precis vid passering.
Rådjur är lättare. Pälsen är ljusare och reflekterar bättre, dessutom är dem ju mer upprätta än vildsvin.
Så även om man anpassar hastighet så kan det smälla. Det enda riskfria är att stå still med bilen.

#3 • Uppdaterat: 2018-01-06 12:53
saabnisse

Ett enkelt sätt att reducera viltolyckorna vore att se till att det vore ett fritt område på minst 20, helst 50 meter på var sida om vägbanan och inte låta sly och busk, för att inte tala om fullstora träd, nå ända till vägen och skymma sikten.
Det skulle givetvis inte förhindra alla viltolyckor, men chansen att upptäcka viltet ökar avsevärt!

#4 • Uppdaterat: 2018-01-06 13:00
N-iklas

Bra strålkastare är till hjälp, det är bra många bilar som brister på den punkten, och många som inte tycker det är viktigt.
Om man har strålkastare som kan lysa på helljus hela tiden är det en fördel.

#5 • Uppdaterat: 2018-01-06 13:18
saabnisse

N-iklas, vad tycker de mötande?

#6 • Uppdaterat: 2018-01-06 14:17
N-iklas

"N-iklas, vad tycker de mötande?"
Tja du får väl skaffa dig en bil med Matrixstrålkastare och fråga folk vad de tycker.
Den som blir bländad brukar inte undvika att tala om det, om ingen blinkar med ljuset så är det nog inte så många som klagar.

#7 • Uppdaterat: 2018-01-06 14:53
saabnisse

N-iklas, har du själv Matrix på din gamla Opel?
Skulle tro att de flesta trafikanter har vanligt konv. helljus som knappast kan vara påslaget mer än någon enstaka gång och med ett halvljus kan man inte åka säkert över 40km/t om man ska hinna stanna för vilt!

#8 • Uppdaterat: 2018-01-06 16:19
saabnisse

Jag styckade ett rådjur på en 50-väg, det dök upp från vänster direkt ur busken och jag hann inte reagera förrän det var färdigt.
Jag åkte till bonden och talade om att ett av hans djur var avfört, urtaget och delvis styckat, färdigt för hängning.
Det kostade ett fjärrljus och en grill, men hade det gått fortare hade det blivit mycket värre skador.

#9 • Uppdaterat: 2018-01-06 16:31
N-iklas

saabnisse
Jag förstår inte meningen med din kommentar?
"Om man har strålkastare som kan lysa på helljus hela tiden är det en fördel."
Förstår du inte vad denna mening säger?

Det är väl uppenbart att det inte handlar om vanliga stålkastare eftersom dessa inte kan köra på helljus hela tiden.
Det händer faktiskt att människor köper nya bilar då och då, och de har ju ett val.

#a • Uppdaterat: 2018-01-06 16:54
saabnisse

N-iklas, " Om man har strålkastare som kan lysa på helljus hela tiden är det en fördel", jo det är klart, det är det väl ingen som ifrågasätter, men hur många har det?
De allra flesta tvingas köra på halvljus och det verkar inte vara så många som väljer ens automatisk avbländning vid nybilsköp!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.