Bild
Nästa artikel
Fler fartkontroller denna vecka

Fler fartkontroller denna vecka

Nyheter

Poliser runtom i Sverige har gemensam insatsvecka i syfte att få folk att lätta på gaspedalen.

Under vecka 14, mellan 1 och 7 april, genomför polisen nationell trafikvecka med fokus på att sänka medelhastigheten.
– Vi ser att stora flertalet av de som kör för fort ligger mellan 6-10 kilometer i timmen över hastighetsbegränsningen. Tyvärr är små hastighetsöverträdelser vanliga och detta har stor effekt på medelhastigheten, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen.

Veckan är inte bara gemensam för hela Sverige. Den görs i samtliga medlemsländer i EU. Kontrollerna kommer att genomföras såväl synligt, men även genom dold övervakning i video/pilot-fordon.

Diskutera: Tycker du att det borde göras fler hastighetskontroller av polisen året om?
 

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-04-03 12:44

Härligt. Fler synliga och osynliga kontroller och kanske folk börjar fatta att använda farthållaren så det blir glyt i körningen.

#2
2019-04-03 12:51

hoppas många lastbilschaufförer åker fast.

#3
2019-04-03 14:19

Antar du menar mellan 1 och 7 april...

#4
2019-04-03 14:50

Jag anser att polisen bör lägga sina mycket begränsade resurser på att lagföra dem som kör mer än 10km/t för fort-de kommer
ha fullt upp med att hantera de riktiga fartdårarna.
Sänk medelhastigheten mycket genom att fånga de som verkligen kör för fort.

#5
2019-04-03 14:59

StefL ja, det stämmer. Tack!

#6
2019-04-03 16:09

Medelhastigheten ligger i allmänhet under fartgränsen, lite beroende på vilken fartgräns som gäller förstås.
Mät en 40-sträcka i ett tomt industriområde, då lär det gå för fort.
Mät en 90-sträcka så ligger medel under 90. Men, om man kör 90 eller 95 spelar liten roll. Det är dom som kör betydligt fortare och framförallt med dålig attityd som är farligast. Plus trötta och onyktra förstås.

#7
2019-04-03 16:28

Jag tycker att det är bättre att de bygger ut vägarna, gör dem bättre för att klara trafik mängden. Polisen kan koncentrera sig på lastbilar och lastbilschaufförer. Dessutom bör staten införa höga fraktavgifter på alla utländska lastbilar som kör på våra vägar.
Att fokusera på personer som kör 5-10 km/h för fort är bara ett sätt att få in böter till statskassan ifrån redan högt skattande bilförare. Allt enligt min egen åsikt.

#8
2019-04-03 17:38

Att gå ut i förväg och tala om att man kommer att göra kontroller den här veckan är ju rena reklamen.
Det innebär i praktiken att man skrämmer de rättrogna att hålla sig till lagen den här veckan och så kan man åka ut och göra kontrollerna nästa vecka!
Då blir det andra resultat.

#9
2019-04-03 17:52

Det är väl som vid andra tillfällen de annonserat fartkontroller, lika lite synliga poliskontroller som vanligt. Meddela gärna på måndag om ni sett någon kontroll

#10
2019-04-03 18:39

Varför skulle man meddela mötande om att det finns polis på vägen? Helt horribelt, det är bra att polisen kan komma åt sådana som har blysula och kanske suga in en hel del som inte skall vara i trafiken. I svepet kan följa med rattfyllor, efterlysta och alla som inte har en aning om hur man uppför sig i trafiken. Tyvärr finns det alltför många sådana.

#11
2019-04-03 19:55

Det har ingen betydelse att polisen annonserar vilken vecka som är trafikvecka, det åker fast en hel del ändå.
Jag fattar inte heller varför man ska varna andra för trafikkontroller. Totalt idiotiskt beteende.

#12
2019-04-03 20:37

Focus och Axa har läst mitt inlägg #9 som Fan läser bibeln. På måndag kan väl inte vara denna vecka eftersom måndag redan varit!! Måste tydligen förtydliga. Jag sa inte att man skall varna för poliser denna vecka. Jag skrev att eftersom jag aldrig sett några poliser vid tidigare aviserade storkontroller (trots att jag är mycket ute i trafiken) så antar jag att det kommer att vara samma denna vecka. Därför vill jag att de som sett några kontroller denna vecka talar om på måndag nästa vecka om de sett några kontroller denna vecka. Jag undrar bara om dessa ofta aviserad kontrollveckor av hastighet, nykterhet, däck osv bara är propaganda från polisen.

#13
2019-04-03 21:29

107
Förlåt. Det var egentligen inte riktat till dig även om jag till viss del misstolkade ditt inlägg.
Jag tänker främst om det som stod för några dagar sedan i pressen om att det har bildats grupper på Facebook med syfte att varna om polisens kontroller. Men även de som håller på med ofoget att ljustuta mötande trafik i varnande syfte.

#14
2019-04-04 14:59

Varför snacka om medelhastigheten? Den är bara ett statistiskt fenomen. Det är ju de grova överträdelserna som är problemet. Får man ner dem så sjunker ju medelhastigheten med automatik.

#15
2019-04-08 17:43

Carlsson: Jag har överhuvudtaget inte sett ditt inlägg innan du påpekade det. Jag skrev i allmänna ordalag och ber om ursäkt om du blev trampad på tårna.

#16
2019-04-09 07:54

På lastbilar o bussar har man ända sen 50-talet haft färdskrivare som polisen kan läsa av och använda som bevis för fortkörning etc. Det anses inte kränka förarnas integritet. Så varför inte färdskrivare för privatbilar? Det kan ju inte vara mer kränkande att polisen läser av bilens gps än att de står med laser utanför bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.