Bild
Nästa artikel

Fiskers suv ska heta Ocean

Nyheter

Siktar på att bli världens mest hållbara fordon.

Nu har det USA-baserade elbilsföretaget med en dansk bildesigner i spetsen fiskat fram namnet på sin kommande skapelse.

Ocean ska den 4,6 meter långa, högbyggda bilen heta och den 4 januari ska en produktionsfärdig prototyp visas upp. Ocean är tänkt att gå i produktion i slutet av 2021 och första fordonen levereras 2022.
 

Ett 80 kilowattimmars litiumjonbatteri ska ge en räckvidd på mellan 40 till 48 mil, beroende på körsätt. 

Fisker utropar Ocean till världens mest hållbara fordon. Motiveringen till detta är att mattorna på insidan är gjorda av nylon från återvunna fisknät, gamla bildäck, plastflaskor och T-shirts utgör grunden till textilierna på insidan, dessutom är inredningen vegansk. Bilen har också solceller monterade på taket, vilket beräknas ge upp till 1.000 miles, eller 160 mil i extra räckvidd per år. 

Den 27 november offentliggörs priset. Det har tidigare kommunicerats att bilens baspris kommer att ligga under 40.000 dollar. Fisker säger också att de kommer att erbjuda leasing via mobilapp.

Diskutera: Tror du att Fisker Ocean kommer att bli en framgång?

Kommentarer

#1
2019-10-31 15:53

Men är inredningen också giftfri?
Gamla bildäck är ju inte direkt hälsosamma.

#2
2019-10-31 18:04

Det är oerhört svårt att gissa om det blir en framgång.
Det är mycket som krävs, även om det skulle bli världens bästa bil, krävs en sälj/serviceorganisation som tar åtskilliga år att bygga upp och det kommer också att ta tid och kosta en väldig mängd pengar att göra märket så känt att det blir efterfrågan.

#3
2019-10-31 18:09

Med det priset - säkert. Lustigt att det gick att hålla liv i Fisker men inte i SAAB...

#4
2019-10-31 18:16

Audi, Fisker har inte GM som belastning!

#5
2019-10-31 18:18

Fisker är väl inte samma företag som förr?
Det enda lyckade jag sett från honom var Z8.

#6
2019-10-31 19:42

Om jag tror att Fisker Ocean blir en framgång? Nej.

Solceller på taket, 80 kWh och USD 40.000.-. Det må vara hur mycket fiskenät i inredningen som helst, men detta luktar just "fishy". Leasing via mobilapp - ler lite lätt;-)

#7
2019-11-01 00:06

Detta är väl tänkt som en miljöräddande bil, eller? Detaljer tillverkade av skräp - bra. Eldrift är väl miljövänligt så länge strömmen kommer från vatten, sol och vind. Men varför bygga en stor, tung SUV om planeten ska räddas? Vill man vara miljövänlig på riktigt bör väl bilen vara i samma storlek som Fiats storsäljare på 70-talet. Tänker jag fel eller?

#8
2019-11-01 07:27

Att göra ett hållbart fordon tyckte jag lät jättebra. Men så visar det sig att det inte är mer hållbart än något annat. Hållbart är för mig ett fordon som håller länge. Vilket ju vore det allra bästa för miljön om våra fordon gjorde.

@Audi A5 SB He he :)

#9
2019-11-01 17:03

Det värsta måste väl ändå vara att köra med bilen utomhus. Stenskott, saltstänkt, flygrost m.m bättre att låta den stå säkert i ett rent garage. Garanterat repfritt.

#10
2019-11-03 10:18

Enligt program på kunskapskanalen i september med panel av experter på återvinning kan man inte ta bort kemikalier ur återvunnet plastmaterial, i varje fall görs det inte och därmed är det tveksamt med dessa material i bilars inredning.

I linje med senaste mode och tydligen något att skryta med men som så ofta finns det en baksida man håller tyst om.

#11
2019-11-03 18:59

N-iklas, skulle man ta bort kemikalier ur plastmaterial blev det inte mycket kvar!

#12
2019-11-06 13:59

Min första reflektion är att de kunde kostat på bilen stänklappar.
I övrigt är det svårt att uttala sig om något som vi vet just ingenting om.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.