Bild
Nästa artikel
Fler tycker att besiktningen är för dyr

Fler tycker att besiktningen är för dyr

Nyheter

Transportstyrelsen har genomfört en undersökning av besiktningsmarknaden som visar att kunderna överlag är nöjda - men inte med priset.

Den nya undersökningen ställs i kontrast till samma undersökning Transportstyrelsen gjorde 2010, då det fortfarande fanns statligt monopol. 83 procent är nöjda med besiktningen idag, i jämförelse med 93 procent 2010. 

– Överlag visar undersökningen att kunderna på besiktningsmarknaden tycks vara lika nöjda med en avreglerad besiktningsmarknad år 2017 som en reglerad marknad 2010. Men det finns ett antal frågor som sticker ut inom olika delar när man jämför 2017 med 2010, säger Peter Holmlund, utredare på Transportstyrelsen. 

Bland kritiken är det några punkter som sticker ut. Bland annat tycker fler att besiktningen är för dyr, att de fått vänta längre på sin tid på stationen och det är färre som är nöjda med personalens förmåga att förklara varför ett fordon inte blev godkänt. 

Diskutera: Vad tycker du om besiktningsmarknadens utveckling? 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-05-24 09:37

Avregleringen innebar höjda avgifter, som så ofta med avregleringar och marknaden tar vid. Marknaden vill ju tjäna pengar inte erbjuda tjänster billigt. Men när det gäller något som måste göras, som besiktning, bör staten kunna ställa krav på en rimlig prisnivå.

#2
2018-05-24 09:59

Men det skulle ju inte bli dyrare, tvärtom, lät det från ansvariga politiker samt den del av befolkningen som tror på att allt blir bättre och billigare när marknadskrafterna får råda.

Så skyll er själva.

#4
2018-05-24 10:27

Jag är supernöjd med hur det fungerar nu. Direkt när jag får för mig att besikta en bil kan jag få en tid. Ibland är det kampanjer med bättre pris vissa tider på dygnet så om man är sparsam och kan planera i god tid går det att komma billigare undan. Kostnaden rör sig ändå om motsvarande en halv tank bensin så det är inte direkt stora delar av en bilbudget.

#5
2018-05-24 10:39

Det har blivit mycket bättre med tider än förr, då man kunde få vänta upp till 6 veckor (!).
Å andra sidan har det blivit rejält mycket dyrare.
Och varför ska en skåpbil vara mycket dyrare än en motsvarande personbil? Det är ju färre punkter att kolla. Från 595 kr, det är galet!

#6
2018-05-24 10:59

Över 400 för en obromsad kärra,det är rent ocker.

#7
2018-05-24 11:22

Överlag är det absolut bättre nu än före avregleringen, men priset har ju helt klart gått upp. Men det kanske var det som krävdes för att tillgängligheten skulle bli bättre.

#8
2018-05-24 12:25

Om det inte blir billigare så är det vårt eget fel. Jag kollar runt på nätet och bokar en tid där det är billigast även om jag får åka en bit. Så bör alla göra för då fungerar marknaden och det blir prispress. Den dyre måste då sänka när inga kunder dyker upp.

#9
2018-05-24 11:59

I Finland fördubblades priserna när man införde fri etableringsrätt på verksamheten. Riktigt lika illa har det inte blivit i Sverige än så länge. Men dessvärre kommer det säkerligen att uppstå oligopol, de små blir uppköpta av ett par stora, sedan kan de fritt höja priserna då båda tjänar på det, utan något olagligt samarbete. Samtidigt som de talar om "hård konkurrens" med varandra. Mindre lokala "uppstickare" kommer att svältas ut genom att sänka priserna lokalt där det "behövs". Med påföljd att ingen mindre aktör ser det mödan värt att ens försöka med konkurrerande verksamhet.

#10
2018-05-24 12:05

Reinhard,
Carspect tar 395 kr för att besikta ett obromsat släp i Sala. Det är under 400...

#11
2018-05-24 14:10

Konkurrensen har gjort att det har blivit mycket lättare att få igenom en bil som inte är helt perfekt. Även om besiktningspersonalen skall följa regelboken så är det ett vinstdrivande företag i bakgrunden och nöjda kunder kommer som bekant tillbaka. En alltför nitisk besiktningsman gör att man inte gärna återvänder till den stationen eller ens den besiktningskedjan utan väljer en helt annan station.

#12
2018-05-24 14:19

På mindre orter råder fortfarande monopol, oavsett vad firman heter, eftersom det bara finns en. Visst kan man åka till en annan, flera mil bort, men det är knappast lönsamt med rådande bränslepriser...

#13
2018-05-24 14:34

Det är ändå så att vi som äger bilar gott och väl betalar för oss så ur den aspekten är vi KUNDER. Gamla SBP tog ibland sitt uppdrag på alltför blodigt myndighetsallvar och anmärkte på skitsaker, kanske beroende på en dålig dag hos en individuell besiktningsman. Sådant är svårare idag. Många besiktningsföretag genomför t.o.m. enkäter om kundnöjdhet efter besöken. Precis som det ska vara.

#14
2018-05-24 15:15

Jodå, jag tycker det i de flesta fall är bättre "klimat" när man besöker numera. Borta är sura gubbar och flummiga anmärkningar.
Kul också att det är allt mer kvinnlig personal.
På min närmaste station jobbar genuint intresserad personal. Kommer man med en gammelbil/MC så frågar de om de får ta en bild som sedan sätts på en anslagstavla. Trevligt!
Ska dit på lördag förresten.

#15
2018-05-24 18:16

Besiktningen? Tattarverkstäderna då som saboterar mer än de lagar och tar helt hutlösa mängder betalt för att bara titta åt bilen.

