Bild
Nästa artikel
Fler blir av med körkortet

Fler blir av med körkortet

Nyheter

Körkortsåterkallelserna ökade under 2017 jämfört med året innan. Störst ökning står återkallelse på grund av medicinska skäl, en positiv utveckling enligt Transportstyrelsen.

 32 736 körkort återkallades under 2017, vilket är fyra procent mer än året innan då 31 527 körkort drogs in. Det är fortfarande "väsentlig överträdelse", oftast fortkörning, som är den överlägset vanligaste anledningen till att körkort dras in. Antalet körkort som dragits in av medicinska skäl har ökat med 7,5 procent, från 8 180 till 8 798. Det menar Transportsyrelsen är en positiv trend.

– Det är glädjande att se en sådan ökning. Det innebär att läkare i högre utsträckning anmäler till oss när en patient får en sjukdom som kan påverka lämpligheten att köra bil. Det är positivt för trafiksäkerheten. Årligen får 55 000 svenskar diagnosen demens eller stroke. Båda dessa sjukdomar kan påverka patientens förmåga att själv avgöra när man är olämplig som förare. Det är bra att antalet anmälningar ökar men siffran borde vara betydligt högre, , säger Lars Englund, chefsläkare vid Transportstyrelsen.

Diskutera: Borde fler körkort dras in?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-01-18 15:21

Jag ser dagligen bilister som borde befrias från körkortet.
Skönt att se att en del läkare gör sitt jobb i detta avseende.

#2
2018-01-18 15:35

Här behöver man skilja på ett permanent idrag körkort, och tillfälligt.
Sedan kan man ju fundera på hur många som kör med olämplig medicin i kroppen, ett otäckt mörkertal.

Vår lokala polis berättar att de plockar allt fler förare som inte "försvenskat" sitt körkort. Efter ett år gäller inte det utländska körkortet längre.

#3
2018-01-18 15:50

Surfar lite vidare på det som hultarn är inne på, olämpliga mediciner.
Där tycker jag läkemedelsverket gjorde fel när dom tog bort varningstriangeln och lutade sig mot att "alla läser väl bipacksedeln".

Fler körkort borde dras in men det är ingen lätt uppgift för läkaren att berätta för en patient att "jo, du fick ju en stroke och som grädde på moset så kommer jag även dra in ditt körkort".
Det finns ju även undantag som gör att läkare inte behöver rapportera in patienter som inte bör köra bil om man kommit överens med patienten att dom inte kommer köra bil.

#4
2018-01-18 15:56

Det som oroar mig är att körkortåterkallelser sker på godtyckliga tyckanden.
Läkare kan förhoppningsvis göra adekvata medicinska bedömningar, men dessa bör kompletteras med en uppkörning av ungefär samma typ som när man kör upp för nytt körkort.
Enda sättet att se om någon kan köra bil är en uppkörning.
Visst, återkallelser kan ske på medicinska bedömningar, men jag oroar mig för att dessa medicinska bedömningar kan vara av typen "gamla gubbar/gummor ska inte köra bil". Inte baserade på annat än vad läkaren själv tycker.
***
Återkallelse ska inte kunna ske utan bedömning av samma typ som vid nytaget körkort.
***
Min åsikt är baserad på alltför många godtyckliga bemötanden och kontakter med sjuk- och hälsovården.
Jag har körkortet kvar, men sett att risken finns för körkortsindragningar kan ske på icke sakligt grundade medicinska bedömningar.

#5
2018-01-18 16:57

Jag får börja med att säga att det inte alls är bra om nu körkort dras in p g a begränsningar i synfältsseendet. Detta mot bakgrund av de testmetoder man hittills använder och som man använder som beslutsunderlag vilket jag själv fått erfara. Dessa testmetoder ställer även Transportstyrelsen sig frågande till och hänvisar till politikerna som har beslutat att "hårdare tag" måste till. Detta är förmodligen svensk lagstiftning i ett nötskal som ofta är OBALANSERAD. Antingen släpper lagstiftningen genom i stort sett allt eller så stramar den till för mycket. Och detta tillstramande till synes många gånger därför att politiker ofta är "förhäxade" av tanken på att något måste absolut göras utan att tänka på konsekvenserna.
Konsekvenserna låter med tiden inte vänta på sig ty jag hör allt oftare på nyhetsrapporteringarna att det blir allt svårare att få tag i chaufförer till såväl bussar som tunga lastbilar. Detta på grund av den enkla anledningen att om man redan har B-körkort och sedan vill utöka med C och/eller D-behörighet så kan man efter att ha tvingats få göra ett synfältstest som även enligt Transportstyrelsen är väl hårt och tvivelaktigt till och med bli av med sitt B-behörighetskort
Man kan ju lätt räkna ut hur många som vill ta den stora risken som kan få mycket förödande konsekvenser för en. Både i arbetet ty i de flesta platsannonser krävs B-körkort, samt i det civila livet det vill säga alla har ju p g a boende, arbetstider m m möjlighet att förflytta sig med annat än med bilkörning.
Själv verkar det ha löst sig för min del men jag skulle uppskatta om politkerna istället för att skryta med att det är så väldigt bra i det här landet kunde kolla hur det är i andra länder. I t ex Storbritannien har man ända sedan 60-talet fått förnya körkortet med några års mellanrum och jag har själv varit där flera gånger och sett att trafiken ser ut att flyta mycket säkert.