#16
2018-05-24 19:50

Där jag bor finns flera olika besiktningsföretag, men prisskillnaden (för besiktning av personbil), är tyvärr mycket liten, så var jag besiktigar blir enbart en fråga om tycke och smak. Och väl dyrt är det också för något som tar mindre än 15 min. att genomföra.

#17
2018-05-24 20:57

Har blivit dyrare men bättre. Behöver nu bara åka 5 km mot tidigare 20 km. Säger dessutom som Hultarn, bättre klimat, Inga sura gubbar utan bara glada intresserade grabbar, Gäller Carspect. Dock tyvärr inga tjejer på vår station.

#18
2018-05-24 23:01

Det var statsrådet Anna-Karin Hatt (C) som genomförde avregleringen. Numera VD för för Almega (de alliansministrar som genomförde avregleringarna belönades ofta med höga poster i välfärdsföretagen). Att det skulle bli dyrare kunde man ganska lätt räkna ut eftersom det hade blivit resultatet i Finland. Fast man måste förstå att det var likgiltigt för nyliberalerna i Alliansen. Avregleringarna genomfördes på strikt ideologiska grunder. Och stora delar av svenska folket var med på det. Annars hade det aldrig gått att genomföra.

#19
2018-05-25 12:33

Har lite svårt att förstå prisgnället. Det kostade 300 kr 2010 om jag minns rätt, nu är det väl typ 400-450 kr för en personbil? 100-150 kr dyrare per år för personer med en bil, kolla vad allt annat med bilen kostar under det året.

Instämmer dessutom med en del andra här att det funkar bättre med tillgänglighet och servicenivå nu.

#20
2018-05-25 22:48

En helt onödigt avreglering. Bara att kvadrupla all overhead och splittra en väl fungerande och effektiv organisation. Klart det blir dyrare.

#21
2018-05-26 09:52

Om vi tittar bort från priserna en stund så finns det också saker som blivit bättre.

Det är mycket lättare att få tag i en besiktningstid nuförtiden, inte så konstigt kanske då det helt plötsligt finns tre stycken i den stad jag bor i.

Besiktningsmännen (och kvinnorna) har blivit mycket mer serviceinriktade på en konkurrensutsatt marknad.

#22
2018-05-26 19:27

Hänger på hultarn #5
I VIB n1 2015 fanns en artikel angående den märkliga- ologiska prisskillnaden mellan personbils- kontra skåpversionen av en i detta fall, Berlingo. Som hultarn påpekar borde prisskillnaden vara reverserad, då den förstnämnda kräver mer besiktningstid. VIB:s reporter pressade besiktningsföretagen i frågan, och uppfattningen som framkom var "att kundkategorin är mer betalningsvillig". Översätter vi detta till begriplig svenska så blir det ungefär, " att kan vi blåsa våra kunder, så gör vi det."
Tidigare fanns en mindre prisskillnad för denna bil, Bilprovningen kontra OPUS. I dagsläget har "konkurrensen" sett till att utjämna prisskillnaden, så priset idag är 595 kr på båda.
Min bil tog mindre än 10 minuter att besikta vid senaste tillfället. Då missade man den trasiga skyltbelysningen, liksom varningstriangeln.
Timpriset för ett inte alltför kvalificerat jobb hamnar runt 3000 kr/tim , vilket inte är rimligt.

#23
2018-05-27 10:54

Varför är personbils släp så mycket dyrare än personbil att besikta, det är ju mindre punkter på en kärra eller en husvagn?
Yngve.

#24
2018-05-27 11:01

@Yngve
Man skulle kunna säga samma sak om MC.
Tror dock svaret ligger i att antalet personbilar är större och mer konkurensutsatt, för att besiktiga släp och MC så krävs lite mer kunskap utöver den vanliga löpandeband kunskapen.

Men hur var det med avregleringen?
Var det inte det där som just skulle göra allt så mkt billigare?
Något som var billigt innan skulle bli några procent biligare så vi kunde unna oss en extra pizza om året.

#25
2018-05-27 13:56

En felsökning med dator på en auktoriserad verkstad som tar 1 minut för 1000kr tycker jag är dyrt. En besiktning som man nu för tiden inte behöver boka 2 månader innan där de faktiskt får göra något för 350-450kr(får alltid hem rabattkuponger) tycker jag är rimligt.

#26
2018-05-27 16:52

Apex
Det beror nog på var i landet du bor. Har aldrig sett röken av några rabattkuponger. Upp till ungefär Mälardalen finns ett antal besiktningsföretag att välja på. Norröver finns Bilprovningen (ASB), OPUS och DEKRA. Huvudsakligen vid kusten. Det sociala ansvaret för att inlandsfolket ska få besiktat får tas av just gamla Bilprovningen, samtidigt som Carspect och Besikta och allt vad dom heter, suger russinen ur kakan söderöver. Rabatter finns ofta i områden där folk har kort väg till besiktningshallen. Rabatter i Norrlands inland är närmast en raritet.

#27
2018-05-28 14:22

Jag får massor av brev från olika besiktningsföretag. men ytterst sällan innehåller de något rabatterbjudande.
I de fall det finns lågprisalternativ kan jag ändå inte nyttja dem, då det är på tider som är omöjliga för mig.

#28
2018-05-29 12:41

"Serviceinriktad", "konkurrensutsatt marknad". När ska den här nyliberala marknadsretoriken ta slut? Vi talar om, i grunden, statlig myndighetsutövning. Skulle man använda samma retorik om kommunens hälsoskyddsinspektörer när de inspekterar restauranger? Hur länge ska månglarna husera i templen? Varför inte lägga ner staten helt och hållet då? Så att allt blir "valfrihet" och marknad?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.