#6
2018-01-18 17:16

Wolseley har helt rätt, det här är en så allvarlig sak att fler än en läkare ska ta beslut om.
Det är något som helt kan och kanske ska, förändra hela livssituationer för den drabbade.

#7
2018-01-18 18:34

Bra att folk blir av med körkort ifall deras hälsa begränsar körförmågan.

#8
2018-01-18 18:59

Jag tycker det logiska vore återkommande prov på reaktion, teori och körning med 10 års intervall i början och sen tätare.
En närstående drabbades av glaukom och blev av med körkortet efter tester. Det dröjde innan personen accepterade problemet.
Det är inte en mänsklig rättighet att köra bil.

#9
2018-01-18 19:08

Helt riktigt vore det bra med återkommande prov för körkortförnyelse motsvarande bilprovningen, men med längre intervall.
Man har det i många stater i US och det måste väl gå lika bra här.

#10
2018-01-18 21:33

Det är en ganska stor frihetsinskränkning att dra in ett körkort. Tycker absolut att läkare och pat kan komma fram till vad som är bäst. Går inte det så får förstås rapportering ske.

#11
2018-01-19 07:52

Mina föräldrar har körkort. De är 89 och 85 år. De har själva tagit beslutet att inte köra någon bil mer. Så alla som har körkort sitter inte bakom ratten.

#12
2018-01-19 09:43

Körkort har mer en "leg" uppgift än ett dokument på att man kan köra bil....det ser man dagligen på vägarna när en del i tyska märkesbilar blåser omkring. Deras körkort är nog mer en "penningtransfereing" än ett körkortsprov. Så att man har körkort betyder inte att man har det omdömet som krävs.

#13
2018-01-19 10:55

@mag.NUS.vi.BIL15
Du får gärna länka till en källa som styrker det du hävdar att man gör i Storbritanien, dvs får förnya körkortet. Alternativt förklara vad du menar med "förnya körkortet".
Är det så att det är bara äldre du syftar på, dvs människor över 70år, så är det så, men att i samma andetag hävda att det är anledningen till att trafiken flyter på bra är UK är bara oseriöst.

Och samtidigt så får du gärna titta på olycksstatistik från UK, där går det att läsa att det knappast är något drömland när det kommer till bilolyckor.
https://www.gov.uk/government/statistics/reported-road-casualties-great-...

Problemet i Sverige är att för få läkare vågar eller vill vara den som tar beslutet att en patient inte får köra bil, det är att ofta strö salt i såren.
Jag tror knappast att en majoritet av läkare idag ser det som en rolig uppgift att behöva göra den extra sysslan och administrationen och kontakta transportstyrelsen för att få ett körkort indraget.

#14
2018-01-19 11:40

Min gamla faster blev rekommenderad av banken att förnya körkortet i stället för att skaffa annan legitimation när hos var 89 år. Hon hade inte tänkt förnya körkortet. Anledningen var, enligt banken, att det var billigare och enklare så nu har hon ett körkort som gäller till hon blir 99 år, men hon har inte kört en meter bil efter att hon fyllde 80 och hon skall definitivt inte köra bil med tanke på hennes hälsotillstånd, men ingen läkare har berört detta.

#15
2018-01-19 13:17

Många här kräver ny uppkörning och/eller läkarundersökning för bilförare. Vill ni själva ställa upp på detta? Eller är det onödigt för just er...?

#16
2018-01-19 13:52

Det är väl det som är det stora problemet, en människa tycker att dom är i helt ok form att köra bil medans en läkarundersökning, sjukdom eller skada säger något annat.
Tycker att en hälsoundersökning varje år borde vara obligatoriskt, inte bara sett ur ett trafiksäkerhetsperspektiv.

#17
2018-01-19 14:27

Varför skulle jag inte ställa upp på en ny uppkörning och en läkarundersökning? Visst sjutton vore det ett hårt slag att inte få köra bil, men jag vill inte vara en fara för andra.

#18
2018-01-19 16:01

Obligatorisk hälsoundersökning av friska låter lite som att skjuta över målet, dyrt och omständigt. När ett körkort återkallas av medicinska skäl är det inte behandlande läkare som beslutar att det ska återkallas som vissa tycks tro utan Transportstyrelsen, som i allmänhet hör en konsultläkare först. Återkallelsebeslutet är dessutom överklagbart så särskilt rättsosäkert kan väl systemet knappast anses vara? Det går dessutom, avseende vissa mer svårbedömda sjukdomstillstånd, att få göra ett körprov. Efter att ha läst några protokoll från sådana körprov inser man att trafikinspektör är ett riskfyllt arbete...

#19
2018-01-19 17:27

40-talisten
Varför skulle man vägra uppkörning eller läkarundersökning?!? Vägrar du att lämna ifrån dig körkortet till polisen vid kontroll eller fortkörning? Eller vägrar du vinterdäck?

Korkat uttalande...

#20
2018-01-19 17:29

Kricko
Hur många är helt friska och hela vid 70-års ålder?

#21
2018-01-19 18:04

Axa: Ofta är det de som anser sig själva vara sjutusan till bilförare, som kräver förnyad uppkörning/läkartest. Tippar att många bilnördar här på ViB:s forum faller inom denna duktiga kategori. Nå, mitt förra inlägg var inte så allvarligt menat...

#22
2018-01-19 18:45

40-talisten
Ok. Jag har inga problem med vad gäller uppkörning eller läkarkontroller. Jag kan heller inte förstå varför man är emot det. Kanske folks rädsla att få diagnoser...?

#23
2018-01-20 15:46

"Vetenskap och beprövad erfarenhet" används ofta i medicinska sammanhang. Hur mycket av den varan finns med i den här diskussionen? Erfarenheten är väl lätt att ta fram i det här sammanhanget; de flesta olyckor som är mer än rena bagateller finns registrerade hos försäkringsbolagen. Vilket samband finns det mellan ålder och olyckor (lätt)? Sambandet mellan medicinska problem och olyckor (svårare). Hur gamla är förarna som vållar olyckor av olika svårighetsgrad (lätt att ta fram statistik)? Hur ofta är det bristande synskärpa som kan beskrivas som olycksorsak?
Nu kommer jag med ett här ostyrkt påstående: äldre är genomsnittligt bättre på att anpassa körningen efter sin förmåga, de överträder fartgränserna mera sällan, håller större avstånd/marginaler och kör mindre aggressivt; man försätter sig helt enkelt i färre situationer.

Bilkörning är en dynamisk verksamhet, läkarundersökningar är oftast statiska. Forskning och redovisningar av forskningsresultat är välkomna!

#24
2018-01-20 19:56

Pyndare
Och hur många gånger måste andra bilister väja för att de äldre förarna ska undvika olycka? Finns det i statistiken?

Vet inte hur många gånger det har hänt mig, särskilt på mc där äldre kör ut trots väjningsplikt och mitt på ljusa sommardag. Jag antar att det är ett tecken på äldres erfarenhet....

#25
2018-01-21 11:05

Hej Axa!
Jag förstår att det ligger nära till hands att generalisera sina egna erfarenheter men vetenskapligt är det inte.
Det här är ett tyckarforum. Lagförslag och liknande ska helst inte baseras på tyckande - ibland kallas tyckande för politiska idéer eller rent av sanning.
Vilka trafikanter ska vi rensa bort? Vilka kriterier ska vi gå efter?
Inget är enkelt här, saklighet är bra.

Till sist en liten utmaning för tanken: Hur skulle olyckstalet påverkas om vi förbjöd män att framföra fordon?

#26
2018-01-21 11:27

Pyndare
Nu tramsar du.
Hur kan det bli ”ovetenskapligt” med en läkarundersökning och ett förarprov vid säg 70-års ålder?

#27
2018-01-24 18:41

Axa 2018-01-18 18:34-
Bra att folk blir av med körkort ifall deras hälsa begränsar körförmågan.

- Det som begränsar körförmågan sitter oftast högst upp på kroppen, i knoppen.. Omdöme är tyvärr inte testbart. Ännu.
Och det gäller ALLA åldrar.

Axa 2018-01-19 17:29
Kricko
Hur många är helt friska och hela vid 70-års ålder?
- Jag klarade iaf läkarunderökningen för att förnya C-kortet men har frivilligt slutat köra i mörker.

Axa 2018-01-20 19:56
Pyndare
Och hur många gånger måste andra bilister väja för att de äldre förarna ska undvika olycka? Finns det i statistiken?
Vet inte hur många gånger det har hänt mig, särskilt på mc där äldre kör ut trots väjningsplikt och mitt på ljusa sommardag. Jag antar att det är ett tecken på äldres erfarenhet....

- Jag har nåt dussin mc och kör några ibland.
"Inte se mc" är tyvärr inte särskilt ålderrelaterat.
Men mycket mobilbabbelrelaterat..

#28
2018-01-29 12:37

Till alla er som är motståndare till äldre bilförare, har ni helt missat försäkringsbolagens utredning som säger att risken för att orsaka trafikolycka är lägst vid 75 års ålder och en 90-åring inte är farligare än en 35-åring. Allra farligast är en som är 18.19 år. Kanske något att tänka på.

#29
2018-01-29 13:35

Politikers krav på hårdare tag!!! Alltför många politikers kunskap om trafik grundar sig enbart på kunskapen om att beställa en taxi eller i vissa fall använda sig av statens limousin som inkluderar förare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.